369688 مهم این است که انسان‌ها، تصمیمی بزرگ در زندگی داشته باشند فیلم «پسر انسان» با حضور سپیده میرحسینی کارگردان فیلم، ذبیح الله رحمانی و محسن سلیمانی فاخر، کارشناسان و منتقدان سینما و مریم پهلوانی، روان‌درمانگر شناختی، در باشگاه «سینما اندیشه» فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی شد. <p>پبه گزارش جهانی پرس، سپیده میرحسینی در این نشست گفت: فیلم را بر اساس زندگی واقعی یکی از دوستانم ساختم. در این فیلم بیش از آن&zwnj;که بخواهم به تطبیق جنسیت بپردازم، روایت انسان&zwnj;بودن برایم مهم بود. گذشتن از جنسیت و به انسانیت فکرکردن، دغدغه&zwnj;ی من در &laquo;پسر انسان&raquo; بود.<br /> وی در پاسخ به اینکه کدام شخصیت&zwnj;های فیلم، قهرمان هستند گفت: تمام کاراکترهای فیلم حقی داشتند و تنها کاراکتر برادر منفی بود. هر کدام از شخصیت&zwnj;ها وقتی از حقشان حرف می&zwnj;زنند، دقیقاً درست می&zwnj;گویند و می&zwnj;توان به آن&zwnj;ها حق داد. دنبال قهرمان&zwnj;پروری نبودم. نگاهم به شخصیت&zwnj;ها فراجنسیتی بود.<br /> شخصیت&zwnj;هایی که از آگاه&zwnj;شدن دیگران از گذشته&zwnj;شان، هراس دارند<br /> مریم پهلوانی، روان&zwnj;درمانگر نیز گفت: طرح این موضوعات، خلاقانه و شجاعانه است. فیلم هدف بزرگی دارد و آن ارتقای آگاهی&zwnj;های جامعه در برابر اقلیتی از آدم&zwnj;ها است که دیده می&zwnj;شوند اما فهمیده نمی&zwnj;شوند. در طی تجاربم با این شخصیت&zwnj;ها، احساس می&zwnj;کنم فیلم رویکرد آینده&zwnj;نگرانه&zwnj;ای دارد. گذشته&zwnj;ی این آدم&zwnj;ها خیلی پیچیده نیست، اما گذشته&zwnj;ی سخت و دردناکی است.<br /> وی افزود: دلهره&zwnj;آوربودن فیلم، نشانه&zwnj;ی موفقیت آن در اهدافش است که دلهره&zwnj;ی یک فرد ترنس را در مواجهه با گذشته&zwnj;ی دردناکش، به بیننده منتقل می&zwnj;کند. این شخصیت&zwnj;ها از آگاه&zwnj;شدن دیگران از گذشته&zwnj;شان هراس دارند و سعی بر پنهان&zwnj;کردن دارند، چون این فهمیده&zwnj;شدن کمتر درک و پذیرفته می&zwnj;شود. آیا فرهنگ آن&zwnj;ها را می&zwnj;پذیرد؟ <br /> مهم این است که انسان&zwnj;ها، تصمیمی بزرگ در زندگی داشته باشند<br /> محسن سلیمانی فاخر، منتقد و کارشناس سینما نیز در این نشست گفت: فیلم بیش از آن&zwnj;که به اختلال هویت جنسیتی بپردازد، از داشتن حق انتخاب انسان&zwnj;ها حرف می&zwnj;زند، از اراده&zwnj; در تعیین زندگی خویشتن و در عین حال از اسرار آدمی و مواجهه دیگران با رازهای فردی، از اضطراب&zwnj;های پذیرفته&zwnj;نشدن در برابر دگردیسی&zwnj;های شخصی و در نهایت، حمایت&zwnj;ها یا عدم&zwnj;حمایتی&zwnj;های حقوقی و عرفی در کشور را مطرح می&zwnj;کند.<br /> وی به فیلم &laquo;دختر دانمارکی&raquo; به&zwnj;کارگردانی تام هوپر اشاره کرد و افزود: این فیلم، نمونه&zwnj;ی درخشان این&zwnj;دست درونمایه&zwnj;هاست که از ابتدا، تغییرات و خاستگاه این نیاز را نشان می&zwnj;دهد. اساساً کارکرد این آثار، می&zwnj;تواند دنیای فردی و مشکلات این انسان&zwnj;ها را نشان دهد؛ اینکه دنیا و وقایع آن از دید یک ترنس چگونه ادراک می&zwnj;شود و نگاه دیگران به او چگونه است.