369801 مستند جادوی جاده‌های دور در همایش سالانه دارالاکرام اکران شد دارالاکرام در همایش سالانه خود با حضور کنشگران اجتماعی، فعالان حوزه‌ی خیر عمومی و اندیشمندان حوزه‌ی علوم اجتماعی به اکران مستند جادوی جاده‌های دور پرداخت و گزارشی از فعالیت‌های بیست‌وسه ساله‌ی خود در حمایت از آموزش بیش از 8 هزار دانش‌آموز در معرض خطر ترک تحصیل ارائه کرد. <p><strong>به گزارش جهانی پرس- مهتاب محمدی- </strong>مستند جادوی جاده&zwnj;های دور به کارگردانی مژگان ایلانلو کنشگر و فعال اجتماعی؛ عضو انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و برنده جایزه حقوق بشر وین و با حمایت موسسه دارالاکرام در سفر ایشان به 10 شعبه از شعب 23گانه دارالاکرام ساخته شده است.<br /> این مستند روایتگر دنیای کودکان و نوجوانانی از سراسر ایران است که بی&zwnj;توجه به کاستی&zwnj;های اطرافشان در حال بازآفرینی روایتی از خود هستند؛ کودکانی که ایلانلو آنها را سرمایه&zwnj;های واقعی این سرزمین معرفی می&zwnj;کند؛ بچه&zwnj;هایی که نقطه مشترک تمام آنها تولد در یک فقر اقتصادی و تبعیض هولناک با امیدی بی&zwnj;نهایت به سوی آینده است. <br /> هر یک از ما می&zwnj;توانیم جاده&zwnj;ای را صاف کنیم تا کودکی با جادوی خود در آن پیش برود <br /> ایلانلو رویاهای پارادوکسیکال این کودکان و نوجوانان را به خوبی به تصویر کشیده است؛ رویاهای زیبایی که گرچه با واقعیت فاصله دارند اما باعث می&zwnj;شوند آنها بتوانند رنج&zwnj;های زندگی را تاب بیاورند و امیدوارانه ادامه دهند و به گفته&zwnj;ی ایشان، رویا آن چیزی است که این کودکان و نوجوانان، هزاران برابر بیش از غذا، خوراک، پوشاک و کیف و کفش به آن نیاز دارند.<br /> فراستخواه: تنها تکیه&zwnj;گاه لازم برای زیستن در این جهان پرمخاطره رویاها هستند<br /> دکتر مقصود فراستخواه، جامعه&zwnj;شناس، پژوهشگر، استاد دانشگاه، برنده&zwnj;ی جایزه ترویج علم، جایزه&zwnj;ی نشان دهخدا و برگزیده&zwnj;ی جایزه&zwnj;ی فارابی در بخش مطالعات میان&zwnj;رشته&zwnj;ای در این نشست کودکان حاضر در مستند جادوی جاده&zwnj;های دور را از نسل آلفا و بتا معرفی کرد که قرن 21 به آنها سپرده خواهد شد؛ جهانی بسیار شلوغ، آشوبناک و بی&zwnj;قاعده؛ جهانی که گزینه&zwnj;های انتخاب در آن بسیار محدود است و اگر کنشگری خلاق و هوشمند نباشیم، مکانِ کنش&zwnj;ها و بازی&zwnj;های بازیگران خواهیم شد. <br /> فراستخواه گفت: ما می&zwnj;خواهیم از آینده&zwnj;ی خود محافظت کنیم؛ از آینده&zwnj;ی سرزمین ایران؛ از جهانی که در نیمه&zwnj;ی راه خود است، جهانی که ناتمام است و 11 هزار کودک و نوجوان عضو در سامانه به مهربانی در کنار 18 میلیون کودک و نوجوان دیگر به اضافه&zwnj;ی میلیون&zwnj;ها کودک دیگر قرار است طرح ناتمام ایران را تمام و از آینده&zwnj;ی این سرزمین مراقبت کنند.<br /> ایشان تنها تکیه&zwnj;گاه لازم برای زیستن در این جهان پرمخاطره را رویاها دانست؛ رویاهای کودکان حاضر در مستند جادوی جاده&zwnj;های دور.