365155 در نامه‌ی باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران خطاب به پزشکیان: روابط‌عمومی، قادر به ساخت جلوه‌ای موثر از دولت نزد افکار عمومی است رئیس باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران در نامه‌ای خطاب به دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب با تأکید بر لزوم توجه به تخصص‌گرایی در انتخاب مدیران روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و عمومی نوشت:روابط‌عمومی‌ها با نگاه فنی و منطقی خود می‌توانند ضمن تصویر کشیدن دستاوردها، به اقناع و نیز فرهنگ‌سازی عمومی پرداخته و این مهم، نتیجه‌اش جلوه‌ای مؤثر و جذاب از دولت نزد افکار عمومی خواهد ساخت. <p>&nbsp;به گزارش جهانی پرس، در این نامه که به امضای سید غلامرضا کاظمی دینان رئیس این باشگاه رسیده، با برشمردن وضعیت موجود روابط&zwnj;عمومی&zwnj;ها و انتقاد از روند انتصاب برخی از مدیران روابط&zwnj;عمومی دستگاه&zwnj;های اجرایی در گذشته، به لزوم تعیین شاخص&zwnj;ها و معیارهای انتصاب مدیران روابط&zwnj;عمومی پرداخته شده و آمده است: پیشنهاد می&zwnj;شود به&zwnj;منظور تبعیت مدیران ارشد دستگاه&zwnj;های اجرایی از اصول و اسلوبی کلی در چینش مدیران روابط&zwnj;عمومی&zwnj;ها، چارچوب مشخصی به&zwnj;عنوان دستورالعملی که ضمانت اجرایی نیز داشته باشد به کلیه زیر مجموعه&zwnj;ها ابلاغ و روند اجرایی آن نیز رصد و پایش شود.</p> <p>گفتنی است در این نامه آمادگی باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران مبنی بر ارائه مشورت به وزرا و مدیران ارشد دستگاه&zwnj;های اجرایی در تعیین مصادیق مدیران روابط&zwnj;عمومی تأکید شده است.</p> <p>متن کامل نامه به شرح زیر است:</p> <p>&nbsp;</p> <p>به نام خدا</p> <p>&nbsp;</p> <p>برادر ارجمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان</p> <p>رئیس&zwnj;جمهور محترم و منتخب</p> <p>&nbsp;</p> <p>با سلام و احترام</p> <p>ضمن تبریک انتخاب جناب&zwnj;عالی به&zwnj;عنوان رئیس&zwnj;جمهوری اسلامی ایران و آرزوی توفیق در مسیر حل مسائل و مشکلات پیش&zwnj;روی ایران عزیز و ملت شریف و یادآوری این مصرع از حضرت حافظ &laquo;وان مَواعید که کردی، مَرَواد از یادت&raquo;، جامعه بزرگ ارتباطات کشور با امید به ایجاد دریچه&zwnj;های ارتباطی نو در تعامل بهتر و بیشتر دولت و مردم از دروازه روابط&zwnj;عمومی&zwnj;ها، عنایت حضرت&zwnj;عالی به نامه حاضر را اولین گام در مسیر این مهم می&zwnj;داند.</p> <p>استحضار دارید که روابط&zwnj;عمومی&zwnj;ها یکی از مهم&zwnj;ترین و تأثیرگذارترین واحدهای سازمانی در تعامل با ذی&zwnj;نفعان آن سازمان هستند و خروجی عملکرد آن&zwnj;ها در دستگاه&zwnj;های اجرایی علاوه بر ایجاد رضایتمندی و یا عدم رضایت مخاطبانشان، در ترسیم تصویر سازمان و دولت نزد افکار عمومی بسیار مهم است؛ موضوعی که متأسفانه به سبب بی&zwnj;توجهی دولت&zwnj;های مختلف به این حوزه، موجب شده است حتی برخی از نقاط قوت دولت&zwnj;ها در نزد افکار عمومی به نقاط ضعف تعبیر شود!</p> <p>به&zwnj;واقع، آنچه که به&zwnj;عنوان کاستی تیم ارتباطاتی دولت&zwnj;ها مورد اشکال منتقدان است از عدم توجه کافی و تخصصی به جایگاه و کارکردهای مدیران روابط&zwnj;عمومی دستگاه&zwnj;ها نشأت می&zwnj;گیرد؛ چراکه روابط&zwnj;عمومی&zwnj;ها با نگاه فنی و منطقی خود می&zwnj;توانند ضمن به&zwnj;تصویرکشیدن دستاوردها به اقناع و نیز فرهنگ&zwnj;سازی عمومی پرداخته و این مهم، نتیجه&zwnj;اش جلوه&zwnj;ای مؤثر و جذاب از دولت نزد افکار عمومی خواهد ساخت.