353477 معاون پایش و نظارت محتوای ساترا: رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر در امتداد تلویزیون هستند محمد حسام‌پور در بخش دوم چهارمین نشست «نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی در ایران»، فعالیت رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر را در امتداد تلویزیون دانست. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه&zwnj;های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، بخش دوم چهارمین نشست &laquo;نقد و بررسی نظام تنظیم&zwnj;گری شبکه نمایش خانگی در ایران&raquo; با حضور محمد حسام&zwnj;پور، معاون پایش و نظارت محتوای ساترا، در اندیشکده ژرفا برگزار شد.</p> <p>حسام&zwnj;پور در این نشست به توضیح درباره الگوهای حکمرانی پرداخت و گفت: در دوران کنونی که موسوم به دوران مسلط شدن امپراتوری&zwnj;های دیجیتال است سه الگوی حکمرانی شامل&nbsp; بازارمحور، حقوق&zwnj;محور و حاکمیت&zwnj;محور داریم و رویکرد تنظیم&zwnj;گری را در این مدل&zwnj;ها تعریف می&zwnj;کنند.</p> <p>وی ادامه داد: در مدل بازارمحور نگاه به مخاطب به&zwnj;عنوان مشتری است و این مدل بیشترین توسعه را&nbsp; در ایالات متحده دارد؛ در حکمرانی بازار محور، الگوی تنظیم&zwnj;گری را به متمم اول قانون اساسی آمریکا و بحث آزادی بیان وابسته می&zwnj;دانند.</p> <p>حسام&zwnj;پور افزود: حکمرانی حقوق محور بیشتر در اروپا توسعه یافته و بحث مسئولیت اجتماعی پلتفرم&zwnj;ها در آن مطرح است؛ در این مدل حکمرانی حقوق محور، نهاد تنظیم&zwnj;گر بین حاکمیت و مردم قرار می&zwnj;گیرد و منفعت عمومی جامعه را تضمین کند. در مدل سوم، شئون تنظیم&zwnj;گری حاکمیت محور، ابعاد و زمینه&zwnj;های مداخله موثر را برای حاکمیت در نظر گرفته است.</p> <p>معاون پایش و نظارت محتوای ساترا بیان کرد: زمانی که از تنظیم&zwnj;گری صوت&zwnj;و تصویر فراگیر صحبت می&zwnj;کنیم باید ببینیم در کدام مدل حکمرانی درحال حرکت هستیم. زیست&zwnj;بوم رسانه&zwnj;ای صوت&zwnj;و تصویر فراگیر در کشور متاثر از الگوی حقوق محور و حاکمیت&zwnj;محور است.</p> <p>&nbsp;وی در ادامه افزود: در مورد جایگاه نهاد تنظیم&zwnj;گر صوت&zwnj;و تصویر فراگیر اگر از منظر حقوقی و قانونی نگاه کنیم،&nbsp; جایگاه اصلی تنظیم&zwnj;گری صوت&zwnj;و تصویر به صداوسیما داده شده که قوانین بالادستی، توافقات و تفاهم&zwnj;ها بین نهادهای فرهنگی نیز این مسیر را هموار و ابلاغیه شورای انقلاب فرهنگی این موضوع را تدقیق کرده است.</p> <p>حسام&zwnj;پور ضمن بیان اینکه از بعد نظری نیز بسیاری از محققان صوت&zwnj;و تصویر فراگیر را در امتداد تلویزیون می&zwnj;دانند، ادامه داد: در واقع توسعه تلویزیون در دو بعد فناورانه و فرهنگی در دنیای پست مدرن منجر به شکل&zwnj;گیری رسانه&zwnj;های صوت&zwnj;و تصویر فراگیر شده است؛ به این معنا که این رسانه&zwnj;های جدید از نهاد تلویزیون ریشه گرفته&zwnj;اند.