364933 توضیح رئیس دیوان عدالت اداری درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما رئیس دیوان عدالت اداری گفت: قانون‌گذار در برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کرده است.<BR> <BR> <p>به گزارش جهانی پرس از ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد:</p> <p>آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با رای دیوان عدالت اداری، از موضوعات بحث&zwnj;برانگیز هفته&zwnj;های اخیر بوده است و واکنش&zwnj;های زیادی داشته است.</p> <p>بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف است تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوع سازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهره&zwnj;برداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی کردن نرخ آن&zwnj;ها اقدام کند.</p> <p>دیوان عدالت اداری نیز در پی طرح شکایتی، به موضوع ورود کرده و پس از بررسی&zwnj;&lrm;های تخصصی و تشکیل جلسات متعدد با مسئولان ذیربط، براساس قانون اقدام به صدور رای کرده است.</p> <p>حجت&zwnj;الاسلام حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری در این رابطه، اظهار کرد: سال گذشته برخی شرکت&zwnj;های هواپیمایی با ادعای اینکه قانون&zwnj;گذار در برنامه پنجم توسعه و در ماده ۱۶۱ دولت را مکلف کرده که نسبت به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اقدام کند از مصوبه ستاد تنظیم بازار در زمینه نرخ&zwnj;گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری شکایتی را مطرح کرد.</p> <p>وی افزود: بر اساس این ادعا، چون نرخ بلیت هواپیما مشمول قانون آزادسازی بوده است، دولت مجدداً حق مداخله در نرخ&zwnj;گذاری بلیت هواپیما را نداشته است و دیوان نیز حسب انجام وظایف قانونی خود به این موضوع ورود پیدا کرد.</p> <p>رئیس دیوان عدالت اداری تصریح کرد: با طرح این شکایت، دیوان باید احراز می&zwnj;کرد که این قانون برنامه پنجم به ویژه ماده&zwnj;ای که مربوط به آزادسازی نرخ بلیت هواپیماست اجرایی شده یا خیر؛ لذا در همین راستا با برگزاری جلساتی، این موضوع در دیوان عدالت اداری بررسی شد و نماینده سازمان هواپیمایی در هیئت عمومی دیوان اعلام کرد که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه اجرایی شده و دستورالعمل و آیین&zwnj;نامه آن نیز در زمان حاکمیت برنامه پنجم توسعه تنظیم و انتشار یافته است.</p> <p>وی ادامه داد: وقتی حکمی از قانون اجرا شده باشد یا باید قانون&zwnj;گذار آن حکم را در برنامه ششم از بین ببرد (که چنین موردی در برنامه ششم برای لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و یا تعریف قانون جدید در این باره مطرح نشده است) و یا مقرره جدیدی را برای آن وضع کند؛ چرا که وقتی قانونی اجرایی می&zwnj;شود یک حکم قانونی است و نمی&zwnj;توان خلاف قانون عمل کرد.</p> <p>مظفری یادآور شد: ستاد تنظیم بازار، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی در هیئت تخصصی و همچنین در هیئت عمومی دیوان برای رسیدگی به این موضوع حضور پیدا کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان هواپیمایی در این جلسات از مواضع خود دفاع کردند و نهایتاً رای هیئت عمومی بر این شد که مقرره بعدی ستاد تنظیم بازار خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات این ستاد است و این مقرره را ابطال کرد که در پی آن نرخ&zwnj;گذاری بلیت هواپیما از حالت دستوری خارج شد.</p> <p>&nbsp;وی اضافه کرد: این رای مربوط به اسفند ماه سال ۱۴۰۲ و منتهی به ایام عید نوروز ۱۴۰۳ است. با دستور ریاست قوه قضاییه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در هیئت مشترکی که با دولت وجود دارد و با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسی و مقرر شد که وزارت راه و شهرسازی برای ابطال رای دیوان درخواست اعمال ماده ۹۱ را ارئه کند. همچنین مقرر شد که تا بررسی درخواست اعمال ماده ۹۱، اجرای رای متوقف شود.</p> <p>با توجه به نزدیکی ایام عید و افزایش آمار سفرهای هوایی با ارسال نامه&zwnj;ای به وزارت راه و شهرسازی اجرای این رای به تعویق افتاد.</p> <p>رئیس دیوان عدالت اداری بیان کرد: پس از بررسی مجدد این موضوع در هیئت تخصصی و بر اساس نظر این هیئت، احراز شد که موجبی برای اعمال ماده ۹۱ وجود ندارد و رای دیوان کاملاً مطابق با قانون است بنابراین این قانون باید اجرایی می&zwnj;شد.</p> <p>وی با تاکید بر اینکه شاخص و معیار عملکرد دیوان مبتنی بر قانون است، گفت: مجریان اگر در مورد اجرای قانون نکاتی دارند یا قانون را دچار مشکل می&zwnj;دانند در فرصت مناسب گذشته می&zwnj;توانستند از راه&zwnj;های قانونی به اصلاح ان اقدام کنند.</p> <p>وی افزود: بیش از ۶ ماه از توقف این رای می&zwnj;گذرد و لذا با توجه به اینکه پیگیری خاصی در رابطه با تغییر این قانون از سوی قانون&zwnj;گذار و &hellip; انجام نشد لذا بر اساس قانون از دستور موقت لغو اثر شد.</p> <p>&nbsp;مظفری با بیان اینکه قطعاً وضع یا لغو هر قانونی تبعات خاصی در جامعه دارد و تبعات آن متوجه قانون&zwnj;گذار است، اظهار کرد: در سال ۸۹ در برنامه پنجم توسعه چنین مقرره&zwnj;ای وضع شده و اکنون قانون&zwnj;گذار باید پاسخگوی تبعات آن باشد و لازم است اگر قانون&zwnj;گذار اراده&zwnj;ای غیر از این دارد به موضوع ورود پیدا کرده و مقرره جدیدی را برای موضوع وضع کند.</p> <p>وی تاکید کرد: وظیفه دیوان بررسی موضوع، درخواست و شکایات از حیث انطباق با قانون است و فراتر از این موضوع تکلیفی بر عهده دیوان نیست و دیوان نمی&zwnj;تواند تصمیم بگیرد که اجرای یک قانون به صلاح مملکت هست یا نیست چرا که اساسا قانون این اجازه را به دیوان نداده است و ورود به این موضوع بر عهده قانون&zwnj;گذار است.</p> <p>رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: براساس بند (ه) تبصره ۱ قانون هواپیمایی کشوری مقرر شده است که شورای عالی هواپیمایی دارای صلاحیت تعیین خط مشی کلی هواپیمایی کشوری است، طبیعتا این شورا می&zwnj;تواند با تعیین ضوابطی برای قیمت&zwnj;گذاری مانع افزایش نامتعارف بلیت هواپیما و اجحاف حقوق مسافرین شود.</p>