357127 اتابک نادری: تئاتر مسجد برای جریانسازی باید در طول سال مستمر باشد یک بازیگر سینما و تلویزیون در مورد جریانسازی تئاتر مسجد اظهار کرد: تئاتر مسجد برای جریانسازی باید در طول سال مستمر باشد و کانون فرهنگی مسجد بتواند در جشنواره شبستان بهترین اثر خود را ارائه دهد. <p>به گزارش جهانی پرس، اتابک نادری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت&zwnj;وگو با ستاد خبری جشنواره ملی تئاتر شبستان اظهار کرد: در سال&zwnj;های ۶۲ و ۶۳ در دوران دانش&zwnj;آموزی در مسجد فعالیت&zwnj;های نمایشی داشتم، پس از آن فعالیت&zwnj;های این چنینی از نزدیک ندیده بودم. البته جشنواره بچه&zwnj;های مسجد را به خاطر دارم که اجرا می&zwnj;شد و حالا جشنواره تئاتر شبستان برای من تازگی دارد و وقتی از من برای داوری دعوت کردند به این جشنواره بیایم کنجکاو بودم فضای جشنواره را ببینم و برایم جالب بود که مخاطبین این آثار مردم کوچه و بازار هستند که در خلال کارهای روزمره خود برای نماز به مسجد می&zwnj;آیند و همان جا یک اثر هنری را می&zwnj;بینند.</p> <p>وی همچنین بیان کرد: در نمایش&zwnj;های مختلف متوجه شدم که چه ظرفیت بالایی وجود دارد و در اجرای نقش&zwnj;ها کاملاً حس گرفته بودند هرچند که فعالیت&zwnj;های فرهنگی در مساجد موضوع غریبی نیست و در گذشته در کلیساها نیز نمایش و تئاترهای مذهبی اجرا می&zwnj;شد مانند ذبح حضرت اسماعیل که در کلیسا به نمایش گذاشته می&zwnj;شد. اگر نگاهمان در تئاتر مسجد صرفاً نمایش&zwnj;های مذهبی باشد با این برچسب این فعالیت&zwnj;ها تا حدودی محدود می&zwnj;شوند، درست است که کانون&zwnj;های مساجد مذهبی هستند اما مساجد پایگاه&zwnj;های اجتماعی مذهبی محسوب می&zwnj;شوند و طبیعتاً در این پایگاه اجتماعی اتفاق&zwnj;های بسیاری رخ می&zwnj;دهد.</p> <p>این بازیگر سینما و تلویزیون با یادآوری اینکه مساجد در دوران جنگ محل جمع آوری کمک&zwnj;های مردمی به جبهه&zwnj;ها و اعزام نیرو بودند، ادامه داد: در مساجد مردم تشریک مساعی می&zwnj;کردند همه این&zwnj;ها باعث می&zwnj;شود تا ما به مسجد فقط از بعد مذهبی نگاه نکنیم و چه بهتر که با تغییر روش و ذائقه زندگی مردم ما این تغییر را در فعالیت&zwnj;های مسجد نیز لحاظ کنیم.</p> <p>نادری در پاسخ به این پرسش که چگونه می&zwnj;توان این جشنواره را فرزند زمانه خودش بدانیم، گفت: در گذشته هر محله&zwnj;ای دارای یک مسجد بود و در هر مسجد هم گروه&zwnj;های تعزیه خان فعال بودند، آنها نیز در مناسبت&zwnj;های مذهبی فعالیت داشتند اما بحث من این است و مثال من مع&zwnj;الفارق است چرا که تعزیه جایگاه دیگری دارد و ارتباطی با تئاتر ندارد چرا که برگرفته از یک آیین و باور مذهبی و اعتقادی ما است؛ یعنی این گروه سال یک بار لباس&zwnj;های خاک گرفته را از صندوق&zwnj;ها خارج می&zwnj;کنند و تعزیه اجرا می&zwnj;کنند اما تئاتر مسجد به این شیوه درست نخواهد بود و جریان مذهبی جایگاه خود را دارد اما نمی&zwnj;توان تئاتر را مثل تعزیه نگاه کرد، فقط در فصل جشنواره شبستان تئاتر مسجد را فعال کنیم و اگر قرار است تئاتر مسجد قوام پیدا کند نباید به رویداد اکتفا کنیم.</p> <p>وی همچنین عنوان کرد: برای جریانسازی تئاتر در مسجد باید کانون&zwnj;های تئاتری خروجی سال خود را به جشنواره بیاورند و این به آن مفهوم است که&nbsp; طی یک سال فعالیت داشته&zwnj;اند، این فعالیت&zwnj;ها می&zwnj;تواند مقارن و مصادف با رویدادهای مذهبی و دینی نیز باشد مثلاً در ولادت حضرت علی و یا امام حسین و ممکن است در ابتدا به این فکر کنیم که مضمون تئاتر به مناسبت مذهبی مرتبط باشد اما کم کم این مضمون&zwnj;ها به مضمون&zwnj;های روز و دغدغه مردم تبدیل می&zwnj;شود و می&zwnj;توان گرفتاری&zwnj;های جامعه را به زبان هنر به قلم نگارش درآورد و آثار هنری را تولید و ارائه کرد.