</p> <p>به &zwnj;اختصار، مهم&zwnj;ترین دلایل وضعیت موجود عبارت&zwnj;اند از:</p> <p>۱- عدم باور مدیران ارشد وزارتخانه&zwnj;ها و سازمان&zwnj;های دولتی به افکار عمومی و جایگاه، نقش و کارکردهای مهم روابط&zwnj;عمومی در این زمینه.</p> <p>۲- عدم شکل&zwnj;گیری نهاد بالادستی در این حوزه در قالب سازمان نظام صنفی روابط&zwnj;عمومی.</p> <p>۳- عدم مشورت مدیران ارشد دستگاه&zwnj;های دولتی در انتصاب مدیران روابط&zwnj;عمومی با نهادها و انجمن&zwnj;های تخصصی این حوزه و تعیین و انتصاب اکثریتی مدیران غیرمتخصص و سفارشی.</p> <p>۴- عدم اختصاص منابع پیش&zwnj;بینی شده در قوانین و مقررات بالادستی و جاری به فعالیت&zwnj;های ارتباطاتی.</p> <p>۵- عدم تخصص&zwnj;گرایی در چیدمان چارت سازمانی.</p> <p>۶- تصور هم&zwnj;طرازی متخصصان روابط&zwnj;عمومی با شرکت&zwnj;های تبلیغاتی و یا فعالان فضای مجازی!</p> <p>۷- عدم امکان به&zwnj;کارگیری نیروهای جوان، تحصیل&zwnj;کرده، متخصص و ماهر در دستگاه&zwnj;های اجرایی به سبب وجود قوانین و مقررات ناکارآمد و به&zwnj;روز نشده.</p> <p>۸- عدم به&zwnj;روزرسانی سخت&zwnj;افزارهای مورداستفاده در بسیاری از روابط&zwnj;عمومی&zwnj;ها.</p> <p>۹- محدود دانستن نقش روابط&zwnj;عمومی به انتشار خبر و یا برخی تشریفات جزئی مراسم و آیین&zwnj;های عمومی و متداول.</p> <p>۱۰-&zwnj; بسته&zwnj;بودن دست نیروهای موجود در روابط&zwnj;عمومی&zwnj;های دستگاه&zwnj;های دولتی در استفاده از ظرفیت&zwnj;های فضای مجازی برای تعامل با ذی&zwnj;نفعان خود به دلیل فیلترینگ گسترده به همراه تفاسیر شخصی برخی از مدیران.</p> <p>آنچه نوشته شد واقعیتی کوچک&zwnj;تر از حجمی بسیار بزرگ&zwnj;تر از مشکلاتی است که به&zwnj;احتمال زیاد، جناب&zwnj;عالی در همین ایام کوتاه پس از پیروزی در انتخابات از اشخاص حقیقی و حقوقی و انجمن&zwnj;های تخصصی دریافت کرده&zwnj;اید؛ اما تفاوت در این است که در صورت بهره&zwnj;گیری مناسب دولت از ظرفیت&zwnj;های روابط&zwnj;عمومی، بسیاری از آن مشکلات بزرگ به پشتوانه جلب و جذب افکار عمومی در کوتاه&zwnj;ترین زمان ممکن قابل&zwnj;حل و یا کاهش است. ضروری به نظر می&zwnj;رسد در دولت چهاردهم ضمن تقویت جایگاه روابط&zwnj;عمومی و مرکز اطلاع&zwnj;رسانی، همه&zwnj;ی ارکان دولت موظف شوند در چارچوب یک سند واحد، در تعیین مصادیق و انتصاب مدیران این حوزه اقدام نمایند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>جناب آقای رئیس&zwnj;جمهور محترم، منتخب و مردمی</p> <p>&nbsp;</p> <p>حضرت&zwnj;عالی در دوره&zwnj;ی رقابت&zwnj;های انتخاباتی مدام بر نقش کارشناسان و متخصصان تأکید می&zwnj;فرمودید و انتظار فعالان عرصه&zwnj;ی ارتباطات نیز از آن برادر اندیشمند این است که روابط&zwnj;عمومی&zwnj;های سازمان&zwnj;ها و دستگاه&zwnj;ها از کارشناسان و نخبگان این حوزه تأمین شود تا نتیجه&zwnj;اش پیشگیری از بحران و مدیریت چالش&zwnj;های دولت در تعامل با افکار عمومی باشد چرا که در غیر این صورت ناامیدی مردم از اقدامات مدیران دولتی و دستگاه&zwnj;های حاکمیتی به&zwnj;عنوان پدیده&zwnj;ای محتمل می&zwnj;تواند بخش زیادی از تمرکز ارکان مختلف کشور را درگیر کند.