369466 بهره برداری از طرح‌های هوشمندسازی اندازه گیری در انبار نفت ری طرح‌های مربوط به نصب باسکول‌ها و شمارشگر (میتر)‌های هوشمند برای افزایش نظارت بر بارگیری فرآورده‌های نفتی در انبار نفت ری به بهره برداری رسید. <p>به گزارش جهانی پرس _مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده&zwnj;های نفتی ، پس از بازدید از انبار نفت ری، در گفت&zwnj;و&zwnj;گو با&nbsp;<span style="color: rgb(49,6,255)"><strong><a href="https://www.iribnews.ir/" style="color: rgb(49,6,255)"> صداوسیما</a></strong></span> گفت: انبار نفت ری یکی از مهمترین انبار&zwnj;های استراتژیک کشور و بزرگترین انبار تأمین کننده سوخت در استان تهران و برخی استان&zwnj;های همجوار است.</p> <p>کرامت ویس کرمی با اشاره به در حال اجرا بودن طرح&zwnj;های متعدد نوسازی تأسیسات، ساختمان&zwnj;ها و نصب سامانه&zwnj;های اندازه گیری در مسیر تحویل فرآورده&zwnj;های نفتی به وسایل حمل و نقل، افزود: یک ساختمان عملیاتی برای توزیع بار میان رانندگان کامیون&zwnj;های نفتکش به بهره برداری رسید. محل قبلی توزیع بار فاصله زیادی تا انبار نفت ری داشت که اکنون شرایط بسیار مناسب تری برای رانندگان و توزیع بار از جنب انبار نفت ری فراهم شده است.</p> <p>مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده&zwnj;های نفتی همچنین با اشاره به نوسازی ساختمان کنترل کیفیت و صدور انبار نفت ری تأکید کرد: این ساختمان&zwnj;ها قدیمی و فرسوده بودند و بالای ۶۰ سال قدمت داشتند.</p> <p>وی همچنین به طرح دیگری که در انبار نفت ری به بهره برداری رسیده است، اشاره کرد و گفت: دو دستگاه باسکول هوشمند در ورودی و خروجی انبار نفت نصب شده است. این باسکول&zwnj;ها برای اندازه گیری وزن نفتکش&zwnj;ها هستند که در ابتدای ورود با وزن خالی و در زمان خروج با وزن فرآورده بارگیری شده مقایسه می&zwnj;شود. تفاوت دو عدد در زمان ورود و خروج با لیتراژ و تناژ فرآورده&zwnj;ای که تحویل داده شده، تطابق داده می&zwnj;شود.</p> <p>ویس کرمی ادامه داد: نصب باسکول&zwnj;ها با این هدف انجام شده که به جای روش&zwnj;های اندازه گیری&zwnj;های دستی، اندازه گیری دقیق انجام شود و بر مبنای وزن واقعی که تحویل نفتکش شده، فرآورده را از انبار خارج کنند.</p> <p>وی همچنین درباره طرح هوشمندسازی اندازه گیری در مسیر تحویل نفت کوره به مخزندار&zwnj;های ریلی در انبار نفت ری اظهار کرد: هر روز ۱۰۰ دستگاه مخزندار راه آهن حدود ۶ میلیون لیتر نفت کوره را از انبار نفت ری منتقل می&zwnj;کنند که روش اندازه گیری آن&zwnj;ها دستی و سنتی بوده است.&nbsp;</p> <p>مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده&zwnj;های نفتی گفت: هر جا که دست در کار باشد، امکان خطا وجود دارد؛ بنابراین، سه دستگاه میتر (شمارشگر هوشمند فرآورده) را در این بخش نصب کردیم که انتقال نفت کوره به مخزندار&zwnj;هایی که در مسیر ریلی قرار می&zwnj;گیرند، به صورت دقیق و فلوسنجی باشد.</p> <p><span style="color: rgb(240,3,13)"><strong>بهره برداری از سیستم&zwnj;های پایش لحظه&zwnj;ای همه انبارهای نفت تا پایان سال آینده</strong></span></p> <p>مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده&zwnj;های نفتی با اشاره به تکالیف قانون بودجه ۱۴۰۳ و قانون برنامه هفتم درباره الزامی بودن نصب سیستم&zwnj;های پایش لحظه&zwnj;ای (میترینگ و دیپچینگ) در صنعت نفت، گفت: برنامه ریزی شده که در مبادی ورودی به انبار&zwnj;های نفت که فرآورده از پالایشگاه&zwnj;ها و خطوط لوله تحویل گرفته می&zwnj;شود و همچنین در مبادی خروجی که فرآورده&zwnj;ها به کامیون&zwnj;های نفتکش جاده&zwnj;ای و مخزندار&zwnj;های ریلی تحویل داده می&zwnj;شود، حتما میتر نصب شود.</p> <p>ویس کرمی تاکید کرد: تعداد زیادی از انبار&zwnj;های نفت شرکت ملی پخش فرآورده&zwnj;های نفتی در حوزه نفتکش&zwnj;های جاده&zwnj;ای به میتر مجهز شده&zwnj;اند و در مابقی نقاط که هنوز به میتر مجهز نشده&zwnj;اند، امیدواریم که تا پایان سال ۱۴۰۴ طبق قانون برنامه هفتم، بتوانیم همه انبار&zwnj;ها را مجهز کنیم.</p> <p>مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده&zwnj;های نفتی افزود: همه مخازن انبار&zwnj;های نفت نیز باید به سامانه&zwnj;های اندازه گیری مخازن به صورت دیجیتالی و الکترونیکی یعنی صحت سنج و دماسنج مجهز باشند که برنامه&zwnj;های آن تعریف شده است. همچنین جایگاه&zwnj;های عرضه سوخت باید سیستم&zwnj;های دیسپچینگ داشته باشند که اطلاعات مربوط به مخازن زیرزمینی آن&zwnj;ها به سیستم دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده&zwnj;های نفتی منتقل و در آن جا پایش شود.</p> <p>ویس کرمی همچنین درباره پلمب هوشمند نفتکش&zwnj;های جاده&zwnj;ای نیز اظهار کرد: کار&zwnj;های پژوهشی مربوط به پلمب هوشمند نفتکش&zwnj;های جاده&zwnj;ای تعریف شده و یک نمونه را به سامانه پلمب هوشمند مجهز کرده&zwnj;ایم. نواقصی که داشته برطرف شده و به محض نهایی شدن این طرح، می&zwnj;توانیم پلمب&zwnj;های سیم بکسلی فعلی را با پلمب&zwnj;های هوشمند برای دریچه&zwnj;های بارگیری و تخلیه نفتکش&zwnj;های جاده&zwnj;ای، تعویض کنیم و در مسیر نیز، قابلیت ردیابی داشته باشد.</p>