359334 نفس‌های پایانی سفره‌های آب زیرزمینی/ چرا طرح تعادل‌بخشی از اجرا بازماند؟ سال‌هاست پیرامون وضعیت افت سطح آبخوان‌ها و فرونشست دشت‌های کشور هشدارهای فراوان داده‌ شده، مشاهده آمار نشان می‌دهد که راهکارهای مقابله با این ابر بحران ملی، همچنان بی تاثیر بوده و یا اثربخشی لازم را نداشته، به طوری که افت (کاهش) تراز سطح ایستابی آب زیرزمینی در آبخوان‌ها سالانه به دو متر رسیده است. <p>به گزارش جهانی پرس، داریوش مختاری - کارشناس ارشد حوزه منابع آبی - در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب و این که به دنبال کاهش تراز سطح آب و خالی&zwnj; شدن سفره&zwnj;ها از آب، فرونشست ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر آبخوان اتفاق می&zwnj;افتد، اظهار کرد: دامنه نگرانی فراتر از تصور است؛ برآوردها نشان می&zwnj;دهد که حدود ۴٩ درصد جمعیت کل ایران روی پهنه&zwnj;های فرونشستی یا مجاورت آن سکونت دارند. محدوده&zwnj;های جمعیتی عمده و کلان کشور مانند تهران، مشهد، شیراز، کرمان و از همه مهم&zwnj;تر اصفهان و چند کلان شهر دیگر دقیقا در محدوده فرونشستی قرار دارند یا مجاورت و حاشیه زون&zwnj;های فرونشستی واقع شده&zwnj;اند.&nbsp;</p> <p>وی افزود: به عنوان نمونه فرونشست زمین، سکونتگاه مرودشت و تخت جمشید در نزدیکی آن را بیشتر و بیشتر محاصره می&zwnj;کند. فرونشست دشت&zwnj;ها یک خطر جدی برای تخریب خطوط ریلی، جاده&zwnj;ای، فرودگاه&zwnj;ها، سکونتگاه&zwnj;ها، سرمایه&zwnj;های فیزیکی میراث فرهنگی و آثار تاریخی شده است. برای خروج از این بحران، امیدها به اجرای ۱۵ راهکار (پروژه اجرایی و مطالعاتی) پیش&zwnj;بینی&zwnj;شده در طرح&zwnj;های موسوم به احیاء و تعادل&zwnj;بخشی منابع آب زیرزمینی دوخته شد؛ راهکارهایی به نسبت جامع که از اجرای درست، جدی و جامعبازماندند و به دنبال آن از نجات آبخوان&zwnj;ها بازماندیم.</p> <p>فرونشست دشت&zwnj;ها خطر جدی برای تخریب خطوط ریلی، جاده&zwnj;ای، فرودگاه&zwnj;ها، سکونتگاه&zwnj;ها، سرمایه&zwnj;های فیزیکی میراث فرهنگی و آثار تاریخی شده است. برای خروج از این بحران، امیدها به اجرای طرح&zwnj;های موسوم به احیاء و تعادل&zwnj;بخشی منابع آب زیرزمینی دوخته شد.تاریخچه و ریشه&zwnj;های بحران منابع آب زیرزمینی</p> <p>این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه بحرانی که امروز به مرز فاجعه رسیده، در سال&zwnj;های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی آغاز شد، گفت: تصویب قانون آب و نحوه ملی&zwnj; شدن آن (۱۳۴۷) و آیین&zwnj;نامه&zwnj;های صدور اجازه حفر چاه و قنات و هیئت&zwnj;های حل اختلاف، آیین&zwnj;نامه صدور پروانه مصرف، آیین&zwnj;نامه جلوگیری از آلودگی آب، آیین&zwnj;نامه پلیس آب و آیین&zwnj;نامه تعیین حریم رودخانه&zwnj;های کشور و همانند آن تلاش&zwnj;های دولت برای رویارویی با بحرانی بود که نشانه&zwnj;های جدی آن کم کم پدیدار می&zwnj;شد.