367436 در نشست گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی مطرح شد؛ راوی صادق منطقه را می‌شناسید؟ نشست گفتارهای اصحاب اندیشه و علوم انسانی در چهلم شهادت سید مقاومت با عنوان «عصر نصرالله» و با حضور حسین کچویان، بیژن عبدالکریمی، سعید زیباکلام، مجید شاه حسینی، وحید یامین پور، پریسا نصرآبادی، سیدحسین شهرستانی، کمیل خجسته، سجاد صفارهرندی، علیرضا بلیغ و فاطمه رایگانی در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در ابتدای این برنامه، وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ما دورانی که در شش ماه اخیر تجربه کردیم جزو عجایب است و من قصد دارم که از وجهی از سیدحسن نصرالله صحبت کنم که در جایگاه ایدئولوژیک و شخصیت خاص این سید مقاومت مغفول مانده است. در ادبیات جاری سیاسی در جهان، محیط&zwnj;های محور مقاومت چون حزب&zwnj;الله و حماس و ... اغلب ذیل عناوینی مثل چریکی، جنبش، خیزش و نهضت دسته&zwnj;بندی می&zwnj;شود و در مقابل دولت یا دولت- ملت قرار می&zwnj;گیرند .<br /> سید حسن نصرالله؛ تنها چهره ملی لبنان<br /> وی در ادامه افزود: سوالی که مطرح می&zwnj;شود این است که آیا واقعا حزب&zwnj;الله در دوران سیدحسن نصرالله فقط یک جنبش آزادی بخش بود یا چیزی فراتر از آن و در پاسخ به آن توجه به این نکته مهم است که لبنان از زمان تاسیس تا کنون فقط یک چهره ملی دارد و آن سیدحسن نصرالله است.<br /> این نویسنده در ادامه بیان داشت: مردم از یک میراث متمایز ملی یک تفسیر خاص دارند و در این میان آیا ما می&zwnj;توانیم از چیزی به عنوان ملت لبنان از زمان تاسیس لبنان در صد سال اخیر نام ببریم، یا خیر؟<br /> یامین پور پس از طرح این سوال، به شرح مرور تاریخ لبنان و حاکمان آن پرداخت و اظهار داشت: در تمام این سال&zwnj;ها برای لبنان یک ساختار سیاسی سهمیه&zwnj;ایی شکل داد ه شده و این ساختار تا کنون حفظ شده است&zwnj;.<br /> وی در پایان با اشاره به مبارزه ۱۸ ساله حزب&zwnj;الله با رژیم صهیونیستی گفت: سال ۲۰۰۰ حزب&zwnj;الله اولین&zwnj;شکست و عقب نشینی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کرد و از این شکست تمام عیار با عنوان فرار یاد می&zwnj;شود، چراکه لبنان بعد از ۲۲ سال سرزمین خود را با رهبری سیدحسن نصرالله از رژیم صهیونیست پس گرفت.</p> <p>&nbsp;دکتر مجید شاه حسینی رئیس فرهنگستان هنر و مدیر اسبق بنیاد سینمایی فارابی که دیگر سخنران &laquo;عصر نصرالله&raquo; بود&nbsp; با تاکید بر نزدیک بودن فتح و پیروزی مردم مظلوم فلسطین در آینده نزدیک، اظهار کرد: تاریخ مقدس منطق آسمانی را می&zwnj;خواهد و به امروز ختم نمی&zwnj;شود و تا ظهور امتداد خواهد داشت و تا قیامت در قرآن روایت می&zwnj;شود. تاریخ مقدس تحریف نشدنی&zwnj;ترین تاریخ و واقعی&zwnj;ترین و حقیقی&zwnj;ترین تاریخ است<br /> &nbsp;وی سرعت گرفتن وقایع و وقوع حوادث مبتنی بر عرضی و قدسی را اولین نشانه سپهر تاریخ مقدس دانست و به نقش توکل در پیروزی اشاره کرد.