369472
ایران خودرو مُلک کیست؛ ترُک ها، طالقانی ها یا کرجی ها؟
ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه همواره در کانون توجه بوده است.
<p>به گزارش جهانی پرس از خط بازار؛ ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه همواره در کانون توجه بوده است.</p>
<p>از صنعتی ها و اقتصادی ها گرفته تا سیاسیون و مردم همگی تحولات و عملکرد ایران خودرو را رصد می کنند. چرا که مدیریت صحیح و اصولی آن علاوه بر منابع صنعتی و اقتصادی می تواند به یکی از نقاط قوت صادرات کشور و آبروی ملی تبدیل شود.</p>
<p>از نکات عجیب و در عین حال تاسف بار درباره این غول صنعتی، حضور سهامداران استراتژیک خصوصی است که علی رغم تجربه و دانش خودروسازی ولی کمتر در مدیریت این شرکت به بازی گرفته می شوند. سهامدارانی که خواسته اصلی شان بهره برداری بهتر از سرمایه های شان در یک مدل «بردـبرد» در راستای منافع «شرکت و مردم» است.</p>
<p>متاسفانه طی یک دهه اخیر مالکیت شبه دولتی و نفوذ مدیریتی دولت ها در اداره ایران خودرو ضمن ایجاد نارضایتی برای سهامداران، حاصلی جز «بی ثباتی در مدیریت»، «سوء استفاده رانت خواران و فاسدان»، «افزایش زیان انباشته»،‌ «کاهش محبوبیت و مقبولیت در افکار عمومی» نداشته است.</p>
<p>اتفاقاتی که با روی کارآمدن دولت ها ادامه دار بوده و کسی نیز تصمیم عاجلی برای برون رفت از آن تاکنون نداشته است. تا زمانی که این سیکل باطل ادامه دارد، ‌صحبت از توسعه خودروسازی یک شوی سیاسی است.</p>
<p>به استناد صحبت های کارشناسان، حقوق شرعی و عقل سلیم و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، اداره هر شرکتی باید توسط سهامداران آن صورت گیرد و نه اقلیتی که خود را همواره قیّم دیگران می دانند و تصمیمات غیرعقلایی می گیرند. سیکل باطل «دخالت زیانده دولتی» باید جای خود را به «مدیریت سودده خصوصی» بدهد. ضرورتی که تجربه آن در حال حاضر در بخش خصوصی صنعت خودرو ملموس و قابل مشاهده است. محبوبیت و رضایت مردم و سیاسیون از عملکرد شرکت های خصوصی خودروساز بهترین مثال برای اثبات این مدعا است.</p>
<p>ایران خودرو میدان جنگ نیست که عده ای به واسطه سوابق مقدس شان، خود را لایق مدیریت آن بدانند. ایران خودرو باغ طالقان نیست که «میر سهیل ها» در آب و هوای آن خوشگذرانی کنند. ایران خودرو باند اسلامشهر نیست که خوش اقبال ها آن را چراغانی کنند. ایران خودرو مُلک ترک ها نیست که کیان ها برای رستگاری آن قالی ببافند. در نهایت ایران خودرو بنیاد میشیگان نیست که یاران آقابزرگ به آن مهاجرت کنند.</p>
<p>ایران خودرو متعلق به سهامداران اصلی آن است. سهامدارانی که از ترس باندهای سیاسی و جناجی، آقازاده ها، برادرزن زاده ها، دامادزاده ها و عروس زاده ها نگران سرمایه های خود هستند تا به یغما نرود. ایران خودرو نه متعلق به طالقانی ها است و نه ترک ها بلکه متعلق کرجی های جاده مخصوص است. همان هایی که سال ها برای صنعت تلاش کرده اند.<br />
</p>