&nbsp;</p> <p>مختاری ادامه داد: قانونی که اگرچه با یک پشتوانه حقوقی و تاریخی سترگ در قالب یک مجموعه وزین ۳ جلدی با نام حقوق آب (۱۳۵۱) و توسط حقوقدان برجسته، مرتضی سرمد و با پشتیبانی رئیس هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت ایران تالیف و تدوین شد را همراه خود داشت ولی به یک اشتباه بسیار بزرگ دچار شد. به طوری که با الگوبرداری خام از ملی&zwnj; شدن صنعت نفت که یک ماده معدنی جدید بود و در شرایط سیاسی خاص، دولتی شد، منابع آب را نیز دولتی (حاکمیتی) کردند.&nbsp;</p> <p>وی اظهار کرد: قانون توزیع عادلانه آب (۱۳۶۳) که تقریبا همان قانون پیشین آب و نحوه ملی&zwnj; شدن آن بود، میدان بزرگتری به کارهای سازه&zwnj;ای و دولتی داد و وزن دولت در صدور انواع مجوزها برای حفر چاه آب بیشتر و بیشتر شد، گفت: در حالی که منابع آب، بیش از ۲۵ قرن، ملی بود و هرگز دولتی نبود. به عبارتی سازوکار نیرومند برای سرمایه&zwnj;گذاری و بهره&zwnj;برداری از منابع آب توسط بهره&zwnj;برداران و حقابه&zwnj;بران وجود داشت و نقش دولت بسیار کم رنگ بود و گاهی حکومت&zwnj;های محلی با کمک جوامع محلی، سرمایه&zwnj;گذاری دولتی برای ساخت برخی پل&zwnj;ها و بندهای آبگیر یا انحراف آب رودخانه&zwnj;ها انجام می&zwnj;دادند و نه چیزی بیشتر.</p> <p>این کارشناس حوزه منابع آبی با تاکید بر اینکه در قرن&zwnj;های پیش هرگز مراجعه&zwnj;کننده&zwnj;ای به دولت برای دریافت مجوز حفر چاه یا قنات یا ساخت بند و توزیع آب رودخانه&zwnj;هاوجود نداشت، گفت: نمونه&zwnj;های طومار اردشیر بابکان (پاپکان) که بعدها در دوره صفویه با خواست حقابه&zwnj;بران رودخانه زاینده&zwnj;رود و با دستور شاه عباس صفوی و توسط شیخ بهایی به روزرسانی شد، نمونه&zwnj;هایی از پشتیبانی نهادی دولت در حکمرانی آب بوده است، ساخت پل&zwnj;بندهای سی و سه و پل و خواجو در اصفهان و امیر در مرودشت و یا ساخت سد طُرُق طبس نیز موردی و انگشت شمارند و نشان از یک دخالت تمام عیار دولت در مدیریت آب ندارد.&nbsp;</p> <p>به گفته مختاری با تصویب قانون آب و نحوه ملی&zwnj; شدن آن در سال ۱۳۴۷، منابع آب عملا دولتی شدند. از آن سال تاکنون، سیل درخواست&zwnj;ها برای حفر چاه، جغرافیای ایران را در یک پرتگاه بزرگ قرار داد و به جایی که اکنون قرار داریم، رسیدم؛ دقیقا در لبه&zwnj;ی یک پرتگاه! سفره&zwnj;هایی که به خوبی و با نگاه خوشبینانه، ۴۰ درصد ظرفیت نگهداشت سالیانه آب آن یعنی حدود ۲۰ میلیارد متر مکعب آب را برای همیشه از دست داده&zwnj;اند و این یعنی یکی از ستون&zwnj;های پایداری اقلیم ایران شکسته است.</p> <p>وی با بیان اینکه توجه شود که ۱۹ سد کشور که پیش از سال ۱۳۵۷ ساخته شدند و عمده رواناب رودخانه&zwnj;های اصلی کشور را ذخیره می&zwnj;کنند، همین میزان آب یعنی ۲۰ میلیارد متر مکعب ذخیره می&zwnj;کنند. در واقع، دولتی&zwnj;شدن آب، کار قاعده مدیریتی پنجره شکسته را برای سامانه حکمرانی آب در کشور انجام داد، گفت: به سبب تاثیر قاعده پنجره شکسته، دولت&zwnj;ها هرچقدر تلاش می&zwnj;کنند نه تنها نتوانستند از گسترش دامنه بحران آب زیرزمینی بکاهند. شاید به این دلیل ساده که راهکارها چندان جدی گرفته نشدند و اگر اجرا شدند، ناقص و ناپیوسته اجرا شدند.