</p> <p>بازیگر سینما و تلویزیون با طرح این مصداق که یک فرد بازاری شاید هیچ وقت فرصت نکند که به سالن تئاتر برود، عنوان کرد: این فرد وقتی که به مسجد می&zwnj;آید به زبان هنر دغدغه جامعه را می&zwnj;بیند، و ممکن است آموزش هم ببیند هرچند که معتقدم کار هنرمند نشان دادن درد و مشکل با انگشت اشاره است و او به معضل اشاره می&zwnj;کند. مثل آنکه ریاکاری جامعه ما را نابود می&zwnj;کند. این معضل دیگر ربطی به هیچ مناسبتی ندارد و باید به این موضوع بپردازیم. هنرمندان فکر نکنند حالا که قرار است در مسجد تئاتر اجرا کنند حتماً باید مضامین دفاع مقدس و یا سوگواری را کار کنند و یا فقط به زندگی ائمه بپردازند اگر هم قرار باشد به زندگی معصومین بپردازد باید از نگاه امروزی آن را بیان کند.</p> <p>نادری مخاطب تئاتر مسجد را که در اثر تماشای یک اثر هنری به فکر واداشته می&zwnj;شود، فرصتی دانست که هنرمندان مسائل جامعه را یادآور شوند و تلنگر بزنند و افزود: اینطور سطح آگاهی مخاطب بالا می&zwnj;رود و خوشبختانه در شعار امسال جشنواره شبستان آگاهی دادن مورد توجه بود و اگر صرفاً به آن مفاهیم بپردازیم که از کودکی با ما عجین بوده و با آن باورها بزرگ شدیم گویا آب در هاون کوبیده&zwnj;ایم. چرا که در فرصت&zwnj;های مختلف از جمله کتاب&zwnj;های درسی در رابطه با آنها بسیار خوانده و شنیده&zwnj;ایم و روی منبرها راجع به آن زیاد گفته شده در حالی که نگاه هنرمند باید فراتر از این&zwnj;ها ا باشد و یک نگرش تازه و یک زاویه جدید را نشان دهد.</p> <p>وی که دبیر جشنواره تئاتر صحنه&zwnj;ای رضوی این دوره است، ادامه داد: معتقدم جشنواره رضوی را نیز نباید حرم و یا مشابه یک درمانگاه دید، محدود به شفا گرفتن و یا نذر کردن اگر موضوعاتی بوده که در سال&zwnj;های اولیه جشنواره جایگاهی برای مطرح کردن داشتند حالا دیگر جایگاهی ندارند و حالا هر کسی که راجع به چگونه زیستن و انسانی زیستن سخن بگوید پیام ائمه را رسانده است. چه بسا نمایشنامه اجرا شود که در آن نه حدیثی بگویند و نه اسمی از ائمه اطهار بیاورند اما مضمون آن نمایش این باشد که به مخاطب می&zwnj;گوید صادق باش!</p> <p>این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین بیان کرد: وقتی در یک نمایش این را به تصویر می&zwnj;کشیم که یک فرد میان کسب ثروت و یا انجام کار درست با وجدان خود در جنگ است یعنی سخن ائمه را بیان کردیم و این نمایش زندگی اخلاقی، انسانی و اسلامی است که این نگاه&zwnj;ها باید در هنرمند شکل بگیرد و منتظر فراخوان&zwnj;ها نباشد&zwnj;. چرا که اگر اینطور نباشد هیچ جریانی شکل نمی&zwnj;گیرد و مخاطب هم آن شیوه را نمی&zwnj;پسندد چرا که چشم و گوش مخاطب از این مضامین پر شده است.</p> <p>نادری دوام و قوام جشنواره تئاتر شبستان را منوط به حرفه&zwnj;ای کار کردن هنرمندان دانست و افزود: کانون&zwnj;ها باید در این رابطه فعال باشند چه ایرادی دارد که برای مخاطب تئاتر مسجد که اهل تئاتر و سینما نبوده بخشی از شاهنامه را اجرا کنیم وقتی به اسطوره&zwnj;ای چون سیاوش و تذکیه او در زندگی بپردازیم این مهم در مخاطب هم ایجاد می&zwnj;شود. مصداق آن مانند حضرت یوسف در قصص قرآنی ماست و به مخاطب تلنگر می&zwnj;زنیم که سراغ اینها برود و یا از حافظ و مولانا بگوییم و قصه&zwnj;های مولانا پُر از اندیشه&zwnj;های ناب اخلاقی و اسلامی است و شاید اسمی هم از خدا و پیامبر نیامده اما برای پاکسازی افکار لازم است.