366957 گرامی‌داشت مادران و همسران شهدا در شب خاطره پنجمین ویژه برنامه «شب خاطره» با محوریت «روایت فداکاری‌های هوانیروز ارتش» در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پنجمین ویژه برنامه &laquo;شب خاطره&raquo; با محوریت &laquo;روایت فداکاری&zwnj;های هوانیروز ارتش&raquo; در دوران جنگ تحمیلی، با حضور امیر سرتیپ&zwnj;دوم محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار ونشر ارزش&zwnj;های دفاع مقدس ارتش، سردار نادر ادیبی مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، امیر محمود محمدعلی&zwnj;فام جانشین فرمانده هوانیروز ارتش و جمعی از خلبانان و خانواده&zwnj;&lrm;های ارتش در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.<br /> امیر سرتیپ&zwnj;دوم محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار ونشر ارزش&zwnj;های دفاع مقدس ارتش، در ابتدا جنگ را ترکیبی از ایمان، علم، فناوری، حماسه و خلاقیت دانست و اظهار داشت: هوانیروز در دوران دفاع مقدس یک نیروی ویژه بود که در مقاطع مختلفی در شکل&zwnj;گیری انقلاب، بیعت با امام راحل (ره) و دوران دفاع مقدس گُل کاشت.<br /> وی، هوانیروز را یک نیروی خدمت&zwnj;گزار به مردم دانست و خاطرنشان کرد: هیچ عملیات مشترک و مستقلی در دوران دفاع مقدس نبوده است که هوانیروز در آن حضور نداشته باشد بلکه همواره پای کار و پشتیانی&zwnj;کننده بوده است. ۲۹۶ هزار هلی&zwnj;بُرن و جابه&zwnj;جایی نیرو در سطح یگان&zwnj;ها؛ انتقال و جابه&zwnj;جایی ۲۵۶ هزار مجروح در شرایط سخت؛ انتقال بیش از ۱۰۰ هزار تن مهمات و ۳۳۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی که هرکدام&zwnj;شان برگشتی در آن نبوده است، کارنامه درخشان این نیرو را ساخته است.<br /> در ابتدا، سرهنگ محسن صادق&zwnj;نیا مدیر حفظ آثار و نشر ارزش&zwnj;های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش به جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه پرداخت و گفت: رژیم صهیونیستی جنایت&zwnj;کار و متحدانِ نادانش بدانند با اقدامات جنایت&zwnj;کارانه&zwnj;ای که انجام می&zwnj;دهند، هر روز یک قدم به نابودی نزدیک&zwnj;تر می&zwnj;شوند.<br /> وی نقش خانواده ارتش را در جریان جنگ تحمیلی بی&zwnj;بدیل دانست و تاکید کرد: ما در طول سال&zwnj;های جنگ تحمیلی آن&zwnj;گونه که بایسته و شایسته بود به نقش مادران و همسران شهدا نپرداخته&zwnj;ایم؛ اگر پشتیبانی و فداکاری و از خودگذشتگی این مادران و بانوان نبود، هیچ رزمنده&zwnj;ای نمی&zwnj;توانست در این سال&zwnj;ها به&zwnj;خوبی و با موفقیت ماموریت خود را به طور شایسته انجام دهد.<br /> مدیر حفظ آثار و نشر ارزش&zwnj;های دفاع مقدس نیروی زمینی ارتش، شب&zwnj;های خاطره را فرصتی برای پرداختن و تجلیل از خانواده ارتش دانست و ما خودمان را مدیون خانواده ارتش می&zwnj;دانیم و معتقدیم، &laquo;سرنی در نینوا میماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود&raquo;؛ لذا از شب&zwnj;های خاطره برای گرامی&zwnj;داشت مادران و همسران شهدا بهره خواهیم گرفت.