359553 صحرایی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران: آموزش و پرورش بر مبنای سند تحول بنیادین اداره خواهد شد وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در آینده بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقداماتی که در این سند بر دوش نظام تعلیم و تربیت کشور قرار دارد، آموزش و پرورش کشور را اداره خواهیم کرد. <p>به گزارش <span style="color: #3598db"><strong>جهانی پرس از صدا و سیما</strong></span> ، رضامراد صحرایی در خطبه&zwnj;های پیش از نمازجمعه این هفته تهران با گرامی&zwnj;داشت یاد و خاطره امام شهیدان، شهدای انقلاب اسلامی، ۵۰۰۰ معلم شهید و ۳۶۰۰۰ دانش آموز شهید کشور و دانش&zwnj;آموزان شهید غزه و گرامی&zwnj;داشت یاد و خاطره شهیدان مطهری، رجایی و باهنر، اظهار کرد: معلم جایگاه خطیر و رفیعی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد. در ادبیات رهبر معظم انقلاب گفته می&zwnj;شود که معلم سازنده زیرساخت سرافرازی کشور است. ایشان درباره معلم می&zwnj;فرمایند که معلم کسی است که هویت آینده کشور را معماری می&zwnj;کند و به دست او سرمایه انسانی آینده کشور ساخته می&zwnj;شود. رهبر معظم انقلاب امسال فرمودند معلمان پرورش دهندگان فضیلت هستند که نشان از جایگاه بزرگ معلمان دارد.</p> <p>وی ادامه داد: در اینجا لازم می&zwnj;دانم از همه کسانی که در یک سال گذشته به آموزش و پرورش در انجام وظایف خود یاری رسانده&zwnj;اند، قدردانی و تشکر کنم. آموزش و پرورش در دوره جدید سعی کرده است تا با ایجاد حلقه اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی، همسویی و جلب مشارکت همه دستگاه&zwnj;های تاثیرگذار در تعلیم و تربیت، امر مهم تربیت فرزندان را دنبال کند که ائمه جمعه و جماعت یکی از سر حلقه&zwnj;های این اتحاد هستند چرا که آنها به مثابه پیران و پدران مردم در دیار خود می&zwnj;توانند یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند.</p> <p>صحرایی با بیان اینکه در سالی که گذشت بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تمرکز کردیم، افزود: خوشنودیم که به اطلاع شما نمازگزاران و مومنین عزیز برسانیم که در اجرای این سند توفیقات چشمگیری حاصل شد. سند تحول بنیادین، نظام تعلیم و تربیت اسلامی را پایه&zwnj;گذاری می&zwnj;کند و مبنای این سند نظریه تعلیم و تربیت دینی و بومی است و به همین دلیل است که اجرای آن بسیار اهمیت دارد. ما در آینده بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقداماتی که در این سند بر دوش نظام تعلیم و تربیت کشور قرار دارد، آموزش و پرورش کشور را اداره خواهیم کرد و برای آن نقشه راه طراحی کرده&zwnj;ایم که مطابق آن پیش خواهیم رفت.</p> <p>وزیر آموزش و پرورش گفت: کار مهم دیگری که در آموزش و پرورش طی یک سال اخیر انجام شد، اصلاح فرآیند جذب معلم بود. معلم با جایگاه رفیع و عظیمی که دارد باید با دقت، صحت و خردمندانه انتخاب شود، او باید فردی باشد که ما در واگذاری امانت&zwnj;های خود به او اطمینان کامل حاصل کنیم؛ بنابراین در سالی که گذشت تاریخی&zwnj;ترین استخدام کشور اتفاق افتاد، نه از این جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش و پرورش شد که از لحاظ کمیت بی&zwnj;سابقه است چرا که این رقم معادل با رقم جذب در چند وزارتخانه است. آنچه کار ما را متمایز کرد این بود که از لحاظ کیفیت معلمان ویژه&zwnj;ای را انتخاب کرده&zwnj;ایم. سعی کرده&zwnj;ایم گزینش را بسیار دقیق پیاده&zwnj;سازی کنیم و افرادی را گزینش کنیم که علاوه بر دانش، عشق و علاقه معلمی داشته باشند. یکی دیگر از ویژگی&zwnj;های افراد انتخاب شده این است که امانتداران خوبی برای کشور باشند.</p> <p>وی ادامه داد: فرزندان این سرزمین ۳۰ سال در دستان معلمان هستند و هر معلمی به طور متوسط در طول خدمت خود هزار دانش آموز را تربیت می&zwnj;کند و جریان تربیتی یک جریان پیوسته و مستمر است؛ بنابراین معلم یک کارمند نیست و اساساً کارمند نیست انتخاب او باید با دقت ویژه اتفاق می&zwnj;افتاد که چنین نیز، شد.</p> <p>صحرایی گفت: جنبه دیگر کار این است که دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و از روز نخست شکل&zwnj;گیری انقلاب اسلامی مقوله تربیت معلم مورد توجه قرار داشته در چند سال گذشته بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بود.</p>