352548 از نیمه بهمن‌ماه در تالار قشقایی تازه‌ترین تجربه کارگردانی حسین کشفی اصل روی صحنه می‌رود حسین کشفی اصل، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر، از آماده‌شدن تازه‌ترین اثر نمایشی خود در مقام کارگردان خبر داد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط&zwnj;عمومی گروه،&laquo;عددهای نشده&raquo; نام نمایش تازه&zwnj;ای است که حسین کشفی اصل در مقام طراح و کارگردان از نیمه بهمن&zwnj;ماه سال جاری روی صحنه می&zwnj;برد. نمایشنامه این اثر را محمد میرعلی&zwnj;اکبری نوشته است.<br /> میرعلی&zwnj;اکبری نمایشنامه &laquo;عددهای نشده&raquo; را در سال 97 نوشته که به صورت کتاب نیز چاپ و توزیع شده است.<br /> حسین کشفی اصل،که پیش از این در نمایش&zwnj;هایی مثل &laquo;الاویاتان&raquo;،&laquo;پولانسکی&raquo; و &laquo;پنگوئن&zwnj;های افسرده&raquo; به کارگردانی محمد میرعلی&zwnj;اکبری بازی کرده بود، در این رابطه می&zwnj;گوید:&laquo;نزدیک به دو دهه از دوستی من و محمد میرعلی&zwnj;اکبری می&zwnj;گذرد و با آن&zwnj;که در چند نمایش به کارگردانی او بازی کرده&zwnj;ام، تاکنون پیش نیامده بود متنی را از این نویسنده کارگردانی کرده باشم. نمایش &laquo;عددهای نشده&raquo;، اولین همکاری من و میرعلی&zwnj;اکبری به عنوان نویسنده و کارگردان است&raquo;.<br /> کشفی اصل نمایش &laquo;عددهای نشده&raquo; را اثری در گونه کمدی اجتماعی معرفی می&zwnj;کند و درباره داستان آن چنین توضیح می&zwnj;دهد:&laquo;این نمایش، قصه آدم&zwnj;هایی&zwnj;ست که پر از رویا و هدف هستند، ولی بنا به دلایل مختلفی که در زندگی و اجتماع داشته&zwnj;اند، نتوانسته&zwnj;اند به خواسته&zwnj;های خود دست پیدا بکنند. وقتی شرایط به گونه&zwnj;ای رقم بخورد که آدم&zwnj;ها نتوانند به رویاها و آرزوهای خود برسند،گاهی دچار توهم می&zwnj;شوند. شخصیت&zwnj;های &laquo;عددهای نشده&raquo; تقریباً این&zwnj;گونه&zwnj;اند. بسیاری از آنها آدم&zwnj;های متوهمی&zwnj;اند که روزگاری پر از آلام و آرزو بودند، ولی به چیزی که دوست داشتند، نرسیدند. این جمله معروف را که می&zwnj;گویند &laquo;فلانی هیچ عددی نشده&raquo; و در جامعه ما کاربرد زیادی دارد، می&zwnj;توانیم در مورد آدم&zwnj;های این نمایش به کار ببریم&raquo;.<br /> این کارگردان، با اشاره به این&zwnj;که نمایش جدیدش از پرسوناژهای فراوانی برخوردار است، آن را پربازیگرترین نمایشی می&zwnj;داند که تاکنون در مقام کارگردان روی صحنه آورده. او همچنین می&zwnj;افزاید:&laquo;من معمولاً سعی می&zwnj;کنم طراحی صحنه و لباس نمایش&zwnj;هایی را که کارگردانی می&zwnj;کنم، خودم انجام بدهم؛ به دلایل متعدد از جمله مسائل اقتصادی، چون وقتی ما یک طراح صحنه و لباس بیاوریم، طبیعتاً آنها می&zwnj;خواهند ایده&zwnj;های خودشان را اجرایی بکنند که البته کاملاً هم حق دارند و منطقی است، ولی قطعاً من به عنوان کارگردان متحمل هزینه&zwnj;های عجیب و غریب خواهم شد. از این&zwnj;رو در تمام نمایش&zwnj;هایی که تا امروز کارگردانی کرده&zwnj;ام، مثل &laquo;افرای ژاپنی&raquo;،&laquo;تقصیر&raquo; یا &laquo;تجربه&zwnj;های اخیر&raquo; و &laquo;لئوناردو داوودنژاد&raquo;، طراح صحنه و لباس خودم بوده&zwnj;ام و در &laquo;عددهای نشده&raquo; هم این مسئولیت را خودم بر عهده گرفتم&raquo;.