367365 بانک پاسارگاد با احداث 2 واحد دبیرستان دارالفنون در اردبیل، استانداردهای آموزشی را به سطحی نوین رساند مجموعه آموزشی دارالفنون اردبیل با 30 کلاس و در زمینی به مساحت 10000متر مربع هم‌راستا با تفکر متعالی بانک پاسارگاد در ارتقاء کیفیت آموزش و توسعه فضاهای آموزشی کشور افتتاح شد.<BR> <p>به گزارش جهانی پرس از روابط&zwnj;عمومی بانک پاسارگاد، آیین افتتاح مجموعه آموزشی دارالفنون استان اردبیل شامل 2 واحد دبیرستانی در روز پنجشنبه مورخ 10آبان&zwnj;ماه1403 با حضور دکتر علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و جمعی از مدیران ارشد این بانک، دکتر علی نیک&zwnj;زاد نایب&zwnj;رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین، دکتر احمد بیوته، مهندس صدیف بدری، ابراهیم فهیمی و دکتر وحید کنعانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دکتر سید حامد عاملی استاندار اردبیل و جمعی از مدیران استانی و مسئولان محلی برگزار شد.<br /> در ابتدای این مراسم سیدحامد عاملی استاندار اردبیل با اشاره به کمبود جدی ۲ هزار کلاس در این استان تأکید کرد: &laquo;برای عبور از بحران کمبود فضای آموزشی، از سه سال پیش عملیات احداث یک هزار کلاس درس در دستور کار قرار گرفته و احداث آن&zwnj;ها آغاز شده است.&raquo;<br /> &nbsp;وی در ادامه ضمن تشکر از اقدامات ارزشمند بانک پاسارگاد افزود: &laquo;از یک هزار کلاس درس دیگر مورد نیاز استان، احداث ۲۳۴ کلاس درس از طریق توافق با شهرداری اردبیل آغاز شده و احداث ۳۰۰ کلاس درس نیز توسط خیرین مدرسه&zwnj;ساز متقبل شده و علاوه بر این، ۵۰۰ کلاس درس دیگر هم با تامین اعتبارات ملی و استانی تا سه سال آینده احداث خواهد شد.&raquo;<br /> در ادامه دکتر علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسامی در سخنانی با اشاره به کارهای بزرگ امیرکبیر، وی را مدیری با عمر کوتاه ولی اثرگذاری عمیق خواند. او گفت: &laquo;امیرکبیر جلوی انحرافات دین را گرفت و اصلاحات بنیادینی در کشور انجام داد.&raquo;<br /> &nbsp;نائب رییس مجلس شورای اسلامی به تأسیس دارالفنون به&zwnj;عنوان یک اقدام کلیدی در تاریخ آموزش و پرورش ایران اشاره کرد و افزود: &laquo;این مدرسه با هدف تأمین نیازهای آموزشی کشور تأسیس شد تا جوانان ایرانی نیازی به سفر به غرب نداشته باشند و امروز بیش از هر زمانی نیازمند تولید دانش بومی و فراهم کردن بستر توسعه و کسب علم و دانش توسط جوانان در داخل کشور هستیم.&raquo;<br /> وی ضمن قدرانی از بانک پاسارگاد افزود: &laquo;مدرسه دارالفنون اردبیل که با الگو&zwnj;گیری از مدرسه دارالفنون تهران ساخته شده، گامی در راستای تحقق همگام&zwnj;سازی دانش و مهارت است.&raquo;<br /> سخنران بعدی دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد بود که صحبت&zwnj;های خود را با اشاره به رضوی بودن بانک پاسارگاد با قرائت صلوات خاصه امام رضا (ع) آغاز و تأکید کرد: &laquo;دارالفنون باید به&zwnj;عنوان یک مرکز پرورش استعدادها عمل کند و در این مدرسه باید بزرگ&zwnj;ترین مهندسان و شاعران و زنان دانشمند پرورش یابند.&raquo;<br /> دکتر قاسمی، با اشاره به دوران تحصیل خود در مدرسه دارالفنون، به تاریخچه این مرکز آموزشی و نقش آن در تربیت بزرگ&zwnj;ترین دانشمندان کشور اشاره کرد و گفت: &laquo;دارالفنون نه تنها یک مدرسه، بلکه یک پیام و اندیشه است.