366681 طرح طلایی هیمکو؛ احداث بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات فولاد ایران در جهان شناخته شده است و جزو ۱۰ تولیدکننده برتر در این صنعت در جهان به شمار می‌رویم. با توجه به جایگاه بلند کشور در این حوزه، صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است و در روزهای تحریم نفت، می‌تواند جایگزین خوبی برای این صنعت قدیمی‌باشد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی ، در مسیر صادرات، شرکت&zwnj;های تولیدکننده فولاد در کشور با چالش بزرگ و مهم لجستیک و حمل و نقل روبرو هستند ودر حال حاضر این بخش با ضعف زیرساخت و فرسودگی ناوگان مواجه است و ظرفیت&zwnj;های کنونی کشور به خوبی پاسخگوی نیاز صنایع نیستند.</p> <p>از سوی دیگر، با توجه به سهم ۱۰ تا ۲۰ درصدی بخش حمل و نقل در هزینه&zwnj;های تولید، توجه به این بخش در کاهش هزینه&zwnj;های سربار و افزایش سودآوری حائز اهمیت است.</p> <p>به همین جهت بزرگان صنعت و معدن به منظور تقویت ظرفیت حمل و نقل مواد معدنی و محصولات فولادی و رفع گلوگاه&zwnj;های لجستیک، دور هم گرد آمدند و شرکت مدیریت بین المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) راه تاسیس کردند.</p> <p>تجلی توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی گل&zwnj;گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، معدنی و صنعتی گهرزمین، هلدینگ سرمایه&zwnj;گذاری توسعه معادن و فلزات و گروه مدیریت سرمایه&zwnj;گذاری امید، سهامدار این شرکت هستند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>رسالت اصلی این شرکت حمل و نقل مواد فله است و در کنار آن، نسبت به تقویت زیرساخت&zwnj;ها و سرمایه&zwnj;گذاری در ایجاد پایانه تخصصی مکانیزه مواد معدنی، اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی، زیر ساخت&zwnj;های جاده&zwnj;ای، ریلی و دریایی نیز فعالیت می&zwnj;کند. با توجه به سرعت پیشرفت پروژه&zwnj;های شرکت هیمکو، طی چند سال آینده سرمایه&zwnj;گذاری در خرید واگن، تجهیز و تاسیسات حمل &zwnj;و نقل ریلی، جادهی، بندری و دریایی و همچنین احداث اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی به بهره&zwnj;برداری خواهد رسید.</p> <p>تاسیس شرکتی همچون هیمکو برای سهامدارانش از این حیث حائز اهمیت است که ضمن کاهش هزینه حمل و نقل، با درآمدزایی بخشی از این هزینه را پوشش می&zwnj;دهد و هزینه انجام شده سهامداران در قالب درآمد مجددا به شرکت باز می&zwnj;گردد و به نوعی،&nbsp;&nbsp; این اقدام یک بازی دو سر برد برای سهامداران عمده آن همچون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به شمار می رود.</p> <p>با توجه به این که حمل و نقل جاده&zwnj;ای و ریلی بیشترین سهم را در جابجایی بار فله در جهان دارند و این موضوع در ایران نیز صدق می&zwnj;کند، بخش عمده&zwnj;ای از سرمایه گذاری&zwnj;های شرکت به این بخش اختصاص یافته است.</p> <p>علاوه بر این، بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه توسط شرکت مدیریت بین&zwnj;المللی همراه جاده ریل دریا در بندر شهید رجایی کلید خورده و تا مرداد ماه سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۱ درصد پشرفت فیزیکی داشته است.</p> <p>قرارگیری این ترمینال مواد معدنی که دارای یارد ریلی است در مجاورت یکی از مهمترین مراکز جذب و تولید بار کشور یعنی بندر شهید رجایی، ضرورت و پتانسیل بالایی جهت توسعه ریلی هیمکو ایجاد می&zwnj;کند. دسترسی ریلی و جاده&zwnj;ای به معادن بزرگ کشور، امکان استفاده از اسکله&zwnj;های موجود و بهره&zwnj;برداری زودهنگام از پایانه، قابلیت توسعه و حذف آلاینده&zwnj;های محیط زیست از جمله مزیت&zwnj;های این طرح به&zwnj;شمار می&zwnj;رود.</p> <p>ظرفیت&zwnj;های موجود در بخش لجستیک و حمل و نقل صنعت و توانمندی بالای شرکت مدیریت بین&zwnj;المللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) قابل توجه است و انتظار می&zwnj;رود با راه&zwnj;اندازی طرح&zwnj;های در دست اجرا بتواند نقش مهم و موثری در حل یکی از مهمترین چالش&zwnj;های صنعت فولاد ایفا کند.</p>