369593 آغاز دور جدید فعالیت انجمن سواد رسانه ای ایران هفتمین نشست سراسری فعالان سواد رسانه‌ای کشور با حضور اعضای انجمن سواد رسانه ای ایران و برخی مدیران دستگاه های مسئول در حوزه فضای مجازی و رسانه امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس، پنجشنبه ۱۳ دی&zwnj;ماه هم&zwnj;زمان با سالروز ولادت امام محمدباقر علیه&zwnj;السلام، هفتمین نشست سراسری فعالان سواد رسانه&zwnj;ای کشور در محل &laquo;فرهنگسرای رسانه&raquo; برگزار شد.<br /> محوریت این نشست، نقش سواد رسانه&zwnj;ای در تحلیل تحولات اخیر منطقه، نقد و بررسی عملکرد آموزش و پرورش در حوزهٔ سواد رسانه&zwnj;ای، و نیز شبکهٔ نمایش خانگی، سواد رسانه&zwnj;ای و والدگری رسانه&zwnj;ای بود که با نمایش یک ویدیو به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت سرلشکر شهید حاج&zwnj;قاسم سلیمانی همراه شد.<br /> دکتر &laquo;مهدی شکیبایی&raquo; رئیس فرهنگسرای رسانه در ابتدای نشست ضمن خوشامدگویی به میهمانان با تأکید بر اهمیت سواد رسانه&zwnj;ای گفت: &laquo;چند روز قبل از سقوط نظام سوریه در جلسه&zwnj;ای، یکی از کسانی که در میدان بود فضا را درباره تحولات سوریه برایمان تشریح کرد. تحلیل او که بر اساس تحلیل نظامی بود و توجهی به تحلیل افکار عمومی نداشت، خوش&zwnj;بینانه بود اما یک هفته بعد سوریه سقوط کرد. این نشان&zwnj;دهنده نقش رسانه&zwnj; و ضرورت برخورداری از سواد رسانه ای در شرایط امروز است.&raquo;<br /> در ادامه دکتر &laquo;سید مرتضی موسویان&raquo; رییس هیئت&zwnj;مدیره انجمن سواد رسانه&zwnj;ای ایران با تأیید صحبت&zwnj;های دکتر شکیبایی گفت &laquo;خوب است جنبه&zwnj;های دیگری از بحث تحلیل نتایجی که از صحنه سوریه داشتیم ارائه دهیم.&raquo;<br /> او با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به دکتر پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما و همایش &laquo;افق تحول رسانه ملی&raquo; گفت &laquo;رهبر انقلاب به سه پارامتر مهم اشاره می&zwnj;کنند: دقت، تلاش و ابتکار. نبود ره&zwnj;نامه یا دکترینی که هنجارها و ناهنجارها، خط قرمزها و خط سفیدها، بایدها و نبایدها را برای اصحاب رسانه مشخص کند، نکته&zwnj;ای اساسی است.&raquo;<br /> او افزود &laquo;تسلط بر حوزه و مستندات لازم در آن، برای اصحاب رسانه، حتی بیش از کارشناسان آن، ضروری است. مسئله اصلی این است که وقتی چند روز قبل هم ندانیم در سوریه چه می&zwnj;گذرد و درست یک روز بعد از تصرف دمشق تازه متوجه می&zwnj;شویم که چه اتفاقی در جریان بوده است، یعنی تحلیل دقیقی از قدرت روایت سازی رسانه ها در جهان امروز نداریم.&raquo;<br /> موسویان افزود &laquo;بحث اساسی این است که رسانه حقیقت را می&zwnj;سازد، رسانه ابزاری است که از یک واقعیت، حقیقت را می&zwnj;سازد. حقیقت، روایتی است که رسانه می&zwnj;سازد و مخاطب آن را می&zwnj;پذیرد. چون خودش از نزدیک شاهد ماجرا نیست.