<br /> شاه&zwnj;حسینی در بخش دیگری از سخنانش بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر پیروزی حزب&zwnj;الله در جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی و پیام سیدحسن نصرالله پرداخت و گفت: سیدحسن نصرالله سید مقاومت و سالک تاریخ مقدس بود و لحن او هم همینگونه است و محکم سخن می&zwnj;گفت و فردی که بر این قطار پانهاد موقعیت زمانی و مکانی خود را دقیق می&zwnj;داند و گمشده تاریخ نیست.<br /> وی با اشاره به نوع فرماندهی سیدحسن نصرالله طی ۳۰ سال تاکید کرد: منطق تاریخ مقدس هرچه جلوتر رفت به مقامی که هرگز مدعی آن نبود یعنی رهبری جامعه لبنان نزدیک شد و نقش مصلح اجتماعی پیدا کرد. مقصود او افزایش میزان نقش&zwnj;آفرینی حزب&zwnj;الله در آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و ... بود که به عنوان خادم اجتماعی مطرح شده بود.سیدحسن نصرالله غصه سواد آحاد لبنانی&zwnj;ها را می&zwnj;خورد و کاری هم که حزب&zwnj;الله کرد این بود که یک تنه بار مقابله با کرونا را در حد بضاعت برعهده گرفت. از آموزش تا واکسیناسیون و خدمات درمانی و تنظیف محیط به قدری منظم است که افراد را شگفت&zwnj;زده می&zwnj;کند.<br /> شاه حسینی عنوان کرد: هرچه جلوتر می&zwnj;رویم منطق تاریخ مقدس پررنگ&zwnj;تر می&zwnj;شود و ما باید خود را آماده وقایع بزرگ کنیم. سیدحسن نصرالله کسی بود که این قطار را در حد بضاعت همراهی کرد و بعد از او هم این عَلَم بر زمین نخواهد ماند.<br /> حسن نصرالله پاسخ درست به نیاز زمانه</p> <p>در ادامه برنامه فاطمه رایگانی با اشاره به عنوان نشست مبنی بر &laquo;عصر نصرالله&raquo; اظهار داشت: ما در ادبیات انقلاب اسلامی مشابه این تعبیر را در اولین سال رحلت امام(ره) داریم آنجا که آیت&zwnj;الله خامنه&zwnj;ایی در ۱۴ خرداد ۶۹ حرف از آغاز عصر امام خمینی می&zwnj;زنند. حال آیا این سخنرانی بلاغی و ادای دینی به کسی است که دیگر میان ما نیست؟ و ما اساسا چه زمانی می&zwnj;توانیم ادعا کنیم انسانی آغازگر عصری شده است؟&zwnj; و پاسخ این است کسانی که با جهان&zwnj;بینی جدید پاسخی به مسائل عمیق انسانی می&zwnj;دهند و این پاسخ به شرایط سیاسی- اجتماعی یک نظم و الگوی جدید از زیستن را فراهم می&zwnj;کند، عصر جدید ایجاد می&zwnj;کنند.<br /> وی با اشاره به بیانیه گام دوم اظهار داشت: در بخشی از این بیانیه گفته می&zwnj;شود در پی حرکت انقلاب اسلامی پیش چشم دنیا دوگانه جدید اسلام و استکبار قرار گرفت. دوگانه&zwnj;ای که ملت&zwnj;هایی که به دنبال استقلال می&zwnj;گشتند را فراخواند و از طرفی خواب دولت&zwnj;هایی که استقلال کشورهای مذکور را زیر سوال برده بودند را به چالش کشید و با مخاطره مواجه کرد. این آرایش جدید تمایز جدی با دوگانه سنتی اسلام و کفر دارد. چرا که مایِ قدرتمندتری در برابر استکبار دارد و در این میانه انگاره مقاومت خلق می&zwnj;شود.<br /> رایگانی ادامه داد: در واقع این دوگانه اسلام و استکبار نیست بلکه دوگانه انسان و استکبار است و سید حسن نصرالله و تجربه محور مقاومت یک گام بزرگ و مهم در این مسیر است.<br /> وی در شرح صورت&zwnj;بندی از محور مقاومت بیان داشت: طاها عبدالرحمان در کتاب &laquo;مقاومت و مدرنیته&raquo; خود سیدحسن نصرالله و حزب&zwnj;الله لبنان را پاسخ درست به نیاز زمانه می&zwnj;داند که توانسته هویت و قدرت بگیرد .