366175 کارگردان یک نمایش عروسکی-عاشورایی عنوان کرد؛ نمایش «اولین بازی» یک پرده‌خوانی مدرن است «میثم یوسفی» کارگردان نمایش عروسکی «اولین بازی» با اشاره به تفاوت صحنه های مرتبط با ائمه در این اثر گفت: این صحنه‌ها فضای خیال انگیز بازیگر کودک محسوب می‌شود و ما آن را در سایه بازی نشان داده‌ایم که بتوانیم به خوبی در سایه، فضا را برای آن صحنه‌ها طراحی کنیم. در واقع در بخشی که درباره امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت سکینه(س) و واقعه عاشوراست، انگار که یک پرده خوانی مدرن را می‌بینید. <p><strong>به گزارش جهانی پرس، ناهید منصوری-خبرنگار: &laquo;</strong>گروه تعزیه&zwnj;خوان به خاطر نیامدن یکی از بازیگران اصلی نمی&zwnj;توانند تعزیه دو طفلان مسلم را در خانه رضای نوجوان&nbsp; اجرا کنند. به همین دلیل وسایل تعزیه را نزد رضا و مادرش به امانت می&zwnj;گذارند تا بازیگر اصلی را پیدا کنند. رضا در خلوت و تنهایی خود کلاهخود را بر سر می&zwnj;گذارد، شمشیر و سپر را در دست می&zwnj;گیرد و به تقلید از تعزیه&zwnj;خوانان بازی می&zwnj;کند. ناگهان اشیاء و وسایل تعزیه جان می&zwnj;گیرند و وقایع روز عاشورا را از نگاه و زبان خودشان برای رضا روایت می&zwnj;کنند و...&raquo;<br /> این&zwnj;ها خط داستانی نمایش زنده عروسکی &laquo;اولین بازی&raquo; به کارگردانی میثم یوسفی است که این روزها در تماشاخانه مهر، اجرا می&zwnj;شود، نمایشی عروسکی و متفاوت درباره واقعه عاشورا که خالی از لطف نیست کم و کیف شروع و ادامه و اجرای این نمایش با قدمت را از زبان کارگردان آن شنید. از این رو دراین باره با &laquo;میثم یوسفی&raquo; به گفت&zwnj;وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه می&zwnj;آید:<br /> - نمایش &laquo;اولین بازی&raquo; چه زمانی کلید خورد و چطور کارگردانی آن را برعهده گرفتید؟<br /> &nbsp;تقریبا ۲۰ سال قبل، حوزه هنری از طریق آقایان کوروش زارعی، فاضل نظری و ناظری عزیز، به آقای مشهدی عباس سفارش متن نمایش &laquo;اولین بازی&raquo; را داد و او این نمایشنامه را نوشت و طبق تعاملات و همکاری که من با آقایان ناظری، زارعی و مشهدی عباس داشتم، سعادت یارم شد که کارگردانی این نمایش را به عهده بگیرم.<br /> - با توجه به قدمت نگارش متن، لطفا برایمان بگویید اولین اجرا چه زمانی و کجا انجام شد؟<br /> &nbsp;اولین بار این تئاتر سال ۱۳۸۴ در تالار هنر به روی صحنه رفت و تقریبا در این طی این ۲۰ سال، با شیوه&zwnj;های اجرایی متفاوت در کانون پرورش فکری کودک نوجوان پارک لاله، تالار هنر، پردیس تئاتر تهران به نمایش درآمده و امسال هم قسمت شده ما در حوزه هنری با حمایت و همکاری&nbsp; بخش کودک نوجوان این نمایش را در تماشاخانه مهر اجرا کنیم.</p> <p>- لطفا درباره نحوه اجرای نمایش زنده &laquo;اولین بازی&raquo; و ویژگی آن برایمان توضیح دهید.<br /> &nbsp; هر کارگردان وقتی که متنی را می&zwnj;خواند در ذهنش، تصوراتی اجرایی را برای خود رقم می&zwnj;زند و آن چیزی که الان شما روی صحنه می&zwnj;بینید، شیوه اجرایی بوده که بنده در ذهنم طراحی کردم.<br /> در نهایت، با طراحان و سازندگان عروسک، آهنگساز، دکور و دیگر عوامل، موارد مذکور را به شکل اجرایی الان در آوردیم که روی صحنه می&zwnj;بینید.