&raquo;<br /> در ادامه دکتر لیلا وصالی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر عامل انجمن سواد رسانه ای ایران در این نشست گفت: &laquo;هنوز بشار سقوط نکرده بود که خبر آن در ارتش سوریه منتشر شد. این نشان می&zwnj;دهد قدرت رسانه در جنگ شناختی و پیشبرد جنگ نظامی می&zwnj;تواند مهم باشد. ما کمتر از این قدرت بهره می&zwnj;گیریم.&raquo;<br /> او به تبیین و روشنگری رهبر انقلاب و شبهه&zwnj;زدایی از دلایل حضور ایران در سوریه، اشاره کرد و گفت &laquo;ایشان دو توطئه همزمان در سوریه و عراق را با یک عبارت خنثی کردند تا جوانان این کشورها با امید وارد ماجرا شوند. این یک کار رسانه&zwnj;ای تمیز است و ما به عنوان اصحاب رسانه باید به این بیانات ضریب بدهیم و تحلیل&zwnj;های مختلف از آن را ارائه دهیم.&raquo;<br /> در بخش دیگر این گردهمایی، پنل &laquo;شبکه نمایش خانگی، سواد رسانه&zwnj;ای و والدگری رسانه&zwnj;ای&raquo; با حضور دکتر &laquo;لیلا وصالی&raquo;، دکتر &laquo;محمدصادق افراسیابی&raquo; معاون کاربران و تنظیم&zwnj;گری اجتماعی ساترا، و &laquo;محمدصادق دهنادی&raquo; معاون آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی&zwnj;های رایانه&zwnj;ای برگزار شد.<br /> افراسیابی در این پنل گفت &laquo;یکی از موضوعات مهمی که باید تبیین کنیم، این است که تنظیم&zwnj;گری صرفاً تنظیم&zwnj;گری محتوایی نیست. بسیار فراتر از این است. اما گاهی منتقدین برخی سریال&zwnj;ها و برنامه&zwnj;های شبکه نمایش خانگی ناخواسته باعث بیشتر دیده شدن محتوایی می&zwnj;شوند که به آن انتقاد دارند. چون به جای ترویج سریال&zwnj;ها و برنامه&zwnj;های مناسب شبکه نمایش خانگی که لیست برنامه&zwnj;ها و سریال&zwnj;های مناسب را مجمع تحلیلگران ساترا منتشر کرده است، در مقام عمل دائم از سریال&zwnj;ها و برنامه&zwnj;هایی صحبت می&zwnj;کنند که خودشان به آنها نقد دارند.&raquo;<br /> وی افزود: &laquo;رسانه&zwnj;ها و انجمن رسانه&zwnj;ای ایران می&zwnj;توانند درباره آثار خوب و توصیه&zwnj;شده هم به مردم اطلاع&zwnj;رسانی کنند و آنها را تشویق کنند که آثار خوب شبکه نمایش خانگی را ببینند.&raquo;<br /> افراسیابی با بیان اینکه در معاونت کاربران و تنظیم&zwnj;گری اجتماعی ساترا مجمع تحلیلگران را ایجاد کرده&zwnj;ایم گفت &laquo;اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان&zwnj;های متولی محتوایی را به این مجمع دعوت کرده&zwnj;ایم. ضمن اینکه در بحث والدگری رسانه&zwnj;ای هم لازم است خانواده&zwnj;ها مهارت&zwnj;های لازم را داشته باشند و رده&zwnj;بندی سنی محتواها را برای فرزندانشان رعایت کنند. اما بسیاری از خانواده&zwnj;ها این مسئله را رعایت نمی&zwnj;کنند. چون بحث رده&zwnj;بندی سنی در کشور ما خوب معرفی نشده و جا نیفتاده است.&raquo;<br /> وی همچنین گفت &laquo;با توجه به نیاز مخاطبان لازم است محتوا در ژانرهای مختلف تولید شود که ممکن است برخی ژانرها مخاطب خاص داشته باشد و صلاح نباشد اعضای خانواده کنار هم ببینند. در مورد برخی سریال&zwnj;ها هم ممکن است نیاز باشد والدین باید در کنار فرزندان باشند و با آنها درباره محتوای دریافتی گفت&zwnj;وگو کنند و از این طریق فرهنگ خود را به فرزند انتقال دهد. این خود، یک راهکار آموزش است و می&zwnj;تواند اتفاقات موردنظر والدین را در خانواده رقم بزند. ضمن اینکه خانواده&zwnj;ها باید به والدین بیاموزند که خودشان هم رده&zwnj;بندی سنی را رعایت کنند و محتوای با رده&zwnj;بندی سنی بالاتر را استفاده نکنند.