</p> <p>خطای آماربرداری منابع آب و کسری تراز مخزن آب زیرزمینی در دشت&zwnj;های کشور</p> <p>این کارشناس مدیریت منابع آبی ادامه داد: به نظر می&zwnj;رسد که خطای تهیه آمار منابع آب به&zwnj;ویژه منابع آب و مصارف کشاورزی بیش از ۴۰ درصد است. آمار منابع آب و تهیه اطلس&zwnj;های آب با فواصل ۵ ساله و با تاخیر ۵ ساله تصویب می&zwnj;شوند و به طور میانگین هر ۱۰ سال به روزرسانی می&zwnj;شوند که بسیار پرخطاست. با وجود ۹۰۰ شرکت مهندسین مشاور در تخصص گروه مهندسی آب و وجود دانش فنی برای تهیه دقیق اطلس&zwnj;ها و آمار منابع آب در کشور، به سبب کمبود شدید بودجه و هزینه بسیار اندک گروه&zwnj;های آماربرداری برای هر واحد منبع آبی، تهیه آمار منابع آب کشور با کمترین دقت و بیشترین خطا تهیه می&zwnj;شوند. تا جایی که از زمان تهیه و تصویب آمارهای منابع آب، با یک تغییر نسبی در اقلیم مواجه می&zwnj;شویم و آمار موجود تقریبا بیهوده و غیرقابل استناد هستند.</p> <p>مختاری با بیان اینکه گزارش نظارتی نهاد قوه مققنه (مجلس) در سال ۱۳۹۶ نشان می&zwnj;دهد که کسری حجم مخزن آبخوان&zwnj;های کشور برابر با ۶ میلیارد مترمکعب در سال بوده است و تا آن سال مخازن آب زیرزمینی با کسری مخزن تجمعی ۱۲۶.۵ میلیارد مترمکعبی مواجه شده&zwnj;اند، گفت: میزان اضافه برداشت آبخوان&zwnj;های کشور در سال آبی ۱۴۰۰ (از مهر ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰) برابر ۴.۷ میلیارد مترمکعب بوده و میزان کسری تجمعی مخازن آب زیرزمینی کشور به عدد ۱۴۳ میلیارد متر مکعب رسیده که نزدیک به دو برابر کل آب تجدیدپذیر سالیانه کشور بوده، هم&zwnj;اکنون کسری متوسط سالانه منابع آب زیرزمینی برابر ۴.۹ میلیارد مترمکعب بوده و به دلیل تداوم برداشت&zwnj;ها، میزان تجمعی کسری مخازن آب زیرزمینی بالغ بر ۱۴۶ میلیارد متر مکعب اعلام شده است.</p> <p>میزان اضافه برداشت آبخوان&zwnj;های کشور در سال آبی ۱۴۰۰ (از مهر ۱۳۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰) برابر ۴.۷ میلیارد مترمکعب بوده و میزان کسری تجمعی مخازن آب زیرزمینی کشور به عدد ۱۴۳ میلیارد متر مکعب رسیده که نزدیک به دو برابر کل آب تجدیدپذیر سالیانه کشور بوده است.وی افزود: در حالی که حفظ آبخوان&zwnj;ها به آسانی موجب نگهداشت حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب آب یعنی معادل حجم آب قابل ذخیره از محل ساخت ۶۰۰ سد در کشور می&zwnj;شوند و اهمیت حفظ آبخوان&zwnj;ها در جایی مشخص می&zwnj;شود که اکنون وزارت نیرو ناچار شده است برای استحصال ۱ تا ۲ میلیارد متر مکعب آب، با صرف چند صد هزار میلیارد تومان، پروژه&zwnj;های شیرین&zwnj;سازی و انتقال آب دریا را در دستور کار قرار دهد. این در شرایطی است که اجرای طرح تعادل&zwnj;بخشی آبخوان&zwnj;ها می&zwnj;تواند کمک زیادی به استحصال پایدار آب زیرزمینی در دشت&zwnj;های کشور کند و به حفظ و نگهداشت ۵۰ میلیارد مترمکعب آب بینجامد.