357238
«حافظان بهار»؛ رویدادی دیگر در دارالاکرام با حضور صاحبان اندیشه
برای نجاتِ جانِ آموزش و همراهی با 7300 دانشآموزِ در معرضِ خطرِ ترکِ تحصیل
دارالاکرام، حامی آموزش کودکان و نوجوانان در معرض خطر ترک تحصیل، در این روزهای پایانی سال همزمان با بیستوسومین سالِ فعالیت این موسسه، همایشی با عنوان «حافظان بهار» برگزار کرد.
<p>به گزارش جهانی پرس، در این همایش که در سالن شهید عضدی دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور اندیشمندان، کنشگران اجتماعی، جامعه دندانپزشکان ایران و گروه موسیقی طرفه برگزار شد، جامعه‌ی نیکوکاران و نمایندگانی از مدیران شعب دارالاکرام، مددکاران، همیاران و دانش‌آموزان عضو این موسسه نیز حاضر بودند.<br />
دارالاکرام پس از 23 سال فعالیت برای برقراری عدالت اجتماعی و رفع نابرابری آموزشی و با دارا بودن 23 شعبه رسمی در 90 شهر ایران 7300 دانش‌آموز در معرض خطر ترک تحصیل را بورسیه کرده است و جزو 6 خیریه‌ی برتر ایران در حوزه‌ی خیر و صلح براساس معیارهای جهانی به شمار می‌رود و در بیست‌وسومین سال فعالیت خود از اجرای طرح جدیدی با عنوان «باغ بیدار» با محوریت کتاب رونمایی کرد.<br />
شفیعی‌کدکنی: جامعه‌ی ایرانی باید در جریان خدمات دارالاکرام قرار بگیرد<br />
در همایش حافظان بهار که با حضور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، از سفیران این موسسه، برگزار شد، ایشان در پیامی به مناسبت بیست‌وسومین سال فعالیت این نهاد گفت: کوچکترین خدمتی که در جهت تعالی انسانیت انجام بگیرد، هر قدر هم ما فکر کنیم که فراموش می‌شود یا توجهی به آن نمی‌شود، اشتباه است و جامعه دیر یا زود قدردان این خدمت به انسانیت خواهند بود.<br />
ایشان به اهمیت تبلیغات به معنای خوب آن در مورد دارالاکرام اشاره کرد و افزود: کوچکترین اطلاع‌رسانی درباره خدمات این موسسه نیز مثل نماز، روزه و حج یک عمل روحانی و انسانی است و باید جامعه ایرانی در جریان خدمات دارالاکرام قرار بگیرند.<br />
محمدعلی موحد: حمایت از 7300 دانش‌آموز شبیه به یک معجزه است<br />
دکتر محمدعلی موحد، نیز که از سفیران دارالاکرام است، در پیامی به مناسبت بیست‌وسومین سالگرد فعالیت این موسسه گفت: گرچه ما برتری جستن از دیگری را غیراخلاقی می‌دانیم، اما یک چیز در این میان استثناست و آن رقابت در کار خیر است. <br />
ایشان داشتنِ صلاحیت و تجربه در کار خیر را امری مهم برشمرد و افزود: بیش از 2 دهه فعالیت دارالاکرام در حوزه‌ی خیر آموزشی، حکم یک اندوخته‌ی گرانبها را دارد.<br />
این دانشمند معاصر با اظهار ناراحتی از مواجه شدن تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با چنین بن‌بست و افت چشمگیری، گفت: این افتی نیست که به سادگی علاج شود؛ باید دست‌وپا زد و چاره‌ای هم نیست اما کوشش‌ها باید صدچندان شود و از اینکه وجود روحیه یأس، ناکامی و بی‌رغبتی در جامعه دارالاکرام را از پیشرفت باز نداشته است، ابراز خرسندی کرد و کار این موسسه را شبیه به معجزه دانست؛ چراکه حمایت‌های دارالاکرام از 7300 دانش‌آموز موجب کوشش و امیدواری بیشتر این دانش‌آموزان می‌شود.<br />
احمد میدری: طبقاتی شدن آموزش ضربه‌ای مهلک بر همبستگی اجتماعی است<br />
