359576 با تهیه‌کننده یک پویانمایی موفق 18‌ساله شیرین مثل «شکرستان» «شکرستان» با پردازش‌های خوبی که روی موضوعات روز و آداب ‌و رسوم ایرانی دارد، ازجمله پویانمایی‌های موفق رسانه ملی است که می‌توان گفت حالا 18 ساله شده است. <p>&nbsp;</p><p>به گزارش جهانی پرس- محبوبه صادقی-&nbsp;سیدمسعود صفوی درباره ماجرای تولد و شکل&zwnj;گیری &laquo;شکرستان&raquo; این گونه توضیح داد: 18 سال پیش که تصمیم به ساخت پویانمایی &laquo;شکرستان&raquo; گرفتیم، هدف&zwnj;گذاری کردیم که پویانمایی تولید کنیم که چند ویژگی شاخص داشته&zwnj; باشد. نخست اینکه تولید انبوه داشته باشیم و از طرف دیگر محبوب عموم، طبقات و گروه&zwnj;های سنی مختلف واقع شود.</p><p>وی افزود: تا قبل از &laquo;شکرستان&raquo; تقریباً برنامه&zwnj;ای به این شکل در کشور نداشتیم و می&zwnj;خواستیم صنایع مختلف جانبی در پی تولید آن راه بیفتد. می&zwnj;خواستیم این پویانمایی همچون آینه&zwnj;ای، بازتاب&zwnj;دهنده وضعیت جامعه باشد و آنچه مخاطب می&zwnj;بیند برایش آشنا باشد. از طرف دیگر زمانش فرا رسیده بود که همچون دیگر نقاط جهان اثری خلق کنیم که محصولات جانبی مانند عروسک داشته باشد.</p><p>تهیه&zwnj;کننده &laquo;شکرستان&raquo; با بیان اینکه به لطف خدا فکر &laquo;شکرستان&raquo; در جمع دوستانی شکل گرفت که همگی از بهترین&zwnj;های ادبیات کودک، طراحی فضا و صداپیشگان بودند، گفت: تلاش&zwnj;های صادقانه گروه، عاملی شد تا زحمت جمع به نتیجه برسد و مخاطب از دیدن این برنامه لذت ببرد.</p><p>&nbsp;</p><p><strong>هم&zwnj;نوایی ساختار و محتوا با فرهنگ ایرانیان</strong></p><p>صفوی گفت: اگر دقت کنید مهم&zwnj;ترین مسئله&zwnj;ای که در &laquo;شکرستان&raquo; به چشم می&zwnj;خورد، ارتباط ساختار و محتوای آن با فرهنگ و زندگی روزمره ایرانیان است. وقتی مخاطب این اثر را می&zwnj;بیند، به&zwnj;خصوص مخاطب نوجوان ذهنش درگیر محتوا می&zwnj;شود و با شخصیت&zwnj;های داستان و هنرمندان پشت&zwnj;صحنه همذات&zwnj;پنداری می&zwnj;کند. به&zwnj;عنوان&zwnj;مثال مخاطب با شنیدن صدای مرحوم استاد مرتضی احمدی یا موسیقی سنتی جلال ذوالفنون هم&zwnj;مسیر می&zwnj;شود و در کنار داستان شخصیت&zwnj;های فرهنگی را نیز می&zwnj;شناسد و بین مخاطب و &laquo;شکرستان&raquo; مانعی باقی نمی&zwnj;ماند.</p><p>وی در خصوص ساختار پویانمایی آن گفت: مخاطب در شکرستان با وقایع و اتفاقات ناملموس روبه&zwnj;رو نیست و وقتی معماری &laquo;شکرستان&raquo; را می&zwnj;بیند، می&zwnj;داند که مابازای آن در معماری ایران چون یزد، اصفهان و تبریز وجود دارد و از آن آثار الهام گرفته شده است. به&zwnj;عنوان&zwnj;مثال در این پویانمایی مناره علی اصفهان را می&zwnj;بینیم یا در طراحی لباس&zwnj;ها از مینیاتور استفاده شده که همه و همه نشان از اصالت و تاریخچه آن است.</p><p>صفوی درباره اینکه در انتخاب ساختار شکرستان هوشمندانه عمل شده است، تصریح کرد: در &laquo;شکرستان&raquo; از حرکت&zwnj;های خیمه&zwnj;شب&zwnj;بازی الهام گرفته&zwnj;ایم و از همه مهم&zwnj;تر ساختار تعزیه&zwnj;ای و معین&zwnj;البکایی است که طرفداران خاص خود را دارد. در &laquo;شکرستان&raquo; هر مناسبتی با ذهن مخاطب درگیر می&zwnj;شود و مخاطب را شکار می&zwnj;کند.