طبق صورت&zwnj;بندی عبدالرحمان، قدم اول برای شکل&zwnj;گیری یک مایِ قدرتمند، پیدا کردن یک نقطه استدلال است که بتواند این ما را دور هم جمع کند و آنها این نقطه را اخلاص قرار دادند و تصمیم گرفتند خود و مبارزه و حزبشان را به خدا نسبت بدهند. بر این اساس ما شاهد جریانی هستیم که در آن حزبشان را حزب خدا و مردانشان را مردان خدا و پیروزی&zwnj;هایشان را خداوند رقم می&zwnj;زند و هدف از این کار تقدس&zwnj;بخشی به اقداماتشان نیست، هدف این است که طرف تعهد خود را مشخص &zwnj;کند و با این دیدگاه حزب&zwnj;الله لبنان را شکل می&zwnj;گیرد و در جایی جنگ سی و سه روزه خود را نشان می&zwnj;دهد.</p> <p>رایگانی در پایان با بیان اینکه گمشده عصر حاضر پیوند و همبستگی است، گفت: سیدحسن نصرالله و در امتداد آن حزب&zwnj;الله&nbsp; تحمل&zwnj;پذیر کردن بار مسئولیت برای جهان بدون اسرائیل را در انگاره شهادت محقق می&zwnj;کند، آن هم با ارجاع به گذشته مشترک. درواقع او پاسخ به نیاز جامعه را از میراث شیعه پیدا می&zwnj;کند.<br /> هیچ کس وظیفه دفاع از آرمان فلسطین را بر دوش ما نگذاشته<br /> سعید زیباکلام که دیگر سخنران نشست &laquo;عصر نصرالله&raquo; بود به وانهادن کلان سیاست از آرمان فلسطین اشاره کرد و به تشریح عدم ربط سیاست داخلی و خارجی با منافع ملی پرداخت. وی اظهار کرد: منافع ملی همچون تمام پدیده&zwnj;های اجتماعی واقعیتی ملموس و محسوس ندارد که در عالم واقع محقق شده باشد و بلکه امری است که تابع شبکه&lrm;&zwnj;&lrm;های مفهومی نظری انسانها باشد. این مفهوم منافع ملی از پیچیدگی مضاعفی برخوردار است و تفاوت از جایی بر می&zwnj;خیزد که انسان&zwnj;ها از ورای ارزش&zwnj;های تقویم یافته که ریشه در گذشته آنها داشته مثل حمایت از مظلومان&nbsp; شبکه وقایع را فهم کنند. مفهوم&zwnj;سازی و نظری&zwnj;سازی در تمام شاخه&zwnj;های علوم اجتماعی است ولی مفهوم منافع ملی که تصور می&zwnj;شود سیاست داخلی و خارجی از آن تغذیه می&zwnj;شوند، تنها دچار این پیچیدگی نیست بلکه بنیانا پدیدار است که در عالم خارج وجود ندارد در حالیکه تورم، انقلاب، حزب و اعتراض واقعیتی در عالم واقع هستند. هر اندیشمندی که قدری درباره منافع ملی اندیشه کند متوجه می&zwnj;شود که این مفهوم چقدر فرار است و سیاست داخلی و خارجی مستقل از هم از منافع ملی تغذیه می&zwnj;شوند و می&zwnj;تواند به گونه&zwnj;ای باشد که هماهنگی و انسجامی میان آنها وجود نداشته باشد.<br /> زیباکلام در بخش دیگری از سخنانش به سیاست خارجی ایران و سوالاتی مبنی بر دلیل حمایت ایران از آرمان فلسطین اشاره کرد و گفت: هیچ کس وظیفه دفاع از آرمان فلسطین را بر دوش ما نگذاشته بلکه این تعهد در غیرت ملت ایران است.<br /> حزب&zwnj;الله لبنان دست&zwnj;های ما در دریای مدیترانه است<br /> در ادامه این نشست، بیژن عبدالکریمی ضمن درود فرستادن به همه شهدای تاریخ از آغاز تا کنون به بررسی سه مبحث اهمیت سیدحسن نصرالله برای حزب&zwnj;الله لبنان و اهمیت سیدحسن نصرالله برای ایران و آسیب&zwnj;شناسی جنبش مقاومت در ایران و جهان پرداخت.