363294 بازنگری جدید در طرح ترافیک پایتخت و اجرای آن از سال آینده مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مورد شاخص‌های مطالعاتی طرح ترافیک جدید پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکردی، قیمت گذاری و... مورد بررسی قرار می‌گیرد. <p>به گزارش جهانی پرس، شهریار افندی&zwnj;زاده در گفت&zwnj;وگو با ایسنا، در مورد آغاز بررسی طرح ترافیک تهران با بیان اینکه طرح ترافیک تهران بعد از چند سال نیاز به بازنگری داشت، گفت: بر همین اساس سعی داریم آسیب شناسی در حوزه&zwnj;های ترافیکی، اقتصادی، اجتماعی، آلودگی هوا و... طرح ترافیک داشته باشیم و مقرر شد در سال جاری طرح ترافیک فعلی را از طریق فراخوان مورد بازنگری قرار دهیم.</p> <p>وی با بیان اینکه مقرر شد تا اجرای این مطالعات به پژوهشگران دانشگاهی داده شود تا با ابعاد پژوهشی به بررسی ابعاد مختلف اجرای طرح ترافیک در تهران بپردازند، اظهارکرد: بر همین اساس از&nbsp; ۲۸ دانشگاه برتر در کشور که دارای گرایش حمل ونقل و راه و ترابری بودند، فراخوان داده شد و برخی از دانشگاه&zwnj;ها در مناقصه شرکت کردند و نهایتا مشاور این طرح انتخاب شد.</p> <p>افندی زاده با تأکید بر اینکه ده محور در این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: در وهله اول کلیات طرح بررسی می&zwnj;شود که بازنگری بر روی محدوه اجرای طرح، تعریف مسئله و افق زمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت و بعد از آن نیز پیشینه طرح ترافیک در شهر تهران و تجربیات سایر کشورها بررسی خواهد شد. طراحی و پرسشگری برای تعیین نیازها از افراد مختلف،&zwnj; ارزیابی عملکرد طرح ترافیک بر روی موضوعات مختلف همچون بهبود آلودگی هوا، بهبود جریان ترافیک،&zwnj; آثار اقتصادی و... نیز از موارد دیگر مورد بررسی است.</p> <p>بررسی تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین باری در محدوده طرح ترافیک در بازنگری جدید</p> <p>وی با بیان اینکه در گذشته به تحلیل و ارزیابی تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین باری در محدوده ترافیک توجه چندانی نشده بود و در بررسی&zwnj;های جدید در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: کالاها با وسایل نقلیه مختلف سبک و سنگین در ساعات مختلف برای توزیع وارد محدوده طرح می&zwnj;شود و باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در مطالعات جدید مسئله حمل و نقل بار را نیز وارد کردیم و نگاه کامل&zwnj;تری به مقوله بار در مطالعات جدید خواهیم داشت.</p> <p>در محدوده آلودگی هوا می&zwnj;توان تغییراتی داد؟</p> <p>مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران یکی دیگر از محورهای بازنگری مطالعات طرح ترافیک را شناسایی عوامل موثر در عملکرد عنوان کرد و در توضیح بیشتر گفت: طرح فعلی از نظر اقتصادی، عملکردی، قیمت گذاری و... مورد بررسی قرار می&zwnj;گیرد و بعد از آن امکان سنجی محدودیت طرح ترافیک نیز یکی دیگر از محورهای بررسی تعیین شده است که سعی می&zwnj;شود به این سوال که آیا می&zwnj;توان محدوده&zwnj;ها را تغییر داد؟ پاسخ داد. البته دقت داشته باشید که طرح ترافیک در محدوده اولیه، ضریبی از کل شهر است؛ اما در محدوده آلودگی هوا می&zwnj;توان تغییراتی داد که باید این مهم مورد بررسی قرار گیرد.</p> <p>تصمیم در مورد خودروهای برقی و قیمت گذاری تردد وسایل باری در بازنگری جدید</p> <p>افندی زاده ادامه داد: بحث قیمت گذاری، شاخص مهمی در کاهش تقاضاست که باید در بازنگری طرح ترافیک مورد بررسی قرار گیرد و دقت داشته باشید که در طرح ترافیک فعلی به سه محدود زمانی پیک صبح،&zwnj; غیرپیک و پیک عصرگاهی تقسیم شد که در نحوه قیمت گذاری تاثیر داشت و در این بازنگری باید در مورد خودروهای برقی نیز تصمیم گیری شود. همچنین قرار شد به صورت ویژه&zwnj;تر قیمت گذاری تردد وسایل باری دیده شود و در نهایت جمع بندی به ما ارائه شود تا ببینیم در وهله اول تأثیرات اجرای طرح در آسیب شناسی به چه نحوی بوده و چه تغییراتی می&zwnj;تواند با توجه پارامترهای عنوان شده،&zwnj; در اجرای طرح ترافیک موثر باشد.</p> <p>طرح ترافیک جدید را برای سال آینده اجرایی می&zwnj;کنیم</p> <p>جمع بندی&zwnj; ابعاد مختلف طرح ترافیک جدید تا دی ماه و ارائه به شورای شهر</p> <p>وی با بیان اینکه در حال حاضر مشاور دانشگاهی انتخاب شده و شرح مطالعات تدوین شده و جلسات اولیه برای آسیب شناسی انجام شده است، گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در نظر داریم طرح ترافیک جدید را برای سال آینده اجرایی کنیم؛ اما اجرای این مهم نیاز به بررسی در شورای شهر و شورای ترافیک تهران دارد و امید است حداکثر تا دی یا بهمن ماه سال&zwnj;جاری جمع بندی&zwnj;ها در مورد ابعاد مختلف طرح ترافیک انجام شود تا بتوانیم به شورای شهر برده و تا بهمن ماه تعیین تکلیف شود تا در سال آینده در سطح شهر طرح ترافیک جدید اجرایی شود.</p> <p>اعمال تغییرات محدوده در طرح ترافیک سخت است</p> <p>در محدوده آلودگی هوا یا زوج و فرد قابلیت تغییرات وجود دارد</p> <p>افندی زاده در مورد کوچک یا بزرگ شدن محدوده اجرای طرح ترافیک با تأکید بر اینکه در تعیین حدود محدوده اول ضابطه شهری داریم که بر اساس آن حداکثر ۵ درصد محدوده شهر تهران را تشکیل بدهد، ادامه داد: در مورد محدوده آلودگی هوا یا زوج و فرد قابلیت تغییرات وجود دارد و باید مشاور بررسی&zwnj;های لازم را&nbsp; انجام دهد و در بازنگری طرح نیز قطعا این موضوع را مورد توجه قرار می&zwnj;دهد؛ البته اعمال تغییرات محدوده در طرح ترافیک سخت است؛ اما در محدوده آلودگی هوا قابل انعطاف است که هنوز بررسی ها در این زمینه نشده است.</p> <p>وی در پاسخ به این سوال که با بزرگ و شلوغ شدن شهر تهران و توسعه مراکز خرید و تقاضای سفر آیا ممکن است که محدوده&zwnj;ها زیادتر شود؟ گفت: در دنیا نیز طرح&zwnj;های ترافیکی عمدتا در محدوده&zwnj;های مرکزی&nbsp; شهر اجرایی می&zwnj;شود؛ اما این مهم می&zwnj;تواند شعاع مختلف داشته باشد و یا زون بندی داشته باشند. حتی در شهرهای بزرگ&zwnj;تر و شلوغ&zwnj;تر از تهران مدیریت شهری به سمت پیاده محوری می&zwnj;روند تا با مدیریت تقاضا، سطح سرویس را افزایش دهند، نه اینکه تعداد زون&zwnj;های اجرای طرح را افزایش دهند.</p>