<br /> نمایش &laquo;اولین بازی&raquo; یک پرده&zwnj;خوانی مدرن است<br /> در حقیقت آنچه شما در &laquo;اولین نمایش&raquo; می&zwnj;بینید، ترکیبی از شیوه&zwnj;های مختلف نمایش عروسکی مثل بونراکو و سایه&zwnj;بازی است و بازیگر نیز در کنار این فضا حضور دارد و نقش&zwnj;آفرینی می&zwnj;کند. در واقع ما در این نمایش ترکیبی از بازیگر عروسک را داریم و آن را به صحنه می&zwnj;بریم.<br /> &nbsp;اما بخش مرتبط به ائمه، کمی متفاوت است، فضای این بخش فضای خیال&zwnj;انگیز این کودک محسوب می&zwnj;شود و ما آن را در سایه&zwnj;بازی نشان داده&zwnj;ایم که بتوانیم به خوبی در سایه، فضا را برای آن صحنه&zwnj;ها طراحی کنیم. در بخشی که درباره&nbsp; امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت سکینه(س) و واقعه عاشوراست، انگار که یک پرده&zwnj;خوانی مدرن را می&zwnj;بینید.<br /> - با توجه به مخاطب کودک و نوجوان اولین نمایش، لطفا درباره نحوه روایت این اثر برایمان کمی توضیح دهید.<br /> در این نمایش، اشیای تعزیه، به زبان نوجوانان روایتگر واقعه عاشورا هستند و ما سعی کردیم در شکل اجرایی&zwnj;، کمی آن را لطیف تر اجرا کنیم که به فضای و زبان کودکان هم نزدیک شود ولی قصه ما قطعاً قصه نوجوان هست.<br /> &nbsp;سعی&zwnj;دیگر ما در این نمایش این بود که کمی در موسیقی و شعرها (که سروده خانم آزاده فرهنگی است) شکل تیز و برنده و خشونت&zwnj;آمیز(جنگ و خونریزی) که به هر حال در واقعه عاشورا هست را به شدت تلطیف کنیم؛ و به شیوه&zwnj;ای نرم و لطیف آن را مناسب برای کودک و نوجوان به روی صحنه بیاوریم.<br /> &nbsp;در کنار لحاظ کردن این موارد، طراحی که به شکل عروسک&zwnj;ها رخ داده و تبدیل به شخصیت&zwnj;های قصه شده&zwnj;اند، چکمه پای معاویه، عمر سعد، شمشیر دست امام حسین(ع)، کلاهخود حضرت عباس(ع) و نیزه دست حرمله هست که اینها از زبان صاحبانشان واقعه عاشورا را به زبان فانتزی و کودکانه روایتگری می&zwnj;کنند و در ۴۵ دقیقه برای مخاطب کودک و نوجوان اجرای آن به روی صحنه می&zwnj;رود.</p> <p>- با توجه به اهمیت واقعه عاشورا، عروسک&zwnj;ها چقدر می&zwnj;توانند در برقراری این ارتباط کمک کننده باشند و شکل ارتباطی که مخاطب می&zwnj;تواند با تماشای اولین نمایش با این موضوع بگیرد، چگونه است؟<br /> همه ما ایرانی&zwnj;ها از کودکی در هیئت&zwnj;ها، حسینیه&zwnj;ها و مساجد بزرگ شده&zwnj;ایم؛ به قول قدیمی&zwnj;ها وقتی همه سینه سوخته امام حسین (ع) و خاندان طهارت هستیم و از کودکی پای روضه&zwnj;ها وقتی بزرگ شده&zwnj;ایم، قصه برای همه ما آشناست، حالا در متن آقای مشهدی عباس و در اجرای بنده تصویرسازی&zwnj;هایی که اتفاق افتاده برای بچه&zwnj;ها کمی کودکانه&zwnj;تر و فانتزی است.<br /> همین که وقتی ما در قصه&zwnj;مان می&zwnj;بینیم که یک شمشیر زنده و پویا تبدیل به کاراکتر و شخصیتی شده است که حرف می&zwnj;زند و این شکل فانتزی کودکانه قطعاً برای کودکان جذابیت دارد.<br /> دیگر اینکه می&zwnj;توانست همین عروسک&zwnj;های ما هم نباشد ما همان کلاهخود واقعی را برداریم به جای آن دیالوگ بگوییم. ولی وقتی مخاطب کودک و نوجوان است، قطعاً از فانتزی و جادوی عروسک برای ارتباطمان با مخاطبان استفاده کرده&zwnj;ایم که بتوانیم واقعه عاشورا و این حماسه را با زبان کودکانه و فانتزی برای بچه&zwnj;ها اجرا و روایت کنیم.<br /> - لطفاً درمورد ساخت موسیقی این نمایش بیشتر برایمان&nbsp; توضیح دهید؟