&raquo;<br /> در ادامه دهنادی گفت: &laquo;چرا اتفاقی که دکتر افراسیابی گفتند نمی&zwnj;افتد؟ چرا همه ی هم و غم کشور روی خطوط قرمز متمرکز شده است و تلاشی برای معرفی و تبلیغ برنامه های منطبق بر خطوط سبز نمی&zwnj;شود؟ این&zwnj;ها سوالات مهمی است که باید از خود بپرسیم. ای کاش انجمن سواد رسانه&zwnj;ای هم و غم خود را بگذارد روی اینکه خط سبز محتوا را مشخص کند. برخی فعالان سواد رسانه ای مدام می&zwnj;گویند نکن، نبین، این محتواهای شبکه نمایش خانگی پشتش نفوذ دشمن است، پشتش توطئه است و... این توصیه ها به معنای استفاده نکردن از رسانه است و باعث می&zwnj;شود جامعه کار خودش را بکند و اثری که دوست دارد را ببیند و منتقدین هم دائم فریاد بزنند که فلان سریال و فلان برنامه شبکه نمایش خانگی مشکل دارد، چون نگاه خط سبزی در کشور فراموش شده است و همه روی خطوط قرمز متمرکز شده اند، تا بالاخره اخیراً یک تحولی در یکی از دستگاههای فرهنگی شکل گرفت و سازمان تنظیم مقررات ساترا، مجمع تحلیلگران را با هدف توجه به خطوط سبز ایجاد کرد.&raquo;<br /> در ادامه پنل دیگر همایش با موضوع &laquo;نقد و بررسی عملکرد آموزش و پرورش در حوزه سواد رسانه&zwnj;ای&raquo; با حضور دکتر &laquo;سجاد مهدیزاده&raquo; عضو هیئت&zwnj;علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق و سرهنگ &laquo;علی&zwnj;محمد رجبی&raquo; رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای فراجا حضور برگزار شد.<br /> مهدیزاده با دسته&zwnj;بندی مردم از نظر سواد رسانه&zwnj;ای به سه دسته گروه کف میدان، افراد آکادمیک و نیز مدیران، گفت: &laquo;این گروه&zwnj;ها جداگانه کار می کنند و گویی حرف همدیگر را خوب متوجه نمی&zwnj;شوند. نیاز است که این سه گروه با هم فکر کنند و کار را با هم پیش ببرند.<br /> ما در وزارت آموزش و پرورش در متن دو کتاب درسی داریم سواد رسانه&zwnj;ای را درس می&zwnj;دهیم. در دو سال اخیر سندی تدوین شده با نام &laquo;شایستگی&zwnj;های مشترک&raquo; که کل کتب درسی را موظف می&zwnj;کند به نکات خاصی توجه کنند، از جمله سواد ارتباط، نوبت، سواد مالی، خودمراقبتی و...&raquo;<br /> وی تأکید کرد: &laquo;بسیاری از نقص&zwnj;های کتاب درسی باید با کمک معلمات کارآمد دربیاید. اما متأسفانه ما معلق خلاق و کارآمد نداریم که این کار را بکنند. ضمن اینکه مادامی که خانواده همراه نیست و در سنین پایین برای فرزند تبلت و گوشی با اینترنت تدارک می&zwnj;بیند، معلم هم کاری نمی&zwnj;تواند بکند. در این فضا، هر خانواده&zwnj;ای باید چارچوب&zwnj;های خود را داشته باشد و محتوای در دسترس بچه&zwnj;ها را مدیریت و گزینش کنند.