<br /> اگر کودکان و نوجوانان تجربه&zwnj;ی مراقبت شدن داشته باشند، از همدیگر مراقبت خواهند کرد<br /> فراستخواه گفت: این مستند پرسش&zwnj;های زیادی را پیش روی ما می&zwnj;افکند؛ آن هم در شرایطی که ساختارهای ما نه تنها هوشمند نیستند بلکه کودن، علیل و سنگدل هستند و امیدی نیست که ساختارها و سیستم&zwnj;های رسمی کاری برای این کودکان بکنند؛ بنابراین ما کودکان را به آینده&zwnj;ای می&zwnj;سپاریم که دچار فرسایش شده&zwnj; است و ما نیز در معرض خستگی ذهنی هستیم و همه ما باید تلاش کنیم از این ماند و اینرسی رها شویم.<br /> ایشان کمترین چیزی را که فرزندان ما در چنین شرایطی به آن نیاز دارند تجربه&zwnj;ی حس مراقبت شدن؛ رویت&zwnj;پذیر شدن و دیده شدن با رویاها و صورت خیال آنها توصیف کرد و افزود: این تجربه&zwnj;ی مراقبت شدن در همراهی با یک نهاد مردمی؛ نهاد معطوف به خیر عمومی و نهاد مراقبت از تعلیم و تربیت محقق می&zwnj;شود و اگر این کودکان و نوجوانان تجربه&zwnj;ی مراقبت شدن را داشته باشند از همدیگر مراقبت خواهند کرد و امیدوارانه و با تلاش به دنبال تحرک اجتماعی و مراقبت از خانواده خواهند بود چون تجربه&zwnj;ی مراقبت شدن را زیسته&zwnj;اند و خودشان هم می&zwnj;خواهند که مراقبت کنند. <br /> فراستخواه افزود: مستند جادوی جاده&zwnj;های دور به تفکر و خیال تک تک ما دامن می&zwnj;زند و گشودگی تازه&zwnj;ای در ذهن&zwnj;ها ایجاد می&zwnj;کند اما مهم&zwnj;ترین امری که در این فیلم دیده می&zwnj;شود یک امر کلی و آن جادوی جاده&zwnj;های دور است؛ چرا که وقتی ذهن اجتماعی یک ملت مورد تجاوز قرار می&zwnj;گیرد، ذهن دیگر کلیات و امر کلی را نمی&zwnj;بیند و درگیر جزئیات می&zwnj;شود؛ مردمی هم که زیر خط فقر باشند، امور کلی را دیگر نمی&zwnj;بینند و درگیر جزئیات می&zwnj;شوند؛ در حالی که باید بتوانند ذهن را بازسازی و احیا و خود را از تروما و زخم ذهنی رها کنند.<br /> ایشان اهمیت کار خانه&zwnj;ی کرامت و دلیل برقراری آن را در دیدن همین امر کلی دانست؛ امور کلی زندگی؛ آینده ایران؛ سرزمین؛ بشریت؛ حقِ بودنِ کسانی که محکوم به بودن هستند و حق دانستن دارند؛ چرا که محکومین به زندگی حداقل این حق را باید داشته باشند که یاد بگیرند چطور زندگی کنند.<br /> فراستخواه گفت: مکان دولتی نمی&zwnj;تواند از امر کلی این سرزمین و زندگی این مردم حمایت کند؛ مکان دولتی آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را قلمرو مستعمراتی خود کرده است و زندگی مردم را قلمرو مستعمره&zwnj;ی خویش می&zwnj;داند؛ بنابراین از مکان دولتی نمی&zwnj;شود امید داشت که با وجود وضعیت فعلی که هوشمند و شایسته نیست، از آینده&zwnj;ی این سرزمین مراقبت کند.<br /> فراستخواه دارالاکرام را یکی از مصادیق مکان اجتماعی تعلیم و تربیت معرفی کرد که به بچه&zwnj;ها مهارت می&zwnj;آموزد؛ امکان و فرصت یادگیری می&zwnj;دهد؛ تسهیلات لازم فراهم می&zwnj;کند که بیاموزند چطور یاد بگیرند؛ برای خود زندگی کنند و چطور با هم زندگی کنند.<br /> میراحمدی&zwnj;زاده: فعالیت خیریه&zwnj;ها همچون فعالیت حیاتی مویرگ&zwnj;های بدن است که دیده نمی&zwnj;شود<br /> دکتر مصطفی میراحمدی&zwnj;زاده، مدیرعامل موسسه&zwnj;ی دارالاکرام، در ادامه&zwnj;ی این نشست گفت: همان&zwnj;طور که اگر قلب انسان مومن را بشکافی در آن خوف و رجا؛ شوق و امید و ترس و اشتیاق برابر است، همه&zwnj;ی ما در این شرایط پیچیده اجتماعی از یک سو آسیب&zwnj;ها، مشکلات و پیچیدگی&zwnj;های زیاد و از سوی دیگر سوسوهای امید، رشد و تعالی، انسان&zwnj;های موفق و کارهای فرهنگی خوب را می&zwnj;بینیم.