<br /> وی به نمادگرایی فیلم&zwnj;ساز در عنوان فیلم، نام&zwnj;های آذر، اهورا و بهمن و نیز استفاده از چرخ فلک در نمای انتهایی فیلم اشاره کرد و گفت: فیلم&zwnj;ساز می&zwnj;توانست انگیزه و آن نیروی کششی که شخصیت را به تغییر جنسیت وا می&zwnj;دارد را به تصویر بکشد.<br /> وی به نقل از کیر کگور &zwnj;گفت: مهم این است که انسان&zwnj;ها، تصمیمی در زندگی داشته باشند که با وجودشان در ارتباط باشد. تصمیمی که فرد با آن رابطه برقرار کند و بتواند بسط، گسترش و ممکن&zwnj;شدن خودش را محقق کند و در فیلم &laquo;پسر انسان&raquo;، قهرمان فیلم و دیگر شخصیت&zwnj;ها درگیر این تصمیم بزرگ می&zwnj;شوند.<br /> در فیلم &laquo;پسر انسان&raquo;، زاویه&zwnj;دید به&zwnj;درستی انتخاب شده است<br /> ذبیح الله رحمانی، منتقد سینما نیز گفت: فیلم &laquo;پسرانسان&raquo; به&zwnj;عنوان یک فیلمِ هنر و تجربه&zwnj;ای، دارای نقاط قوت و ضعفی است. به&zwnj;لحاظ سوژه&zwnj;ی حساس و تابوبودن ماجرای دختری که به پسر تغییر جنسیت می&zwnj;دهد، شجاعت لازم را دارا است. دلهره&zwnj;آور و در بعضی از لحظات درخشان بوده و ساختار هنری روایت هم، قابل&zwnj;قبول است.<br /> وی یادآور شد: به&zwnj;علت عدم&zwnj;آشنایی با روایت در فیلم&zwnj;های سینمایی ما، معمولاً از عنصر زاویه&zwnj;دید به&zwnj;درستی استفاده نمی&zwnj;شود؛ اما در فیلم &laquo;پسر انسان&raquo; از زاویه&zwnj;دید به&zwnj;خوبی بهره&zwnj;برداری شده است. فیلم در رفتارها، منش&zwnj;ها و خلق&zwnj;ها نامعمول است، چراکه فیلم در چارچوب مشخصی جای نمی&zwnj;گیرد و بنابراین فیلم غیرمعمول نیز هست.<br /> رحمانی با اشاره به اینکه نام فیلم برگرفته از متون کتب&nbsp; قدیم انجیل که لقب منجی &laquo;مسیح&raquo; یادآور جهان هست و معنای لغوی آن، قدرت ابدی و بی&zwnj;زوال است، گفت: ارسطو در رساله&zwnj;ی&nbsp; بوطیقا (فن شعر) که برای سایر هنرها هم صدق می&zwnj;کند، چنین نوشته: &laquo;در رهگذر روایت، به&zwnj;تقلید دست زند که در این حال، یا همچون هومر در قالب&nbsp; شخصیتی دیگر فرو رود، یا از زبان خود بی&zwnj;هیچ تغییری سخن گوید. راه سومی نیز هست: این که همه&zwnj;ی شخصیت&zwnj;هایش را هم&zwnj;چون افرادی زنده در برابر دیدگان ما مجسم کند.&raquo; در فیلم &laquo;پسر انسان&raquo; ضلع سوم مورد استفاده قرار گرفته&zwnj; است؛ بنابراین در فیلم همه&zwnj;ی انسان&zwnj;ها معرفی می&zwnj;شوند که چه&zwnj;کسی هستند.<br /> وی افزود: در روند پرداخت، فیلم دارای اشکالاتی نیز هست. به همه&zwnj;ی شخصیت&zwnj;ها در رفتار و عملکرد، پرداخت شده است، الا شخصیت دختر که به&zwnj;خوبی پرداخت نشده و آرمیتا انگاری وجود خارجی نداشته است؛ در صورتی که همه&zwnj;ی اتفاقات حول محور دختر می&zwnj;چرخد. نکته&zwnj;ی دیگر اینکه کلیت اثر گفتگومحور بوده و زمان فیلم نیز می&zwnj;توانست با حذف بعضی از سکانس&zwnj;ها، بهتر شود.<br /> &nbsp;</p>