366365 در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزارشد: نقد و بررسی کتاب «یاشا ایران» نقد و بررسی پیش از چاپ کتاب داستانی «یاشا ایران» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، جلسه نقد و بررسی پیش از چاپ کتاب &laquo;یاشا ایران&raquo; به همت مدیریت آموزش و پژوهش موزه با حضور&laquo;زلیخا فکوری فر&raquo; نویسنده کتاب، استاد &laquo;ابوالفضل درخشنده&raquo; و &laquo;شهربانو سادات افتاده&raquo; از منتقدین حوزه ادبیات دفاع مقدس، &laquo;مصطفی نیکنام&raquo; مسئول تاریخ شفاهی موزه و جمعی از علاقمندان در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.<br /> در ابتدای این جلسه خانم افتاده با اشاره به واقعیت&zwnj;های جنگ از زبان کسی که خود در جنگ حضور داشته&nbsp; بر جذابیت و تاثیرگذاری صحنه&zwnj;ها تاکید کرد. <br /> وی شخصیت مصطفی را جذاب دانست و افزود که حضور او باعث تلطیف فضای جنگ و افزایش احساسات در هنگام شهادتش شده است.<br /> خانم افتاده در نقد نام کتاب گفت: نام داستان اولین نقطه مواجهه مخاطب با اثر است و پیشنهاد داد که از نام &laquo;جلال&raquo; استفاده شود؛ زیرا این اسم، هم نام اصلی شخصیت و هم بیانگر شکوه و عظمت اوست. <br /> وی همچنین زاویه دید &laquo;من راوی&raquo; را نقد کرد و معتقد بود این زاویه دید باعث شده مخاطب از ابتدا بداند که شخصیت اصلی تا انتهای داستان زنده می&zwnj;ماند و در نتیجه، بار تعلیق داستان کاهش یافته است و پیشنهاد داد که خاطرات فرعی حذف شوند و زاویه دید محدود به ذهن جلال باشد تا به فرصتی برای شخصیت&zwnj;پردازی بهتر تبدیل شود.<br /> در ادامه جلسه خانم فکوری&zwnj;فر&laquo; نویسنده کتاب&raquo;، در صحبت&zwnj;های خود به دلایل شخصی&zwnj;اش برای نوشتن این اثر اشاره کرد و گفت: &laquo;قلم به دست گرفتم تا روح خودم را التیام بخشم.&raquo;.<br /> وی از تأثیر تصاویر شهدا و مادرانشان در کودکی&zwnj;اش سخن گفت و بیان کرد که از همان دوران با دیدن این صحنه&zwnj;ها به نوشتن عملیات&zwnj;های جنگی علاقه&zwnj;مند شد. <br /> فکوری فر با تاکید بر اهمیت دقت در صحنه&zwnj;پردازی&zwnj;ها و بهره&zwnj;گیری از تاریخ شفاهی و سایر منابع برای نوشتن، گفت: هر فصل را با آقای حاتمی به اشتراک گذاشته و بازخوردهای او را در داستان اعمال کرده است. <br /> نویسنده کتاب درباره صحنه شهادت مصطفی نیز توضیح داد: &laquo;نوشتن این صحنه برای من خیلی سخت بود، ولی تلاش کردم که رشادت&zwnj;های مردان وطن را به خوبی نشان دهم.&raquo; <br /> در ادامه استاد ابوالفضل درخشنده بر اهمیت نقد به عنوان ابزاری برای آموزش و رشد تاکید کرد و افزود: &laquo;ما در نقد به دنبال آن هستیم که قلم نویسنده در تضارب آراء صیقل پیدا کند.&raquo; <br /> این کارشناس ادبی با اشاره به اهمیت جامعه هدف، خاطرنشان کرد: اگر کتاب به عنوان تاریخ شفاهی نوشته شده، می&zwnj;تواند سندی معتبر باشد، اما برای مخاطب نسل امروز باید محتوا و زاویه دید به گونه&zwnj;ای انتخاب شود که بتواند با آن ارتباط برقرار کند.<br /> &nbsp;استاد درخشنده نقد خود را با بررسی فصل&zwnj;های کتاب ادامه داد و گفت: &laquo;فصل دوم از نظر تکنیکی بسیار عالی است، اما فصل اول به دلیل عدم استفاده درست از ابزارهای روایت به داستان لطمه زده است.&raquo; <br /> درخشنده به نویسنده توصیه کرد که برای تقویت داستان و انتقال انرژی بیشتر به مخاطب، زاویه دید را محدود به شخصیت جلال کند و ابزارهای پرداخت را در خدمت پیشبرد محتوا قرار دهد. <br /> در ادامه جلال حاتمی &laquo;راوی کتاب&raquo; از تجربیات خود در دوران جنگ و نقش برجسته گردان&zwnj;های قدس گفت و تاکید کرد: هر روز پس از عملیات، ارزیابی دقیقی از فعالیت&zwnj;ها انجام می&zwnj;داد و این یادداشت&zwnj;ها را در تقویم سالانه خود ثبت می&zwnj;کرد.<br /> وی افزود: اگر می&zwnj;دانست این یادداشت&zwnj;ها روزی به کتاب تبدیل می&zwnj;شوند، با دقت بیشتری آنها را ثبت می&zwnj;کرد. <br /> در انتهای جلسه مصطفی نیکنام با اشاره به چالش&zwnj;های ثبت خاطرات رزمندگان گفت: تمام دغدغه و تمرکزشان این عزیزان در زمان جنگ بر روی ماموریتشان بود و بیشتر روایت هایشان از ماموریت و کار دیگر بچه&zwnj;ها است و لذا از خودشان هیچ نمی&zwnj;گویند و از بیان احساسات و تجربیات شخصی خود صرف&zwnj;نظر می&zwnj;کردند و این امر باعث شده برخی روایت&zwnj;ها ناقص بمانند.</p>