365734 یادداشت معصومه رضائیان تلنگری به مشاوران زنان و خانواده دستگاه‌های اجرایی جایگاه مشاوران زنان و خانواده در دستگاه‌های اجرایی به‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته در حد یک عنوان دولتی مانده که تا تحقق اهداف و مأموریت خود راه طولانی در پیش دارد. <p>به گزارش جهانی پرس از کارگر آنلاین | زن در نگاه اسلام رکن اصلی تحقق جامعه ایمانی و توحیدی است و تعالی&zwnj;اش رابطه مستقیمی با رشد و پیشرفت اجتماعی کشور دارد. از همین رو شورایعالی انقلاب فرهنگی در سال 1389طی مصوبه&zwnj;ای تشکیل ستاد ملی زن و خانواده را به منظور تکریم زنان تراز جمهوری اسلامی ایران کلید زد و دبیرخانه ستاد موظف به تدوین آیین&zwnj;نامه&zwnj;ها در موضوع زنان و خانواده در مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری شد. با این حال اجرایی شدن این قانون را می&zwnj;توان از دستاوردهای دولت مردمی سیزدهم دانست.</p> <p>سال 1401 کابینه سیزدهم در پی پیشنهادی، موافقت خود را با حضور مشاوران زن و خانواده در دستگاه&zwnj;های اجرایی اعلام می&zwnj;کند تا زنان بتوانند در کنار وزرای دولت به ارایه نظرات مشورتی پرداخته و در فرآیند تصمیم گیری&zwnj;های کلان دستگاه مرتبط با حوزه زنان، خانواده و جمعیت مؤثر واقع شوند.<br /> حضور مشاوران با هدف شناسایی و معرفی زنان شاخص و اثرگذار و بستر سازی برای شنیده شدن صدای بانوان و تسهیل در امور آنان، گام بزرگی بود که منافع آن می&zwnj;توانست بخش قابل توجهی از بدنه اجتماعی کشور که همانان زنان هستند، را در برگیرد. با این حال به نظر می&zwnj;رسد قانون بهره&zwnj;مندی دستگاه&zwnj;های دولتی از مشاوران زنان و خانواده تاکنون نتوانسته آنگونه که باید به اهداف خود دست یابد و تا تحقق کامل مأموریت&zwnj;های خود مسیر طولانی در پیش دارد.</p> <p>البته کم نیستند قوانینی که در روند اجرا دچار تفسیرهای سلیقه&zwnj;ای شده و صدمه دیده&zwnj;اند. تجربه کوتاه فعالیت مشاوران زنان و خانواده نیز نشان می&zwnj;دهد این جایگاه توسط برخی مدیران جدی گرفته نمی&zwnj;شود و هنوز برای برخی قابل قبول نیست که زنان هم می&zwnj;توانند در جایگاه معاون وزیر و یا مشاور مدیرعامل قرار گیرند و عملکرد قابل قبولی داشته باشند.<br /> مسئله مهم دیگری که می&zwnj;تواند در این حوزه آسیب تلقی شود، اینکه افراد در پست مشاور زنان و خانواده باید دارای چه ویژگی&zwnj;ها و توانمندی&zwnj;هایی باشند؟ توانایی اقنای مدیران بالادستی، تسلط بر قوانین حوزه زن و خانواده و قدرت بیان و تحلیل، برای نتیجه بخش کردن برنامه&zwnj;ها و پیش&zwnj;برد اهداف، ابتدایی&zwnj;ترین شاخصه&zwnj;ای است که از اهمیت و تعیین کننده&zwnj;گی برخوردار است که می&zwnj;تواند خط تمایز ویژه&zwnj;ای برای گزینه&zwnj;های تصدی این جایگاه باشد.</p> <p>از سوی دیگر شناسایی بانوان متخصص و توانمند در بدنه و معرفی آنان به مدیران با هدف تقویت بهره&zwnj;وری دستگاه اجرایی جزو لاینفک از مسئولیت&zwnj;های مشاوران حوزه زنان و خانواده است که تا امروز در پیچ و خم همایش&zwnj;ها و جلسات نمادین گرفتار شده و نتوانسته بستر لازم برای تقویت و دیده شدن زنان موفق شاغل در دستگاه&zwnj;های اجرایی را فراهم کند.<br /> البته مد نظر هست که این قانون به مثابه کودکی متولد شده است که هنوز قدرت لازم برای حیات ثمربخش را در کالبد خود ندارد و یقیناً زمان بیشتری نیاز است تا منزلت خود را به دست آورد؛ اما تا اینجای کار هم لازم است به این سؤال پاسخ داده شود که آیا این جایگاه صرفاً باید یک پست نمادین باقی بماند؟ و آیا معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برنامه&zwnj;ای مدون برای بهره&zwnj;مندی از این ظرفیت ایجاد شده در دستگاه&zwnj;های اجرایی دارد؟</p> <p>در پایان یادآوری کلام رهبر معظم انقلاب که سال 91 در اجلاس زنان بیداری اسلامی لازم که فرموند: اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملتی حضور نداشته باشند، آن حرکت به جایی نخواهد رسید و در صورتی که زنان در یک حرکت حضور جدی و آگاهانه و از روی بصیرت پیدا کنند، آن حرکت به طور مضاعف پیشرفت خواهد کرد.</p>