<br /> حسین کشفی اصل،که بیش&zwnj;تر به عنوان بازیگر در فضای تئاتر شناخته می&zwnj;شود، در پاسخ به این&zwnj;که &laquo;چرا هرگز در نمایش&zwnj;های خودش بازی نمی&zwnj;کند؟&raquo;، می&zwnj;گوید:&laquo;همیشه تلاشم این بوده در کارهای کارگردانی خودم بازی نکنم، چون ترجیح می&zwnj;دهم بیرون از کار باشم و از بیرون نمایش را هدایت بکنم. معمولاً وقتی شما کارگردان باشید و قرار باشد بازی هم بکنید، نیمی از ذهن و انرژی و تمرکزتان صرف بازیگری می&zwnj;شود؛ حتا اگر تلاش کنید این اتفاق نیفتد&raquo;.<br /> بازیگر نمایش &laquo;چرتالدو&raquo; در مورد فعالیت&zwnj;های نمایشی خود از ابتدای امسال تاکنون، سال 1402 را یکی از پرکارترین سال&zwnj;های هنری خود می&zwnj;داند و می&zwnj;افزاید:&laquo;امسال شرایط خیلی عجیبی داشتم، بخصوص در نیمه دوم سال، چون ناگهان هم&zwnj;زمان در دو نمایش روی صحنه آمدم که هر دو، حال&zwnj;وهوای متفاوتی داشتند. اولی نمایش &laquo;چرتالدو بود&raquo; که حدود ده ماه درگیر تمرین&zwnj;های آن بودم. در مهرماه امسال نیز بازی در نمایش &laquo;ظلم&zwnj;آباد&raquo; به من پیشنهاد شد که تمرین&zwnj;های بسیار فشرده&zwnj;ای داشت. اجراهای چرتالدو از 19 آذرماه و &laquo;ظلم&zwnj;آباد&raquo; با کمی تاخیر، از 16 آذرماه شروع شد. هم&zwnj;زمانی این دو نمایش باعث شد هر شب با دو نمایش در حال&zwnj;وهوای متفاوت روی صحنه بروم که مجموع این موارد، اجازه نمی&zwnj;داد زودتر به سراغ عددهای نشده بروم، مگر این&zwnj;که نمایش&zwnj;های چرتالدو و ظلم&zwnj;آباد زودتر به اجرا می&zwnj;رسید و دست&zwnj;کم دیگر تمرینی در کار نمی&zwnj;بود&raquo;.<br /> این بازیگر در خصوص تمرین&zwnj;های نمایش &laquo;عددهای نشده&raquo; ادامه می&zwnj;دهد:&laquo;تقریباً از نیمه اول آذرماه تمرین&zwnj;های &laquo;عددهای نشده&raquo; را شروع کرده&zwnj;ایم، ولی به همت بچه&zwnj;های گروه، با برنامه&zwnj;ریزی پیش رفتیم و تمرین&zwnj;های ما تداوم داشت. هر روز از ساعت 12 ظهر تا 4 بعدازظهر در شرایط عجیب&zwnj;وغریبی تمرین می&zwnj;کردیم. این تنها زمانی بود که می&zwnj;توانستم تمرین بکنم، چون ساعت 4:30 عصر باید برای بازی در نمایش &laquo;چرتالدو&raquo; گریم می&zwnj;شدم و بعد از آن، برای گریم و اجرای &laquo;ظلم&zwnj;آباد&raquo; به سالن شهرزاد می&zwnj;رفتم&raquo;.