365843 آیین رونمایی از اولین ردیف آوازی تعزیه ایران برگزار شد در آخرین روزهای مردادماه و نزدیک به ایام اربعین سید و سالار شهیدان (ع) به همت دفتر موسیقی حوزه هنری، آیین رونمایی از اولین ردیف آوازی تعزیه ایران برگزار شد. این اثر با اجرای سیدمحسن هاشمی و نوای نی سعید نبئی به روی صحنه رفت و برای دقایقی اشک بر گونه میهمانان نشاند. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی؛ در روزگارانی که شاید موسیقی با محدودیت&zwnj;های زیادی مواجه بوده، چه آوازی و چه ساز، هنرمندان مومن و مخلص و عاشقان اباعبدلله (ع) تلاش کردند این آواز و این گنجینه پیشینیان را لباس دین و مذهب بپوشانند و گوشه&zwnj;های ممتاز و ردیف&zwnj;های دلکش و دلنشین را در قالب تعزیه حفظ کنند.</p> <p>سعید بیابانکی غزلسرا و شاعر شناخته شده آیینی به عنوان مجری این رویداد ضمن اشاره به مهر ایرانیان به اهل بیت (ع) و هر آنچه که رنگ و بویی از این خاندان دارد گفت: هر ایرانی اهل ذوقی به تعزیه علاقمند است. هرکس که دل در گرو محبت آل الله (ع) دارد، تعزیه را دوست دارد.</p> <p>یک قصه بیش نیست غم عشق ، وین عجب / کز هر زبان که می&zwnj;شنوم نامکرر است</p> <p>تلفیق تعزیه با ذوق ظریف ایرانی</p> <p>احمد رمضی مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری این آلبوم را اثری راهگشا برای همه هنرمندان دانست و اظهار داشت: هر کدام از این گوشه&zwnj;ها گنجی هستند که نه فقط عزیزانی که در فضای تعزیه هستند بلکه همه دوستان در فضای سرود، شعرهای آیینی، حتی مداحان عزیز می&zwnj;توانند از آن استفاده کنند.</p> <p>به گفته استاد فتحعلی بیگی انتشار این ردیف آوازی با مشکلات و سختی&zwnj;هایی همراه بود. داود فتحعلی بیگی هنرمند و پژوهشگر عرصه هنر در مورد سختی&zwnj;های انتشار این آلبوم بیان کرد: مدت&zwnj;ها بود دنبال این بودیم که برای این اثر بانی پیدا کنیم. جای تاسف داشت که ادعای همراهی زیاد بود، ولی آن قدم لازم را نمی&zwnj;دیدیم که برای انتشار این اثر برداشته شود. اگر مسئولی ذوق و شوق و رابطه عاطفی نسبت به ایران داشته باشد، قدمی برمی&zwnj;دارد. برای همین اغلب جوشش&zwnj;ها برای حفظ و نگهداری و اشاعه هنرهای ایرانی اعم از آیینی و غیرآیینی، جوشش&zwnj;های فردی بوده.</p> <p>وی اضافه کرد: ضرورت این اقدام جناب هاشمی که البته از دفتر ادبیات و هنر که زیر نظر سازمان تبلیغات بود شروع شد که کارهای قابل توجهی کرده بودند در ارتباط با نوحه&zwnj;ها. از آنجایی که متاسفانه در دهه&zwnj;های اخیر تعزیه در بسیاری شئون از هنر رنگ&zwnj;های صحنه گرفته تا لباس دچار آسیب&zwnj;هایی شده است، برای اینکه این هنر سنتی متر و معیارهایش مشخص شود، از آقای هاشمی خواهش کردم این نسخه را بخواند و این کار را به انجام رساند.</p> <p>اما درخصوص ترکیب هنر ایرانی با تعزیه، فتحعلی بیگی با اظهار تاسف از اینکه ما نتوانستیم میراث&zwnj;دار خوبی برای هنر تعزیه باشیم گفت: اما ایرانی&zwnj;ها برای اینکه بتوانند از موسیقی ایرانی نگهداری کنند، رفتند سراغ تعزیه و آن ذوق ظریف ایرانی باعث شد که یک هنر بی&zwnj;نظیر خلق کردند.