363611 توضیحات صریح روح الله سهرابی پیرامون فیلم‌های توقیفی و بلاتکلیف دولت‌های گذشته: رشد ۶۰۰ درصدی فروش سینما در دولت سیزدهم مدیرکل نظارت برنمایش فیلم سازمان سینمایی تصریح کرد: بیش از ۵۰ فیلم توقیفی یا بلاتکلیف و بیش از چهل و پنج فیلم زیرزمینی و بدون مجوز در ابتدای دولت روی دست مدیران سینمایی بوده است. <p>به گزارش جهانی پرس از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، روح الله سهرابی با اشاره به شرایط بغرنج و ناامیدکننده سینما در آغاز دولت سیزدهم گفت:&nbsp; نه تنها در بخش اقتصاد و&nbsp; تعداد مخاطب سینما بلکه در خصوص نحوه حل و فصل مسائل مربوط به فیلم&zwnj;ها و سینماگران هم مسئولان سینمایی دولت سیزدهم با انبوهی از موانع و مشکلات مواجه بوده&zwnj;اند که لازم بود حتی از ظرفیت&zwnj;هایی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع ذیربط جهت حل و فصل موضوعات استفاده کنند. <br /> وی ادامه داد: به منظور حل و فصل مشکلات فیلم&zwnj;هایی همچون &laquo;ملاقات خصوصی&raquo; که از نظر موضوعی مرتبط با قوه قضائیه بوده است، جلسات متعددی گذاشته&zwnj;ایم و نهایتا موفق به اخذ تائیدیه کارشناسان و مسئولان محترم قوه شدیم و یا درخصوص فیلم&zwnj;هایی همچون &laquo;مصلحت&raquo; با اینکه سالها نه مدیران وقت و&zwnj; نه صاحبان فیلم موفق به حل مشکل فیلم نشده بودند، جلسات مختلفی با مراجع قضایی و امنیتی برگزار کردیم تا در نهایت موفق به حل مشکل فیلم شدیم .<br /> مدیرکل نظارت برنمایش فیلم سازمان سینمایی با اشاره به فیلم &laquo;قاتل و وحشی&raquo; افزود: در خصوص این فیلم باوجود توقیف چندساله،&nbsp; با برخی مراجع و علما مذاکراتی داشته&zwnj;ایم و پیگیری&zwnj;هایی نیز صورت گرفت که سرانجام موفق به اخذ تائیدیه شدیم . این درحالی است که بدون این پیگیری&zwnj;ها این فیلم&zwnj;ها و انبوهی از فیلم&zwnj;های دیگر کماکان گرفتار بلاتکلیفی و توقیف بوده&zwnj;اند. یا حل مشکل &laquo; مست عشق &raquo; واقعا کار سخت، زمان بر و طاقت فرسایی بوده است که به لطف خدا سرانجام به نتیجه رسید .<br /> وی اضافه کرد: فیلم &laquo; آخرین تولد&raquo; نیز که بدلیل ملاحظات سیاسی و استقرار دولت جدید در افغانستان غیرقابل حل به نظر می&zwnj;رسید که با پیگیری&zwnj;ها و تدابیر خاص به نتیجه رسید. اگر بخواهم یک به یک درباره آثار مسئله&zwnj;دار صحبت کنم از حوصله این گفتگو خارج است همانگونه که بنده قبلا هم در مصاحبه&zwnj;ای اعلام کردم در ابتدای دولت سیزدهم با بیش از 50 فیلم توقیفی یا بلاتکلیف مواجه بوده&zwnj;ایم که علیرغم زحماتی که مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید کشیده بودند اما موفق به حل و فصل مشکلات و رفع موانع نشدند. چرا که سینما در ذات خود حاشیه&zwnj;ها و مسائلی دارد که بالقوه می&zwnj;تواند همه ارکان نظام را نسبت به خود حساس کند. لذا نحوه ورود به حل و فصل مشکلات فیلمها و چگونگی ایجاد تعامل و مراوده بین صاحب اثر و حاکمیت بسیار پیچیده و&nbsp; خاص است و اگر درست مدیریت نشود می&zwnj;تواند به توقیف رسمی یا غیررسمی و بلاتکلیف ماندن فیلم منجر شود به گفته سهرابی آثار زیادی دچار این مشکلات بوده&zwnj;اند و به لطف خدا و با درایت لازم موانع صدور پروانه نمایش و یا اکران آنها برطرف شد که از بین آنها می&zwnj;توان این 55 فیلم را نام برد؛ مصلحت، قاتل و وحشی، مجبوریم، روشن، تصور،&nbsp; سه کام حبس، آخرین