367254 نگاهی به تلاش برخی نمایندگان گیلان در مجلس برای ابقای مدیر کل آموزش و پرورش گیلان با تمام ضعفهای مدیریتی موجود در کارنامه ایشان ؛ تکرار تجربیات ناموفق مدیریتی در آموزش و پرورش گیلان ، خطایی نابخشودنی است <BR> علی کریمی پاشاکی ــروزنامه نگار___«نمایندگان محترم مجلس به هیچ عنوان در عزل و نصب های مدیریت دستگاه های اجرایی دخالت نکنند. یکی از مسائل مهم قانون اساسی ، اصل تفکیک قوا است. شما نمایندگان به شکل مناسب ایرادات را مطرح کنید….» (مقام معظم رهبری ، در دیدار با نمایندگان مجلس )<BR> <p><br /> قبل از انعقاد کلام ، عرض می کنم که تعامل و ارتباط تنگاتنگ دولت و مجلس برای حل مشکلات عدیده ی کشور نه تنها لازم است ، بلکه در شرایط کنونی از نان شب هم واجب&zwnj;تر می باشد.<br /> ولی دخالت برخی نمایندگان محترم مجلس و همچنین برخی مدعیان مدیریتی و یا همراهان شان که اتفاقاً در سوابق مدیریت اجرایی ارشد و میانی شان ، تجربیات موفقی نداشتند که حتی در دوران مدیریتی شان با وجود منابع هنگفت در خزانه ملی و دولت مورد وثوق شان ، کمترین اقدامات را برای ایجاد زیر ساخت های آموزشی استان گیلان را انجام ندادند هم اکنون با عده&zwnj;ای دیگر که حتی توانایی مدیریت و اداره&zwnj;ی یک مدرسه را نداشته و ندارند ، در صدد ابقای مدیریت ارشد کنونی آموزش و پرورش استان گیلان هستند ، مدیریتی که بیشترین ناراضی در میان فرهنگیان گیلان را دارد حال بماند قصه ی اولیای دانش&zwnj;آموزان!؟.</p> <p>با کمال تأسف دخالت حداکثری برخی نمایندگان محترم مجلس در پروسه ی عزل و نصب مدیران دستگاه&zwnj;های اجرایی هم باعث ناهماهنگی مدیریتی می شوند و هم اصل تفکیک و پاسخگویی قوا را نقض<br /> می نمایند.<br /> به نظر می رسد ،ریشه ی برخی از مشکلات موجود در عدم موفقیت دولتها ،در اجرا به عدم کار کارشناسی و دقیق بودن در تصویب برخی قوانین ، لوایح، طرحها و برنامه های مختلف توسعه ای توسط مجلس شورای اسلامی بر می گردد.<br /> اینکه هزاران قانون اجراء نشده در مجلس و دولت و سایر نهادها وجود دارد و نتوانسته اجرایی شود و یا قابلیت اجرایی ندارند، که علت وجود آن قوانین ، عدم انجام کار کارشناسی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در زمان تصویب آنان بر می گردد.</p> <p>واقعیت این است که در ساختار قدرت در کشور و حتی اگر توجهی دقیق به قانون اساسی صورت گیرد، در برخی موارد توزیع قدرت، از منطق منسجم و کار کردی پیروی نمی کند.<br /> بویژه تناسب میان قدرت و مسئولیت برقرار نیست و مهم تر اینکه تناسبی میان قدرت و پاسخگویی رسمی نیز وجود ندارد و یکی از نهادهایی که می تواند از این وضعیت<br /> بهره برداری نامناسب کند، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند.<br /> به این معنا که مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی ایران دارای قدرت فراوانی است.<br /> حال پرسشی که وجود دارد این است که این مجلس با چنین قدرتی، کدام گام موثری را برای حل مشکلات کشور برداشته است؟<br /> آیا در بعد نظارتی، تقنینی مفید برای برون رفت کشور از مشکلات و معضلات, اقدامات عاجلی انجام داده است؟<br /> آیا نمایندگان محترم به نقش و وظایف خود برای تصویب قوانین مهم و مفید به حال کشور،نقش آفرینی کرده اند ؟</p> <p>آیا مجلس تاکنون حاضر شده است که نحوه ی رفتار تعدادی از نمایندگان با دولت و امتیازگیری های شخصی یا حتی منطقه ای و قومی را نقد کند؟<br /> آیا نمایندگان به سیاست قیمت گذاری ها که به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه فشار مضاعف می آورد، اقدامات عاجل کرده&zwnj;اند ؟