353578 بیانیه هیئت داوران نخستین جشنواره ملی روابط‌عمومی‌های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارزیابی آثار دریافتی نخستین دوره جشنواره ملی روابط‌عمومی‌های برتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (امتداد) در سه سطح سازمان‌های تابعه، ادارات کل استانی و شرکت‌های زیر مجموعه، اقدام مبارکی است که به همت مرکز روابط‌عمومی و امور بین الملل با هدف تقدیر از خلاقیت های حوزه روابط عمومی، تشویق به اثرگذاری بیشتر و ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان روابط عمومی مد نظر قرار گرفته و امید است در سال‌های بعد نیز امتداد داشته باشد. <p>به گزارش جهانی پرس از مرکز روابط&zwnj;عمومی و امور بین&zwnj;الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این بیانیه آمده است:</p> <p>ارائه الگوهای موفق و استاندارسازی شاخص ها و قرار گرفتن فعالیت&zwnj;های روابط عمومی&zwnj;در مسیری که معیارها و شرایط جشنواره در قالب فراخوان به آن&zwnj;ها عرضه می&zwnj;دارد، در نوع خود بیانگر قوت و پررنگ بودن بعد آموزشی جشنواره است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>هیئت داوران جشنواره آثار دسته بندی و پالایش شده دبیرخانه را در بخش&zwnj;های تولید محتوای رسانه ای، عکس، چندرسانه ای، انتشارات و تبلیغات، سایت و پرتال خبری، شبکه&zwnj;های اجتماعی، پویش های رسانه ای، مستند سازی رویداد، پیوست رسانه&zwnj;ای و بخش ویژه شعار سال بررسی کردند.<br /> در بخش تولید محتوای رسانه&zwnj;ای انتظار می&zwnj;رفت آثار بیشتر و باکیفیت&zwnj;تری را در جشنواره شاهد باشیم. ساختارهای حداقلی روزنامه&zwnj;نگاری در بیشتر آثار دیده&zwnj; نمی&zwnj;شود. حتی بعضی آثار در قالب&zwnj;های اشتباه ارسال شده است که بیانگر آشنا نبودن ارسال&zwnj;کنندگان با قالب های خبر، مصاحبه، گزارش و مقاله است.<br /> &nbsp;</p> <p>در بخش &laquo;خبر&raquo; استانی یک رتبه سوم به همراه دو شایسته تقدیر معرفی شد. بیشتر اخبار، بدون ارائه جزئیات و پیشینه تنظیم شده و در اخبار طولانی یا چندمنبعی حتی از میان&zwnj;تیتر استفاده نشده است.<br /> در بخش&zwnj;های &laquo;مصاحبه&raquo; و &laquo;گزارش&raquo; در سطح استانی دو اثر شرکت&zwnj;کننده فاقد استانداردهای حداقلی بودند. در بخش &laquo;یادداشت&raquo; در بین ۹ اثر ارسالی تنها یک اثر دارای ساختار یادداشت به همراه ارائه آمار و اطلاعات مناسب و بررسی نسبی جوانب مختلف بود.<br /> &nbsp;</p> <p>در بخش داوری سایت&zwnj;ها، در مجموع سایت&zwnj;های ادارات کل، سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ۲۰ شاخص مورد ارزیابی فنی و محتوایی قرار گرفتند. مقایسه نتایج ارزیابی عملکرد این سایت ها در مجموع نشان از روندی رو به رشد و امیدوار کننده در جهت اهتمام به تحقق دولت الکترونیک و تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات الکترونیکی دارد؛ بدون شک اهتمام و تلاش بی&zwnj;وقفه و مستمر مدیران ارشد و انعکاس این تلاش ها در زیرپرتال های استانی در نهادینه شدن این مهم، نقش بسزایی خواهد داشت.<br /> &nbsp;</p> <p>البته در کنار این روند روبه رشد، در برخی بخش های تخصصی و محتوایی هنوز کاستی&zwnj;هایی به ویژه در زمینه تولید و نشر اخبار ابتکاری و متنوع، عدم استفاده از قالب&zwnj;های ژورنالیستی، عدم بهره&zwnj;گیری از گزارش&zwnj;های تصویری، انفعال و عدم کنشگری در زمینه جریان سازی خبری و ... وجود دارد که در این راستا پیشنهادهایی در جهت ارتقای وضع موجود به شرح زیر اعلام می گردد.