369913 کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» منتشر شد کتاب شیوه نوازندگی ساز «اودو» همان کوزه با تالیف محمدرضا رئیسی توسط انتشارات نای و نی منتشر شد. <p>به گزارش جهانی پرس، محمدرضا رئیسی مولف کتاب شیوه نوازندگی ساز &laquo;اودو&raquo; در خصوص بخش های این کتاب گفت: کتاب شیوه نوازندگی اودو، به ریشه&zwnj;های ساز اودو پرداخته است و تاریخچه&zwnj;ی آن از منشاء سنتی&zwnj;اش در نیجریه تا جایگاهش در موسیقی امروز را بررسی می&zwnj;کند. در ادامه آموزش&zwnj;های عملی در قالب ارائه نت&zwnj;های موسیقی برای نواختن آن&nbsp; و تکنیک&zwnj;های ساده و پیشرفته برای ایجاد صداها و ریتم&zwnj;های متنوع را در این کتاب خواهید دید. در پایان، نقش کاربردی اودو در سبک&zwnj;ها و ژانرهای مختلف موسیقی در نواختن ریتم&zwnj;هایی که در موسیقی سرتاسر جهان مشترک است&nbsp; ، بررسی شده است.</p> <p>این نوازنده سازهای کوبه ای با اشاره به ویژگی&zwnj;های فنی و آموزشی این کتاب بیان داشت: کتاب شیوه نوازندگی ساز &laquo;اودو&raquo; به نحوی تدوین شده است تا هم برای نوازندگان سازهای کوبه&zwnj;ای که &laquo;اودو&raquo; را به عنوان ساز دوم می&zwnj;نوازند کاربردی&nbsp; باشد و هم نیاز مبتدیان را به کلی مرتفع سازد.</p> <p>وی اضافه کرد: برای جلوگیری از یکنواختی ناشی از تمرینات ابتدایی ریتم، این کتاب به نحوی تدوین شده تا هنرجویان بتوانند قطعاتی را&nbsp; نیز بر مبنای الگوهای ریتمیکی که آموختند، بنوازند و نتیجۀ تمرین خود را به صورت عملی ببینند.&nbsp; البته برای یادگیری هرچه بهتر مطالب کتاب، نمونۀ صوتی اکثر تمرینها قابل دسترسی است و می توان از آن بهرۀ فراوانی برد.</p> <p>رئیسی افزود: با توجه به این که تمامی تکنیک&zwnj;ها با متن و عکس توضیح داده شده است، یادگیری این ساز برای کسانی که با یک ساز کوبه&zwnj;ای آشنا هستند بسیار ساده و روان است اما برای کسانی که با هیچ سازی آشنا نیستند کمک گرفتن از مدرس تخصصی این ساز می تواند نقش بسیاری ایفا کند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>این نوازنده سازهای کوبه ای که تا به امروز تالیف کتابهای آموزشی درباره شیوه نوازندگی ساز کاخن و&nbsp; کتاب آموزش پالماس را در کارنامه هنری خود دارد، &laquo;اودو&raquo; (کوزه) را یک ساز کوبه&zwnj;ای منحصربه&zwnj;فرد که اصل و ریشۀ آن به موسیقی سنتی نیجریه برمی&zwnj;گردد، دانست و گفت: این ساز گلابی شکل از گِل یا سرامیک ساخته می&zwnj;شود و دارای یک دهانه در بالا و یک حفره در بدنۀ ساز است که با ضربه&zwnj;زدن روی آنها سبب تغییر جریان هوا در ساز شده و با نواختن انگشتان بر روی بدنه این ساز صداهای متنوعی تولید می&zwnj;شود. ساز اودو به دلیل داشتن صدایی زیبا و دلنشین، امروزه در موسیقی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است و در ژانرهای مختلف موسیقی در جهان اعم از جَز و پاپ به کار گرفته می&zwnj;شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>او که تا کنون در بسیاری از فستیوالهای خارجی اجرا داشته درباره لزوم نوشتن متد های جدید برای سازها بیان داشت : نوشتن متدهای جدید برای سازهای کوبه&zwnj;ای می&zwnj;تواند بسیار مؤثر باشد که البته در بسیاری از موارد این اتفاق هم افتاده است و نتیجه&zwnj;بخش بوده که یکی از نتایج این اتفاق می تواند .