<br /> سپس، سرهنگ خلبان حسین ناظوری، فرمانده گردان هجومی هوانیروز در دوران دفاع مقدس به تشریح بخشی از خاطرات خود پرداخت و با بیان اینکه دوست دارم امشب از مظلومیت و شجاعت خلبان&zwnj;های هوانیروز صحبت شود، گفت: عملیات خیبر بزرگترین عملیاتی بود که هوانیروز در آن شرکت داشت. تا یک ساعت قبل از عملیات نیرو&zwnj;های ما از این عملیات بی&zwnj;خبر بودند. قبل از عملیات باران خیلی شدیدی باریده بود درحالی که به ما ابلاغ شد باید نیرو&zwnj;های پیاده را به جزیره مجنون انتقال دهید.<br /> وی با تاکید براینکه عملیات خیبر یک اتفاق بزرگ بود، عنوان کرد: شینوک به هیچ وجه نباید به خط اول جنگ برود، چون جثه&zwnj;ی بزرگی دارد و خیلی راحت مورد اصابت گلوله قرار می&zwnj;گیرد. به ما گفتند، باید شبانه به جزیره بروید. ماموریت داده شد به ۵ فروند هلی&zwnj;کوپتر شینوک که هرکدام ۶۰ رزمنده را به جزیره انتقال دهد و این در شرایطی بود که باید ماموریت در شب و بدون نور و روشنایی باشد.<br /> فرمانده گردان هجومی هوانیروز در دوران دفاع مقدس تاکید کرد: عملیات برای ما چراغ خاموش بود؛ یعنی داخل و خارج هلی&zwnj;کوپتر نباید هیچ&zwnj;گونه چراغی روشن باشد و عملیات در تاریکی مطلق است. تمام خلبان&zwnj;ها وصیت&zwnj;نامه&zwnj;هایشان را نوشتند، چون می&zwnj;دانستند این راه بی&zwnj;بازگشت است. سرهنگ جلالی آن زمان فرمانده ما بود که گفتند، من اولین&zwnj;پرواز بلند می&zwnj;شوم تا بچه&zwnj;ها روحیه بگیرند، اما ایشان بدون نور نتوانست داخل جزیره بنشیند و سرهنگ طاعتی که با همراهی سردار شهید احمد کاظمی به جزیره رفته بودند، با آتش زدن چرخ جیپ فرماندهی، برای هلی&zwnj;کوپتر روشنایی ایجاد کرده بودند.<br /> سرهنگ ناظوری، بلند کردن هلی&zwnj;کوپتر بدون نور را به مانند حرکت ماشین با سرعت ۱۰۰ کیلومتر و چشم&zwnj;بسته دانست و عنوان کرد: برای اولین&zwnj;بار در دنیا خلبان&zwnj;های شجاع ما رزمندگان را با هلی&zwnj;کوپتر شینوک در جزیره مجنون جنوبی نشاندند. <br /> در ادامه، سرهنگ قاسم ژنده&zwnj;رزم، به بیان خاطراتی پرداخت و گفت: خلبان&zwnj;های هوانیروز در هشت سال دفاع مقدس اتفاقاتی را رقم زدند که به نظرم خارج از تخصص بود و باید گفت تخصص در برابر این اتفاقات کمآورده بود؛ شینوک برابر قانون قابلیت حمل ۴۴ نفر را دارد درحالی که من به&zwnj;یاد دارم ما در عملیات&zwnj;های مختلف تا ۹۰ نفر انتقال نیرو داشتیم. <br /> وی نقش نیرو&zwnj;های بسیج و سپاه را برجسته دانست و گفت: من اینجا قصد دارم از نیرو&zwnj;هایی حرف بزنم که اگر نبودند ما امکان رزم پیدا نمی&zwnj;کردیم؛ معتقدم برادران فنی اگر ایثار نمی&zwnj;کردند، کار ما به ثمر نمی&zwnj;رسید. سوخت&zwnj;گیری و موشک&zwnj;زدن برای هلی&zwnj;کوپتر روشن از خطرنا&zwnj;کترین کار&zwnj;ها بود که اگر عوامل فنی و سربازان این اقدامان آماده&zwnj;سازی را انجام نمی&zwnj;دادند، زمینه جنگ برای ما محقق نمی&zwnj;شد.</p>