&raquo; <br /> ایشان همچنین به مشکلات موجود در نظام آموزشی و ضرورت عدالت آموزشی تأکید کرد و افزود: &laquo;باید استعدادهای درخشان از دهک&zwnj;های پایین درآمدی را جذب کنیم تا آنان نیز در عرصه&zwnj;های علمی و اجتماعی مطرح شوند.&raquo;<br /> مدیرعامل بانک پاسارگاد به اقدامات بانک پاسارگاد در ساخت 57 مدرسه و تأسیس دانشگاه خاتم اشاره کرد. ایشان اظهار داشت: &laquo;در دانشگاه خاتم، دانشجویان نخبه بدون پرداخت شهریه تحصیل می&zwnj;کنند و ما در حال تربیت دانشجویان در مقاطع کارشناسی&zwnj;ارشد و دکترا در مرزهای دانش دنیا هستیم. ارتباط مدارس دارالفنون در کشور با دانشگاه خاتم فرایند مبارکی برای هر چه سریع&zwnj;تر و عمیق&zwnj;تر اعتلای علم، دانش، نوآوری و فناوری در میهن اسلامی خواهد بود.&raquo;<br /> وی همچنین از ساخت 22 کتابخانه در کشور و برنامه&zwnj;ریزی برای ادامه این روند خبر داد و افزود: &laquo;ما به دنبال ترویج حکمت عملی هستیم که علم را به دانش تبدیل کند و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده&zwnj;ها و در ادامه آن خردورزی، تغییرات مثبت و نهادینه را در سطح علمی کشور به وجود آوریم.&raquo;<br /> دکتر قاسمی در ادامه سخنان خود با تأکید مجدد، به ضرورت ارتقا عدالت آموزشی در کشور&nbsp; اظهار داشت: &laquo;قبولی&zwnj;های دانشگاه&zwnj;ها در سه دهک پایینی درآمدی جامعه فقط دو درصد است. ما باید به دنبال جذب استعدادهای درخشان از مناطق کم&zwnj;برخوردار باشیم.&raquo;<br /> در ادامه دکتر علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش ساخت مجموعه دارالفنون استان اردبیل را اقدامی بسیار ماندگار، بی&zwnj;نظیر و با اندیشه&zwnj;ای بلند دانستند و از بانیان انجام این اقدام بزرگ و به&zwnj;طور ویژه از خَیر نیک&zwnj;اندیش کشورمان جناب آقای دکتر قاسمی&nbsp; تشکر کردند.<br /> دکتر کاظمی این اقدام را افتخاری ماندگار برای بانک پاسارگاد برشمردند و فرمودند: &laquo;از اندیشه بسیار بالا و بلندی که در ماورای این ساخت و ساز نهفته است تجلیل می&zwnj;کنم. وقتی موضوع دارالفنون بیان می&zwnj;شود، مفاهیم پرافتخار فرهنگی، علمی و اجتماعی مطرح می&zwnj;گردد که نشان می&zwnj;دهد، این نگاه بلند مسیر کشور را تغییر می&zwnj;دهد.&raquo;<br /> ایشان در ادامه افزودند: &laquo;امروز اگر کشور می&zwnj;خواهد مسیر توسعه را درست طی کند و بر قله&zwnj;های رفیع علم، دانش، فرهنگ و هنر بایستد باید به آموزش و پرورش و اندیشه&zwnj;های بلندی مثل دارالفنون توجه کند. در مجموعه دارالفنون می&zwnj;توان اندیشه&zwnj;های استقلال، اقتدار، ظلم&zwnj;ستیزی، عدالت خواهی، وطن پرستی، ایمان و اعتقاد راسخ به قرآن و اسلام را مشاهده کرد.&raquo;<br /> وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: &laquo;با ورود به چنین فضای زیبا، مفرح و لذت&zwnj;بخش فرهنگی و هنری، خودبه&zwnj;خود در دانش&zwnj;آموزان ما انگیزه ایجاد می&zwnj;شود. قطعا دانش&zwnj;آموزانی که در این فضا با این عنوان بلندش درس می&zwnj;خواند، روحیه، اعتماد و عزت متفاوتی دارند و یقینا کوشش متفاوتی نیز خواهند داشت.