</p> <p>وی توضیح داد: از بعد فناوری، تلویزیون با پخش سراسری شروع شد و سپس به فناوری کابل و ماهواره رسید و بعدها وارد دوره دیجیتال شد و در دوره متاخر تلفیق دیجیتال و اینترنت موجب شکل&zwnj;گیری تلویزیون&zwnj;های اینترنتی شد. این تحولات فناوری تلویزیون یک فرایند تاریخی را طی کردند تا امروز که رسانه&zwnj;های صوت&zwnj;و تصویر فراگیر شکل گرفته اند؛ از سوی دیگر، در بعد فرهنگی، تلویزیون دارای دو حوزه است؛ تولید محتوا و چینش و نظم&zwnj;بخشی به انتشار محتوا.</p> <p>معاون پایش و نظارت محتوای ساترا در ادامه خاطرنشان کرد: درسطوح مختلف قانون&zwnj;گذاری و تنظیم مقررات در حوزه محتوایی&nbsp; رسانه&zwnj;های صوت&zwnj;و تصویر&nbsp; به ویژه در اتحادیه اروپا اشاره به شبه&zwnj;تلویزیونی(تی&zwnj;وی لایک) یا برنامه تلویزیونی(پروگرم) شده است که معتقدند رسانه&zwnj;های جدید برنامه&zwnj;هایی شبیه تلویزیون می&zwnj;سازند یعنی سریال&zwnj;های دنباله&zwnj;دارکه در زندگی روزمره مردم جاری می&zwnj;شوند یا مسابقات و جنگ&zwnj;های تلویزیونی.</p> <p>وی همچنین گفت: اگرچه برخی رسانه&zwnj;های صوت&zwnj;و تصویر فراگیر پیش&zwnj;تر معتقد بودند متفاوت با تلویزیون هستند ولی وقتی به عملکرد رسانه&zwnj;های صوت&zwnj;و تصویر داخلی و حتی خارجی از لحاظ نحوه آرایش و تنظیم جدول پخش و محتوا نیز نگاه می&zwnj;کنیم ، عملکردی شبیه به تلویزیون دارند؛ انتشار برنامه&zwnj;ها به صورت هفتگی در ساعات مشخص که وام گرفته از جدول پخش و کنداکتور تلویزیون است.</p> <p>&nbsp;حسام&zwnj;پور گفت: این بحث نیز امروز مطرح است که جریان برنامه&zwnj;های تلویزیون چگونه در رسانه&zwnj;های جدید شکل گرفته؛ اینکه مخاطب در برخورد با این رسانه&zwnj;ها با پنجره&zwnj;های متنوعی مواجه می&zwnj;شود اما این پنجره&zwnj;های متنوع آنها را با یک جریان خاص یا ایزوله شده و با محتوای خاصی هدایت می&zwnj;کند که این مفهوم هم وام گرفته از جریان تلویزیونی است.</p> <p>وی در پایان بیان کرد: از سوی دیگر ما باید ببینیم تجربه اجرایی کشور در حوزه&zwnj;های مشابه چگونه بوده است. هر زمان در کشور بحث خصوصی&zwnj;سازی شکل می&zwnj;گیرد و گفته می&zwnj;شود بخش خصوصی می&zwnj;تواند به مثابه همیار دولت و حاکمیت در حوزه&zwnj;های مختلف فعال شود، می&zwnj;بینیم که قوه عاقله کشور همواره امر حاکمیتی و تخصصی مرتبط را با هم تجمیع کرده است. برای مثال وزارت آموزش و پرورش که متولی مدارس دولتی بود و متولی مدارس غیر انتفاعی نیز می&zwnj;شود و بر این دو حوزه هم قانون&zwnj;گذاری می&zwnj;کند هم نظارت. در وزارت بهداشت برای نظارت بر بیمارستان&zwnj;های دولتی و خصوصی&nbsp; و وزارت علوم نیز برای نظارت و مدیریت دانشگاه&zwnj;های دولتی و غیر انتفاعی نیز شاهد این موضوع هستیم؛ لذا از منظر تجربه اجرایی کشور نیز می&zwnj;توان گفت صداوسیما به عنوان نهاد حاکمیتی و تخصصی، مسئول تنظیم&zwnj;گری&nbsp; رسانه&zwnj;های صوت&zwnj;و تصویر فراگیر که از لحاظ فناورانه و فرهنگی در امتداد تلویزیون هویت یافته&zwnj;اند، تعیین شده است.</p>