<br /> ایشان فعالیت خیریه&zwnj;ها را به مویرگ&zwnj;هایی حیاتی تشبیه کرد که دیده نمی&zwnj;شوند اما این کشور را نگه داشته&zwnj;اند و شهرها را حفظ می&zwnj;کنند.<br /> میراحمدی&zwnj;زاده افزود: مجموعه&zwnj;های بزرگی هستند که بسیار بهتر و خالص&zwnj;تر از ما با همه سختی&zwnj;ها در مناطق محروم مشغول کارند که اگر اینها نبودند و بی&zwnj;نام و نشان کار نمی&zwnj;کردند، مطمئنا بحران&zwnj;ها شدیدتر از این بود که هست و البته این نه به این معناست که ما باید جای دولت را بگیریم یا دولت مسئولیت ندارد و نه به این معناست که ما متوجه نمی&zwnj;شویم چه دارد می&zwnj;گذرد؛ ما با امید زنده هستیم و معتقدیم کنشگران و مجموعه&zwnj;ها همبستگی&zwnj;ها را حفظ می&zwnj;کنند و شبکه&zwnj;های داوطلبی می&zwnj;سازند. <br /> ایشان تاکید کرد: ما برای ساخت آینده نباید نقش دولت را بزرگ کنیم؛ دولت باید در همان محدوده خودش فعالیت کند و این کارها کار بخش خصوصی و ان جی اوهاست و ما نه باید به خط سیاست بلغزیم و نه ناامید شویم و کرامت جامعه را خراب کنیم؛ بلکه باید در چارچوب و خط مرزی به سوی پیشرفت حرکت کنیم.<br /> ایشان با اشاره به بی&zwnj;گناهی 18 هزار کودکان کشته&zwnj;شده در غزه و دانش&zwnj;آموزانی که اکنون در آنجا نمی&zwnj;توانند تحصیل کنند و نیز دختران افغانستان که اجازه&zwnj;ی تحصیل ندارند، گفت: ما برای آنها همان قدر قلبمان می&zwnj;لرزد که برای کودکان مستند جادوی جاده&zwnj;های دور.<br /> میراحمدی&zwnj;زاده آینده&zwnj;ی دارالاکرام را ادامه&zwnj;ی داستان گذشته&zwnj;ی آن توصیف کرد و گفت: جمعی خالصانه 23 سال پیش دور هم جمع شدند و از کارهای کوچک شروع کردند و در یک دوره&zwnj;ی تحول دیجیتال، با راه&zwnj;اندازی سامانه&zwnj;ی به مهربانی، کار خود را گسترش دادند و افزود: البته این افتخار دارالاکرام نیست؛ چراکه ما آمده&zwnj;ایم که نباشیم و کاش روزی برسد که نیاز به حضور ما نباشد.<br /> مدیرعامل موسسه دارالاکرام ابراز امیدواری کرد اگر کسی روزی ثروتی داشت آن را به ساخت کلینیک مشاوره و مددکاری اختصاص دهد؛ چراکه بچه&zwnj;ها و مادران به قدری به مشاوره و مددکاری نیاز دارند به پول نیاز ندارند آنها به محبت، دیده شدن و شنیده شدن نیاز دارند و تاکید کرد: اگر در کنار تمام خدماتی که دارالاکرام به دانش&zwnj;آموزان و خانواده&zwnj;های آنها ارائه می&zwnj;دهد، نیاز به مشاوره و مددکاری را تامین نکند، چرخه&zwnj;ی فقر را شدیدتر و گرفتارتر کرده است.<br /> نازنین همایون&zwnj;پور؛ روایتگر تصویریِ جادوی جاده&zwnj;های دور <br /> شرکت&zwnj;کنندگان در این برنامه علاوه بر تماشای مستند جادوی جاده&zwnj;های دور که در کوشک باغ هنر برگزار شد از گالری عکس برپاشده به همین مناسبت نیز دیدن کردند؛ عکس&zwnj;هایی که بازگوکننده&zwnj;ی جهان کودکانی بودند که بی&zwnj;توجه به کاستی&zwnj;های اطرافشان در حال بازآفرینی روایتی از خود هستند؛ کودکان و نوجوانانی از ایلام؛ جیرفت؛ نیمروز؛ آبادان؛ دزفول؛ شوش و به نمایندگی از بیش از 8 هزار کودک و نوجوان به مهربانی که قهرمان زندگی خود هستند با قصه&zwnj;ای که انتخاب می&zwnj;کنند.</p> <p>&nbsp;</p>