</p><p>وی در پاسخ به این پرسش که معیارتان در طراحی شخصیت&zwnj;ها چه بوده، گفت: در &laquo;شکرستان&raquo; سعی کردیم برای همه شخصیت&zwnj;ها محل رجوعی داشته باشیم. شخصیت&zwnj;هایی که در این پویانمایی می&zwnj;بینید از معلم و قاضی گرفته تا نانوا و غیره همه در محله&zwnj;های قدیمی&zwnj;شهرستان&zwnj;ها مابازای عینی دارند، از پیرزنی که همه را نصیحت و خطاهای رهگذران را گوشزد می&zwnj;کند تا پسربچه بازیگوشی که با سروصدایش آرامش محله را به هم می&zwnj;ریزد. صفوی افزود: همه شخصیت&zwnj;های &laquo;شکرستان&raquo; را در زندگی روزمره به&zwnj;خصوص نسل قبل می&zwnj;بینیم و می&zwnj;شناسیم. برای همین از این افراد نگاه طنزآمیز و کاریکاتوری گرفته و در &laquo;شکرستان&raquo; آن را تبدیل به شخصیت کرده&zwnj;ایم.</p><p>این تهیه&zwnj;کننده در خصوص مانایی شخصیت&zwnj;ها چنین گفت: علت اینکه بازیگران &laquo;شکرستان&raquo; به یاد می&zwnj;مانند این است که ژرفانمایی (پرسپکتیو) و بُعد دارند و فقط تیپ نیستند؛ یعنی کاملاً تبدیل به شخصیت شده&zwnj;اند و مابازای آنان را دیده&zwnj;ایم و می&zwnj;شناسیم.</p><p>&nbsp;</p><p><strong>&nbsp;زنده&zwnj;نمایی در &laquo;شکرستان&raquo;</strong></p><p>صفوی، راز توفیق &laquo;شکرستان&raquo; را زنده&zwnj;نمایی آن دانست و گفت: پویانمایی فقط زیبایی و استفاده از استانداردها و بهترین روش&zwnj;ها و دستگاه&zwnj;ها نیست، بلکه زنده&zwnj;نمایی و روح قوی آن است که از صفحه شیشه&zwnj;ای بیرون می&zwnj;آید. در این&zwnj;صورت مخاطب فکر نمی&zwnj;کند این پویانمایی و نقاشی باشد. اگر روح کار قوی باشد، مخاطب همراهی می&zwnj;کند و وقتی شخصیت از صفحه شیشه&zwnj;ای و پرده سینما بیرون می&zwnj;آید، اثر محبوبی می&zwnj;شود.</p><p>&laquo;شکرستان&raquo; هم&zwnj;اکنون همچون جوانی 18&zwnj;ساله شده و همچنان محبوب است. از دلایل این محبوبیت 18 ساله پرسیدم که صفوی پاسخ داد: اگر ریشه&zwnj;های طرح در سنت&zwnj;های روایی، قصه&zwnj;گویی، نمایشی و سنت&zwnj;های هزارساله ملی باشد، ولو تولیدی تازه و حتی از کشور دیگری هم آمده باشد، ماندگار می&zwnj;ماند. وقتی فکر را خودی و درونی&zwnj;سازی کنیم مثل این است که مال خودمان است، مثل اتفاقی که هم&zwnj;اکنون در ژاپن شاهد آن هستیم.</p><p>&nbsp;وی افزود: همان&zwnj;طور که می&zwnj;دانید خاستگاه پویانمایی، غرب است، اما ژاپنی&zwnj;ها آن را طوری خودی&zwnj;سازی کردند که انگار مبدأ انیمه (پویانمایی ژاپنی) از ابتدا آنجا بوده است.</p><p>&nbsp;</p><p><strong>محبوبیت&zwnj; این اهالی شیرین</strong></p><p>وی با بیان اینکه 40 قسمت اول این مجموعه کاملاً بر اساس فرهنگ عامیانه و ضرب&zwnj;المثل&zwnj;ها، متل&zwnj;ها و زندگی روزمره بود و همین امر جزو نقاط قوت و محبوبیت&zwnj;های آن به شمار می&zwnj;رود، گفت: اما از قسمت 40 به بعد به جای توجه به ضرب&zwnj;المثل&zwnj;ها، در ابتدا داستان روی قصه&zwnj;های قدیمی متمرکز شدیم و به فراخور سیر داستان از ضرب&zwnj;المثل&zwnj;ها&nbsp; استفاده کردیم.