353456 لازم است از رسانه‌ها سلیقه‌زدایی کنیم فریدون صدیقی می گوید: رسانه‌ها گرفتار اعمال سلیقه اشخاص و نهادها هستند و این موضوع کارکرد آنها را مخدوش می‌کند و لازم است مانع اعمال فراقانونی در رسانه‌ها شد. <p>به گزارش جهانی پرس، فریدون صدیقی روزنامه&zwnj;نگار پیشکسوت در گفت&zwnj;وگو با ستاد اطلاع&zwnj;رسانی بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه&zwnj;های ایران، توضیح می دهد: کارکرد ثمربخش هر رسانه&zwnj;ای در گرو وجود مخاطب است و این در مورد انواع رسانه&zwnj;های چاپی و برخط صدق می&zwnj;کند و صرف نشر به منزله حضور رسانه محسوب نمی&zwnj;شود و ارتباط تنگاتنگی میان کارکرد رسانه با داشتن مخاطب یا فقدان آن وجود دارد. <br /> وی با اشاره به رقابت تنگاتنگ رسانه&zwnj;های برخط و شبکه&zwnj;های اجتماعی با روزنامه&zwnj;ها و خبرگزاری&zwnj;ها، می گوید: اگر روزنامه&zwnj;های ما در شرایط کنونی مخاطب لازم، کافی و ثمربخش را ندارند که اقتصاد آنها را چرخه پیشین خود حفظ کند لزوماً به طور کامل به دلیل حضور رسانه&zwnj;های مجازی نیست بلکه به طور قطع و یقین فضای زیست رسانه&zwnj;ها عامل عمده&zwnj; و موثر بر شرایط فعلی یک روزنامه است چرا که باید فرصت و مجال ورود به موضوعات متعدد و متنوعی که به پرسش&zwnj;های مخاطب پاسخ می&zwnj;دهد، فراهم باشد. <br /> این روزنامه&zwnj;نگار پیشکسوت نحوه ساخت و پرداخت رسانه به مسائل را عامل مهمی در پاسخگویی به نیاز مخاطب دانست و عنوان می کند: وقتی رسانه فرصت ارائه موضوعات مهم جامعه را داشته باشد لازم است در فضا و فرصت مناسب به درستی به مسائل بپردازد و ساخت و پرداخت عنصر مهم در فعالیت حرفه&zwnj;ای رسانه است و خطوط قرمز فعالیت رسانه&zwnj;ها نشر آزاد را محدود و حداقلی کرده است. <br /> صدیقی تصریح می کند: اگر روزنامه&zwnj;های ما جایگاه پیشین خود را از دست داده&zwnj;اند به آن معنا نیست که این جایگاه توسط سایت&zwnj;ها و خبرگزاری&zwnj;ها به دست آمده و آنها هم اکنون از موقعیت بالنده و خوبی برخوردارند بلکه اکثر ت&zwnj;ها و خبرگزاری&zwnj;ها وابسته به نهادهای دولتی هستند و آنها نیز همان ملاحظات ویژه دیگر رسانه&zwnj;ها را اعمال می&zwnj;کنند البته به جز معدود سایت&zwnj;های تخصصی عموم رسانه&zwnj;ها در این شرایط قرار دارند. <br /> وی همچنین در مورد فعالیت حرفه&zwnj;ای رسانه&zwnj;ها و تأمین انتظارات مخاطب می گوید: رسانه کارکرد مشخصی دارد که شامل اطلاع&zwnj;رسانی، تحلیل رویدادها و سرگرمی است و مادامی که کارکردهای خود را حفظ کند می&zwnj;تواند جایگاه خود را حفظ کند و در حال حاظر به زعم من اطلاع&zwnj;رسانی به هنگام و دانش&zwnj;افزایی جامع و مانع در رسانه&zwnj;ها نداریم حتی رسانه&zwnj;ها نمی&zwnj;توانند وظیفه سرگرم کردن مخاطب را هم ایفاء کنند هر چند در این رابطه تا حدودی بین رسانه&zwnj;های موجود شاید وجه قالب روزنامه&zwnj;های ورزشی کارکرد سرگرمی دارند. <br /> این استاد روزنامه&zwnj;نگاری تصریح می کند: رسانه&zwnj;های ما در حال حاضر کنشگر نیستند؛ بلکه واکنشی هستند و در رویدادهای مختلف شاهد اطلاع&zwnj;رسانی بهنگام و تفسیر و تحلیل رویدادها از سوی شبکه&zwnj;های اجتماعی و رسانه&zwnj;های فارسی&zwnj;زبان خارجی هستیم در حالیکه اگر رسانه&zwnj;های ما کارکردهای خود را به درستی حفظ و نیاز مخاطبان به درستی تامین کنند مخاطب را نزد خود نگه می&zwnj;دارند در حالیکه با زمان سوزی در رسانه مخاطب در انتظار نمی&zwnj;ماند و از منابع دیگر نیاز خود را تأمین می&zwnj;کند در واقع مسأله اصلی این است که رسانه&zwnj;های ما مرجعیت را از دست داده&zwnj;اند. <br /> صدیقی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم به بازسازی مرجعیت رسانه&zwnj;ها بپردازیم، می افزاید: فضای مجازی، شهروند خبرنگار و شخص-رسانه زمانی که رسانه&zwnj;ها در جایگاه و مرجعیت درستی قرار داشته باشند دیگر رقیب آنها محسوب نمی&zwnj;شوند و مسأله اصلی حفظ جایگاه و مرجعیت رسانه&zwnj;ها است. اگر رسانه&zwnj;ها بتوانند به هنگام اطلاع رسانی کنند دیگر فضای مجازی رقیب و تهدید کننده نیست. <br /> وی در بخشی از سخنانش عنوان می کند: روزنامه&zwnj;ها نباید از آزادی بیان و آزادی بعد از بیان محروم شود، اگر مردم روزنامه را نمی&zwnj;خرند برای این است که به زعم آنها روزنامه حرفی برای گفتن ندارد، قانون فعلی مطبوعات به درستی مورد اعتنا نیست و سلیقه فردی و دستگاهی بر فعالیت رسانه&zwnj;ها حاکم است باید از رسانه&zwnj;ها سلیقه&zwnj;زُدایی کنیم تا هر شخص و نهادی کارکرد رسانه&zwnj;ها را مخدوش نکند و لازم است سایه و پنجه سلایق را از رسانه&zwnj;ها برداشت و بعد به اصلاح اشکالات قانونی پرداخت در هر حال حاضر به قانون مطبوعات پایبند نیستیم و فراقانون و شخصی عمل می&zwnj;کنیم.<br /> بیست&zwnj;وچهارمین نمایشگاه رسانه&zwnj;های ایران با رویکرد جدید توسط معاونت امور رسانه&zwnj;ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار &laquo;نجستم همیشه جز از راستی&raquo; از 29 بهمن لغایت دوم اسفند در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.</p>