359710
نشست ادبی نقد کتاب «سروان شوذب مشکینی»
نشست نقد و بررسی کتاب «سروان شوذب مشکینی» با حضور نویسنده اثر و مننقدان در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
<p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،جلسه نقد و بررسی پیش از چاپ کتاب «سروان شوذب مشکینی» از سلسله نشست‌های نقد کتاب موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور مهرداد عادلی نویسنده کتاب، ابوالفضل درخشنده و محمد قاسمی پور از کارشناسان ادبی، فاطمه قادری و مرجان حصیرچی از منتقدان ادبیات پایداری و مصطفی نیک‌نام مسئول تاریخ شفاهی موزه و جمعی از علاقمندان و راویان حوزه ادبیات پایداری در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.<br />
در ابتدای این نشست مهرداد عادلی، نویسنده داستان؛ اذعان داشت که داستانش از خاطرات سروان مشکینی در برهه‌ی زمانی پیش از انقلاب ، انقلاب و از ابتدای جنگ تا سال 61 و سپس سال 73-74 که ایشان بازنشسته می‌شوند، شکل گرفته و با تأسف ابراز کرد که الان متوجه شدم ایشان به رحمت خدا رفته‌اند.<br />
در ادامه قاسمی‌پور گفت: داستان‌نویسان آن‌چه که می‌نویسند، ریشه در تجارب آفاقی و انفسی‌شان دارد. این داستان مبتنی بر واقعیت و مستندات موجودِ ارائه شده با بهره‌گیری از تاریخ شفاهی‌ست. تاریخ شفاهی یک ظرفیت مناسب و خوب برای پرداختن به متن و بطن وقایع است. در این داستان به جهت کامل نبودن تاریخ شفاهی، دست نویسنده خیلی باز نبوده است.<br />
مرجان حصیرچی از منتقدین ادبیات پایداری با اشاره به بدیع بودن داستان گفت: این کتاب با بهره گیری از فکر اولیه خوب و تازه بودن داستان، قابلیت بالایی را جهت پردازش دارد.<br />
طاهره قادری نیز در ادامه گفت: اثر فوق شامل ۱۲ داستان کوتاه است. لطایفی در این مجموعه داستان وجود داشت که نزد مخاطب خوشایند است.<br />
وی هم‌چنین به ایراد اطاله‌های داستان و یکسان بودن چینش کلمات و ادبیات شخصیت‌های مختلف داستان همچون آشپز و مدیر اشاره کرد.<br />
قادری افزود: در بعضی از جمله‌ها تلنگر زده می‌شود تا خواننده همراه اثر شود؛ مانند «آب که از سر گذشت»، نزد خواننده حس کنجکاوی را تحریک می‌کند.<br />
ابوالفضل درخشنده با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با انتقال پیام انقلاب به زبان هنر گفت: پرورش هنرمند یک اقدام اساسی تلقی می‌شود. پیام انقلاب باید به زبان شعر و هنر که اصلی‌ترین و خالص‌ترین زبان‌هاست بیان شود. پیام شهیدان باید با زبان هنر شنیده شود.<br />
وی در ادامه با اشاره به هنر داستان‌نویسی گفت: هنر داستان نویسی تخیل نیست، ابزاری است برای انتقال انرژی و تغییر مخاطب در جهت ارزش های والای انسانی.<br />
درخشنده افزود: در این اثر، فکر اولیه قابلیت گسترش زیادی دارد که متاسفانه نویسنده در دام این قابلیت اسیر شده است و می‌بایست به چند مقطع تفکیک و بطور مجزا به آن پرداخته شود. زمان قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و زمان جنگ. <br />
این کارشناس ادبی گفت: نویسنده سعی داشته به تمام موضوع بپردازد و این اشتباهی است که از جانب نویسنده صورت گرفته. انتخاب زاویه دیدِ غلط نامه‌نگاری در ابتدای داستان که هنوز شخصیت معرفی نشده است، همزاد‌پنداری را نزد مخاطب مشکل و همچنان احساس برانگیزی نزد او را مختل می‌کند.<br />
درخشنده در پایان خاطرنشان کرد: کلیات این اثر عالی است ولی قابلیت چاپ ندارد تا این‌که زاویه دید اصلاح شود و فصل‌بندی‌ها به گونه‌ای مرتبط با فصل قبل شود و از پراکندگی خارج شود. در واقع این فکر اولیه پتانسیل تبدیل شدن به سه کتاب را دارد نه یک کتاب.<br />
در پایان این نشست مصطفی نیکنام مسؤول تاریخ شفاهی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با اندوهی عمیق از فقدان صاحب خاطره، آقای شوذب مشکینی گفت: ما امروز با خاطرات عزیزی روبه‌رو هستیم که دیگر در این دنیا نیست. هزار و اندی راوی دفاع مقدس در این موزه آمده و رفته اند، من و همکارانم با اینها مواجه هستیم که وقتی آمار می‌گیریم از سال ۱۳۹۰ تا کنون بالای 30درصد از این عزیزان درگذشته‌اند و این بسیار برای ما بغرنج است و از خدا می‌خواهم معضلات و مشکلات نگارش خاطرات و روایات مرتفع شود زیرا گذر زمان ارزشمندترین دارایی ما را مانند یخ، آب می‌کند.</p>