358075 کاهش ارتباط چهره به چهره با مراجعین، راهکار پیشگیری از ارتشا مرکز پژوهش‌های مجلس، کاهش ارتباط چهره‌به‌چهره کارکنان دستگاه‌های اجرایی با مراجعین، ساده‌سازی مقررات و استاندارد‌ها را از جمله راهکار‌های مبارزه با پرداخت رشوه عنوان کرد. <div> <div>به گزارش&nbsp;<a href="https://www.iribnews.ir/fa/political">جهانی</a> پرس از روابط عمومی مرکز پژوهش&zwnj;های مجلس، دفتر مطالعات مدیریت این مرکز در گزارشی<span style="font-size: 10pt"> به تحلیل وضع رشوه در نظام اداری پرداخت و راهکار&zwnj;هایی برای پیشگیری از آن ارائه کرد.</span></div> </div> <div>&nbsp;</div> <div>در این گزارش آمده است: براساس بررسی&zwnj;های انجام&zwnj;شده، دلایل اصلی بروز ارتشا در نظام اداری کشور شامل برهم&zwnj;خوردن نظام ارزش&zwnj;ها، برهم&zwnj;خوردن تقسیم&zwnj;کار اجتماعی، کاهش همبستگی، اتحاد و هم&zwnj;دردی، کاهش وجدان اجتماعی، نبودن نظام کنترل و پیشگیری اجتماعی، ضعف ایمان، سودجویی و منفعت&zwnj;طلبی، پایین بودن حقوق کارکنان دولت و... است.&nbsp;</div> <div>&nbsp;</div> <div>در کشور ما در حال حاضر عمدتاً از شیوه نظارت متمرکز برای مبارزه با رشوه و به&zwnj;طور&zwnj;کلی مبارزه با فساد در دستگاه&zwnj;های اجرایی استفاده می&zwnj;شود. وجود نهاد&zwnj;های نظارتی و بازرسی متعدد در درون دستگاه&zwnj;های اجرایی (کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری، واحد حراست، ذی&zwnj;حسابی، دفتر بازرسی و پاسخ&zwnj;گویی به شکایات و هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان) و همچنین نهاد&zwnj;های نظارتی مستقل از دستگاه&zwnj;های اجرایی در سطح قوای سه&zwnj;گانه (دیوان محاسبات کشور، کمیسیون اصل (۹۰) مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان عدالت اداری، شورای عالی نظارت و بازرسی قوه&zwnj;قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان حسابرسی) به وضوح بیانگر این مطلب است.&nbsp;</div> <div>&nbsp;</div> <div>باوجود نهاد&zwnj;های نظارتی متعدد، متأسفانه در زمینه مبارزه با مفاسد (به&zwnj;ویژه رشوه) در دستگاه&zwnj;های اجرایی، با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. علت این موضوع آن است که در شیوه نظارت، بیشترین تمرکز بر کشف رشوه است تا پیشگیری از آن. از&zwnj;این&zwnj;رو شیوه نظارت به&zwnj;تنهایی، کارایی چندانی نداشته و بسیار پرهزینه است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>این گزارش در ادامه مهم&zwnj;ترین معایب رویکرد نظارت متمرکز در مبارزه با رشوه را برشمرده است که شامل مواردی نظیر بزرگی دستگاه&zwnj;های نظارتی و تعدد آنها در سطح کلان و در درون دستگاه&zwnj;های اجرایی، سخت بودن اثبات جرم رشوه (دشواری در تعیین مرز دقیق بین هدیه و رشوه)، زمان&zwnj;بر بودن و پرهزینه بودن فرایند دادرسی اثبات جرم رشوه می&zwnj;شود.&nbsp;</div> <div>&nbsp;</div> <div>با توجه به بروز و ظهور شیوه&zwnj;های جدیدی از جرائم رشا و ارتشا در جامعه مدرن، پیچیدگی سازوکار&zwnj;های ارتکاب جرم و عملکرد جزیره&zwnj;ای نهاد&zwnj;های نظارتی و بازرسی، در این مطالعه، الگوی پیشنهادی برای مبارزه با رشوه در نظام اداری کشور &laquo;الگوی مبتنی&zwnj;بر نظارت، شفافیت و پیشگیری&raquo; است که محور&zwnj;های اصلی آن شامل اصلاح نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان دولت، اصلاح ساختار نظام اداری، اصلاح قوانین و مقررات، آموزش و فرهنگ&zwnj;سازی و هوشمندسازی نظارت درون و برون&zwnj;سازمانی است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>براساس توضیحات بیان&zwnj;شده، برای مقابله با پدیده ارتشا در نظام اداری باید یک تغییر رویکرد اتفاق بیفتد و قوانین این حوزه براساس سه راهبرد نظارت غیرمتمرکز، شفافیت فرایند&zwnj;های اداری و استفاده از ظرفیت&zwnj;های مردمی بازنگری اساسی شود.&nbsp;</div> <div>&nbsp;</div> <div>مرکز پژوهش&zwnj;های مجلس در این گزارش پیشنهاد می&zwnj;دهد که اصلاح مواد (۹۱ و ۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری با رویکرد مردمی&zwnj;سازی و شفافیت و همچنین ایجاد ساختار تخصصی غیرمتمرکز همچون آژانس&zwnj;های تخصصی مبارزه با فساد در دستور کار قرار بگیرد و چابک&zwnj;سازی بوروکراسی و اصلاح آن از طریق استفاده از سامانه&zwnj;های نوین الکترونیکی در ارائه خدمات به&zwnj;منظور کاهش ارتباط مستقیم و چهره&zwnj;به&zwnj;چهره کارکنان دستگاه&zwnj;های اجرایی با مراجعین، شفاف&zwnj;سازی و ساده&zwnj;سازی مقررات، استاندارد&zwnj;ها و رویه&zwnj;های ملاک عمل دستگاه&zwnj;های اجرایی و ارائه فرمول&zwnj;های دقیق و غیرقابل تفسیر به&zwnj;خصوص در موضوعات صدور مجوزها، امور مالیاتی، گمرکی و صادرات و واردات در دستور کار قرار بگیرد. همچنین اصلاح و بازنویسی &laquo;آیین&zwnj;نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه&zwnj;های اجرایی&raquo; با تمرکز بر رویکرد پیشگیری از وقوع ارتشا و تعبیه و جای&zwnj;شناسی ابزار&zwnj;های متنوع و هم&zwnj;افزا شامل ابزار&zwnj;های نرم و هوشمند، ابزار&zwnj;های ساختاری و ابزار&zwnj;های اطلاعاتی درون آیین&zwnj;نامه صورت پذیرد.</div>