364811 کار و تأمین اجتماعی در صدر شکایات مردم رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه ۳۳۹ مصوبه دولتی و نهاد‌های حاکمیتی در سال ۱۴۰۲ ابطال شد، گفت: بیشترین شکایت مردمی از تصمیمات مرتبط با حوزه کار و تأمین اجتماعی است. <p>به گزارش&nbsp;<a href="https://www.iribnews.ir/">جهانی پرس از&nbsp;صدا و سیما</a>، حجت&zwnj;الاسلام والمسلمین حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری ضمن تبریک هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به&zwnj;ویژه شهدای قوه قضائیه و همچنین شهدای خدمت، اظهار کرد: در راستای سیاست&zwnj;های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین سند تحول و تأکیدات ریاست قوه قضائیه مبنی بر فعالیت در حوزه پیشگیری، اقدامات بسیار خوبی در مجموعه دیوان عدالت اداری در سال گذشته صورت گرفت.</p> <p><strong>۳۳۹ مصوبه دولتی و نهاد&zwnj;های حاکمیتی در سال ۱۴۰۲ ابطال شد</strong></p> <p>حجت&zwnj;الاسلام والمسلمین مظفری در پاسخ به این سوال که چه تعداد مصوبه از نهاد&zwnj;های حاکمیتی و دولتی سال گذشته ابطال شده است؟ گفت: در سال ۱۴۰۲، ۳۳۹ مصوبه دولتی و نهاد&zwnj;های حاکمیتی به علت مغایرت با شرع، قانون و یا خروج از اختیارات ابطال شده است. بخش عمده&zwnj;ای از موارد مربوط به مصوبات شورا&zwnj;های اسلامی شهر&zwnj;ها بوده است. حدود ۳۰ درصد از این موارد نیز مربوط به آئین&zwnj;نامه&zwnj;ها و مصوبات دستگاه&zwnj;های حاکمیتی و اجرایی کشور بود. ۷۲۰ مصوبه نیز در این سال مورد رسیدگی قرار گرفته که این مصوبات غیرقابل ابطال تشخیص داده و رأی به رد شکایت صادر شد.</p> <p>وی ادامه داد: از مجموع مصوبات بررسی شده در دیوان عدالت اداری بخشی از آنها مربوط به مصوبات شورا&zwnj;های اسلامی و بخشی نیز مربوط به شکایاتی است که راجع به یک موضوع هست؛ ولی شکایات متعددی برای آن مطرح شده است؛ یعنی برای ابطال یک مصوبه می&zwnj;بینیم که ۱۰۰ نفر شکایت می&zwnj;کنند؛ لذا بر حسب ظاهر ۳۳۹ مورد از مصوبات ابطال شده، اما با این توضیحاتی که ارائه شد واقعاً ۳۳۹ مورد نبوده و بخشی مربوط به مصوبات شورا&zwnj;ها بوده و بخشی هم مربوط به یک موضوع بوده؛ ولی در عین حال شکایت متعددی در این حوزه ثبت شده است.</p> <p><strong>۷ فقره رأی وحدت رویه در سال ۱۴۰۲ صادر شد</strong></p> <p>رئیس دیوان عدالت اداری از صدور ۷ فقره رأی وحدت رویه در سال ۱۴۰۲، خبر داد و اظهار کرد: بخشی از کار&zwnj;های دیوان رفع تعارض بین شعب است. در پاره&zwnj;ای از اوقات آرای معارضی از شعب درباره موضوعی واحد صادر می&zwnj;شود؛ لذا پس از شناسایی این آرای معارض ابتدا در کارگروهی که در معاونت هیأت عمومی داریم بررسی و اگر تعارض نسبی این آرا احراز شود مورد را به هیأت تخصصی ارجاع می&zwnj;دهیم. هیئت تخصصی نیز اگر بررسی کرد و بر وجود تعارض در میان آرا صحه گذاشت این مجموعه به هیأت عمومی منعکس می&zwnj;شود.</p> <p>وی اضافه کرد: در صحن هیأت عمومی متشکل از همه قضات دیوان عدالت اداری این آرا مورد بحث قرار می&zwnj;گیرد؛ موافقین و مخالفین صحبت می&zwnj;کنند. همچنین قضاتی که رأی معارض صادر کردند در صورت تمایل از رأی صادره دفاع می&zwnj;کنند و در نهایت هیأت عمومی رأی می&zwnj;دهد که کدام یک از این آرا رأی منطبق بر قانون و رأی صحیح شناخته می&zwnj;شود. رأی به رد شکایت درست است یا رأی به ورود شکایت. از تاریخی که رأی وحدت رویه صادر شد همه شعب مکلف&zwnj;اند که از رأی وحدت رویه تبعیت کنند.