353204
تحول صنعت خودرو با باتریهای فاقد کبالت
محققان دانشگاه MIT اکنون یک ماده باتری طراحی کردهاند که میتواند راه پایدارتری برای تأمین انرژی خودروهای الکتریکی باشد. این باتری جدید لیتیوم یونی، بهجای کبالت یا نیکل از یک کاتد مبتنی بر مواد آلی استفاده میکند.
<p>به گزارش جهانی پرس- مریم اویسی- هم اکنون، بسیاری از خودروهای الکتریکی با باتری‌هایی کار می‌کنند که حاوی کبالت هستند؛ فلزی که هزینه‌های مالی، زیست‌محیطی و اجتماعی بالایی دارد.<br /> محققان دانشگاه MIT اکنون یک ماده باتری طراحی کرده‌اند که می‌تواند راه پایدارتری برای تأمین انرژی خودروهای الکتریکی باشد. این باتری جدید لیتیوم یونی، به‌جای کبالت یا نیکل از یک کاتد مبتنی بر مواد آلی استفاده می‌کند.<br />براساس مقاله منتشرشده در ACS Central Science، محققان MIT نشان دادند این ماده که با هزینه بسیار کمتری نسبت به باتری‌های حاوی کبالت تولید می‌شود، می‌تواند جریان الکتریکی را با نرخی مشابه باتری‌های کبالت هدایت کند. به گفته محققان، باتری جدید همچنین ظرفیت ذخیره‌سازی مشابهی دارد و می‌تواند سریع‌تر از باتری‌های کبالتی شارژ شود.<br />به‌دلیل معایب فراوان کبالت، تحقیقات زیادی برای توسعه مواد جایگزین در باتری‌ها انجام شده است. یکی از این مواد لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) است که برخی از خودروسازان از آن در خودروهای الکتریکی خود بهره برده‌اند. اگرچه LFP مفید است، اما تنها حدود نیمی از چگالی انرژی باتری‌های کبالت و نیکل را دارد </p>