تولد، گیجگاه، خط استوا، سینما شهر قصه، ستاره بازی، مست عشق،&nbsp; ورود و خروج ممنوع، زن مرد بچه، بی&zwnj;رویا، ابلق، نبودن، زد و بند، آزردگان، رگ&zwnj;های آبی، خانه شیشه&zwnj;ای، ستون ۱۴، شین، کوچه ژاپنی&zwnj;ها، خط نجات، احمد به تنهایی، لیپار، پدر و دختر، آهنگ دونفره، سگ بند، ملخ، لابی، عروس خیابان فرشته، زنبور کارگر، عامه پسند، ناطور، سه جلد، یقه سفیدها، پدران، بانک زده&zwnj;ها، زنانی که با گرگ&zwnj;ها دویده اند، آه سرد، قهرمان من، لختگی، سم&zwnj;پاشی، نقره داغ، لاک پشت و حلزون، لاله، کبود، نبودنت، هاوایی، روز ششم،&nbsp; جوجه تیغی، لب خط، باد در کشتزارهای نیشکر، تافردا، ریش قرمز و غیره. البته این موارد غیر از حدود پانزده فیلم توقیفی ادوار مختلف است که نتیجه بی&zwnj;دقتی و بی&zwnj;تدبیری در صدور پروانه ساخت بوده که خواسته یا ناخواسته موجب گرفتاری و ضرر و زیان سرمایه&zwnj;گذاران و صاحبان فیلم&zwnj;ها شده است.<br /> سهرابی در خصوص فیلم&zwnj;های زیرزمینی و بدون مجوز نیز عنوان کرد: سینمای زیرزمینی پدیده تازه&zwnj;ای نیست که برخی دوستان با افتخار به این دوره نسبت می&zwnj;دهند و به یک نامزدخاص ریاست جمهوری آدرس غلط می&zwnj;دهند بگونه&zwnj;ای که گویا این پدیده حاصل مدیریت سینما در دولت سیزدهم است. درحالی که سینماگران می&zwnj;دانند افرادی در سینما داریم که بیش از بیست سال است چون کارگردانی بلد نیستند با هدف قبلی و بدون مجوز و به صورت زیرزمینی فیلم می&zwnj;سازند و از این طریق در جشنواره&zwnj;ها کاسبی می&zwnj;کنند .<br /> همچنین برخی فیلمسازان به دلایل مختلفی چون سازوکار خاص صدور پروانه ساخت یا مسائل دیگر بدون مجوز، فیلم می&zwnj;سازند چنانکه وقتی رئیس سازمان سینمایی در ابتدای دولت سیزدهم برای حل مشکل فیلم&zwnj;های بدون پروانه ساخت فراخوان داد بیش از چهل و پنج فیلم بدون مجوز برای دریافت پروانه نمایش مراجعه کردند و مورد مساعدت قرار گرفتند و پروانه نمایش بسیاری از آنها صادرشد&nbsp; که از میان آثاری که موفق به اخذ پروانه نمایش شدند می&zwnj;توان به این سی و&zwnj; پنج مورد اشاره کرد: زندگی چند؟، نویسنده مرده است، به عبارتی، شکارگاه، بچه&zwnj;های کلاس هشتم، خواب ناهید، آخرین عاشقانه، پاگچی، برهوت، بند بی پی ام، خمیازه بزرگ، پایان بازی، گوهر سیراف، راز خاکستری، دختران دریا، کوچه باغ انار،&nbsp; لوتریا، کانی و پری، هارمونیکا، سکوت سیاه، سن سوز، گرم&zwnj;ترین روز، درون ماهی، بازگشته، بی سرزمین، یازده یازده، درد مشتر&zwnj;ک، سگ دست، دمشق فلش دزفول، زندگی شیرین،&nbsp;&nbsp; ۷۶۰۰،&nbsp; های پاور، ایلیا جستجوی قهرمان، ملکه آلیشون، ساعت جادویی و غیره.<br /> مدیرکل نظارت برنمایش فیلم سازمان سینمایی همچنین در زمینه رونق اقتصاد سینما و احیای امید و انگیزه برای سینماگران بویژه تضمین سرمایه گذاری در سینما گفت: آمار و ارقام گویای همه چیز است و افزایش بیش از ۶۰۰ درصدی فروش سینما و افزایش حدود سیصد درصدی مخاطب طی سه سال چیزی نیست که کسی بتواند انکار کند . آنچه بنده می&zwnj;گویم بسیاری از سینماگران اعم از تهیه&zwnj;کنندگان، کارگردانان، سالن داران، پخش کنندگان و غیره به طور کاملا میدانی و واقعی تجربه کرده&zwnj;&zwnj;اند اما اینکه برخی کماکان سعی در کمرنگ جلوه دادن دستاوردهای سینمایی دولت دارند موضوعی است که خارج از این بحث باید به آن پرداخت و بنده در اینباره هم آماده گفتگو و صحبت هستم .</p>