<br /> &nbsp;آهنگساز این کار آقای محمد نژاد، یکی از بهترین آهنگسازان فیلم در حال حاضر ایران در تلویزیون سینما و تئاتر است. در آن روزهای اولی هم&nbsp; که با هم کار را شروع کردیم به این نتیجه رسیدیم که به این جهت که این نمایش بر اساس اسلوب و شیوه نمایش شبیه خوانی و تعزیه هست، سعی کنیم از خود موسیقی تعزیه استفاده کنیم به ویژه اینکه در قصه ما حتی یک ترومپت هم وجود داشت.<br /> درضمن سعی کردیم نمایش را کمی مینی&zwnj;مال&zwnj;تر جمع کنیم، البته با این وجود همچنان ۸ نفر بازیگر و صداپیشه در صحنه هستند که اگر اینگونه نمی&zwnj;شد ۱۴,۱۵ نفر می&zwnj;شدند.<br /> - لطفا درباره صداپیشگان این نمایش برایمان بگویید.<br /> صدای پیشگی&zwnj;های این کار توسط آقای فرشته&zwnj;نژاد، زنده یاد علی سلیمانی، همسر ایشان خانم سهیلا جوادی ایفاگر نقش مادر و خود بنده انجام شده است. اکثر صداها از جمله&nbsp; صدای حضرت عباس(ع) و امام حسین(ع) بر عهده آقای فرشته نژاد است.<br /> نمایش &laquo;اولین بازی&raquo; یک پرده&zwnj;خوانی مدرن است<br /> - برای اجرای نمایش، با مدارس و مراکز آموزشی هم تعاملی داشتید؟</p> <p>قطعا در اجراهای مختلف این تعامل وجود داشته است. البته الان فصل تابستان هست و مدارس تعطیلند، اما بعضی از مراکز تابستانه پایگاه تابستانه&zwnj;ای دارند که پیگیری این مسئله، رایزنی و جذب مخاطب وظیفه دوستان در بخش روابط عمومی و مدیریت تئاتر کودک و نوجوان حوزه هنری است. <br /> ضمنا پیشنهاد من به آقای اسدی&zwnj;مرام و آقای عباسی این است که پویشی را تحت عنوان پویش نمایش &laquo;اولین بازی&raquo; برای کودکان کار، کودکان بی سرپرست، کودکان بد سرپرست، کودکان کم بضاعت و بی&zwnj;بضاعت&nbsp; برگزار کنند و دوستانی هم که می&zwnj;توانند، بچه&zwnj;هایی در این ردیف را به صورت خیریه بیاورند. <br /> این پویش به نظرم می&zwnj;تواند، هم خدمتی برای بچه&zwnj;های که خیلی دسترسی&nbsp; به دیدن تئاتر، فیلم و بحث&zwnj;های فرهنگی ندارد، باشد و هم اینکه بتوانیم این فرهنگ عاشورایی را به مخاطب اصلی&zwnj;مان که همین بچه&zwnj;ها هستند منتقل کنیم. همچنین با بچه&zwnj;های مساجد، مسئولان فرهنگسراها و سازمان فرهنگی هنری شهرداری می&zwnj;توان رایزنی و مکاتبه کرد، ان شالله از پایگاه تابستانی مدارس هم حمایت شود و مورد استقبال قرار گیرد.<br /> - اتفاقا حوزه هنری، جشنواره&zwnj;ای تحت عنوان اتقان دارد که با همکاری وزارت کار انجام می&zwnj;شود و این می&zwnj;تواند در راستای تحقق این هدف باشد.<br /> این موردی که گفتنید، بسیار عالی است. مخاطب ما هرچقدر تعدادش بیشتر باشد ما بیشتر خوشحال می&zwnj;شویم. به هر حال نمایش و تئاتر برای دیده شدن و به تماشا نشستن تولید می&zwnj;شود. <br /> به طوری که ما خوشحال می&zwnj;شویم در هر شب، آنقدر مخاطب زیاد باشد که حتی روی زمین بنشینند و حتی نمایش، به سانس ویژه برسد. ما از این میزان حضور به شدت استقبال می&zwnj;کنیم و امیدواریم که این امر با حمایت و تجربه شما و دوستانتان در رسانه&zwnj;ها محقق شود.<br /> - درباره اجرای نمایش و جزئیات آن اگر مطلبی مهمی باقی مانده، بفرمایید.<br /> نکته&zwnj;ای که به ذهنم می&zwnj;رسد این است که لطفا در خبرها و سایت تیوال اصلاحات اسامی انجام شود؛ نام آهنگساز ما آقای محمد فرشته&zwnj;نژاد ذکر نشده، همچنین نام عروسک&zwnj;ساز آقای علیرضا حسین پور و خانم مژده زکری عنوان نشده و طراح صحنه ما در این نمایش خانم آزاده فرهنگی هستند و با تلاش تمام این عزیزان به نمایش به سرانجام رسیده است.</p>