353048 «سینماحقیقت» برای سینمای مستند کافی نیست کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس» می‌گوید: جشنواره فیلم فجر فقط متعلق به سینمای داستانی نیست، متعلق به همه سینمای ایران است و مستندسازان حق دیده شدن در آن را دارند. <p>به گزارش جهانی پرس، فرشاد افشین&zwnj;پور که با فیلم&zwnj;های متعددی نظیر &laquo;زندگی در قلب دنا&raquo; &laquo;پرندگان در سرزمین برف و آفتاب&raquo; &laquo;سفر به آمادای&raquo; و &laquo;دنیای وحشی زاگرس&raquo; و در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است و رکورددار حضور در جشنواره فجر و کسب سیمرغ در جشنواره است، درباره اهمیت سینمای مستند گفت: پتانسیل سینمای مستند ما بسیار بالاست و کمیت فیلمسازان مستند کشورمان نسبت به دیگر کشورها بیشتر است، وجود مشکلات و معضلات بسیار در کشور از مشکلات زیست محطی و اجتماعی گرفته تا مشکلات سیاسی، باعث می&zwnj;شود که دغدغه های بسیاری بوجود بیاید و افراد بسیاری روی به مستندسازی آورند.</p> <p>او ادامه داد: به دلیل این ظرفیت جشنواره &laquo;سینماحقیقت&raquo; برای نمایش آثار مستندسازان کافی نیست چراکه این رویدا فقطد تعداد محدودی از فیلم&zwnj;ها را می&zwnj;پذیرد. با توجه به تعدد فیلمسازان، باید تعداد آثار پذیرفته شده در آن بالا برود، مدت زمان برگزاری را طولانی&zwnj;تر شود و معاونت سینمایی وزارت ارشاد و مدیران مرکز گسترش هزینه آن را بپذیرند. مستندسازان خیلی از معضلات را می&zwnj;توانند در قالب جشنواره به نمایش بگذارند که حتی به نفع نطام و مراکز دولتی&zwnj;ست، متاسفانه &laquo;سینماحقیقت&raquo; در دهه گذشته با حذف بخش&zwnj;های متنوع و خلاصه کردن آثار به سه بخش کوتاه، نیمه&zwnj;بلند و بلند محدودیت فراوانی را ایجاد کرده است&zwnj;.</p> <p>افشین&zwnj;پور تاکید کرد:&nbsp; این مسائل لزوم وجود جشنواره دیگری در کنار &laquo;سینماحقیقت&raquo; مثل جشنواره فیلم فجر را آشکار می&zwnj;کند تا فیلم&zwnj;هایی که مهجور مانده، جایزه نگرفته&zwnj; و فرصت دیده شدن را نداشته اند، به حق خود برسند. جشنواره فیلم فجر فقط متعلق به سینمای داستانی نیست بلکه متعلق به همه سینمای ایران است و مستندسازان نیز حق دیده شدن در آن را دارند.</p> <p>کارگردان &laquo;دنیای وحشی زاگرس&raquo; که سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر را کسب کرده است خاطرنشان کرد: متاسفانه در جشنواره فوق تبعیض زیادی میان فیلم&zwnj;های داستانی و مستند ایجاد شده است، این تبعیضات از همان روز اول و از روی فرش قرمز آشکار می&zwnj;شود؛ بدین صورت که به فیلم&zwnj;های داستانی بالای 40 الی 50 کارت ورود می&zwnj;دهند اما فیلم&zwnj;های مستند تنها می&zwnj;توانند یک کارت داشته باشند که اصلا منطقی نیست.<br /> آخر مگر فیلم مستند دستیار، تصویربردار، تدوینگر، آهنگساز و سایر عوامل ندارد..؟؟</p> <p>کارگردان &laquo;دنیای وحشی زاگرس&raquo; افزود: در بحث نمایش و اکران نیز مستندها در سالن&zwnj;های اصلی نمایش داده نمی&zwnj;شوند که این مساله باعث می&zwnj;شود تمامی اصحاب رسانه و دوربین&zwnj;ها از پوشش فیلم&zwnj;های مستند دور شوند و چیزی از سینمای مستند دیده نشود. همچنین تعداد فیلم&zwnj;های مستند راه&zwnj; یافته در جشنواره فیلم فجر کم است و باید همچون گذشته به ۱۱ فیلم ارتقا داده شود. این جشنواره پشتوانه مالی مناسب تری نسبت کبه جشنواره سینماحقیقت دارد و در بازه زمانی طولانی تری نسبت به جشنواره سینماحقیقت برگزار میشود و مسئولان جشنواره باید از این ظرفیت حتما استفاده کنند و مستندسازان را از حضور در جشنواره محروم نکنند. در بخش مصاحبه&zwnj;های خبری و رسانه ای نیز تمامی فضا در اختیار فیلم&zwnj;های داستانی&zwnj; است که این تاسف اور است. مساله مهمی که می&zwnj;تواند در دیده شدن و مطرح شده فیلمسازان مستند، تاثیرگذار باشد.</p> <p><br /> افشین&zwnj;پور خاطرنشان کرد: در سال&zwnj;های گذشته تعداد سیمرغ هایی که در جشنواره فجر به فیلم&zwnj;های مستند داده می&zwnj;شد، شامل سه سیمرغ (بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین دست آورد فنی و هنری) بود اما در حال حاضر این تعداد به یک سیمرغ (بهترین فیلم) کاهش یافته است که برای سینمای مستند ناکافی است. این موارد باید در جشنواره فجر اصلاح شود و برای این مشکلات فکری شود.</p> <p>او در پایان بیان کرد: هرچقدر از اهمیت جشنواره فیلم فجر و سینمای مستند بگویم کم گفته&zwnj;ام چراکه هیچ جشنواره&zwnj;ای همچون فجر این تعداد مخاطب و بیننده را ندارد. باتوجه به همه اینها، باید مشکلات موجود را به صورت فوری حل کنیم تا مستندسازان همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.</p>