365533 عرصه فرهنگ، هنر، فیلم، سریال و پلتفرم‌ها عرصه تزریق امید است آنجا که تلاش می‌کنیم به شکل واقع امیدی را به مردم تزریق کنیم و امیدشان را بیشتر کنیم، عرصه فرهنگ و هنر، فیلم ، سریال و پلتفرم‌ها است <p>به گزارش جهانی پرس، رضا درستکار، منتقد سینما در گفت&zwnj;وگو با روابط&zwnj;عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور و در پاسخ به این سوال که &laquo;برخی معتقدند شبکه نمایش خانگی نه تنها امید ایجاد نمی&zwnj;کند، بلکه پمپاژ ناامیدی می&zwnj;کند&raquo; گفت: هیچ زمان امید از بین نمی&zwnj;رود آن روزی که امید به زندگی و امید به هر چیز از بین برود، روز مرگ انسان است.<br /> وی با اشاره به اینکه &laquo;به نظرم مردم ایران امیدوارترین مردم جهان هستند که با موضوعات و مسائل خود در&nbsp; دهه&zwnj;های مختلف کنار آمده&zwnj;اند&raquo; افزود: پلتفرم&zwnj;ها خودشان نور جدید و یک اتفاق نو در فرهنگ تصویری ایران بودند که توانستند بالقوه بسیار موثر باشند.<br /> درستکار خاطرنشان کرد: شبکه نمایش خانگی قطعاً نقش امیدبخشی برای سینماگران دارد و این پلتفرم&zwnj;های شبکه نمایش خانگی بودند که کاستی&zwnj;های سینما را برای اهالی آن جبران کردند.<br /> وی ادامه داد: اینکه از نظر محتوایی، آیا شبکه نمایش خانگی چیزی به جامعه ایران ارائه می&zwnj;دهد که واجد امید باشد؟ به نظرم بله. اصلاً نمی&zwnj;شود که نباشد، ما می&zwnj;توانیم نقد کنیم ما می&zwnj;توانیم یک جاهایی گریبان بعضی از برنامه&zwnj;ها را بگیریم. برخلاف نظر تعدادی از دوستان هر چقدر فیلم&zwnj;های شبکه نمایش خانگی با نقدی بیشتر مواجه شوند، امیدی بیشتر را تزریق می&zwnj;کنند. <br /> وی با بیان اینکه &laquo;فیلم&zwnj;های اجتماعی اثربخشی بسیار بسیار قوی&zwnj;تری روی مردم دارند تا فیلم&zwnj;های طنز&raquo; خاطرنشان کرد: این موضوع از زمان ارسطو تاکنون در جوامع مختلف مطرح بوده که آثار کمدی باقی نمی&zwnj;مانند و از بین می&zwnj;روند و فقط تراژدی است که باقی می&zwnj;ماند، ما این را به عنوان یک موضوع اصلی باید همیشه در نظر بگیریم و پس از آن ببینیم داریم چه کار می&zwnj;کنیم.<br /> درستکار اظهار داشت: یک جاهایی می&zwnj;بینم افرادی که در سیستم رسمی ما مشغول به&zwnj;کار هستند، نسبت به بعضی از سریال&zwnj;ها و فیلم&zwnj;ها ایراداتی تند وارد می&zwnj;کنند! مثلاً می&zwnj;گویند این فیلم&zwnj;ها در حال پمپاژ ناامیدی به جامعه هستند! به نظر من این درست نیست اصلاً این اصطلاحات، اصطلاحاتی سینمایی، فیلمیک یا هنری هم نیست.<br /> وی افزود: معلوم است افرادی که اینها را می&zwnj;گویند مانند دوره&zwnj;ای که آمدند گفتند ما ریل&zwnj;گذاری در سینما را عوض کردیم یا ما مهندسی کردیم در سینما، می&zwnj;توان گفت این کسانی که بر مسند سینما یا امور هنری گمارده می&zwnj;شوند و از این اصطلاحات استفاده می&zwnj;کنند، نمی&zwnj;شود روی حرف&zwnj;های آنان تکیه کرد چون که این&zwnj;ها معلوم نیست درباره چه چیز دارند صحبت می&zwnj;کنند راجع به تراموا صحبت می&zwnj;کنند و قطار یا چه چیزی؟! مسیر هنر یک مسیر بی&zwnj;نهایت است. بنابراین حتماً باید تجربه و شناختی بیشتر از آن داشت. <br /> این کارگردان سینمای مستند گفت: یک مثال در این&zwnj;باره بزنم و آن اینکه عزیزترین، گرامی&zwnj;ترین و بزرگ&zwnj;ترین واقعه&zwnj;ای که ما ایرانی&zwnj;ها تقریباً اجماعی بزرگ بر سر آن داریم، موضوع کربلا و امام حسین علیه&zwnj;السلام است. واقعه&zwnj;ای که تراژدی مطلق است، اما مردم همچنان در پی آن هستند. از شنیدن روایت آن معنوی می&zwnj;شوند و ایام محرم را گرامی می&zwnj;دارند. این واقعه همه چیز در دل خود دارد، بنابراین اگر شما نتیجه می&zwnj;گیرید که چند نفر بیرون نشستند و می&zwnj;خواهند با تولید آثار خنده&zwnj;دار و برنامه&zwnj;های مفرح مثلاً مردم مضطرب ایران را تراپی کنند، به نظرم این در نهایت اگر درست هم ساخته شود، فقط یک مُسکن موقت است و نه چیزی دیگر.