</p> <p>وی&zwnj; در ادامه سخنان خود گفت: حزب&zwnj;الله به رهبری سیدحسن نصرالله به درستی در کنار ما در برابر آمریکا و اسراییل به تقویت جبهه مقاومت پرداخت و از سوی دیگر، حزب&zwnj;الله به درستی در کنار مردم مظلوم غزه ایستاد.<br /> وی در بخش دیگر صحبت&zwnj;های خود بیان داشت: حزب&zwnj;الله لبنان دست&zwnj;های ماست که اجازه ندهیم دریای مدیترانه را بر ما و مقابل ما و اقتصاد و منابع ملی ما ببندند.همچنین نکته مهم دیگر این است که لبنان با توجه به موقیعت استراتژیک برای دفاع از امنیت ژئوپلوتیک ما اهمیت بسیار مهمی دارد.<br /> عبدالکریمی در پایان تصریح کرد: آسیب&zwnj;شناسی من با تمام احترام به گفتمان مقاومت این است که ما نمی&zwnj;توانیم در برابر غرب صرفا به مبارزه نظامی اکتفا کنیم، ما نیازمند یک جدال متافیزیک نیز هستیم و عالم اسلام متاسفانه فاقد متافیزیک لازم برای مبارزه با متافیزیک غرب است.<br /> سخنران بعدی &laquo;عصر نصرالله&raquo; پریسا نصرآبادی فعال سیاسی و رسانه&zwnj;ای بود که به صحبت&zwnj;های خود را با تعریفی از جایگاه قهرمان آغاز کرد.<br /> وی عنوان کرد: قهرمان محصول دوران خویش و اراده و انتخاب خود در موقعیت&zwnj; معین است و سیدحسن نصرالله تا لحظه آخر از زندگی و اندیشه&zwnj;ای که بسیاری از کسانی که هم رزو او بودند، دفاع کرد. سیدحسن نصرالله محصول زمان خود بود و مهره&zwnj;ای بود که نهضت یا تشکیلات حزب&zwnj;الله با او زاده شد. او حزب&zwnj;الله را از تشکیلات پارتیزانی به مجموعه&zwnj;ای وسیع تبدیل کرد که می&zwnj;خواهد در یک چارچوب بخشی از خلا استعمارزده لبنان را پر کند. او شاخه نظامی حزب&zwnj;الله را به نیروی نظامی مدافع مردم لبنان تبدیل کرد و نیروهایی که می&zwnj;توانند تکیه&zwnj;گاه گروه&zwnj;های فلسطینی هم باشند را ایجاد کرد.<br /> او با اشاره به دیگر اقدامات حزب&zwnj;الله در دفاع از مردم مظلوم اظهار کرد: همزمان با دورانی که استعمار اعلام کرده به پایان تاریخ نزدیک شده سیدحسن نصرالله در مقابل متجاوزان می&zwnj;ایستد و در مقابل ایده&zwnj;ای شکل میگیرد که سیدحسن در رأس آن ایستاده و با درک از تشکیلات نیروها را مدیریت&nbsp; می&zwnj;کند به طوریکه تمام افراد آن با این ایده ستیز کنند و این تلاش برای حذف رژیم صهیونیستی است.<br /> راوی صادق منطقه</p> <p>در ادامه برنامه کمیل خجسته گفت: سیدحسن نصرالله ماجرای عجیبی در جهان عصر رسانه&zwnj;ها رقم زد و سوال این است که او چگونه از این محیط بایکوت روایت خود را به جامعه ارائه می&zwnj;داد. سیدحسن چطور از محیط&zwnj;های پنهان با جهان امروز ارتباط می&zwnj;گرفت و آن هم نه یک ارتباط عادی بلکه یک گفتمان موثر در سطح جهانی.<br /> وی در ادامه اظهار داشت: این ارتباط دارای راوی صادق است و حتی سید حسن در جایی می&zwnj;گوید که دشمنان و اسرائیلی&zwnj;ها سخنرانی&zwnj;های او را دنبال می&zwnj;کنند و به دنبال این هستند که اطلاعات و اخبار را در سخنرانی&zwnj;های وی پیدا کنند.