363195 هوش مصنوعی ایمنی جاده‌ها را تضمین می‌کند پژوهشگران «دانشگاه مریلند»(UMD) از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند تا راه‌هایی را برای حفظ سلامت مسافران جاده‌ها ارائه دهند. <p>به گزارش جهانی پرس از ایسنا، بسیاری از مردم برای یافتن راه خود از پلتفرم &laquo;گوگل استریت ویو&raquo;(Google Street View) استفاده می&zwnj;کنند اما پژوهشگران &laquo;دانشگاه مریلند&raquo;(UMD) از آن برای تعیین مکان&zwnj;هایی استفاده کرده&zwnj;اند که ممکن است سفر را به طور ناگهانی به پایان برسانند.</p> <p>به نقل از ساینمگ، دکتر &laquo;کوین نگوین&raquo;(Quynh Nguyen) متخصص همه&zwnj;گیرشناسی و آمار در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مریلند، در این پژوهش از فناوری&zwnj;های مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی عناصر محیطی مهم و موثر بر تصادفات خودرو، دوچرخه و عابران پیاده استفاده کرده است.</p> <p>نگوین که در کار خود از فناوری&zwnj;ها و منابع کلان داده برای رسیدگی به نابرابری&zwnj;های سلامتی استفاده می&zwnj;کند، گفت: تصادفات رانندگی، علت اصلی مرگ جوانان بین پنج تا ۲۹ سال هستند. بنابراین، بسیار مهم است که بدانیم چگونه محیط فیزیکی می&zwnj;تواند برخوردهای مرگبار را افزایش یا کاهش دهد و کدام جوامع بیشتر تحت تأثیر این موضوع قرار دارند.</p> <p>نگوین و همکارانش از پلتفرم هوش مصنوعی گوگل استریت ویو استفاده کردند که نماهای ۳۶۰ درجه را از خیابان&zwnj;های سراسر جهان ارائه می&zwnj;کند و آن را برای تعیین رابطه بین تصادفات خودرو و مکان&zwnj;های رخ دادن تصادفات به کار بردند. آنها با استفاده از نقشه&zwnj;برداری مجازی، ویژگی&zwnj;های خاص جاده&zwnj;ها مانند چراغ&zwnj;های راهنما یا فضای سبز را در مقیاس سراسری بررسی کردند.</p> <p>نگوین گفت: از آنجا که ما می&zwnj;توانستیم حجم زیادی از داده&zwnj;های گوگل استریت ویو را از سراسر کشور استخراج کنیم، نتایج دقیقی را به دست آوردیم که نشان می&zwnj;دهند عناصر ساخت بر تصادفات خودرو تأثیر می&zwnj;گذارند. واضح است که مکان&zwnj;های دارای فضای سبز، چراغ&zwnj;های راهنما، جاده&zwnj;های تک&zwnj;خطی و پیاده&zwnj;روهای بیشتر، با میزان کمتری از تصادفات رانندگی مرگبار همراه بودند.</p> <p>پیاده&zwnj;روها بیشترین تاثیر را در کاهش تصادفات داشتند. مکان&zwnj;هایی که پیاده&zwnj;روهای بیشتری دارند، ۷۰ درصد تصادفات رانندگی کمتری داشته&zwnj;اند و تصادفات در مکان&zwnj;های دارای جاده تک&zwnj;خطی که اغلب در مناطق روستایی یافت می&zwnj;شوند، ۵۰ درصد کمتر است.</p> <p>چراغ&zwnj;های راهنما و علائم ایست، ایمنی بیشتری را برای عابران پیاده و دوچرخه&zwnj;سواران فراهم می&zwnj;کنند و با تصادفات رانندگی کمتری در هر دو گروه مرتبط هستند. برعکس، مناطق دارای جاده&zwnj;سازی، تصادفات و اثرات نامطلوب بیشتری را به همراه دارند.</p> <p>&laquo;شیائوهه یو&raquo;(Xiaohe Yue) تحلیلگر داده در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مریلند و از پژوهشگران این پروژه گفت: بسیاری از مسائل سلامت عمومی که جوامع با آنها روبه&zwnj;رو می&zwnj;شوند، اغلب قابل حل هستند. فناوری&zwnj;های نوظهور و دسترسی به منابع داده گسترده، در یافتن راه&zwnj;حل&zwnj;هایی برای برخی از مشکلات سلامت عمومی که مردم را آزار می&zwnj;دهند، سودمند بوده&zwnj;اند.</p> <p>پژوهشگران امیدوارند که این یافته&zwnj;ها با ارائه گزینه&zwnj;های عملی اثبات&zwnj;شده به منظور بهبود ایمنی جاده&zwnj; برای رانندگان، عابران پیاده و دوچرخه&zwnj;سواران، آگاهی تصمیم&zwnj;گیرندگان را درباره سیاست&zwnj;های حمل&zwnj;ونقل و زیرساخت&zwnj;ها افزایش دهد.</p> <p>&laquo;هران مانه&raquo;(Heran Mane) تحلیلگر داده و از پژوهشگران این پروژه گفت: ما امیدواریم که پژوهش ما باعث شود تا برنامه&zwnj;ریزان شهری و توسعه&zwnj;دهندگان، محیط در حال ساخت را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرند و خیابان&zwnj;ها و جوامع ایمن&zwnj;تری را طراحی کنند.</p> <p>از نظر نگوین، یک مسیر پژوهشی کاملا جدید در حال ظهور است. وی افزود: ما شاهد افزایش استفاده از علم داده و هوش مصنوعی برای پژوهش&zwnj;های بزرگ&zwnj;تر و کارآمدتر مانند این پژوهش هستیم. این پژوهش نشان می&zwnj;دهد که چگونه می&zwnj;توانیم از هوش مصنوعی برای بهبود سلامت عمومی استفاده کنیم. ما می&zwnj;دانیم که پژوهش&zwnj;های بیشتری در راه هستند.</p> <p>این پژوهش در مجله &laquo;Injury Prevention&raquo; به چاپ رسید.</p>