</p> <p>بخشنامه مدیران میانی گمرک بود، گفت: در قانون گمرک و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کالا&zwnj;هایی که در مبادی ورودی کشور و در گمرکات متوقف می&zwnj;شوند در واقع ۲ نوع هستند. بخشی از این کالا&zwnj;ها حسب قانون کالا&zwnj;های ممنوعه هستند و حق ورود به کشور را ندارند؛ مثل سلاح، مهمات، مشروبات الکلی و نظایر اینها. در واقع قانون این موارد را قبلاً احصا کرده و ورود آنها به کشور را ممنوع دانسته است. قانون همچنین ورود بخش دیگری از کالا&zwnj;ها به داخل کشور را ممنوع نکرده، ولی دستگاه&zwnj;های متولی به لحاظ عدم نیاز و عدم ضرورت و یا به هر دلیل دیگری ورود این کالا&zwnj;ها به کشور را به&zwnj;صورت موقت ممنوع کرده&zwnj;اند. قانون&zwnj;گذار این کالا&zwnj;ها را مجاز مشروط اعلام کرده است.</p> <p>وی افزود: بر این اساس قانون ۲ نوع رویکرد برای برخورد با این کالا&zwnj;ها تعریف کرده بود و هر کدام حکم خاص خود را داشتند. گمرک اخیراً در بخشنامه&zwnj;ای کالا&zwnj;های مجاز مشروط را که شامل ماشین&zwnj;آلات سنگین راهسازی می&zwnj;شد را نیز ممنوعه تلقی کرده بود و از ورود این کالا&zwnj;ها به داخل کشور جلوگیری می&zwnj;کرد. درباره این موضوع شکایتی در دیوان عدالت اداری ثبت شد و دیوان نیز بر اساس قانون به موضوع ورود پیدا کرد. کاملاً واضح بود که این مورد خلاف قانون است و صدور بخشنامه در ارتباط با این موضوع خارج از حدود اختیار مقام صادرکننده بخشنامه بود؛ لذا این بخشنامه با رأی دیوان عدالت اداری باطل شد. رئیس&zwnj;کل دادگستری استان هرمزگان اخیراً بخش عمده&zwnj;ای از ماشین&zwnj;آلات راه&zwnj;سازی و ماشین&zwnj;های سنگینی که از قضا نیاز کشور بود را بر اساس رأی دیوان و ابطال این بخشنامه از گمرک استان ترخیص کرد.</p> <p><strong>شورا&zwnj;های شهر چگونه باعث افزایش ورودی پرونده به دیوان عدالت اداری می&zwnj;شوند؟</strong></p> <p>حجت&zwnj;الاسلام والمسلمین مظفری با بیان اینکه تصمیمات شورا&zwnj;های شهر یکی از دلایل اصلی ورود پرونده به دیوان است، تصریح کرد: آرا و مصوبات بسیار زیادی از شورا&zwnj;های اسلامی شهر&zwnj;ها در طول سنوات گذشته مخصوصاً سال گذشته در دیوان موضوع شکایت بوده و ابطال شده است. این اقدامات شورا&zwnj;های شهر&zwnj;ها باعث شد که قانونگذار رویکرد جدیدی را در این حوزه انجام دهد.</p> <p>وی افزود: خوشبختانه با پیگیری&zwnj;هایی که دیوان عدالت اداری انجام داد، قانونگذار قانونی را تحت عنوان &laquo;قانون درآمد پایدار شهرداری&zwnj;ها&raquo; وضع کرد. بر اساس مفاد این قانون و برای اینکه تصمیمات معارض در کل کشور از سوی شورا&zwnj;های شهر در مجموعه استان&zwnj;ها و شهرستان&zwnj;ها گرفته نشود و برای هر شهر به صورت سلیقه&zwnj;ای عوارضی وضع نشود؛ قانونی تصویب و به وزارت کشور تکلیف شد که وزیر کشور عناوین مختلف را احصا کند تا فقط در قالب آن عناوین شورا&zwnj;های شهر به&zwnj;تناسب در یک محدوده قیمتی مشخص عوارض را وضع کنند. از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز با کمک دیوان عدالت اداری دستورالعمل و آئین&zwnj;نامه لازم در این رابطه تدوین و اجرایی شد و امیدواریم برای سال جاری و سال&zwnj;های بعد کمترین شکایت را از حوزه شورا&zwnj;های اسلامی شهر&zwnj;ها داشته باشیم.