367658 تابلوی نقاشی «انصارالله» رونمایی شد؛ قدیریان: تصمیم گرفتم نقاش نباشم عبدالحمید قدیریان درآیین رونمایی از تابلوی نقاشی «انصارالله» گفت: من آن اوایل فکر می کردم باید نقاش شوم، اما دیدم قواعد نقاشی که عموما یهود طراحی کرده، دست و بالم را می‌بندد، بنابر این تصمیم گرفتم نقاش نباشم. گفتم در یک مفهوم پژوهش می‌کنم و طبق آن چیزی که می‌بینم و با توانی که خداوند به من داده، آن را تصویر می‌کنم و با این نگاه در گام دوم انقلاب و در محضریت خدا قرار بگیریم که نقاشی «انصارالله» هم همین را می‌گوید. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، آیین رونمایی از تابلوی نقاشی &laquo;انصارالله&raquo;، اثر عبدالحمید قدیریان، عصر روز ۲۳ آبان در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.<br /> در این مراسم، &laquo;محمدمهدی دادمان&raquo; رئیس حوزه هنری، &laquo;عبدالحمید قدیریان&raquo; پیشکسوت هنرهای تجسمی و صاحب اثر، &laquo;مجید شاه&zwnj;حسینی&raquo; پژوهشگر رئیس فرهنگستان هنر، &laquo;محمدعلی رجبی دوانی&raquo; هنرمند و پژوهشگر حوزه فلسفه هنر، &laquo;سیدمجید مطهری&zwnj;نژاد&raquo; عضو هیأت&zwnj;علمی دانشگاه امام صادق(ع) و &laquo;محسن مومنی شریف&raquo; پژوهشگر و نویسنده حضور داشتند.</p> <p>روح این دو آیه از قرآن در یک تابلوی<br /> بر اساس این گزارش در ابتدای برنامه، شاه حسینی به صحبت درباره جدیدترین اثر استاد قدیریان پرداخت و گفت: هر چه به ظهور نزدیک&zwnj;تر می&zwnj;شویم منطق جهان مبنی بر تاریخ مقدس خواهد بود. تاریخ مقدس، حقیقی&zwnj;ترین تاریخ است که خداوند در قرآن از آن سخن می&zwnj;گوید. این تاریخ نه از فردا که از آینده تا قیام قیامت صحبت می&zwnj;کند.<br /> رییس فرهنگستان هنر اظهار داشت: هنرمندانی که از تاریخ بر خط فاصله می&zwnj;گیرند و هنرشان با قطب نمای ایمان تنظیم می&zwnj;شود، تدریجا منطبق با تاریخ مقدس هنر خلق اثر می&zwnj;کنند و استاد قدیریان یکی از نادر هنرمندانی است که روی این ریل قدم گذاشته و خلق اثر می کنند و از طعنه&zwnj;ها و حرف های دیگران نمی&zwnj;هراسند.در این تابلویی که رونمایی می&zwnj;شود ظلمت و فقدان نور می&zwnj;بینیم و در ادامه نوری که قرار است ظلمات را بشکافد، دیده می&zwnj;شود.<br /> شاه حسینی در شرح وجه قرآنی این تابلو با قرائت آیه ۵۲ &nbsp;سوره آل عمران، گفت: خداوند در این آیه می&zwnj;فرمایند هنگامی که عیسی از آنان احساس کفر کرد، گفت: &laquo;کیست که یاور من به&zwnj;سوی خدا گردد&raquo;؟ حواریون (شاگردان مخصوص او) گفتند: &laquo;ما یاوران خداییم؛ به خدا ایمان آوردیم؛ و تو [نیز] گواه &zwnj;باش که ما اسلام آورده&zwnj;ایم.<br /> این پژوهشگر ادامه داد: همچنین خداوند درآیه ۵۴ سوره مائده می&zwnj;فرمایند &laquo;ای کسانی که ایمان آورده&zwnj;اید! هرکس از شما، از آیین خود بازگردد، خداوند گروهی را می&zwnj;آورد که آن&zwnj;ها را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ در راه خدا جهاد می&zwnj;کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که آن را به هرکس بخواهد می&zwnj;دهد؛ و فضل و احسان خداوند، گسترده و داناست.