</p> <p>وی در مورد موضوعات مورد توجه گروه&zwnj;های تئاتر در مساجد گفت: گروه&zwnj;های تئاتری باید در طول سال به دنبال موضوعات روز باشند و مرتب فعال باشند و این فعالیت آنها را پخته و صاحب تجربه&zwnj;های اجرایی جدید می&zwnj;کند، در یک نمایش با سه میز مخاطب را به جزیره مجنون پشت بام منزل دختر داستان و دیگر صحنه&zwnj;ها کشاند. مخاطب درگیر نمایش می&zwnj;شود و زندگی را می&zwnj;فهمد. ما برای اجتماع و مردم خودمان باید برنامه داشته باشیم و کانون&zwnj;های هنری مساجد باید فعالیت تئاتری خود را به تمام سال تامین دهند تا وقتی تقویم جشنواره اعلام شد کانون هر مسجدی از بین ۱۰ اثر خود ناب&zwnj;ترین آن را به جشنواره معرفی کند.این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه در اروپا هم گروه&zwnj;های نمایشی هستند که صرفاً بر روی مسائل اخلاقی کار می&zwnj;کنند ادامه داد: گروه&zwnj;ها با سال&zwnj;ها فعالیت به تکنیک خود رسیدند و زبانشان را پیدا کردند و ما برای مخاطبان خود در محلات مختلف باید زبان مناسب و مقبول را پیدا کنیم و اینطور به فراگیری هنر می&zwnj;رسیم.جشنواره&zwnj;ها مخاطبان خود را پیدا کردند اما فعالیت مستمر باعث می&zwnj;شود تا خانواده&zwnj;ها نتیجه این فعالیت&zwnj;ها را ببینند و بچه&zwnj;های خود را تشویق کنند و از دل این فعالیت&zwnj;ها هنرمندان در رشته&zwnj;های مختلف ظهور می&zwnj;کنند اینطور می&zwnj;شود که یک پایگاه اجتماعی همچون مسجد در حال انجام یک رسالت اجتماعی مدرن&zwnj;تری است چرا که مسجد فقط جای عبادت و نماز خواندن و یا برگزاری مراسم ترحیم نیست.</p> <p>نادری در پاسخ به این پرسش که جوان&zwnj;هایی که علاقمند به انجام فعالیت&zwnj;های نمایشی در مساجد هستند و دسترسی به اساتید و آموزش لازم را ندارند چه کار کنند؟ گفت: من وقتی جوان بودم یک استاد به من پیشنهاد کرد که ۳ کار را انجام دهم اولین آن مطالعه بود. سفارش دوم و سوم استاد نیز مطالعه بود. البته این مطالعات فرق می&zwnj;کنند که اول مطالعه متون و دوم مطالعه آثار سوم مطالعه آدم&zwnj;ها است و من که از شهرستان اردبیل به تهران آمده بودم هیچ یک از بزرگان تئاتر را نمی&zwnj;شناختم و تلاش کردم با دیدن آثار خوب و مطالعه نمایشنامه خوب بخوانم تا برای استمرار در کارم اطلاعات داشته باشم.وی همچنین در همین رابطه گفت: جوانان به من مراجعه می&zwnj;کنند و می&zwnj;گویند که علاقمند هستند که بازیگر شوند وقتی از آنها می&zwnj;پرسم که کدام نمایشنامه را خوانده&zwnj;اند پاسخشان منفیست و یا وقتی از آنها می&zwnj;پرسم آثار سینمایی کدام یک از بزرگان سینما را دیده&zwnj;اند پاسخشان منفی است و می&zwnj;گویند که فیلم&zwnj;های تلویزیون را تماشا می&zwnj;کنند در حالی که این آثار در آنها فقط یک ذوق ایجاد کرده و لازم است که برای ورود به این عرصه ابتدا تاریخ آن را مطالعه کنند تا دورنمای آن را داشته باشند من به عنوان یک بازیگر موظف هستم که آثار متنوع و زیادی را ببینم تا به تحلیل&zwnj;های مختلف برسم. تماشای آثار همنای مطالعه است و علاقمندان به هنرهای نمایشی هم باید این کارها را انجام دهند چرا که با تماشای هر اثر با سبک کار و تکنیک&zwnj;های آن کار آشنا می&zwnj;شوند.</p> <p>نادری آموزش هنر تئاتر را به مثابه آموزش یک زبان دانست و اظهار کرد: باید برای آموزش زبان گرامر دانست و معانی را درک کرد در غیر این صورت نمی&zwnj;توان آن زبان را نوشت و یا آن را خواند. تئاتر هم به همین صورت است باید با تمرین و کسب تجربه به تکنیک رسید.<br /> &nbsp;</p>