<br /> &nbsp;</p> <p>۱: تلاش در جهت غلبه بر انفعال و روزمرگی در سایت&zwnj;های مرتبط با اتخاذ استراتژی جریان سازی خبری<br /> ۲: به روزرسانی مستمر محتوای سایت با توجه به نیازهای مخاطبان و جامعه هدف<br /> ۳: افکارسنجی، اثرسنجی و اثربخشی فعالیت های خبری منعکس شده در سایت در بین جامعه هدف و رسانه ها<br /> ۴: استفاده بهینه از ظرفیت موثر فناوری&zwnj;های نوین و فضای مجازی در تولید و باز نشر محتواهای تولید شده<br /> ۵: شناخت نیازهای مخاطبان و تولید محتواهای مناسب با توجه به اولویت های تعریف شده<br /> ۶: تولید و نشر گزارش های تصویری متناسب با محتوای تولید شده<br /> &nbsp;<br /> در بخش انتشارات به ویژه بروشور فقدان و عدم ذکر تاریخ زمان تهیه و انتشار بروشورها مشهود بود. ذات و ماهیت بروشور مبتنی بر ایجاز و اختصار است و مطالب پرحجم با قالب بروشور همخوانی ندارد. هنر بزرگ روابط عمومی&zwnj;ها در این بخش آن است که ایجاز و اختصار را رعایت کنند. با این وجود اعتقاد بر آن است که با بروز و ظهور رسانه&zwnj;های جدید اما شیوه&zwnj;های سنتی و اجرای فنونی نظیر انتشار بروشور، کاتالوگ و نشریات چاپی درون سازمانی همچنان کارکردهای خاص خود را دارند. لذا اهتمام و توجه روابط عمومی&zwnj;ها به رعایت اصول حرفه ای در این بخش همچنان نیازمند مداقه و تعمیق تجارب، دانش و تخصص بیشتر است.<br /> &nbsp;</p> <p>در بخش عکس و فیلم برخی از آثار رسیده از تنوع تصویری و بصری، تدوین و گفتار متن متناسب با تصویر و تصویربرداری درست همراه بوده است اما در برخی آثار نبود سناریوی قوی و پرکشش مشهود و ایجاز و اختصار نیز مورد توجه قرار نگرفته است.<br /> &nbsp;<br /> در بخش پویش رسانه ای ارزیابی&zwnj;ها نشان می&zwnj;دهد که این بخش نیازمند توسعه آموزش&zwnj;های کارگاهی است. فعالیت&zwnj;های تبلیغاتی در این حوزه اغلب پراکنده و نامنسجم است. شناخت درست مخاطب و تولید محتوای مناسب با در نظر گرفتن قالب&zwnj;های ارایه پیام&zwnj;های تبلیغی از جمله مواردی است که روابط عمومی&zwnj;ها با درک صحیح آن می&zwnj;توانند نسبت به اثرگذاری مضاعف پیام&zwnj;های تبلیغاتی خود وارد عمل شوند.<br /> &nbsp;</p> <p>از دیگر نکات مهم، توجه به امر مستندسازی در حوزه روابط عمومی است که نه تنها در همه فعالیتهای این حوزه، بلکه در زمان حضور در جشنواره ها و رقابتها از جمله همین جشنواره نیز باید بتواند نمود و بروز لازم را داشته باشد. یک روابط عمومی موفق باید بداند چه محتوایی را چطور به طور مستند، در بهترین شکل ارائه و در راستای هدف، برای مخاطب هدف خود ارسال کند. تجربه نشان داده که در اثربخشی آثار، فرم و محتوا هر دو حائز اهمیت هستند.<br /> هیات داوران عزم روابط عمومی ها و ورودشان به مسیر حرکت های علمی و حرفه ای را به مثابه خستگی از تکرار فعالیت های کلیشه ای و فرار از دایره روز مرگی های مملو از انجام فنون بی هدف دانسته، پس به تمامی روابط عمومی هایی که در جشنواره همت کشف و تجربه را در خود ایجاد کردند و کوشیدند تا با رعایت مقررات فراخوان به شناخت و آگاهی از وظایف حرفه ای و تخصصی خود برسند تهنیت می گوید. نیک می دانیم که در گذر و در مسیر دستیابی به ایده&zwnj;آل ها و در حالی که پای در عرصه تمرین و کسب تجربه داریم، قطعاً دچار نارسایی ها و گاه بیراهه ها نیز خواهیم شد.<br /> &nbsp;</p> <p>با این وجود هیئت داوران جشنواره امتداد ضمن ارج نهادن به تلاش&zwnj;های صادقانه، دلسوزانه و متعهدانه جامعه روابط&zwnj;عمومی&zwnj; وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امید آن دارد تا در دوره های آتی شاهد رقابت حرفه ای تر و با سطح بالاتری از لحاظ کمی&zwnj;و کیفی باشیم.<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;<br /> هیئت داوران: محمود مختاریان، علیرضا کتابدار، ایمان شمسایی، حمید ضیایی پرور، محمدمهدی خیرجو، احسان صالحی، افشین محمدی، محسن اسلام زاده و امیر خالقی<br /> &nbsp;<br /> &nbsp;</p>