367767 رویداد «محله باهنر» افتتاح شد آیین افتتاحیه رویداد «محله باهنر» به همت مرکز رشد نوجوان امید و با حضور مربیان و گروه‌های تربیتی هنری کشور چهارشنبه ۳۰ آبان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس؛&laquo;حبیب احمدزاده&raquo; نویسنده، &laquo; محمدحسین پورثانی&raquo; معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، &laquo;وحید عظیمی وند&raquo; مدیر مرکز رشد حوزه هنری کودک و نوجوان با حضور روی سن به پاس عمری همراهی شهید سیاح طاهری در جشنواره&zwnj;های دانش&zwnj;آموزی دفاع مقدس، از همسر این شهید با اهدای تندیس،تقدیر کردند.<br /> در ادامه برنامه، &laquo;محمدحسین پورثانی&raquo; معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در مدرسه و کلاس اول، دانش آموز که وارد می&zwnj;شود بعضی&zwnj;ها از خانم معلم انتظار دارند که دانش&zwnj;آموزی تربیت کند که بتواند سواد خواندن حروف الفبا و اعداد را داشته باشد. بعضی&zwnj;ها از خانم معلم انتظار دارند که یک دانش&zwnj;آموز هنرمند تربیت کند و بعضی&zwnj;ها از معلمشان انتظار دارند که یک انسان تربیت کند.</p> <p>وی ادامه داد: ما در آموزش و پرورش وظیفه داریم استعدادهای مختلف هر دانش آموز را به رسمیت بشناسیم. هر دانش&zwnj;آموزی در هر مقطعی استعدادی دارد. ما باید در آموزش و پرورش، کاری کنیم همان طور که برای درس بچه&zwnj;ها اهمیت قائلیم، برای هنر و فرهنگ و ورزش آن&zwnj;ها هم اهمیت قائل باشیم.</p> <p>پورثانی در ادامه به ذکر خاطره&zwnj;ای پرداخت و گفت: زمانی مدیر مدرسه بودم در مقطع متوسطه اول. می&zwnj;خواستم یک دانش&zwnj;آموز پسر کلاس ششم را ثبت نام کنم. مدیر مدرسه قبلی به من گفت اگر تمام دانش&zwnj;آموزان عالم را ثبت نام کردی، این دانش&zwnj;آموز را ثبت&zwnj;نام نکن. گفتم چرا؟ گفت&nbsp; درسش خوب نیست. نمراتش ضعیف است و میانگین معدل مدرسه&zwnj;ات را پایین می&zwnj;آورد. منم تلاش کردم که آن دانش&zwnj;آموز را ثبت نام نکنم، چون من هم آن زمان علمش را نداشتم&nbsp; که مدرسه فقط محل خواندن درس&zwnj;هایی چون علوم و ریاضی و ..&zwnj; نیست&zwnj;. بالاخره آن دانش&zwnj;آموز ثبت نام شد.</p> <p>یک روز در حیاط مدرسه داشتم قدم می زدم ، معلم هنر صدایم زد و گفت امروز کلاس هنرش را در&nbsp; حیاط مدرسه برگزار کرده است و مرا دعوت کرد که&nbsp; کلاسش را تماشا کنم. در آنجا، همان دانش آموزی که ماجرای ثبت نامش را گفتم&nbsp; داشت با مداد نقاشی می&zwnj;کشید.</p> <p>می&zwnj;خواهم به شما بگویم امروزی که من معلوم وزیر آموش و پرورش هستم و اینقدر جشنواره&nbsp; شرکت کردم و اینقدر اثر دانش آموزی دیدم، مثل اثر آن دانش&nbsp; کمتر آموز&nbsp; ندیدم.</p> <p>همان دانش آموزی که همه می&zwnj;گفتند در مدرسه&zwnj;ات ثبت نامش نکن،&nbsp; نقاشی&zwnj;هایی که&nbsp; می&zwnj;کشید جزو بهترین آثار هنری آن مدرسه بود، اما&nbsp; در آن زمان در ذهن&nbsp; من مدیر مدرسه&nbsp; این طور جا انداخته بودند که&nbsp; ارزش یک دانش آمورز فقط در نمره بالای درس&zwnj;هایش است ، دیگر به بقیه جهات کار نداشتم.</p> <p>معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: سندتحول بنیادین آموزش و پرورش به ما می&zwnj;گوید تربیت دانش آموز تمام ساعتی.</p> <p>یعنی باید کاری کنیم که دانش آموزان در جهات مختلف&nbsp; توانمند شوند نه فقط در یک جهت. سند تحول بنیادین به ما می&zwnj;گوید&nbsp; مدرسه کانون تربیتی محله است.