365386 تحول در علوم انسانی باید روشمند، عالمانه و استادمحور باش رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی باید روشمند، عالمانه و استادمحور باشد و گفت: باید گفتمان علمی‌ای تولید کنیم که هم بتوانیم از مزایای علوم انسانی غرب استفاده کنیم و هم خودمان نوآور باشیم. این تحول یکی از نگرانی‌های جدی رهبری است و باید به آن توجه کنیم تا انقلاب اسلامی پایدار بماند و به اهداف خود برسد.<BR> <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، ابوالقاسم فاتحی، در دوره دانش&zwnj;افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است، اظهار کرد: تحول علوم انسانی با وجود گذشت حدود بیست سال از مطرح شدنش، هنوز با چالش&zwnj;های جدی مواجه است.</p> <p>وی به نقش امام خمینی (ره) در گفتمان&zwnj;سازی انقلاب و اقدامات موثر ایشان در تربیت کنشگران اجتماعی و سیاسی اشاره کرد و بیان کرد: این تلاش&zwnj;ها منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شد.</p> <p>فاتحی همچنین به سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تحول در دانشگاه&zwnj;ها و اصلاح استادان شرق&zwnj;زده و غرب&zwnj;زده پرداخت و تاکید کرد: اگر علوم انسانی تحولی نداشته باشد، نه نظام&zwnj;سازی موفق می&zwnj;شود، نه دولت&zwnj;سازی و نه تمدن&zwnj;سازی.</p> <p>ضرورت حفظ و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی</p> <p>رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی بر اهمیت ورود هژمونی فکری انقلاب به دانشگاه&zwnj;ها و تحول اساسی در علوم انسانی تأکید کرد و افزود: اگر تحولی در علوم انسانی نداشته باشیم، نه تنها در نظام&zwnj;سازی موفق نخواهیم بود، بلکه در تحقق امنیت غذایی و اجتماعی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.</p> <p>فاتحی تصریح کرد: تحول در علوم انسانی باید به مثابه یک اندیشه و دستگاه فکری که از نظریه تا عمل را دربرمی&zwnj;گیرد، در نظر گرفته شود. برای حفظ و پایداری انقلاب و رسیدن به تمدن نوین، لازم است گفتمانی در دانشگاه&zwnj;ها تولید شود که توانایی پشتیبانی از اهداف انقلاب اسلامی را داشته باشد.</p> <p>وی بر ضرورت تولید گفتمان علمی تأکید کرد و گفت: تحول در علوم انسانی باید گفتمان علمی&zwnj;ای تولید کند که بتواند انقلاب اسلامی را برای دهه&zwnj;های آینده تضمین کند. بسیاری از رفتارهای مثبت دانشجویان و اساتید ما محصول باورها و ارزش&zwnj;های انقلابی است، اما برای نسل&zwnj;های آینده باید گفتمان&zwnj;سازی جدی&zwnj;تری صورت گیرد.</p> <p>فاتحی&nbsp; به تغییر گروه&zwnj;های مرجع در جامعه اشاره کرد و گفت: در گذشته گروه&zwnj;های مرجع بیشتر از میان مذهبیون و اساتید دانشگاهی بودند، اما امروز این گروه&zwnj;ها تغییر کرده و شامل ستاره&zwnj;های سینما و ورزشکاران نیز می&zwnj;شوند. بنابراین، باید گفتمان&zwnj;سازی مناسبی داشته باشیم تا انقلاب اسلامی پایدار بماند.</p> <p>رئیس پژوهشکده تحول در علوم انسانی با بیان اینکه تحول در علوم انسانی باید روشمند، عالمانه و استادمحور باشد و گفت: باید گفتمان علمی&zwnj;ای تولید کنیم که هم بتوانیم از مزایای علوم انسانی غرب استفاده کنیم و هم خودمان نوآور باشیم. این تحول یکی از نگرانی&zwnj;های جدی رهبری است و باید به آن توجه کنیم تا انقلاب اسلامی پایدار بماند و به اهداف خود برسد.</p> <p>وی با اشاره به اهمیت تحول، گفت: مدل&zwnj;های علمی فعلی در علوم انسانی، باید به تولید گفتمانی تبدیل شوند که موتور محرکه انقلاب اسلامی باشد و نه اینکه چوب لای چرخ آن بگذارند.</p> <p>فاتحی به ضرورت ایجاد تغییرات بنیادین در گفتمان&zwnj;های موجود اشاره کرد و افزود: گفتمان&zwnj;هایی که امروز در دانشگاه&zwnj;ها و مؤسسات علمی وجود دارند، باید به نحوی تحول یابند که همسو با اهداف انقلاب اسلامی و نظام ارزش&zwnj;ها و هنجارهای آن باشند. این تغییرات باید به گونه&zwnj;ای باشد که گفتمان انقلاب اسلامی را تقویت کند و آن را به چالش نکشد.</p> <p>وی همچنین به تأثیرات منفی برخی از علوم انسانی اجتماعی در شکل&zwnj;گیری ادبیات جدید و تأثیر آن بر نسل جوان اشاره کرد و گفت: دانشجویان که وارد این رشته&zwnj;ها می&zwnj;شوند، با ادبیات و تفکرات خاصی مواجه می&zwnj;شوند که ممکن است در نهایت با آرمان&zwnj;های انقلاب اسلامی در تضاد باشد.</p> <p>چالش&zwnj;های گفتمان&zwnj;سازی</p> <p>فاتحی تأکید کرد که تحول در گفتمان&zwnj;های علمی و اجتماعی کار آسانی نیست و نیازمند تلاش و همت مضاعف است. او به تلاش&zwnj;های پژوهشکده تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه علامه سه تا چهار سال وقت گذاشتیم و نتایج اولیه ما نشان می&zwnj;دهد که موفقیت نسبی بوده است، اما هنوز نیاز به تلاش بیشتر داریم تا بتوانیم گفتمان&zwnj;های جدیدی را که در راستای انقلاب اسلامی هستند، معرفی و تقویت کنیم.</p> <p>آینده علوم انسانی و گفتمان انقلاب اسلامی</p> <p>فاتحی به نقش کلیدی گفتمان در تعیین مسیر آینده جامعه اشاره کرد و افزود: هر گفتمان باید بتواند به طور مؤثر در جامعه نفوذ کند و بر ساختارهای اجتماعی تأثیر بگذارد. گفتمان&zwnj;هایی که قادر به تأثیرگذاری در جامعه هستند، باید ویژگی&zwnj;های خاصی داشته باشند و بتوانند به شکل مؤثری در میدان گفت&zwnj;وگو و تغییرات اجتماعی حاضر شوند.</p> <p>وی همچنین به ضرورت توجه به مرزهای اجتماعی و سیاسی در گفتمان&zwnj;سازی پرداخت و گفت: ما باید مراقب باشیم که در فرآیند گفتمان&zwnj;سازی، مرزهای اجتماعی و فرهنگی را رعایت کنیم و از ایجاد تنش&zwnj;ها&nbsp; و مشکلات جدید بپرهیزیم.</p>