</p> <p>نسخه&zwnj;ی درمان فقط با ۱۰ درصد اثربخشی</p> <p>این کارشناس مدیریت منابع آبی با بیان اینکه در سومین جلسه شورای عالی آب در خرداد ۱۳۸۴، طرح ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب در آبخوان&zwnj;ها شامل ۱۵ پروژه اجرایی تصویب شد. ضوابط ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب در شهریور ۱۳۸۷ به تصویب هیئت وزیران رسید. این طرح&zwnj;ها در صورتجلسه پانزدهم شورای عالی آب (۱۳۹۴) مورد تاکید دوباره قرار گرفت، گفت: شرکت مدیریت منابع آب به عنوان متولی و دستگاه اجرایی مادر، چاره لازم را در انجام یک بسته&zwnj;ی منسجم برابر بند (۱) مصوبه جلسه پانزدهم شورای عالی آب در شهریور ۱۳۹۳ دید.</p> <p>مختاری ادامه داد: اجرای ۱۵ پروژه شامل پروژه&zwnj;های حفر ۵۲۰۰ چاه پیزومتری (اکتشافی-مطالعاتی)، نصب ۲۰۹۰۰ تجهیزات اندازه&zwnj;گیری چاه&zwnj;های اکتشافی، بیلان و بانک اطلاعاتی ۶۰۹ دشت به صورت برخط (on-line)، مطالعات فرونشست ۶۰۹ دشت، استقرار ۱۲۰۰ بازار آب، ۱۲۰۰ تشکل آب&zwnj;بران، به روزرسانی سند آب در ۶۰۹ دشت، خرید چاه&zwnj;های کم بازده، نصب ۱۳۰۰ دستگاه ردیاب (GPS) روی دستگاه&zwnj;های حفاری، جایگزینی پساب با چاه&zwnj;های کشاورزی در دشت&zwnj;های ممنوعه، استقرار ۶۰۰ گروه گشت و بازرسی، نصب ۳۶۰ هزار کنتور حجمی هوشمند، پرکردن چاه&zwnj;های غیرمجاز، اجرای ۴۰۰ پروژه تغذیه مصنوعی و اجرای طرح&zwnj;های آبخیزداری در قالب طرح احیاء و تعادل&zwnj;بخشی به تصویب شورای عالی آب رسیده است. بسته&zwnj;ای از راهکارها که هرگز منظم، پیوسته و دقیق اجرا نشدند.</p> <p>وی با بیان اینکه گاهی اجرای این راهکارها، صرفا وجه اجرایی و سازه&zwnj;ای پیدا کردند؛ برای نمونه تاکید بر برقی&zwnj;کردن چاه و نصب کنتور حجمی هوشمند و مدیریت همزمان آب و برق با ابزارهای کنترلی شد، گفت: برقی&zwnj; کردن چاه عملا استحصال آب را آسان&zwnj;تر می&zwnj;کند. به طوری که تنها با هدف&zwnj;گذاری و پایش ۲۲۰ هزار حلقه چاه به کنترل نزدیک به ۶ یا ۷ میلیارد مترمکعب تراز منفی آبخوان&zwnj;ها رسید. صرفا یک گوشه&zwnj;ای از راهکارها که بیشتر جنبه سخت&zwnj;افزاری دارند، مورد نظر قرار می&zwnj;گیرند.</p> <p>این کارشناس مدیریت منابع آبی با بیان اینکه از دید فنی، طرح تعادل&zwnj;بخشی یک بسته جامع است که اجرای همزمان کلیه راهکارها می&zwnj;توانند هم&zwnj;افزایی لازم را در راهکارها پدید بیاورند و بهره&zwnj;وری لازم را در اجرای پروژه&zwnj;های تعادل&zwnj;بخشی فراهم بیاورند، گفت: باید توجه داشت طرح&zwnj;تعادل&zwnj;بخشی نسخه کامل و جامعی نیست؛ ولی بهترین نسخه موجود و در دسترس و مصوب است. در این میان، پروژه&zwnj;های استقرار مدیریت مشارکتی منابع آب در قالب حداقل پایه&zwnj;گذاری ۱۲۰۰ نهاد مشارکتی در دشت&zwnj;های کشور، زیربنا و بسترساز اجرای سایر پروژه&zwnj;های تعادل&zwnj;بخشی می&zwnj;باشد و بدون مدیریت مشارکتی، اثربخشی سایر پروژه&zwnj;ها برای بهبود یا حفظ تراز آبخوان، بسیار اندک و حتی صفر خواهد بود.