&raquo; و من روح این دو آیه را در تابلوی استاد قدیریان می&zwnj;بینم.&nbsp;این اثر محصول شهود هنرمند است که چیزی را به مخاطب نشان می دهد که او نمی&zwnj;بیند و من به آفریننده اثر تبریک می&zwnj;گویم و ان&zwnj;شالله یک اثر، آغاز یک جریان روحانی دیگر باشد.<br /> همه دارایی هنرمند فدای این اثر شده است<br /> در ادامه برنامه رجبی دوانی ضمن ابراز خوشنودی برای حضور در جمعی هنری برای رونمایی از یک اثر هنری، بیان داشت: درعرصه هنرهای تجسمی، نقاشی عالمی دیگر دارد و به خاطر وجود دو بعد طول و عرض، ما نقش را می&zwnj;بینیم و کارمان برای بیان سخت&zwnj; می&zwnj;شود، با آمدن عنصر رنگ کار سخت&zwnj;تر می&zwnj;شود به ویژه وقتی بخواهیم از نور سخن بگوییم.<br /> وی در ادامه گفت: آقای قدیریان همیشه سعی می کند جلوه&zwnj;ای از فرهنگ تاریخ اسلامی و به ویژه شیعه را تصویر کند و هر بار آن را با بیان نو و نحوه متفاوت انجام می دهد و در همه آنها موفق بوده است، اما در این اثر جدید عنان از دست هنرمند خارج می شود و هر گونه تجربه&zwnj;ای زیر پا می گذارد و تا بتواند از آنچه می خواهد بگوید و آن را به تصویر بکشد<br /> دوانی اظهار داشت: در این اثر، نه فرم و نه رنگ، جایگاه خاصی ندارد و اگر بخواهیم از نگاهی که در موردش حرف زدم به این اثر نگاه کنیم آن را در میان سایر آثار آقای قدیریان کاری ضعیف می&zwnj;بینم، اما باید نگاه کنیم ماجرا چیست. زمانی که هنرمند همه داراییش را فدا کند تا بتواند آنچه به دلش افتاده ادا کند، نگاه به اثر متفاوت می&zwnj;شود و این اثر از این دیدگاه بسیار ارزشمند است&zwnj;.<br /> این هنرمند بیان داشت: در این اثر، هنرمند مقید به مخاطب نیست و یک مخاطب بیشتر ندارد و آن حقیقت است&nbsp; .اگر این نوع آثار را از دید حقیقت بین ببینیم و از دید اجزا به آن نگاه نکنیم بسیار ارزشمند است، وگرنه به فرم و رنگ می&zwnj;رسیم و ممکن است رویمان را از آن برگردانیم.<br /> این هنرمند در پایان تاکید کرد: استاد قدیریان در این کار، یک روش جدید را مطرح کردند که برای کسانی که با این معنا خلق اثر کنند بسیار راهگشا است،&zwnj; به ویژه در شرایطی که ما دلمان در گرو قدس شریف است، وقتی بدانیم که این نور از آنجا به دنیا پخش شود آرامش می گیریم.</p> <p>نسبت انقلاب با جایگاه نورانی اهل بیت (ع) در اثر قدیریان<br /> در ادامه این مراسم رونمایی، &laquo;سیدمجید مطهری&zwnj;نژاد&raquo; گفت: من باید به استاد قدیریان تبریک بگویم آن هم به جهت استمرار و تاکید ایشان بر اینکه یک نقاش پژوهشگر هستند. ایشان با آثارشان تلاش می&zwnj;کنند فضای نظام مفهومی را از دریچه نقاشی بیشتر در معرض دید جامعه قرار دهند.<br /> وی ادامه داد: ما بیشتر از بررسی لایه&zwnj;های فنی اثر باید به این بپردازیم که این هنرمند برای چه پیام و منظوری این اثر را خلق کرده است&zwnj;.<br /> مطهری نژاد در ادامه اظهار داشت: استاد قدیریان در آثارش علی رغم اینکه در لایه خلق دوم تمدنی و استمرار پدیده تمدنی جایگاه ویژه&zwnj;ای دارد، به جای اینکه راه آمده را نشان دهد دائم در تلاش است که مسیر پیش رو را نشان دهد. مسیری که لازمه نشان دادن آن درک و مولفه&zwnj;های است که در مسیر پیش رو وجود دارد. استاد قدیریان در آثارشان نسبت انقلاب اسلامی را با جایگاه بلند نورانی اهل بیت علیهم اسلام و اتفاق بلند معرفت شناسانه بررسی می&zwnj;کند.