&raquo;<br /> دکتر کاظمی در ادامه گفتند: &laquo;شک نکنید این بنیان ماندگار و اقدام خیرخواهانه و نیک&zwnj;اندیشانه بانک پاسارگاد، که بدون هیچ تکلف و وظیفه&zwnj;ی اداری، صرفا با نگاه الهی، خدایی و عشق به کشور ساخته شده است، محل رویش اندیشه&zwnj;های بلند و دانشمندان بزرگی در این کشور خواهد بود.&raquo;<br /> وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به انباشت مشکلات متعدد و پیچیده در آموزش و پرورش اظهار کرد: &laquo;در دوره جدید همه مشکلات آموزش و پرورش را پیگیری کرده و برای حل آن به شکل جدی تلاش خواهیم کرد.&raquo;<br /> وی آموزش و بهداشت را ۲ اولویت اصلی دولت چهاردهم برشمرد و در این خصوص گفت: &laquo;فرهنگ اصلی توجه به نظام آموزش و پرورش مسیر خوبی را طی می&zwnj;کند و در این راه نظام تعلیم و تربیت کشور در مسیر دقیقی قرار گرفته است.&raquo;<br /> وزیر آموزش و پرورش توسعه فضاهای آموزشی و برقراری عدالت آموزشی را از اولویت&zwnj;های وزارت آموزش و پرورش عنوان و به اراده موجود در جهت برچیدن تمامی مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش&zwnj;آموز در کشور اشاره کرد. ایشان با اشاره به وجود بیش از پنج هزار مدرسه زیر پنج نفر دانش&zwnj;آموز در کشور، اظهار کرد: &laquo;ما برای تحقق عدالت آموزشی نیاز به فضای آموزشی و تامین نیازهای مناطق محروم در کشور هستیم.&raquo;<br /> دکتر کاظمی تربیت انسان&zwnj;های قرآنی و اسلامی را ماموریت وزارت آموزش و پرورش دانست و به تقویت باورهای دینی و انقلابی دانش&zwnj;آموزان و تلاش برای ارتقای روحیه ملی و دینی آن&zwnj;ها تاکید کرد. وی در ادامه تزکیه و تربیت را ۲ امر موازی در نظام تعلیم و تربیت دانست و افزود: &laquo;ما اگر در این مسیر درست گام برداریم به قله&zwnj;های رفیعی در کشور دست خواهیم یافت.&raquo;<br /> وی با وعده تامین و احداث ۵۰۰ کلاس درس در استان اردبیل گفت: &laquo;علاوه بر برچیدن تمامی مدارس کانکسی نیاز این استان تا سه سال آینده در فضای آموزشی رفع خواهد شد.&raquo;<br /> در پایان این مراسم از اقدامات بانک پاسارگاد در توسعه فضا&zwnj;های آموزشی کشور تجلیل گردید.<br /> گفتنی است مجموعه آموزشی دارالفنون اردبیل شامل 2 واحد آموزشی 15 کلاسه دخترانه می&zwnj;باشد که در زمینی به مساحت 10.000 مترمربع در دو طبقه بنا شده است. در این مجموعه امکاناتی مانند سالن آمفی&zwnj;تئاتر، آزمایشگاه و کارگاه&zwnj;های آموزشی و سالن ورزشی مطابق با استانداردها در جهت رفاه و آموزش باکیفیت دانش&zwnj;آموزان فراهم شده است. با ساخت این مجموعه آموزشی، 30کلاس درس معادل 10هزار مترمربع به فضا&zwnj;های آموزشی استان اردبیل افزوده شد و امکان ادامه تحصیل در مدرسه دارالفنون برای دانش&zwnj;آموزان عزیز این استان فراهم گردید.<br /> لازم به ذکر است &quot;دارالفنون&quot; نام مؤسسه&zwnj;ای بود که به ابتکار میرزا تقی&zwnj;خان فراهانی ملقب به امیرکبیر در سال ۱۲۳۰ خورشیدی (۱۸۵۱ میلادی) برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد و آن را نخستین دانشگاه تاریخ مدرن ایران می&zwnj;دانند. <br /> بانک پاسارگاد نیز با ابتکار و تفکر متعالی و با هدف شناسایی استعداد&zwnj;های موجود در سراسر کشور و توسعه کیفیت آموزش و به&zwnj;منظور احیای این نام ارزشمند، اقداماتی را هم&zwnj;راستا با اهداف مسئولیت&zwnj;های اجتماعی خود در جهت تأسیس مدارس دارالفنون در مراکز استآن&zwnj;ها آغاز کرده که با لطف خداوند متعال ادامه خواهد داشت.</p>