365375 انتظارات جامعه از تحصیلات می‌تواند منجر به نارضایتی شود یک روانشناس خانواده گفت: قالب‌های ذهنی و انتظارات جامعه از تحصیلات می‌تواند منجر به نارضایتی و عدم رضایت شغلی و زندگی شود. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، سعید عزیزی روانشناس خانواده در دوره دانش&zwnj;افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است در تحلیل خود به تفاوت&zwnj;های بارز بین نسل&zwnj;های دهه&zwnj;های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ پرداخت اظهار کرد: هر نسل از طریق سریال&zwnj;ها و فرهنگ&zwnj;های متفاوتی که با آن&zwnj;ها بزرگ شده&zwnj;اند، تفاوت&zwnj;های عمده&zwnj;ای را تجربه کرده&zwnj;اند. <br /> وی اشاره کرد: نسل دهه ۸۰، به&zwnj;عنوان نسلی متفاوت شناخته می&zwnj;شوند که ممکن است باعث چالش&zwnj;هایی برای استادان و مربیان شود.<br /> این روانشناس خانواده در ادامه به تفاوت&zwnj;های عمده در بهره هوشی (IQ) نسل&zwnj;ها پرداخت و توضیح داد: میانگین IQ دانش&zwnj;آموزان دهه ۵۰ و ۶۰ بین ۹۰ تا ۱۱۰ بوده، در حالی که این مقدار برای دانش&zwnj;آموزان دهه ۷۰ تا ۱۱۸ و برای دهه ۸۰ تا ۱۳۰ افزایش یافته است.<br /> عزیزی بیان کرد:&nbsp; افزایش IQ می&zwnj;تواند با مشکلاتی همچون تنبلی جسمی و بی&zwnj;انگیزگی همراه باشد.<br /> وی همچنین به ویژگی&zwnj;های مشترک در افراد با IQ بالا اشاره و بیان کرد که این افراد معمولاً کنجکاوی بالا، ریسک&zwnj;پذیری، و گرایش به قانون&zwnj;گریزی دارند. او تأکید کرد که این ویژگی&zwnj;ها می&zwnj;توانند منجر به مشکلاتی در زمینه&zwnj;ی تحصیلی و اجتماعی شوند.<br /> عزیزی به مشکلاتی چون بلوغ زودرس، روابط جنسی در سنین پایین، و افزایش حس خودکشی و مهاجرت در نسل جدید اشاره کرد و از خانواده&zwnj;ها و مربیان خواست تا با این نسل بیشتر صحبت کرده و مشکلات آنان را درک کنند.<br /> این روانشناس خانواده، در ادامه تحلیل خود به نشانه&zwnj;های بارز IQ در نسل&zwnj;های دهه ۸۰ و ۹۰ پرداخت و تأکید کرد: که ویژگی&zwnj;هایی مانند کنجکاوی، ریسک&zwnj;پذیری، و قانون&zwnj;گریزی در این نسل&zwnj;ها بسیار مشهود است.<br /> وی افزود: این نسل&zwnj;ها معمولاً با بی&zwnj;نظمی و عدم توجه به نظم در امور خود مواجه&zwnj;اند، به طوری که می&zwnj;توان این را در اتاق&zwnj;های بی&zwnj;نظم و پر از آشفتگی آنها مشاهده کرد.<br /> این روانشناس خانواده، با اشاره به اینکه افزایش IQ در این نسل&zwnj;ها با سه چالش اصلی همراه است، اظهار داشت: دانش&zwnj;آموزان نسل جدید، به&zwnj;خصوص از سنین بلوغ به بعد، نسبت به دروس آکادمیک حساسیت نشان می&zwnj;دهند و معمولاً این دروس را پس می&zwnj;زنند. <br /> عزیزی اشاره کرد: بسیاری از دانش&zwnj;آموزان نخبه در سال&zwnj;های آخر دبیرستان از تحصیلات فاصله می&zwnj;گیرند و به دنبال راه&zwnj;های دیگری برای موفقیت هستند. او این مسئله را به عنوان چالشی جدی برای سیستم آموزشی کشور دانست و خواستار بررسی و اصلاحات در این زمینه شد.<br /> وی با بیان اینکه&nbsp; نسل جدید با مسائل اعتقادی و اخلاقی نیز درگیر است. توضیح داد: این نسل، برخلاف نسل&zwnj;های گذشته که به مسائل نقلی و سنتی بیشتر توجه می&zwnj;کردند، به سمت عقل&zwnj;محوری و تحلیل&zwnj;گری پیش می&zwnj;رود. این تفاوت دیدگاه&zwnj;ها باعث می&zwnj;شود که نسل جدید با برخی از ارزش&zwnj;ها و باورهای قدیمی به چالش برخیزد و نیازمند تعامل و درک متقابل بیشتری از سوی والدین و مربیان باشد.<br /> این روانشناس خانواده، در ادامه به تجربیات شخصی خود اشاره کرد و بیان کرد: قالب&zwnj;های ذهنی و انتظارات جامعه از تحصیلات می&zwnj;تواند منجر به نارضایتی و عدم رضایت شغلی و زندگی شود.<br /> عزیزی تأکید کرد: باید به استعدادها و علاقه&zwnj;های واقعی کودکان توجه کرد و آنها را در مسیرهایی که به آنها علاقه&zwnj;مند هستند، هدایت نمود.<br /> وی با اشاره به تجربه شخصی خود از تغییر رشته به علوم انسانی، بیان کرد که یافتن مسیر درست و همسو با علاقه&zwnj;های فردی می&zwnj;تواند به موفقیت و رضایت بیشتری منجر شود. <br /> این روانشناس خانواده، بیان کرد: والدین و مربیان باید از قالب&zwnj;های سنتی و محدودکننده دوری کنند و به کودکان اجازه دهند که مسیرهای جدید و متفاوتی را تجربه کنند.</p> <p>عزیزی در پایان به ضرورت بازنگری در سیستم آموزشی و تربیتی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: باید فضایی فراهم شود که نسل جدید بتواند به صورت آزادانه&zwnj;تر و با انگیزه بیشتری به تحصیل و فعالیت&zwnj;های مورد علاقه خود بپردازد. وی از همه دستگاههای اجرایی و تربیتی خواست که با نگاهی باز و حمایتی به نسل جدید نگاه کنند و به آنها کمک کنند تا به بهترین نسخه از خودشان تبدیل شوند.</p> <p>این روانشناس خانواده، با اشاره به ویژگی&zwnj;های بارز این نسل&zwnj;ها همچون کنجکاوی، ریسک&zwnj;پذیری و قانون&zwnj;گریزی، اظهار داشت که این ویژگی&zwnj;ها در این نسل&zwnj;ها بسیار مشهود است و منجر به بی&zwnj;نظمی در امور روزمره آنها شده است.&nbsp;<br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p>