</p><p>&nbsp;</p><p><strong>پرهیز از تکرارزدگی</strong></p><p>تهیه&zwnj;کننده &laquo;شکرستان&raquo; درباره مقابله با تکرارزدگی در این اثر گفت: مطمئن باشید وقتی تولید برنامه&zwnj;ای 18 سال ادامه دارد، گروه تولید، مثل سرباز، همیشه آماده به رزمند. برخی کارها با تجربه به دست آمده است، مثل خلق شخصیت&zwnj;ها و ایجاد فضاها و ماجراهای جدید که به همت اتاق فکر میسر می&zwnj;شود. صفوی ادامه داد: در فصل&zwnj;های جدید به&zwnj;سراغ موضوعات جدیدی مثل محیط&zwnj;زیست، فناوری&zwnj;های جدید، مسائل اقتصادی و ... که مورد نیاز مخاطب است، رفته&zwnj;ایم.</p><p>صفوی تصریح&zwnj; کرد: از قسمت&zwnj; 200 به بعد موضوعات کاملاً جدیدی چون پزشکی بهداشتی و آب به جریان داستان اضافه شد. در هر دوره&zwnj;ای از &laquo;شکرستان&raquo; سعی کردیم ایده&zwnj;های خاصی را مورد کاوش قرار دهیم و به ذهن مخاطب بسپاریم و از قضا همین پرداخت&zwnj;ها باعث محبوبیت &laquo;شکرستان&raquo; شده است. کمااینکه توفیق بعضی از فصل&zwnj;ها را می&zwnj;توان در انتخاب موضوع و نحوه پردازش دانست. به&zwnj;عنوان&zwnj;مثال در فصلی که دوگانه&zwnj;ای بین ننه&zwnj;قمر و اسکندر شکل می&zwnj;گیرد از فصل&zwnj;های جالب &laquo;شکرستان&raquo; است و تناقض پیرزن و نوزاد، ماجراهای خنده&zwnj;داری را رقم می&zwnj;زند. معمولاً انتخاب برخی شخصیت&zwnj;ها باعث محبوبیت بعضی از قسمت&zwnj;ها می&zwnj;شود.</p><p>صفوی با مهم دانستن فکرهای خوب در برنامه&zwnj;سازی گفت: قبل از اینکه کار به دست فیلم&zwnj;نامه&zwnj;نویس برسد، افراد صاحب&zwnj;نظری چون قصه&zwnj;نویس، روان&zwnj;شناس، جامعه&zwnj;شناس و رفتارشناس در اتاق فکر، موضوعات مطرح&zwnj;شده را به به نقد می&zwnj;کشند و مسیر داستان&zwnj;سرایی را مشخص می&zwnj;کنند.</p><p>&nbsp;</p><p><strong>پویانمایی در دوران تحول</strong></p><p>تهیه&zwnj;کننده &laquo;شکرستان&raquo; از دوره تحول سازمان به نیکی یاد کرد و گفت: به نظرم دوره تحول در سازمان مرحله&zwnj;به&zwnj;مرحله و خوب پیش می&zwnj;رود، اما مهم&zwnj;ترین بحثی که به نظرم می&zwnj;رسد، به&zwnj;غیراز توجه به محتوا باید به شکل&zwnj;های جدید ارائه نیز توجه شود. با فرآیند و سرعتی که در فناوری و تغییر شکل ارائه تصاویر و رقبای وحشتناکی که در تلویزیون، شبکه&zwnj;های اجتماعی و خانگی در دنیا شاهدیم، در استفاده از شکل&zwnj;های جدید و ترکیب جذاب با استانداردهای جهانی فاصله داریم. وی تصریح کرد: به نظر می&zwnj;رسد که مدیران باید توجه بیشتری به شکل&zwnj;های جدید و ترکیبی کنند. در این زمینه خلأ احساس می&zwnj;شود و اگر به خود نیاییم میدان را به رقبای جهانی واگذار خواهیم کرد.</p><p>صفوی در خصوص نسل جدید و ذائقه آنان گفت: نسل جدید را که عادت به دیدن این نوع تصاویر دارد، نباید از دست بدهیم. پرداختن به شکل&zwnj;های نوین این امکان را به منِ برنامه&zwnj;ساز می&zwnj;دهد که روایت&zwnj;های فرهنگی کشورم را به شکل بهتری به تصویر بکشم.</p>