دکتر احمد میدری، فعال اجتماعی، اقتصاددان و عضو دبیرخانه مبارزه با فقر و نابرابری آموزشی، با حضور در همایش «حافظان بهار» و با پرداختن به موضوع نابرابری آموزشی و خیر سیاستی، گفت: نابرابری امری ناپسندیده است، اما برخی نابرابری‌ها غیرقابل‌تحمل‌تر و ناموجه‌ترند؛ نابرابری‌هایی که جامعه می‌تواند جلوی بروز آن را بگیرد اما به علت قصور برخی افراد رخ می‌دهد. <br />
میدری نابرابری آموزشی را مذموم و ناموجه برشمرد و آن را به زیان تمام افراد جامعه دانست؛ چرا نپرداختن به رفع این نابرابری هزینه‌ای جبران‌ناپذیر بر جای می‌گذارد.<br />
وی اهمیت پرداختن به رفع این نابرابری را مثل وجود شبکه آب سراسری، برق و بهداشت همگانی دانست و طبقاتی شدن آموزش و تفکیک مدارس بر اساس قدرت خرید را ضربه‌ای مهلک بر همبستگی اجتماعی برشمرد؛ چراکه باعث می‌شود صدای طبقه‌ی محروم به گوش دولت و مسئولین نرسد.<br />
وی با اشاره به اختصاص بودجه‌ی حداقلی دولت به امر آموزش اولین اثر چنین غفلتی را در واگذاریِ مسئولیت اخلاقی و اجتماعی دولت به دست بازار اعلام کرد؛ در حالی‌که سرمایه‌گذاری در امر آموزش، تربیت معلم و نیز تدوین خوب کتب درسی در عموم کشورهای دنیا بر عهده‌ دولت است.<br />
میدری موفقیت دارالاکرام را در اعتمادسازی برای جذب حمایت نیکوکاران از 7300 دانش‌آموز کاری دشوار برشمرد که در ربع قرن صورت گرفته؛ کاری که کمتر خیریه‌ای انجام داده است.<br />
وی تاکید کرد خیر سیاستی در جامعه امروز ایران بیش از هر چیز دیگری مورد نیاز است و خیرین می‌توانند با تصحیح انحراف‌های موجود در سیاست، بر فضای عمومی موثر باشند و رفتار دولت را تغییر دهند و هیچ دولتی نیست که در برابر مطالبات عمومی درباره آموزش و پرورش سکوت کند.<br />
ملکیان: نیکوکاری ناظر به رفتارِ بیرونی است<br />
استاد مصطفی ملکیان در همایش حافظان بهار به واکاوی و تحلیل دو مقوله‌ی نیکوکاری و نیک‌خواهی از منظر فلسفه‌ی اخلاق با موضوع نیکوکاری نیک‌خواهانه پرداخت و گفت: نیکوکاری مرتبط با رفتار بیرونی و صفتی است که بر اساس آن گفتار، کردار و زبان بدن طبق احکام و موازین اخلاقی خاصی ترتیب داده می‌شود؛ بنابراین نیکوکاری به آنچه دیگران مشاهده می‌کنند مرتبط است و ناظرانی می‌توانند ناظر بر آن باشند.<br />
ملکیان نیکوکاری موفق را مشروط به 2 شرط عمده دانست: شرط اول این است که برای انجام کار نیک ابتدا باید نیازهای فرد را در نظر گرفت و نه خواسته‌های او را.<br />
ایشان تفکیک میان نیاز و خواسته تفکیک مهمی دانست و گفت: در نیکوکاری باید در پی برآوردن نیازها برآمد و نه تامین خواسته‌ها؛ چراکه وقتی نیاز و خواسته همسو باشند و نیاز تامین شود، خواسته هم تامین می‌شود؛ به تعبیری باید نیاز بر خواسته مقدم باشد.<br />
ایشان با تاکید بر اینکه نیازها را با توجه به آخرین دستاورهای بشری می‌توان متوجه شد و ایدئولوژی‌ها حق ندارند وارد اقدام به این تفکیک شوند؛ اولویت‌بندی نیازها را شرط دوم نیکوکاری دانست؛ چراکه بر اساس هرم و مخروطی نیازها ذومراتب هستند.<br />
ملکیان افزود: انجام نیکوکاری با این 2 شرط مذکور، از درد و رنج بشریت به سرعت می‌کاهد.<br />
ملکیان: نیک‌خواهی معطوف بر عالم درون و خودشکوفایی است<br />