</p> <p>ما با فرهنگ یهود در جنگیم،&zwnj; نه قوم یهود<br /> در ادامه برنامه قدیریان گفت: یکی از سوالاتی که برای من از زمان انقلاب و جنگ برایم مطرح شد این بود که وقتی ما که به طرف ظهور می&zwnj;رویم، ظهور جنس دنیایی ندارد، این جنس چگونه با رفتارهای ما که دنیایی صرف است می&zwnj;تواند تطبیق داده شود. خداوند چه برنامه&zwnj;ای چیده که ما بتوانیم رشد کنیم که فضاهایی ختم شده به ظهور را درک کنیم. این یک سوال خیلی بزرگ است.<br /> وی ادامه داد: از طرفی دیگر، خداوند به من توفیقی داد که من به هنر نقاشی وارد شدم و تلاش کردم سوال بزرگ را از مجرای نقاشی بفهمم و بکشم.&nbsp;<br /> من آن اوایل فکر می کردم باید نقاش شوم، اما بعد دیدم این نقاشی و این قواعدی که عموما یهود طراحی کرده است دست و بالم را می&zwnj;بندد، روی این حساب تصمیم گرفتم نقاش نباشم.<br /> گفتم من در یک مفهوم پژوهش می&zwnj;کنم و طبق این پژوهش چیزی می بینم، خداوند به من توانی داده که&nbsp; آن را&nbsp; رسم کنم و من هم آن را تصویر می&zwnj;کنم. بنابراین برای من، مهم خود مفهوم است . بعضی وقت&zwnj;ها فرم و مفهوم و توقع مخاطب با هم عجین می&zwnj;شود اما گاهی اوقات نه، هم خودم هم مخاطب کمی مفهوم را سخت می&zwnj;فهمد.<br /> قدیریان دامه داد: در یکسال گذشته ۵۰ هزار نفر قتل عام شدند، راه حل این داستان چیست؟ صرفا مباحث نظامی است؟ ما وقتی می&zwnj;دانیم که مقصد کجاست، باید هر حرکتی می کنیم هم جنس مقصد باشد.&nbsp;<br /> راه حل این است که ما بتوانم مقصد را و آن الوهیتی که قراراست برای ظهور جاری شود را بفهمیم و آثارم چه در بحث آسمان حسین، چه در نمایشگاه بعدی هم&zwnj;پای نور و در نمایشگاه سوم که نور خدا، نور حسین است و بس، سیری از حرکت و شناخت نور و بهره گیری از نور مطرح است و در نمایشگاه سوم علاوه بر این، بحث جنگ با اسرائیل از نگاه قرآن نیز مطرح است.<br /> الان در این مسیر و مسیر پیش رو که جنگ با اسرائیل است من تلاش دارم با همین نگاه به جلو بروم که ببینیم که ما چگونه می&zwnj;توانیم شبیه آدم&zwnj;های زمان ظهور شویم. باید نگاهمان به این جنگ فراتر از نگاه قومی باشد. ما با قوم یهود در جنگ نیستیم ما با فرهنگ یهود در جنگیم.<br /> &nbsp;گام اول انقلاب در فضای حب به اهل بیت بود و همه شهدای ما در این فضا رشادت&zwnj;های بسیار انجام دادند، حال ما در گام دوم ما باید برویم و در محضریت خدا قرار بگیریم و این تابلو این را می&zwnj;گوید،&laquo;کَلَّا إِنَّ مَعِیَ رَبِّی سَیَهْدِینِ&raquo;. همه ما باید&nbsp; این مسیر را به عنوان شیعه مولا علی (ع) طی کنیم و برسیم به نقطه&zwnj;ای که همه مان در دل بگوییم خدا با ماست آن وقت است که ان&zwnj;شاءالله همه چیز جنس ظهور می&zwnj;شود.<br /> در پایان مراسم از تابلوی نقاشی &laquo;انصارالله&raquo;، اثر عبدالحمید قدیریان رونمایی و از وی تقدیر به عمل آمد.</p>