&nbsp; پاسخ به نیازهای موسیقی مدرن باشد چرا که موسیقی مدرن همواره در حال تحول است و متدهای قدیمی ممکن است نتوانند به&zwnj;خوبی پاسخگوی نیازهای سبک&zwnj;های جدید یا تکنیک&zwnj;های پیشرفته باشند. متدهای جدید می&zwnj;توانند مهارت&zwnj;هایی را آموزش دهند که برای نوازندگی در سبک&zwnj;های معاصر، مانند جَز، فیوژن، یا موسیقی تلفیقی، ضروری هستند</p> <p>وی ادامه داد: ساختاردهی بهتر به آموزش یکی دیگر از نتایج نوشتن متدهای جدید برای سازهاست چرا که متدهای جدید با استفاده از اصول آموزشی مدرن، می&zwnj;توانند فرآیند یادگیری را گام&zwnj;به&zwnj;گام و علمی&zwnj;تر کنند و از پراکندگی مطالب که در برخی کتاب ها دیده می شود جلوگیری کرده و اطلاعات را در قالب درس های منظم، همراه با تمرینات و توضیحات واضح به هنرجویان ارائه دهد. این روش باعث می&zwnj;شود هنرجویان بهتر بتوانند مفاهیم را درک کرده و مهارت&zwnj;ها را به&zwnj;درستی اجرا کنند.&nbsp; ایجاد انگیزه در هنرجویان هم نتیجه دیگر این اتفاق است . من معتقدم استفاده از متدهای قدیمی گاهی برای نسل جوان خسته&zwnj;کننده و غیرجذاب است. متدهای جدید می&zwnj;توانند با ترکیب خلاقیت، استفاده از فناوری&zwnj;های آموزشی (مانند فایل های صوتی، ویدئوهای آموزشی یا اپلیکیشن&zwnj;ها)، و تمرین&zwnj;های متنوع، انگیزه بیشتری برای یادگیری ایجاد کنند.</p> <p>رئیسی که بیش از ۳۰ کارگاه آموزشی درباره نواختن ساز کاخن در شهرهای مختلف ایران برگزار کرده ،&nbsp; حفظ و ارتقای سازهای کوبه&zwnj;ای و تطبیق با هنرجویان را یکی دیگر از نتایج نوشتن متدهای جدید آموزش سازها دانست و ادامه داد: نوشتن متدهای جدید می&zwnj;تواند به ارتقای آگاهی نسبت به سازهای کوبه&zwnj;ای و حفظ میراث آن&zwnj;ها کمک کند. این متدها می&zwnj;توانند تکنیک&zwnj;های قدیمی را با روش&zwnj;های مدرن ترکیب کرده و به شکلی ارائه دهند که این سازهای برای نسل&zwnj;های جدید جذاب باقی بمانند.از سویی دیگر هر هنرجو نیازها و اهداف خاص خود را دارد. متدهای جدید می&zwnj;توانند آموزش را برای طیف گسترده&zwnj;ای از هنرجویان، از مبتدیان تا حرفه&zwnj;ای&zwnj;ها، تطبیق دهند.در نتیجه، متدهای جدید نه&zwnj;تنها مؤثر هستند، بلکه ضروری&zwnj;اند، زیرا پلی میان سنت و مدرنیته ایجاد می&zwnj;کنند و زمینه&zwnj;ساز رشد موسیقی و هنرمندان آینده می&zwnj;شوند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>کتاب شیوه آموزشی ساز &laquo;اودو&raquo; در ۱۶۷ صفحه توسط انتشارات نای و نی منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است.</p> <p>&nbsp;</p>