</p> <p><strong>۲۵۰ هزار حکم قلع&zwnj;وقمع صادر شده است</strong></p> <p>وی با اشاره به اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ همچنان به عنوان یک معضل باقی&zwnj;مانده است، گفت: علی&zwnj;رغم اینکه در سال&zwnj;های گذشته در دیوان عدالت اداری کارِ کارشناسی در رابطه با این کمیسیون انجام شده بود؛ ولی در مجلس توجهی به این موضوع نشد و هیچ&zwnj;وقت اراده&zwnj;ای برای اینکه این موضوع مورد بازنگری قرار بگیرد صورت نگرفت و در حال حاضر بر حسب گزارش&zwnj;های غیررسمی برای قریب ۲۵۰ هزار پرونده رأی به قلع&zwnj;وقمع صادر شده، ولی هیچ&zwnj;کدام از اینها اجرایی نمی&zwnj;شود و طبعاً اجرای احکام پس از اینکه ساختمانی احداث شود و یا مجموعه&zwnj;ای آماده بهره&zwnj;برداری قرار گیرد واقعاً تخریب آن بنا تبعات اجتماعی زیادی دارد. ضمن اینکه اجرای بخشی از این احکام نیز امکان&zwnj;پذیر نیست؛ بنابراین قانون&zwnj;گذار باید به فکر چاره&zwnj;ای جدی برای این مشکل باشد. البته سال گذشته در قانون بودجه تبصره&zwnj;ای اضافه شد و به شهرداری&zwnj;ها اجازه داده شد که اگر بنا به نظر کارشناسان ساختمان یا بنایی استحکام لازم را داشته باشد و امکان حفظ بنا وجود داشته باشد، طبق نظر کارشناس، حکم تخریب بنا به جریمه تبدیل شود؛ اما، چون این جریمه&zwnj;ها بسیار سنگین بود، خیلی اقبالی از این قانون صورت نگرفت و بعضی از افراد هم نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند.</p> <p>رئیس دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: امیدواریم با آغاز به کار مجلس جدید، نمایندگان ملت در این حوزه ورود جدی داشته باشند. البته در این زمینه نیاز است که ضمن به&zwnj;روزرسانی اطلاعات کارشناسی دقیق انجام شده و یک تصمیم منطقی و عاقلانه در این حوزه اتخاذ شود تا از همان مراحل ابتدایی جلوی ساخت&zwnj;وساز غیرمجاز گرفته شود.</p> <p><strong>بیشترین شکایات مردم از کدام دستگاه&zwnj;هاست؟</strong></p> <p>وی در پاسخ به این سوال که بیشترین شکایت در دیوان عدالت از کدام دستگاه&zwnj;ها است؟ گفت: دستگاه&zwnj;ها به&zwnj;تناسب موضوع و یا جمعیتی که دارند در این زمینه وضعیت متناسب با خودشان را دارند. از لحاظ موضوعی تا به امروز بیشترین شکایت&zwnj;ها در ارتباط با تبدیل وضعیت ایثارگران بود؛ ولی به لحاظ جمعیت بیشترین شکایت از تصمیمات مرتبط با حوزه کار و تأمین اجتماعی است. سازمان تأمین اجتماعی به لحاظ اینکه جمعیت قابل&zwnj;توجهی از افراد جامعه تحت پوشش این سازمان هستند، بیشترین شکایت ما در این حوزه مربوط به تصمیمات و اقدامات این سازمان است.</p> <p>رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه گفت: در حوزه مسائل شهری هم تبعاً شهرداری&zwnj;ها در صدر شکایات هستند و عمده مطالب نیز در این زمینه به کمیسیون ماده ۱۰۰ اختصاص دارد. کمیسیون ماده ۹۹ و ماده ۷۷ نیز بخش عمده&zwnj;ای از شکایات علیه شهرداری&zwnj;ها را تشکیل می&zwnj;دهند. بخشی از این شکایات نیز مربوط به خود شهرداری&zwnj;ها و تحت عنوان الزام به صدور پروانه است. از بخش&zwnj;های دیگر نیز از جمله سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نیز شکایاتی شده است، اما عمده شکایات مربوط به دستگاه&zwnj;ها پیش گفته است.</p> <p>حجت&zwnj;الاسلام والمسلمین مظفری در رابطه به زمان رسیدگی به پرونده&zwnj;ها در دیوان عدالت اداری نیز، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ در شعب بدوی میانگین زمان رسیدگی ما به پرونده&zwnj;ها ۱۲۵ روز بود که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۱۲۱ روز کاهش یافت. در شعب تجدیدنظر نیز میانگین رسیدگی&zwnj;ها از ۱۱۱ روز در سال ۱۴۰۱ به ۸۲ روز در سال ۱۴۰۲ رسیده است.</p>