<br /> خجسته در ادامه گفت: سیدحسن نصرالله چگونه در الگوی جنگ روایت&zwnj;ها پیروز می&zwnj;شد و پاسخ این است که در در الگوی جنگ روایت&zwnj;ها، عناصری چون داستان، احساس، پایداری، اثرگذاری، انسجام، زمان و لحظه درست، باعث یک روایت قدرتمند است. در سال ۱۹۹۹ وقتی اسرائیل عملیاتی را علیه حزب&zwnj;الله انجام می دهد، سیدحسن سخنرانی انجام می&zwnj;دهد و در آن می&zwnj;گوید اگر ما می&zwnj;خواستم صرفا برای مصرف رسانه&zwnj;ای و روحیه&zwnj;بخشی پاسخی به شهادت علی کامل محسن انجام دهیم همان روز اول آن کار را انجام می&zwnj;دادیم. الان می&zwnj;گویم چگونه. بچه&zwnj;های مقاومت می&zwnj;توانستند خیلی ساده یک پایگاه نظامی را انتخاب و چند موشک به آن شلیک کنند استحکامات و تجهیزاتش را نابود کنند و تصاویرش را در همه رسانه&zwnj;ها پخش کنند و بگوییم الله اکبر به شهادت برادرانمان پاسخ دادیم ولی طبیعتا هیچ سربازی نه کشته و نه زخمی می&zwnj;شد و حتی اسرائیلی&zwnj;ها ممکن بود به قول خودشان برایمان نردبان بگذارند تا از هر شیطان بیاییم پایین و... اما هدف ما اینها نیست.<br /> وی در ادامه با اشاره به بازه زمانی جنگ سی و سه روزه سخنرانی سیدحسن نصرالله و اعلام حمله موفق به ناو، به قرائت بخشی از این سخنرانی پرداخت. سیدحسن نصرالله در بایکوت خبری، خلق خبر انجام می داد. نشان قرار دادن دو دست به صورت عموی و افقی یکی از همین خلق هاست، اینکه آمریکایی&zwnj;ها اگر عمودی ییایند، افقی می&zwnj;روند و انتقام سخت خواهد بود.<br /> وی در پایان سخنانش به شرح شش مرحله عملیات شناختی پرداخت و گفت: صداقت در روایت سید حسین، باعث می&zwnj;شود او تبدیل به راوی صادق منطقه می&zwnj;شود و امروزه شاهد فقدان ادبیات و گفتمان سیدحسن در منطقه هستیم.<br /> شخصیت&zwnj;های بزرگ الگو می&zwnj;شوند</p> <p>علیرضا بلیغ در بخش دیگر این نشست درباره دگرگونی نظم جهانی و در آستانه تحول تاریخی بودن به سخنرانی پرداخت.<br /> وی اظهار کرد: همه نظم&zwnj;ها اعم از جوامع، ملت&zwnj;ها، دولت&zwnj;ها مبتنی بر اساس هستند که بیرون از دسترس آن نظم است و نظم تکیه&nbsp; بر آن اساس دارند. لذا این تلقی اندیشه&zwnj;های سیاسی فلسفی و حقوقی دنیای غرب هم قائلانی دارد ولی نظم ها در زمان و براثر رخداد پدید می&zwnj;آیند و اساس پدیدآورنده آن در نقطه&zwnj;ای دستیابی می&zwnj;شود که ما در میانه نیروهایی از قدرت که در حال استقرار و حاکمیت خود هستند البته اساسها از نو از دست ما خارج می&zwnj;شوند و ما دوباره باید آن را پیدا کنیم.<br /> وی افزود: در شکل&zwnj;گیری نظم&zwnj;ها باید توجه کرد که قرار گرفتن در منطقه قدرت نیازمند ارادهای است که اساس را به سمت غایت حرکت دهد. در میان دولت وملت&zwnj;ها، ملت&zwnj;های اندکی داریم که به هویت جمعی می&zwnj;رسند و یا در حال مبارزه یا جنگ هستند و همواره جمعیتی در میان آنها بار مسئولیت ملت&zwnj;شدن را به دوش&nbsp; میکشند و در این میان شخصیت&zwnj;ها بار بیشتری بر دوش می&zwnj;کشند. یعنی آماده بودن برای هر خطر و رنج و ناراحتی را دارند. بر همین اساس اگر کسانی نباشند که چنین باری را تحمل کنند نظم ها برقرار نمی&zwnj;ماند.