<br /> وی ادامه داد: راه&zwnj;حلی هم که پیشنهاد می&zwnj;کنم این است، افرادی که بر صدر امور هستند هنرمندان را راحت بگذارند. شما اگر در قالب&zwnj;های مختلف هنرمندان را زندانی کنید و به آنها دستور بدهید که چه کنند و چه نکنند، این بسیار کاری غلط است و جواب هم نمی&zwnj;دهد.<br /> درستکار گفت: شما طبیعتاً چهارچوب&zwnj;هایی در ممیزی دارید مثل همه کشورها، یعنی می&zwnj;گویید دین رسمی کشور، آیین&zwnj;های مختلف، منافع ملی، و چه و چه و چه ... کسی راجع به این&zwnj;ها مناقشه&zwnj;ای ندارد و همه آنها را قبول دارند، ولی اگر شما بخواهید برای خندیدن، گریه کردن، امید داشتن و ... قوانین و مولفه&zwnj;هایی وضع کنید، این&zwnj;ها نتیجه&zwnj;بخش نخواهد بود، وضع کردن قانون بر این&zwnj;ها، خطا است. <br /> کارگردان مستند ماندگار حاجی-گولیت تصریح کرد: هنرمند یک جوشش درونی دارد و شما باید فضایی را فراهم کنید که محصولات او در دل این مزرعه و زمین پرورش پیدا کند، اگر توانستید این کار را انجام دهید که فبها؛ در غیر این صورت، همین بلایی به سرتان می&zwnj;آید که در این چند سال آمده؛ یعنی انشقاق نسلی و کم&zwnj;اهمیت&zwnj;شدن ارزش&zwnj;های پیشین.<br /> درستکار با بیان اینکه &laquo;برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید رویکردهایمان تغییر کند&raquo; تصریح کرد: دنیای امروز دنیای فرهنگ است و نه دنیای مجادله. شما یک عباس کیارستمی بسازید و ببینید در فستیوال&zwnj;های دنیا، در هر کجا که می&zwnj;روید نام ایران که می&zwnj;آید حاضران و مخاطبان با تمام وجود استقبال می&zwnj;کنند و شعفی غریب فضا را درمی&zwnj;نوردد.<br /> وی تاکید کرد: بگذارید منتقدان خودشان بیایند با فیلم&zwnj;ها مواجهه پیدا کنند و کار خودشان را بکنند. شما منتقد پمپاژ نکنید، جعل نکنید، به&zwnj;خدا کارها خودش به&zwnj;دست صاحبش پیش می&zwnj;رود. قطع به یقین منتقدان از منظر هنری با فیلم&zwnj;ها مواجهه پیدا و جایگاه آنها را مشخص خواهند کرد و کسی مقابل تخصص و جدیت و فرهنگ جبهه&zwnj;ای نمی&zwnj;گیرد. یک منتقد بدون خون و خونریزی فیلم بد را پس می&zwnj;زند، بدون ایجاد طلب این کار را انجام می&zwnj;دهد. اما وقتی شما در دستگاه نظارت و ارزشیابی نشسته&zwnj;اید و فیلم&zwnj;ها را سانسور می&zwnj;کنید یک چیز ناحق را هم حق جلوه می&zwnj;دهید و بالعکس، کارها و اکوسیستم به&zwnj;هم می&zwnj;خورد. به فیلم&zwnj;های بنجل و بازاری این چند وقت نگاه کنید، شرم&zwnj;آور هستند. زیرا کسانی این فضای انحصاری را به&zwnj;شکل رسمی برای فیلم&zwnj;های طنز آبکی فراهم کرده&zwnj;اند و با اشکال&zwnj;تراشی&zwnj;ها، فیلم&zwnj;های مهم را به بایگانی فرستاده&zwnj;اند. مردم که کور نیستند، همه چیز اظهر من&zwnj;الشمس است.<br /> درستکار با اشاره به اینکه &laquo;یک سری چیزها را ما باید عوض کنیم و باید بدانیم دنیا عوض شده، مردم ایران عوض شده&zwnj;اند و تقاضای بیشتری دارند، امید بیشتری می&zwnj;خواهند&raquo; گفت: ما باید ارائه&zwnj;کننده باشیم، به فرزندان&zwnj;مان امید خوب بدهیم، روحیه خوب، فرهنگ خوب و آزادی عمل بدهیم و از آنها همزمان مراقبت هم بکنیم.