350432 درنشست نقدوبررسی مجموعه داستان ازمردهای تهران می ترسم مطرح شد : مجموعه‌ای که زنانه است، اما مردستیز نیست همزمان با چاپ سوم مجموعه‌داستان از مردهای تهران می‌ترسم، جلسه‌ی نقد و بررسی این کتاب به همت موسسه‌ی فرهنگی راوی برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط&zwnj;عمومی موسسه&zwnj;ی &zwnj;فرهنگی راوی سودابه فرضی&zwnj;پور، نویسنده و منتقد ادبیات داستانی، در نشست نقد و بررسی این مجموعه&zwnj;داستان با بیان این&zwnj;که در ادبیات داستانی زنانه&zwnj;ی دهه&zwnj;ی هفتاد و هشتاد به مردان اهانت نمی&zwnj;شود و چالش&zwnj;ها بیشتر ذهنی است گفت: &laquo;نویسنده در مجموعه&zwnj;داستان از مردهای تهران می&zwnj;ترسم مردان را تخطئه نکرده و داستان&zwnj;ها دارای کشمکشی انسان&zwnj;مدارانه هستند و حس همدلی مخاطب را برمی&zwnj;انگیزند.&raquo;<br /> وی همچنین علاوه&zwnj;بر اشاره به چاپ سوم این مجموعه با بیان این&zwnj;که نویسنده در این مجموعه&zwnj;داستان فاصله&zwnj; را رعایت کرده&zwnj;است تصریح کرد: &laquo;زبان روایت در این داستان&zwnj;ها ساده، صمیمی و روان است و نویسنده توانسته در داستان&zwnj;ها بدون پیچیدگی و با صمیمیت با مخاطب سخن بگوید.&raquo;<br /> &nbsp;سید محمدحسین حسینی، دیگر منتقد حاضر در این نشست، با اشاره به نقش پررنگ دیالوگ&zwnj;ها در داستان&zwnj;های این مجموعه گفت: &laquo;نویسنده به&zwnj;جای توصیف و تصویرسازیِ وقایع داستان، آن&zwnj;ها را در قالب دیالوگ روایت می&zwnj;کند و ما در داستان&zwnj;ها از مسیر گفت&zwnj;وگوها به گذشته سفر می&zwnj;کنیم و گاه به روحیات شخصیت&zwnj;ها پی می&zwnj;بریم، اما گاهی ازدیاد دیالوگ&zwnj;های اطلاع&zwnj;دهنده ما را از مجالی که می&zwnj;توانست تصویر و توصیف ایجاد کند دور کرده&zwnj;است.&raquo;<br /> حسینی همچنین نقش دیالوگ را نقشی موثر در برون&zwnj;ریزی ذهنیات شخصیت&zwnj;ها دانست و افزود: &laquo;دیالوگ بستری برای شناخت ذهنیات و روحیات شخصیت&zwnj;هاست، اما تعدادی از دیالوگ&zwnj;ها در داستان&zwnj;های این مجموع حالت بازجویانه دارد و فاقد ارزش است. دیالوگ باید ساده و غافلگیرکننده و به مقدار کافی باشد.&raquo; او افزود: &laquo;اگر دیالوگ&zwnj;هایی که نقش برون&zwnj;ریز ذهن شخصیت را دارد به&zwnj;درستی شکل نگیرد، داستان ضعیف می&zwnj;شود، لذا دیالوگ&zwnj;های حرفه&zwnj;ای باید پینگ&zwnj;پنگی پیش برود تا سرعت داستان حفظ شود.&raquo;<br /> مهدیه کوهی&zwnj;کار، نویسنده&zwnj;ی مجموعه&zwnj;داستان از مردهای تهران می&zwnj;ترسم، هم بیان کرد که من در نگارش داستان&zwnj;ها روایت اول&zwnj;شخص، که بیشترین همذات&zwnj;پنداری را در مخاطب ایجاد می&zwnj;کند، را مورد&zwnj;توجه قرار داده&zwnj;ام. حسینی ضمن تاکید به این مسئله که نباید در استفاده از این زاویه&zwnj;دید افراط شود، افزود: &laquo;زاویه&zwnj;دید اول&zwnj;شخص فریادگر تنهایی انسان مدرن است.&raquo; کوهی&zwnj;کار نیز گفت که: &laquo;بااین&zwnj;همه و علی&zwnj;رغم انتخاب این زاویه&zwnj;دید، تمام تلاش من در خلق شخصیت&zwnj;ها و دیالوگ&zwnj;ها این بوده که به جهان چندآوایی نزدیک شوم.&raquo; وی ادامه داد: &laquo;من سعی کرده&zwnj;&zwnj;ام تا در پایان روایت&zwnj;ها محبت و امید را رمز ماندن و ماندگاری قرار دهم.&raquo;<br /> حسینی همچنین گفت: &laquo;نکته این است که همه&zwnj;ی ایده&zwnj;های جهان نوشته شده. بنابراین مخاطب چه چیز جدیدی درباب عشق، مهاجرت، جنگ و... می&zwnj;خواهد بشنود؟ ما از نویسنده می&zwnj;خوانیم تا با جهان&zwnj;بینی و دیدگاه او نسبت&zwnj;به ایده&zwnj;های مختلف و جهان پیرامونش آشنا شویم. توقع ما این است که نویسنده صاحب اندیشه باشد. بنابراین هر نویسنده&zwnj;ای سوگیری دارد، اما این سوگیری نباید به شکلی بخشنامه&zwnj;ای و انزجارآور به خورد مخاطب برود، بلکه باید پس پرده باشد تا مخاطب آن را کشف کند، اتفاقی که به&zwnj;نظر می&zwnj;آید در این مجموعه افتاده.&raquo; <br /> در پایان نشست نقد و بررسی که به پرشس&zwnj;وپاسخ اختصاص داشت یکی از مخاطبین&zwnj; پرسید: &laquo;چطور بنویسیم که اثر ماندگار شود؟ آیا نوشتن بدون سوگیری به این موضوع کمک می&zwnj;کند؟&raquo;<br /> فرضی&zwnj;پور در پاسخ این سؤال چنین گفت: &laquo;همان&zwnj;طور که می&zwnj;دانید نویسنده&zwnj;ی این کتاب نگاهش به زن و مرد و همچنین موضوع فمینیست، نگاهی متفاوت است. با توجه به این&zwnj;که این داستان&zwnj;ها مابین سال&zwnj;های ۸۹ تا ۹۳ نوشته شده، می&zwnj;توان گفت که نویسنده در نقل روایت&zwnj;ها نگاهی جلوتر از زمان خود داشته و بدین&zwnj;ترتیب از موج اول و دوم فمینیست گذر کرده. بنابراین نویسنده در این مجموعه نگاه موج سومی و امروزی داشته، بدون این&zwnj;که بخواهد مردان داستان را زیر سؤال ببرد.&raquo; وی همچنین گفت: &laquo;مجموعه&zwnj;داستان از مردهای تهران می&zwnj;ترسم مجموعه&zwnj;ای است&nbsp; که گرچه زنانه است، اما مرد ستیز نیست.&raquo;<br /> این نشست به همت موسسه فرهنگی و هنری راوی برگزارشد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>