<br /> بلیغ تاکید کرد: ما در نقطه&zwnj;ای از تاریخ هستیم که به واسطه گسترش نظم تکنولوژیکی با این مواجهیم که تکنولوژی جای انسان را بگیرد و رژیم صهیونسیتی از همین استفاده می&zwnj;کند تا انسان&zwnj;ها را حذف کنید. شخصیت&zwnj;های بزرگ وقتی در نقطه مرزی قرار می&zwnj;گیرند اجازه می&zwnj;دهند کسانی آنها را الگو قرار دهند و در به دوش کشیدن بار آنها سهیم شوند. آنها بیش از هر چیز فقدانی که در جهان وجود دارد را درک می&zwnj;کنند و در پی پرکردن آن حرکت میکنند و چنین است که نظم&zwnj;ها از پس مخاطرات بر می&zwnj;آیند.<br /> وی با اشاره به اینکه به لحاظ وحدت سیاسی در نقطه&zwnj;ای هستیم که منافع فراتر از محاسبات اقتصادی روزمره بوجود می&zwnj;آیند گفت: شخصیت&zwnj;هایی مثل سید حسن نصرالله و حاج قاسم سلیمانی وامام (ره) بار مسئولیت جستجو و طلب این اساس&nbsp; را بر دوش می&zwnj;کشیدند و مردم را دعوت می&zwnj;کردند تا با آنها باشند و اگر در این امر شکست می&zwnj;خورند حتی در شکست خود آینده&zwnj;ای را به جا میگذارند تا دیگران آن را دنبال کنند.</p> <p>بلیغ همچنین بیان کرد: آنچه این وحدت ایجاد میک&zwnj;ند را نمیتوان در نژاد، ادیان و مذاهب و هر نوع ویژگی دیگری جستجو کرد. در اینجا مذهب و دین اگر به نیروی دگرگون کننده تبدیل شود تکثرات را در درون خود می&zwnj;تواند وحدت دهد.<br /> در بخش پایانی این نشست حسین شهرستانی گفت: سیدحسن نصرالله توانست امر ملی و امر امتی را با امر دینی و اسلامی جمع کند.در بدو آغاز حزب الله لبنان، هویت ملی و هویت لبنانی وجود ندارد. ماهیت طایفه&zwnj;ای لنبان، ارجاع ایدئولوژیک در بیرون از لبنان از جمله دلایل این موقعیت است و وجه ملی لبنان دستاوردی است که در دوران سیدحسن نصرالله به دست آمد. درواقع نسل رهبری دوم در لبنان پایه&zwnj;های جمع هویت ملی و هویت اسلامی را رقم زد.<br /> سیدحسن نصرالله و سیاست تقوا<br /> سجاد صفارهرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری&nbsp; که آخرین سخنران &laquo;عصر نصرالله&raquo; بود نیز اظهار کرد: سیدحسن نصرالله متعلق به تباری از روحانیت شیعه معاصر است که سیاست&zwnj;ورزی را نه به مثابه یک وجه جنبی و حاشیه&zwnj;ای&nbsp; از حیات دینی خود بلکه به مثابه متن حیات دینی خود و دین&zwnj;ورزی خود می&zwnj;فهمد. سیاست از نگاه او سیاست به مثابه به جای&nbsp; آوردن تکلیف دینی است که&nbsp; من از آن تحت عنوان سیاست تقوا نام میبرم .<br /> وی افزود: نقطه عطف و دراماتیک ماجرای سیاست تقوا برای سیدحسن نصرالله آن&nbsp; فتنه شام است. این فتنه در شرایطی آغاز شد که وی بر اوج قله محبوبیت و مقبولیت مردمی در لبنان ، کل جهان اسلام و عرب به سر میبرد&nbsp; او به واسطه جریان مبارزه و جهاد پسر خود را فدا کرد و بعد از چهار یا پنج دهه، شکست&zwnj;های پیاپی اسرائیل را رهبری کرد و بعد هم در جنگ تموز حماسه&zwnj;ها خلق کرد و با خطابه قدرتمند و درک و هوش رسانه&zwnj;ای که داشت در نقطه&zwnj;ای قرار گرفت که با علم به اینکه سرمایه محبوبیتش در خطر قرار می&zwnj;گیرد به خیر و مصلحت سیاسی اندیشید.<br /> صفارهرندی ادامه داد: او حتی موضع خود را شرمسارانه و با ملاحظه و مخفی&zwnj;کاری پی نبرد و در لحظه&zwnj;ای که نیاز را حس کرد خود را به طور جد خرج جایی کرد که برای محبوبیت او آسیب&zwnj;زاست و این نقطه کلیدی ماست.<br /> &nbsp;</p>