</p> <p>مختاری ادامه داد: تاکنون کمتر از ۲۰ یا ۳۰ تشکل آب&zwnj;بران و بدون پشتیبانی&zwnj;های کافی بعدی پایه&zwnj;گذاری شدند یانهادهای موجود برای استقرار مدیریت مشارکتی، بازسازی شدند. یا اینکه مباحث آموزشی در کوتاه&zwnj;مدت دارای بازدهی اندک و در میان&zwnj;مدت و بلندمدت به تدریج بازدهی آن افزایش پیدا می&zwnj;کند. اجزای این طرح نه تنها باید دقیق و کارا اجرا شود بلکه لازم است چنان پیوسته اجرا شود که از اثربخشی لازم برخوردار شوند که از بهره&zwnj;وری برخوردار شود. در مجموع شاید بتوان به اجرای این طرح&zwnj;ها فقط ۵ یا ۱۰ و یا خوشبینانه ۱۵ درصد اثربخشی داد؛ دستاوردی که هرگز یک درمان پایدار قلمداد نمی&zwnj;شود.</p> <p>طرح&zwnj;های تعادل&zwnj;بخشی، نسخه&zwnj;ای که پیچیده شد ولی اعتبار کافی به آن نرسید!</p> <p>وی با بیان اینکه عمده مصوبه&zwnj;های شورای عالی آب که جنبه سازه&zwnj;ای و هزینه&zwnj;ای کلان دارند به آسانی تامین بودجه می&zwnj;شوند و هیچ مانعی از نظر اعتباری برای آن وجود ندارد. در حالی که اجرای طرح&zwnj;های تعادل&zwnj;بخشی در حد گفتار درمانی درجا زده&zwnj;اند، گفت: گزارش مرکز پژوهش&zwnj;های مجلس در سال ۱۴۰۱ نشان می&zwnj;دهد که با وجود سهم ۵۵ درصدی منابع آب زیرزمینی در منابع آب کشور، در سال&zwnj;های گذشته و قبل از شروع طرح احیاء و تعادل&zwnj;بخشی بیش از ۹۸ درصد از اعتبارات هزینه&zwnj;شده در حوزه آب کشور به منابع آب سطحی و تنها در حدود ۲ درصد از آن به منابع آب زیرزمینی اختصاص یافته است.</p> <p>گزارش مرکز پژوهش&zwnj;های مجلس نشان می&zwnj;دهد که با وجود سهم ۵۵ درصدی منابع آب زیرزمینی در منابع آب کشور، در سال&zwnj;های گذشته و قبل از شروع طرح احیاء و تعادل&zwnj;بخشی بیش از ۹۸ درصد از اعتبارات هزینه&zwnj;شده در حوزه آب کشور به منابع آب سطحی و تنها در حدود ۲ درصد از آن به منابع آب زیرزمینی اختصاص یافته است.</p> <p>این کارشناس مدیریت منابع آبی افزود: علی&zwnj;رغم مصوبه&zwnj;های فراوان و تاکید مجلس در دوره&zwnj;های مختلف، همچنان طرح از اجرای منظم و دقیق بازماند و همچنان کمتر از ۲ درصد اعتبارات بخش آب به این طرح اختصاص دارد. برای نمونه، از مبلغ بسیار اندک و جزیی ۴۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب در سال ۱۳۹۶ تنها ۱۷۳۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است. بی&zwnj;تردید بی&zwnj;توجهی به تخصیص اعتبارات مورد نیاز جهت حفاظت از این منابع از جمله عامل تأثیرگذار در آشکار شدن پیامدهای کنونی و بحرانی&zwnj;شدن وضعیت آبخوان&zwnj;های کشور است.