</p> <p>اجرای پرده تعزیه حضرت مسلم و شعرخوانی عاشورایی</p> <p>پس از سخنان استاد فتحعلی بیگی، نوبت به اجرای پرده&zwnj;ای از تعزیه حضرت مسلم رسید. این تعزیه اولین پرده از مجموعه تعزیه&zwnj;هاست که با حضرت مسلم شروع می&zwnj;شود و با آتش&zwnj;زدن خیمه&zwnj;ها و کاروان آزادگان تمام می&zwnj;شود. محسن هاشمی برای اجرای این تعزیه به روی صحنه رفت و استاد سعید نبئی این اجرا را با نوازندگی ساز ترومپت در سبک تعزیه همراهی کرد.</p> <p>اجرای این پرده مورد توجه حضار و اساتید موسیقی و هنرهای نمایشی حاضر در سالن قرار گرفت. در ادامه از شاعر نام&zwnj;آشنای آیینی محمود حبیبی کسبی، مدیر دفتر ادبیات آیینی مرکز آفرینش&zwnj;های ادبی دعوت شد تا با شعرخوانی عاشورایی خود احساس جاری پس از تعزیه حضرت مسلم را تکمیل و رقیق کند. کسبی عرض ارادت خود به آستان حضرت اباعبدالله ع را با این مطلع از اشعارش شروع کرد:</p> <p>شنیدم از لب باد صبا حسین حسین / نوای ما، دم ما، شور ما حسین حسین</p> <p>محرم از سفر آمد به گوش دل بشنو / شنیده می شود از هر کجا حسین حسین</p> <p>و در ادامه با این بیت درمورد عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری (س)، شعرخوانی خود را به پایان برد:</p> <p>خروش شعله&zwnj;ورش ریخت آبروی ستم را / به ذوالفقار کلامش از آتش آب گرفته</p> <p>چو زینب پدری مثل حیدر است همین بس/ که نام زینب بنت ابوتراب گرفته</p> <p>تعزیه مرکز الحان، نغمات و جلوه&zwnj;های موسیقی ایرانی است</p> <p>سعید بیابانکی سپس از استاد مهدی امیرفروغی پژوهشگر ادبیات به ویژه ادبیات دینی دعوت کرد تا درباره دانش موسیقی که در اختیار نوحه&zwnj;خوان&zwnj;ها و تعزیه&zwnj;خوان&zwnj;ها قرار گرفته، برای میهمانان سخن بگوید.<br /> امیرفروغی از دوره&zwnj;ای از تاریخ ایران گفت که بسیاری از موسیقی&zwnj;دانان از ایران هجرت کرده و بقیه موسیقیدانان منزوی شده بودند. وی در تکمیل این سخن افزود: تعزیه&zwnj;ها و شعائر حسینی و سوگواره&zwnj;ها در این دوره رشد پیدا کرد. در این دوره موسیقیدان&zwnj;هایی که منزوی بودند، دانش خود را در اختیار نوحه&zwnj;خوان&zwnj;ها، روضه&zwnj;خوان&zwnj;ها و کسانی که در مجالس مذهبی فعالیت می&zwnj;کردند قرار دادند. از این دوره به بعد اگر کسی می&zwnj;خواست بهترین آوازها را بشنود و با گوشه&zwnj;ها و ردیف&zwnj;های موسیقی ایرانی آشنا شود، باید در تکایا، حسینیه&zwnj;ها و تعزیه&zwnj;ها این الحان را می&zwnj;شنید. در دوره قاجاریه بزرگ&zwnj;ترین موسیقیدان&zwnj;های ما تعزیه&zwnj;خوان بودند و بعد از دوره مشروطه، بهترین آوازخوانان ما شاگردان تعزیه&zwnj;خوان&zwnj;ها بودند. یعنی تعزیه شد مرکز الحان، نغمات و جلوه&zwnj;های موسیقی ایرانی.</p> <p>در انتها، مراسم با دعوت از اساتید هنر موسیقی و هنر تعزیه به روی صحنه، جهت رونمایی از آلبوم و امضای پوستر آن و همراهی سید محسن هاشمی به پایان رسید.</p>