ملکیان در تفکیک نیکوکاری از نیک‌خواهی گفت: نیکوکاری ناظر به عمل بیرونی است اما نیک‌خواهی به درون معطوف است و از آن به خودشکوفایی تعبیر می‌شود. نیکوکاری کاهش درد و رنج بشری را موجب می‌شود و نیک‌خواهی خودشکوفاییِ نیکوکار را موجب می‌شود و از بستگی درون می‌کاهد. <br />
ایشان جستن ثروت؛ شهرت؛ قدرت سیاسی؛ احترام؛ آبرو؛ محبوبیت و علم دانشگاهی را مهم‌ترین طناب‌های درونی انسان معرفی کرد که با هر عمل نیکوکارانه‌ای در بیرون یکی از این 7 طناب پریشان‌تر و نازک‌تر می‌شود.<br />
ملکیان 2 شرط را برای از هم گسلاندن این طناب‌ها و دست یافتن به پرواز معنوی و روحانی معرفی کرد: شرط اول این است که نیکوکاری در بیرون با این نیت باشد که انسان‌ها هر چه خوب‌تر؛ ارزشمندتر؛ رهاتر، خوش‌تر و خوب‌تر شوند حتی هیتلر؛ استالین و صدام...؛ چرا که این آرزو حتی برای ناپاک‌ترین انسان‌ها هم به نفع همه است. <br />
ملکیان در پایان گفت: شرط دوم عمل نیک‌خواهانه در فلسفه اخلاق نیز این است که به هیچ چیز دیگری مشروط و مقید نباشد؛ مقید به هیچ دین؛ مذهب؛ حزب؛ ملیت و ... <br />
جلیلیان: طرح «باغ بیدار» به دنبال ایجاد ذخیره‌های روانی برای دانش‌آموزان است <br />
در همایش حافظان بهار و در 23 سالگی دارالاکرام، موسس این نهاد مردمی، اسمعیل جلیلیان، از طرح یکپارچه و سراسری باغ بیدار رونمایی کرد و گفت: باغ بیدار عنوان طرحیست برگرفته از یکی از اشعار دکتر شفیعی کدکنی. این طرح در تلاش برای برقراری پیوند میان خانه، مدرسه و دارالاکرام به عنوان خانه‌ی دوم دانش‌آموزان است. در این طرح برای هر دانش‌آموز سهم مشخصی از کتاب تعریف می‌شود و به طور ماهانه به او اختصاص می‌یابد. باغ بیدار با محوریت کتاب در صدد ایجاد ذخیره‌های روانی برای دانش‌آموزان بورسیه‌شده دارالاکرام و خانواده‌هایشان است تا در بحران‌های زندگی به کارشان بیاید.‌</p>
<p>میراحمدی‌زاده: تضییع حقوق مستمر دانش‌آموزان نگران‌کننده است<br />
مدیرعامل دارالاکرام، مصطفی میراحمدی‌زاده، در این همایش با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد این موسسه در حوزه‌های دانش‌آموزی، ارائه‌ی خدمات آموزشی و خدمات پنجگانه و نیز وضعیت حامیان، بانیان، مددکاران و همیاران در شعب 23 گانه و نمایندگی‌های این موسسه در بیش از 90 شهر ایران گفت: دارالاکرام از آغاز تاسیس تاکنون 10 هزار دانش‌آموز را بورسیه کرده و در حال حاضر 7300 دانش‌آموز را بورسیه دارد؛ همچنین حدود 400 دانش‌آموز در انتظار دریافت بورسیه قرار دارند.<br />
ایشان تداوم چالش‌ها؛ انباشت ناکامی‌ها؛ تضییع حقوق مستمر دانش‌آموزان؛ شکاف و نابرابری نسلی؛ تحصیل 3 میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های ناامن و بازماندگی یک میلیون دانش‌آموز از تحصیل را نگران‌کننده توصیف کرد.<br />
میراحمدی‌زاده خاطرنشان کرد: با وجود دسترسی کودکان و نوجوانان به انواع ابزارهای فناورانه، آنها دیگر همچون الواح نانوشته نیستند که پذیرای برنامه‌های رسمی تعلیم و تربیت شوند؛ چراکه با زیست‌جهان‌های متنوع بیرون در ارتباط‌اند.<br />
مدیرعامل دارالاکرام در پایان از اجرای کمپین نوروزی این موسسه با عنوان ما حافظان بهاریم خبر داد و گفت این کمپین به تهیه عیدانه برای 7300 دانش‌آموز این موسسه اختصاص دارد و از طریق سامانه آنلاین به مهربانی و تا پایان 25 فروردین در حال اجراست.</p>
<p> </p>
<p> </p>