</p> <p>باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران به&zwnj;عنوان یکی از نهادهای تخصصی در حوزه&zwnj;ی ارتباطات در پاسخ به منش و روش جناب&zwnj;عالی در دریافت مشورت و هم&zwnj;فکری با نخبگان فکری و نهادهای مرجع، با تعیین شاخص&zwnj;ها و معیارهای انتصاب مدیران روابط&zwnj;عمومی وزارتخانه&zwnj;ها، سازمان&zwnj;ها و مدیریت شرکت&zwnj;های تخصصی فرهنگی، ارتباطی و رسانه&zwnj;ای وابسته به دولت محترم انتظار دارد مجموعه وزرا و مدیران ارشد دستگاه&zwnj;های دولتی در انتخاب مدیران حوزه روابط&zwnj;عمومی و شرکت&zwnj;های مرتبط به نظرات انجمن&zwnj;ها و سازمان&zwnj;های مردم&zwnj;نهاد در این حوزه از جمله این باشگاه توجه لازم را مبذول نمایند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>مهم&zwnj;ترین شاخص&zwnj;های این باشگاه در انتصاب مدیران روابط&zwnj;عمومی و شرکت&zwnj;های فرهنگی، ارتباطی و رسانه&zwnj;ای دولت چهاردهم عبارت&zwnj;اند از:</p> <p>۱- حداکثر ۵۰ سال سن.</p> <p>۲- داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با حوزه ارتباطات در مقطع لیسانس به بالا و حداقل ۵ سال سابقه مفید و مرتبط در رده&zwnj;های کارشناسی، کارشناسی&zwnj;ارشد و رئیس اداره یا معاون مدیر در سازمان&zwnj;های دولتی و غیردولتی.</p> <p>۳- داشتن مهارت&zwnj;های ارتباطی لازم به&zwnj;ویژه در حوزه فضای مجازی و سوادهای نوین از جمله سواد رسانه&zwnj;ای، سواد هنری و....</p> <p>۴- ارائه برنامه جامع و راهبُردی با قابلیت اجرا در حوزه روابط&zwnj;عمومی جهت فعالیت در سازمان مربوطه و قابلیت دفاع از آن در جلسه مصاحبه شفاهی.</p> <p>۵- داشتن فعالیت&zwnj;های علمی مرتبط.</p> <p>۶- حسن شهرت، اشتهار به برخورداری از اخلاق حرفه&zwnj;ای و رعایت قواعد حرفه&zwnj;ای در طول سوابق کاری.</p> <p>۷- ارائه اسناد مشارکت یا مدیریت در حداقل ۳ موضوع از موضوعات تولید پویش روابط&zwnj;عمومی و تبلیغات، برندسازی، مدیریت بحران، ارتباطات رسانه&zwnj;ای و پژوهش و افکار عمومی.</p> <p>اضافه می&zwnj;نماید این باشگاه با درنظرگرفتن شاخص&zwnj;های یاد شده نسبت به معرفی مصادیق، متناسب با مأموریت&zwnj;ها و وظایف هر یک از وزارتخانه&zwnj;ها، سازمان&zwnj;ها و شرکت&zwnj;های مرتبط به بالاترین مقام اجرایی دستگاه&zwnj;ها اقدام خواهد کرد.</p> <p>امید است این اقدام داوطلبانه باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران با استقبال مدیران محترم ارشد دولت محترم مواجه و زمینه نقش&zwnj;آفرینی مؤثرتر نهاد روابط&zwnj;عمومی برای تسهیل، تقویت، اعتمادسازی و امیدآفرینی میان دولت-مردم فراهم شود.</p> <p>در پایان پیشنهاد می&zwnj;شود به&zwnj;منظور تبعیت مدیران ارشد دستگاه&zwnj;های اجرایی از اصول و اسلوبی کلی در چینش مدیران روابط&zwnj;عمومی&zwnj;ها، چارچوبی مشخص به&zwnj;عنوان دستورالعملی که ضمانت اجرایی نیز داشته باشد به کلیه زیرمجموعه&zwnj;ها ابلاغ و روند اجرایی آن نیز رصد و پایش شود.</p> <p>از خداوند متعال موفقیت آن برادر ارجمند و دولتمردان گرامی را در خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی خواستاریم.</p> <p>&nbsp;</p> <p>با تجدید احترام</p> <p>سید غلامرضا کاظمی&zwnj;دینان</p> <p>رئیس کل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>