</p> <p>وی با بیان اینکه در حالی که طرح&zwnj;های تعادل&zwnj;بخشی سال&zwnj;ها مورد وثوق و ارزیابی هزاران ساعت تحلیل کارشناسی بوده است، دستگاه برنامه و بودجه کشور در خصوص بودجه&zwnj;های مصوب و تخصیص اعتبار به ردیف طرح تعادل&zwnj;بخشی مقاومت می&zwnj;کند و صدها طرح سازه&zwnj;ای را بدون هرگونه مطالعه و گذراندن مسیر درست ماده (۲۳) قانون الحاق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱۳۹۳) تامین اعتبار می&zwnj;کنند، گفت: برای نمونه، ساخت سد طبس فقط یکبار آبگیری شده است ولی به آسانی تامین اعتبار شد. برخی سدها که مشکل فرار آب از بستر دارند و یا ده&zwnj;ها سد که بر رودخانه&zwnj;های فصلی ساخته شدند و هرگز آبگیری نکردند به آسانی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور مورد حمایت اعتباری قرار گرفت.</p> <p>مختاری با بیان اینکه ساخت سد گتوند که بلای جان کارون و جلگه خوزستان شده است و یا ساخت نزدیک به ۳۰ سد در بالادست دریاچه ارومیه که خشکی و ناپایداری این منبع آبی استراتژیک را به دنبال داشته است، مورد وثوق و عنایت کارشناسان و مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور بوده است، گفت: هیچکدام از پروژه&zwnj;های سازه&zwnj;ای از گزارش مطالعاتی دقیق و قابل استناد و گذراندن مراحل کمیسیون ماده (۲۳) برخوردار نبوده&zwnj;اند. ولی سختگیری ویژه&zwnj;ای به اجرای طرح&zwnj;های تعادل&zwnj;بخشی می&zwnj;شود. در حالی طرح&zwnj;های تعادل&zwnj;بخشی بدون کم و کاست وجه مطالعاتی دارند. یعنی اجرای آنها از جنس مطالعه است و توسط گروه&zwnj;های مطالعاتی تخصصی آب، ارزیابی و اجرا می&zwnj;شوند.</p> <p>به گفته وی بنابراین در شرایطی که ساخت صدها سد اضافی برای رودخانه&zwnj;های فصلی تامین اعتبار می&zwnj;شوند ولی حیاتی&zwnj;ترین طرح که بسیار بسیار ارزان قیمت&zwnj;تر از طرح&zwnj;های بسیار گران قیمت و بسیار کم بازده انتقال آب هستند، برای تامین اعتبار آن شدیدا مقاومت می&zwnj;شود. به نظر می&zwnj;رسد دستگاه برنامه و بودجه کشور نیازمند بازنگری جدی در این زمینه است. اصلاح تصمیمی که می&zwnj;تواند به نجات بخش باقی&zwnj;مانده آبخوان&zwnj;های کشور بینجامد.</p> <p>هم&zwnj;افزایی در گروه همگرایی ملی</p> <p>این کارشناس مدیریت منابع آبی اظهار کرد: شاید مدیریت بحران کشور و یا دستگاه دفاع (پدافند) غیرعامل کشور نیازمند ورود بسیار جدی به اجرای طرح&zwnj;های تعادل&zwnj;بخشی باشند. هم&zwnj;افزایی راهکارهای نجات منابع آب زیرزمینی به همگرایی و همت ملی پیرامون این بحران در کشور گره خورده است. نجات آبخوان&zwnj;ها یک آزمون دشوار پیش روی توسعه پایدار کشور است؛ آزمونی که در آن می&zwnj;آموزیم برای دستیابی به پایداری جغرافیای ایران، چگونه می&zwnj;توان خطاهای ساده را شناسایی کرد و برطرف کرد و به دنبال آن، از فروریختن بیشتر یک ستون از پایداری جغرافیای کشور جلوگیری کرد. شاید با این هم&zwnj;افزایی، اقتصاد کشاورزی از بار هزینه&zwnj;ای بسیار سنگین حفر چاه&zwnj;های عمیق و برداشت منابع آب زیرزمینی رها شود و جامعه کشاورزی ایران به عدالت نزدیکتر شود.</p>