</p> <p>این همه در ارتباط با مبارزه فساد اقتصادی و &hellip; ادعا می شود ، آیا شده است که نمایندگان محترم مجلس به جای اظهار مطالب سیاسی، از مصونیت قضایی خود استفاده کنید و چند رانت و فساد در سطوح گوناگون را بر ملا کنید؟<br /> تاکنون کدام قانون و طرح موثری را در اصلاح امور و به طور مشخص کاهش فساد به تصویب رسانده اند و بر اجرای آن نظارت مؤثر کرده اند؟<br /> به نظر می رسد که برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باید یک سوزن به خود بزنند و یک جوالدوز به دیگران.<br /> مسئله این نیست که دولت و وزیران مشکل ندارند، بلکه زیاد هم دارند. ولی ریشه بخشی از این مشکلات اتفاقا در مجلس است، چه در رفتارهای برخی نمایندگان و چه در ضعف های قانونی و نظارتی و از همه مهم تر ، در بی مسئولیتی نسبت به وظیفه ای که دارند.<br /> آنان از یک طرف بودجه را به نحوی که می خواهند دخل و تصرف می کنند و از سوی دیگر هیچ مسئولیتی در برابر آثار اقدامات خود نمی پذیرند. کافی است که به قیمت دلار در بودجه نظری انداخته شود.<br /> درباره نظر مجلس نسبت به قیمت حامل های انرژی نگاه کنید، به دخالت برخی نمایندگان در کار مدیران دستگاههای اجرایی ملی، استانی ،منطقه ای و محلی نگاه کنید!؟.درباره مواجهه مجلس با قیمت خودرو و دهها مسئله دیگر، همگی نشان دهنده مسئولیت ناپذیری برخی از نمایندگان در برابر واقعیات موجود و قدرت مجلس است.<br /> به احتمال فراوان بیشتر نمایندگان متوجه این تعارضات هستند و ضرورت دارد نمایندگان محترم مجلس کمی مسئولانه تر با تمام قضایا برخورد نمایند .<br /> چون پاک کردن صورت مسئله هیچ کمکی به حل مسئله نمی کند،بلکه باعث عمیق تر شدن شکاف ملت و دولت و شما بخوانید ملت و نظام<br /> می شود.<br /> البته یکی از دلایل وجود این همه مشکل در مجلس این است که دایره انتخاب افراد برای ورود به پارلمان چندان تنگ و کوچک شده است که نمایندگان واقعی ملت نمی توانند در آن حضور چشمگیر داشته باشند و برخی در بهترین شرایط با داشتن ۱۰ تا ۱۵ درصد آرای واجدین شرایط در مجلس حضور پیدا می&zwnj;کنند!؟.</p> <p>دخالت حداکثری برخی نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران اجرایی ملی، استانی ،منطقه ای و محلی<br /> با کمال تاسف در راستای دور شدن برخی نمایندگان از وظایف اصلی نمایندگی یعنی قانونگذاری و نظارت مؤثر بر اجرای قانون ، در عزل و نصب مدیران دستگاه&zwnj;های اجرایی منطقه ای، استانی و محلی به اندازه ای دخالت می کنند که حتی عدم گماردن یک پست به یک مدیر در یک شهرستان را با سوال و بازخواست از وزیر مربوطه گره می زنند و تا زمانی که به خواسته خود نرسند دست از سر دولت و وزیر مربوطه بر نمی دارند.<br /> از این دست اقدامات برخی نمایندگان در گیلان آنقدر فراوان وجود دارد که برای شمارش آن نیاز به ماشین حساب است.<br /> آیا با چنین وضعیتی برخی نمایندگان محترم مجلس می توانند به وظایف خطیر نمایندگی یعنی تصویب قوانین ، طرحها و لوایح و نظارت کارگشا برای کشور بپردازند؟</p> <p>در ارتباط با عملکرد آموزش و پرورش گیلان در سالهای اخیر ، باید متذکر شویم فقط تنها کاری که در دوره ی مدیریتی کنونی این اداره ی کل انجام گردیده تغییرات وسیع مدیریتی از معاونت ها ، مدیریت های میانی تا تغییرات بسیار فراوان در مدیریت مدارس وتا خرد ترین مسئولیت ها در آموزش و پرورش استان گیلان نه براساس توانمندی و قابلیت بلکه عمدتاً بر پایه وابستگی های جناحی و سیاسی بوده است.<br /> در زمینه ارتقای سطح آموزش دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی و حضور گیلانیان در رتبه&zwnj;های کنکور سراسری ،واقعیت ها از عقب ماندگی و پسرفت حکایت دارد.<br /> در این شرایط تلاش برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ابقای چنین مدیریتی که کارنامه ی قابل دفاعی ندارد ، به چه معنا می باشد ؟!.</p>