<br /> حسین کشفی اصل با تایید این نکته که &laquo;بعد از گذشت یک ماه تمرین، بازبینی نمایش طبق برنامه&zwnj;ریزی انجام شده و موفقیت&zwnj;آمیز بوده&raquo;، اعلام می&zwnj;کند:&laquo;به امید خدا بعد از جشنواره تئاتر فجر، در بهمن و اسفندماه 1402 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر نمایش &laquo;عددهای نشده&raquo; را روی صحنه می&zwnj;برم&raquo;.<br /> او اضافه می&zwnj;کند:&laquo;امسال به لحاظ کاری سال خیلی خوبی برای من بود. از این بابت خوشحالم و خدا را شکر می&zwnj;کنم. شروع امسال با کارگردانی نمایش &laquo;لئوناردو داوودنژاد&raquo; بود که در خانه هنرمندان اجرا و با استقبال مخاطبان روبه&zwnj;رو شد. سپس در تئاتر با نمایش &laquo;زوج ناجور&raquo; روی صحنه رفتم که بازیگر، مشاور کارگردان و دراماتورژ آن بودم و باز هم با استقبال خوب مخاطبان روبه&zwnj;رو شد. در ادامه با دو نمایش &laquo;چرتالدو&raquo; و &laquo;ظلم&zwnj;آباد&raquo; روی صحنه آمدم که چرتالدو اثری کمدی&zwnj;موزیکال و فانتزی بود و ظلم&zwnj;آباد اثری کاملاً اجتماعی که قصه&zwnj;اش در سال 65 و بوشهر اتفاق می&zwnj;افتاد. من برای اولین&zwnj;بار لحن و گویش متفاوتی داشتم با آن چیزی که غالباً در نمایش&zwnj;های قبلی اجرا می&zwnj;کردم. ظلم&zwnj;آباد یک نمایش رئال و تجربه شیرین و جذابی برایم بود&raquo;.<br /> کشفی اصل می&zwnj;افزاید:&laquo;خوشحالم چهار نمایشی که پیش از &laquo;عددهای نشده&raquo; در مقام بازیگر و کارگردان کار کردم، هیچ ارتباطی به یکدیگر نداشتند و نقاط مشترکشان بسیار محدود بوده یا اصلاً وجود نداشته. من همیشه به دنبال این بودم تا گونه&zwnj;های مختلفی را تجربه بکنم و به زعم خودم از این بابت موفق بوده&zwnj;ام اما کسانی که نمایش &laquo;لئوناردو داوونژاد&raquo; را دیده بودند، با دیدن &laquo;عددهای نشده&raquo; کاملاً غافلگیر می&zwnj;شوند، چون شیوه اجرایی من در این نمایش، به لحاظ طراحی صحنه بسیار متفاوت است و در واقع یکی از مختصرترین طراحی&zwnj;های صحنه&zwnj;ای بوده که در نمایش&zwnj;های خودم به عنوان کارگردان تجربه می&zwnj;کنم. طراحی صحنه &laquo;عددهای نشده&raquo;، خیلی ویژه است و هیچ ساخت&zwnj;وسازی در آن به کار نرفته اما کار بازیگران را خیلی سخت کرده. بازیگران نمایش خیلی همکاری کردند برای این&zwnj;که با طراحی صحنه نمایش جدیدم کنار بیایند. طراحی صحنه در این کار، دست بازیگران را اگر بخواهند حرکت&zwnj;های زیاد یا در عادی&zwnj;ترین شکل ممکن داشته باشند، بسته است. این نمایش را خیلی دوست دارم و می&zwnj;خواهم متفاوت&zwnj;ترین اثری باشد که با کارگردانی من روی صحنه می&zwnj;آید&raquo;.<br /> این بازیگر در پایان تاکید می&zwnj;کند که &laquo;به لحاظ تامین هزینه&zwnj;های اقتصادی نمایش، تنها هستم و کسی را به عنوان حامی مالی و تهیه&zwnj;کننده ندارم&raquo;.<br /> گفتنی است نمایش &laquo;عددهای نشده&raquo; به نویسندگی محمد میرعلی&zwnj;اکبری و کارگردانی حسین کشفی اصل از 15 بهمن&zwnj;ماه تا هفته سوم اسفندماه در تالار قشقایی روی صحنه می&zwnj;رود.</p>