366681
طرح طلایی هیمکو؛ احداث بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی
شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات فولاد ایران در جهان شناخته شده است و جزو ۱۰ تولیدکننده برتر در این صنعت در جهان به شمار میرویم. با توجه به جایگاه بلند کشور در این حوزه، صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است و در روزهای تحریم نفت، میتواند جایگزین خوبی برای این صنعت قدیمیباشد.
<p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی ، در مسیر صادرات، شرکت‌های تولیدکننده فولاد در کشور با چالش بزرگ و مهم لجستیک و حمل و نقل روبرو هستند ودر حال حاضر این بخش با ضعف زیرساخت و فرسودگی ناوگان مواجه است و ظرفیت‌های کنونی کشور به خوبی پاسخگوی نیاز صنایع نیستند.</p>
<p>از سوی دیگر، با توجه به سهم ۱۰ تا ۲۰ درصدی بخش حمل و نقل در هزینه‌های تولید، توجه به این بخش در کاهش هزینه‌های سربار و افزایش سودآوری حائز اهمیت است.</p>
<p>به همین جهت بزرگان صنعت و معدن به منظور تقویت ظرفیت حمل و نقل مواد معدنی و محصولات فولادی و رفع گلوگاه‌های لجستیک، دور هم گرد آمدند و شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) راه تاسیس کردند.</p>
<p>تجلی توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی گل‌گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گهرزمین، هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، سهامدار این شرکت هستند.</p>
<p> </p>
<p>رسالت اصلی این شرکت حمل و نقل مواد فله است و در کنار آن، نسبت به تقویت زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در ایجاد پایانه تخصصی مکانیزه مواد معدنی، اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی، زیر ساخت‌های جاده‌ای، ریلی و دریایی نیز فعالیت می‌کند. با توجه به سرعت پیشرفت پروژه‌های شرکت هیمکو، طی چند سال آینده سرمایه‌گذاری در خرید واگن، تجهیز و تاسیسات حمل ‌و نقل ریلی، جادهی، بندری و دریایی و همچنین احداث اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی به بهره‌برداری خواهد رسید.</p>
<p>تاسیس شرکتی همچون هیمکو برای سهامدارانش از این حیث حائز اهمیت است که ضمن کاهش هزینه حمل و نقل، با درآمدزایی بخشی از این هزینه را پوشش می‌دهد و هزینه انجام شده سهامداران در قالب درآمد مجددا به شرکت باز می‌گردد و به نوعی، این اقدام یک بازی دو سر برد برای سهامداران عمده آن همچون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به شمار می رود.</p>
<p>با توجه به این که حمل و نقل جاده‌ای و ریلی بیشترین سهم را در جابجایی بار فله در جهان دارند و این موضوع در ایران نیز صدق می‌کند، بخش عمده‌ای از سرمایه گذاری‌های شرکت به این بخش اختصاص یافته است.</p>
<p>علاوه بر این، بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه توسط شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در بندر شهید رجایی کلید خورده و تا مرداد ماه سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۱ درصد پشرفت فیزیکی داشته است.</p>
<p>قرارگیری این ترمینال مواد معدنی که دارای یارد ریلی است در مجاورت یکی از مهمترین مراکز جذب و تولید بار کشور یعنی بندر شهید رجایی، ضرورت و پتانسیل بالایی جهت توسعه ریلی هیمکو ایجاد می‌کند. دسترسی ریلی و جاده‌ای به معادن بزرگ کشور، امکان استفاده از اسکله‌های موجود و بهره‌برداری زودهنگام از پایانه، قابلیت توسعه و حذف آلاینده‌های محیط زیست از جمله مزیت‌های این طرح به‌شمار می‌رود.</p>
<p>ظرفیت‌های موجود در بخش لجستیک و حمل و نقل صنعت و توانمندی بالای شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) قابل توجه است و انتظار می‌رود با راه‌اندازی طرح‌های در دست اجرا بتواند نقش مهم و موثری در حل یکی از مهمترین چالش‌های صنعت فولاد ایفا کند.</p>