&raquo;<br /> او در ادامه افزود: &laquo;ساختار خانواده از نظر آموزش سواد رسانه&zwnj;ای اشکالات زیادی دارد. اما مشکل اینجاست که خانواده&zwnj;ها هم مطالبه نمی&zwnj;کنند. ضمن اینکه قرار نیست همه چیز را آموزش و پرورش و در کتاب&zwnj;های درسی حل کند. ما نیاز به عقل کلانی داریم که همه این نیروها را به هم وصل کند تا کار را با کمک هم دربیاورند.&raquo;<br /> سرهنگ &laquo;رجبی&raquo; در تحلیل مشکل موجود که کارهای فرهنگی در کشور پیش نمی&zwnj;رود گفت: &laquo;تا زمانی که اقتصاد لازم برای کارهای فرهنگی دیده نشود و نظام برنامه&zwnj;ریزی درستی نداشته باشد، کار انجام نمی&zwnj;شود. وقتی پیشنهادی به فرد یا سازمانی داده می&zwnj;شود باید قابل&zwnj;اجرا باشد. در ساختارهای حاکمیتی معمولاً این ایراد وجود دارد که سازوکاری برای کمک گرفتن از انجمن&zwnj;ها وجود ندارد، اما مدام از آنها دعوت به همکاری و همفکری می&zwnj;شود.&raquo;<br /> او همچنین افزود &laquo;روز اولی که شهید رئیسی خدمت رهبر انقلاب رسیدند به عنوان رئیس&zwnj;جمهور، آقا به ایشان فرمودند بروید ساختار حکومت را مردمی کنید. بخشی از این مردمی&zwnj;سازی در همین جا تعریف می&zwnj;شود که ساختار تعامل با مردم را ایجاد کنیم، که باید قانونش ابتدا تصویب شود.&raquo;<br /> &nbsp;در ادامه این گردهمایی احکام معاونین، مدیران، مشاورین و مسئولین جدید کارگروه های انجمن سواد رسانه ای ایران همزمان با پایان یافتن دوره مسئولیت مسئولین سابق انجمن توسط لیلا وصالی مدیر عامل و سید مرتضی موسویان رییس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای ایران به شرح زیر اعطاء شد:<br /> رئیس شورای پژوهشی انجمن: دکتر علی&zwnj;محمد اسماعیلی<br /> معاونت پژوهش: دکتر بهاره نصیری<br /> معاونت آموزش: دکتر الهه خوانساری<br /> معاونت توسعه، جذب و ارتقا سرمایه&zwnj;های انسانی: دکتر سید پیمان خادم&zwnj;الحسینی<br /> معاونت استان&zwnj;ها: فاطمه نوری جهانگرد<br /> معاونت انتشارات، مجلات و نشریات: احسان رستگار<br /> مدیر روابط عمومی: آسیه یازرلو<br /> مدیر اجرایی: دکتر نوید احمدزاده<br /> مشاور رسانه و امور بین&zwnj;الملل: دکتر حنیف غفاری<br /> مشاور امور مشارکت&zwnj;های اجتماعی: حمید بوروغنی<br /> سردبیر نشریات انجمن: سیده الناز میرشفیعیان<br /> مشاور مدیرعامل و مسئول دبیرخانه انجمن: دکتر رؤیا صدیقی<br /> مدیر کار گروه پایش نقد و تحلیل محتوای رسانه&zwnj;ای: دکتر نیره آزادی<br /> مدیر کار گروه خانواده زنان و کودکان: سیما شریفان<br /> مدیر کارگروه آموزش و پرورش: ابراهیم طالبی<br /> مدیر کارگروه بازی&zwnj;ها و سرگرمی&zwnj;های دیجیتال: مهندس مرتضی جمشیدی<br /> مدیر کارگروه تولید محتوا: دکتر علی&zwnj;اصغر فاریابی<br /> مدیر کارگروه امور فرهنگی، بازدیدها جشنواره&zwnj;ها و همایش&zwnj;ها: مرضیه قهرمانی<br /> مدیر کارگروه امور بین&zwnj;الملل: دکتر پدیده پروینی<br /> مدیر کارگروه امنیت دیجیتال: سرهنگ علی&zwnj;محمد رجبی<br /> مدیر کارگروه رسانه: رقیه بقایی<br /> مدیر پشتیبانی و پیگیری معاونت امور استان&zwnj;ها: رحمان زنگنه</p>