<br /> این نویسنده کتب سینمایی در پاسخ به این سوال که &laquo;آیا اگر مولفه&zwnj;هایی برای امید آفرینی، امید اجتماعی و نه امید فردی تعریف شود، شبکه نمایش خانگی می&zwnj;تواند موفق&zwnj;تر عمل کند؟&raquo; افزود: به نظرم انتظار از پلتفرم&zwnj;ها در حال حاضر انتظاری بیهوده&zwnj; است. ما یک دستگاه عریض و طویل به نام سازمان صداوسیما داریم، با ۶۰- ۷۰ کانال در مراکز و استان&zwnj;ها و شهرستان&zwnj;ها، با پخش ۲۴ ساعته! اصل را کناری نهاده&zwnj;ایم و گریبان فرع را گرفته&zwnj;ایم! اول آن&zwnj;جا را نقد کنیم و بعد یقه پلتفرم&zwnj;ها را بگیریم. این&zwnj;ها همه قابل نقد هستند و اما شما نمی&zwnj;توانید یک نقد یکدست به پلتفرم&zwnj;ها وارد کنید. نقد یکدست را باید به صداوسیما وارد کرد.<br /> وی ادامه داد: پلتفرم&zwnj;ها بخش خصوصی&zwnj;تر و بخش آزادتر هستند، به دلیل آنکه فضای بیشتر و آزادتری به وجود آید، هر چند در این&zwnj;جا هم دولتی&zwnj;ها حضورهایی فعال دارند. نمی&zwnj;توان خیلی اصرار و سخت&zwnj;گیری کرد و به آنها فشار آورد، نمی&zwnj;توان دستورالعمل صادر کرد. حوزه فرهنگ، حوزه چکش و بگیر و ببند نیست، داستانش فرق دارد.<br /> درستکار خاطرنشان کرد: وضع قوانین در حوزه&zwnj;های هنر و فرهنگ، آنان را از قالب خود خارج می&zwnj;کند و این دیگر نتیجه&zwnj;ای هم ندارد. درست مثل این چند سال که تلویزیون و رادیو از برنامه&zwnj;های خوب و از جوهر تهی گشتند. هنر برای آنکه اثرگذار باشد، محصول شرایط آزاد است. به طور کلی فیلم، سینما، سریال این&zwnj;ها جریان&zwnj;ساز نیستند، بلکه عموماً بازتاب&zwnj;دهنده&zwnj;ی شرایط هستند. اگر شما برداشت&zwnj;تان از یک فیلم و سریال القای احساس ناامیدی است، این می&zwnj;تواند محصول ناامیدی موجود در جامعه هم باشد. اگر شرایط جامعه به سمت بهبود حرکت کند، فیلم&zwnj;ها و سریال&zwnj;ها هم درست می&zwnj;شوند. موضوع این&zwnj;جاست که برخی از پایین&zwnj;تر قشر سینمایی ایران خیال می&zwnj;کنند روانشناسان جامعه هستند و مدام دارند به وضعیت موجود، مسکن فیلم طنز تزریق می&zwnj;کنند تا حال مردم را خوب کنند! نسخه&zwnj;هایی مچاله&zwnj;شده از سینمای رویاپرداز و خیال&zwnj;های واهی و مسکن&zwnj;&zwnj;های الکی، که سال&zwnj;ها پیش پیچیده و حالا دیگر لوث شده و این نوع آثار فقط برای پر کردن جیب افرادی مشخص ساخته می&zwnj;شوند و یدی طولا، در تزریق بی&zwnj;فرهنگی به جامعه دارند.<br /> وی با بیان اینکه &laquo;هنرمند و فضای فرهنگی را آزاد بگذارید شرایط به خودی خود درست می&zwnj;شود&raquo; خاطرنشان کرد: الان مردم ما، یک زندگی آرام و هزینه&zwnj;های عادی برای ادامه حیات لازم دارند، نه مسکن موقت و سینمای خیال&zwnj;پرداز خیانت&zwnj;کار! باور کنید ناامیدی، میلیون&zwnj;ها برابر بهتر از بی&zwnj;فرهنگی است؛ میلیاردها برابر بهتر از تزریق امیدهای دروغین واهی و بی&zwnj;اخلاقی&zwnj;ها است. ناامیدی درمان دارد، اما بی&zwnj;فرهنگی درمان ندارد.<br /> درستکار تصریح کرد: این نوع فیلم&zwnj;ها به دلیل محتواهای نادرست، با همه تصویری که از فراوانی در ایران ارائه می&zwnj;دهند، به هیچ عنوان در امر امیدآفرینی اثرگذار نیستند. <br /> بنابراین گزارش، هویت، انسجام اجتماعی و امید اجتماعی سه محور فعالیت شورای فرهنگ عمومی در دوره جدید است.</p>