359710 نشست ادبی نقد کتاب «سروان شوذب مشکینی» نشست نقد و بررسی کتاب «سروان شوذب مشکینی» با حضور نویسنده اثر و مننقدان در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،جلسه نقد و بررسی پیش از چاپ کتاب &laquo;سروان شوذب مشکینی&raquo; از سلسله نشست&zwnj;های نقد کتاب موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با حضور مهرداد عادلی نویسنده کتاب، ابوالفضل درخشنده و محمد قاسمی پور از کارشناسان ادبی، فاطمه قادری و مرجان حصیرچی از منتقدان ادبیات پایداری و مصطفی نیک&zwnj;نام مسئول تاریخ شفاهی موزه و جمعی از علاقمندان و راویان حوزه ادبیات پایداری در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.<br /> در ابتدای این نشست مهرداد عادلی، نویسنده داستان؛ اذعان داشت که داستانش از خاطرات سروان مشکینی در برهه&zwnj;ی زمانی پیش از انقلاب ، انقلاب و از ابتدای جنگ تا سال 61 و سپس سال 73-74 که ایشان بازنشسته می&zwnj;شوند، شکل گرفته و با تأسف ابراز کرد که الان متوجه شدم ایشان به رحمت خدا رفته&zwnj;اند.<br /> در ادامه قاسمی&zwnj;پور گفت: داستان&zwnj;نویسان آن&zwnj;چه که می&zwnj;نویسند، ریشه در تجارب آفاقی و انفسی&zwnj;شان دارد. این داستان مبتنی بر واقعیت و مستندات موجودِ ارائه شده با بهره&zwnj;گیری از تاریخ شفاهی&zwnj;ست. تاریخ شفاهی یک ظرفیت مناسب و خوب برای پرداختن به متن و بطن وقایع است. در این داستان به جهت کامل نبودن تاریخ شفاهی، دست نویسنده خیلی باز نبوده است.<br /> مرجان حصیرچی از منتقدین ادبیات پایداری با اشاره به بدیع بودن داستان گفت: این کتاب با بهره گیری از فکر اولیه خوب و تازه بودن داستان، قابلیت بالایی را جهت پردازش دارد.<br /> طاهره قادری نیز در ادامه گفت: اثر فوق شامل ۱۲ داستان کوتاه است. لطایفی در این مجموعه داستان وجود داشت که نزد مخاطب خوشایند است.<br /> وی هم&zwnj;چنین به ایراد اطاله&zwnj;های داستان و یکسان بودن چینش کلمات و ادبیات شخصیت&zwnj;های مختلف داستان همچون آشپز و مدیر اشاره کرد.<br /> قادری افزود: در بعضی از جمله&zwnj;ها تلنگر زده می&zwnj;شود تا خواننده همراه اثر شود؛ مانند &laquo;آب که از سر گذشت&raquo;، نزد خواننده حس کنجکاوی را تحریک می&zwnj;کند.<br /> ابوالفضل درخشنده با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با انتقال پیام انقلاب به زبان هنر گفت:&nbsp; پرورش هنرمند یک اقدام اساسی تلقی می&zwnj;شود. پیام انقلاب باید به زبان شعر و هنر که اصلی&zwnj;ترین و خالص&zwnj;ترین زبان&zwnj;هاست بیان شود. پیام شهیدان باید با زبان هنر شنیده شود.<br /> وی در ادامه با اشاره به هنر داستان&zwnj;نویسی گفت: هنر داستان نویسی تخیل نیست، ابزاری است برای انتقال انرژی و تغییر مخاطب در جهت ارزش های والای انسانی.<br /> &nbsp;درخشنده افزود: در این اثر، فکر اولیه قابلیت گسترش زیادی دارد که متاسفانه نویسنده در دام این قابلیت اسیر شده است و می&zwnj;بایست به چند مقطع تفکیک و بطور مجزا به آن پرداخته شود. زمان قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و زمان جنگ. <br /> این کارشناس ادبی گفت: نویسنده سعی داشته به تمام موضوع بپردازد و این اشتباهی&nbsp; است که از جانب نویسنده صورت گرفته. انتخاب زاویه دیدِ غلط نامه&zwnj;نگاری در ابتدای داستان که هنوز شخصیت معرفی نشده است، همزاد&zwnj;پنداری را نزد مخاطب مشکل و همچنان احساس برانگیزی نزد او را مختل می&zwnj;کند.<br /> درخشنده در پایان خاطرنشان کرد: کلیات این اثر عالی است ولی قابلیت چاپ ندارد تا این&zwnj;که زاویه دید اصلاح شود و فصل&zwnj;بندی&zwnj;ها به گونه&zwnj;ای مرتبط با فصل قبل شود و از پراکندگی خارج شود. در واقع این فکر اولیه پتانسیل تبدیل شدن به سه کتاب را دارد نه یک کتاب.<br /> در پایان این نشست مصطفی نیکنام مسؤول تاریخ شفاهی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با اندوهی عمیق از فقدان صاحب خاطره، آقای شوذب مشکینی گفت: ما امروز با خاطرات عزیزی روبه&zwnj;رو هستیم که دیگر در این دنیا نیست. هزار و اندی راوی دفاع مقدس در این موزه آمده و رفته اند، من و همکارانم با اینها مواجه هستیم که وقتی آمار می&zwnj;گیریم از سال ۱۳۹۰ تا کنون بالای 30درصد از این عزیزان درگذشته&zwnj;اند و این بسیار برای ما بغرنج است و از خدا می&zwnj;خواهم معضلات و مشکلات نگارش خاطرات و روایات مرتفع شود زیرا گذر زمان ارزشمندترین دارایی ما را مانند یخ، آب می&zwnj;کند.</p>