</p> <p>وی ادامه داد: &laquo;محله باهنر &raquo;ترجمان سند تحول بنیادین است. محله باهنر، یعنی منِ دانش آموز، منِ مدرسه، منِ آموزش و پرورش بتوانیم در محله موثر باشم. یعنی چند دانش&zwnj;آموز با هم بتوانند اثرگذار باشند و یک محله را تغییر دهند.</p> <p>بعضی از دانش&zwnj;آموزان فقط به فکر کلاس و محله و خانه خود هستند. اما&nbsp; بعضی از دانش آموزان فکرشان خیلی بزرگتر است، می&zwnj;گویند ما قرار است در محله، اجتماع و&nbsp; شهر و کشور اثرگذار باشیم. اما یک&nbsp; دانش آموز کلاس و سطحش از آن هم بزرگتر است و می&zwnj;گوید من قرار است در جهان اثرگذاری کنم.</p> <p>پورثانی در پایان تاکید کرد: امروز یک دانش آموز در غزه و فلسطین و هر جای عالم، منِ دانش&zwnj;آموز تهرانی و دانش آموز ایرانی به فکر آن دانش&zwnj;آموز هستم و برای آن دانش آموز خلق اثر می.کنم .</p> <p>ممکن است پول زور&nbsp; و اجازه نداشته باشم اما می&zwnj;توانم با اثر هنری، کنار آن دانش آموز مظلومی که دریک جای دنیا&nbsp; اجازه تحصیل و حتی زندگی راحت ندارند، باشم.</p> <p><br /> براساس این گزارش در ادامه این برنامه، در راستای برگزاری طرح هنر مردمی و تولید نماهنگ محله محور در سال گذشته، در ۳۰ استان و ۶۰ محله داوری از برگزیدگان آن با اهدای تندیس جشنواره و لوح و جایزه نقدی، تقدیر شد.</p> <p><br /> اسامی برگزیدگان هر بخش در ادامه می&zwnj;آید:</p> <p><br /> بخش نقاشی:</p> <p>برگزیدگان رویداد نقش طوفان با موضوع مقاومت در ۷ استان تندیس جشنواره و لوح تقدیر و جایزه نقدی بدون اولویت:</p> <p>فاطمه کیانی و فاطمه داتلی بیگی از&nbsp; چهارمحال بختیاری،</p> <p>یگانه شاهیان از خراسان رضوی</p> <p>فاطمه محمدی نژادی از استان گیلان</p> <p>سپیده سهرابی اطهر از گلستان</p> <p>فاطمه دهقان&zwnj;نژاد از البرز تعلق</p> <p><br /> بخش سرود:</p> <p>رتبه اول به محمدحسین سالاری نماینده گروه سرود بچه های محله های انجیرآب از گلستان<br /> رتبه دوم زهرا رضایی نماینده گروه سرود محله بچه&zwnj;های محله پنج تن از خراسان رضوی</p> <p>رتبه سوم علی دشتی، نماینده گروه سرود بچه&zwnj;های محله حسن آباد سرچشمه از یزد</p> <p><br /> بخش نماهنگ:</p> <p>رتبه اول، محمد نعمت&zwnj;دوست نماینده برای نماهنگ محله اسلام آباد از آذربایجان غربی</p> <p>رتبه دوم، فریده عدالتی نماینده برای نماهنگ محله دهپایه از فارس.</p> <p>رتبه سوم، به طور مشترک؛ مهدی سلیمی نماینده برای نماهنگ محله پاچنار از لرستان و علی دشتی برای نماهنگ محله حسن آباد از یزد</p> <p><br /> بخش شعر:</p> <p>رتبه اول، مرتضی جلیلی برای شعر نماهنگ محله لبنان از کهگیلویه و بویراحمد</p> <p>رتبه دوم سعید دشتی برای شعر نماهنگ محله اسلام آباد از البرز</p> <p>رتبه سوم، نیزه کاشی برای شعر سرود محله مسکن مهر از سمنان.</p> <p><br /> بخش رابطین استانی:</p> <p>رتبه اول بهنام تاج نسایی نماینده البرز</p> <p>رتبه دوم زهرا رضایی از خراسان رضوی</p> <p>رتبه سوم محمدحسین سالاری از استان گلستان</p> <p><br /> بخش استان های برتر:</p> <p>نفر اول سامان سپهوند رییس حوزه هنری استان لرستان</p> <p>نفر دوم محمد مهرابی، رییس حوزه هنری استان البرز</p> <p>نفر سوم حسام سالکی، رییس حوزه هنری استان یزد<br /> &nbsp;</p>