369918 دریچه نگاه شخصی فیلمساز به تمام بحران‌هایی‌ست که ما از قبل می‌شناسیم فیلم «برکه خاموش» با حضور بهادر زمانی، کارگردان فیلم، محمدامیر جلالی و محسن سلیمانی فاخر، از کارشناسان و منتقدان سینما، در باشگاه «سینما اندیشه» فرهنگسرای اندیشه، نمایش و نقد و بررسی شد. <p>به گزارش جهانی پرس، بهادر زمانی در این نشست گفت: ساختار فیلم &laquo;برکه خاموش&raquo; بیشتر از اینکه فضای روایت&zwnj;های مدرن را به خودش بگیرد، بیشتر شباهت به آثار کلاسیک دارد و این خودش بدون اشاره به تاریخی دقیق، بیننده را به گذشته نزدیک هدایت می کند. <br /> وی ادامه داد: در واقع فیلم، به دور از سیاه نمایی، معضلی را بررسی می&zwnj;کند که عملاً از سال&zwnj;های وقوع آن گذشته، اما دلیل اصلی مسئله که اشاره غیر مستقیم به خانواده از هم گسسته دارد، همچنان در جامعه موج می&zwnj;زند. <br /> این بازیگر سینما ادامه داد: شخصیت اصلی این فیلم، تمام کمبودهای عاطفی و تربیتی خود را در جامعه جستجو می کند و همین فقدان، کافی&zwnj;ست تا یک نوجوان، اسیر جریانات انحرافی شود. <br /> وی افزود: این اثر با وجود نشان دادن محدودیت ها و مصائب حوزه موسیقی بالاخص برای دختران نوجوان، همچنان دریچه امید را برای مخاطب باز می&zwnj;گذارد. <br /> زمانی تصریح کرد: ساخت این فیلم در سخت&zwnj;ترین شرایط شیوع بیماری کرونا یعنی به اوایل آن دوران در بهار و تابستان سال ۹۹ برمی&zwnj;گردد. بالطبع، از استفاده و حضور بسیاری از تجهیزات، نیروهای متبحر و لوکیشن&zwnj;های خاص، محروم بود و این زحمت کار را چند برابر کرد.<br /> وی در پایان گفت: از تمام کسانی که سینمای مستقل را حمایت می کنند و همچنان سینما را عرصه&zwnj;ای برای گفتگوی فرهنگی و لحظاتی تفکر و تعقل می بینند، سپاسگزاری کرد.</p> <p>دریچه نگاه شخصی فیلمساز به تمام بحران&zwnj;هایی&zwnj;ست که ما از قبل می&zwnj;شناسیم<br /> محمدامیر جلالی، منتقد و نویسنده سینمایی نیز گفت: تردیدی نیست که فیلم &laquo;برکه خاموش&raquo; به عنوان فیلم اول یک فیلمسازِ مستقل، دغدغه&zwnj;ای ارزشمند و قابل احترام دارد. اما آنچه بیش از همه درباره چنین آثاری مطرح است، دراماتیزه نشدن این دغدغه&zwnj;ها در مدیوم سینماست. به عنوان نمونه فیلم به روایت زندگی دختری می&zwnj;پردازد که سودای نوازندگی پرکاشن دارد و در این راه با موانع زیادی روبرو می&zwnj;شود. اما ایراد مهمی که در گام اول به چشم می&zwnj;آید، عدم پرداخت مناسب این علاقه&zwnj;ی ویژه برای برکه است. <br /> وی ادامه داد: فقدان صحنه&zwnj;هایی همچون خلوت برکه با ساز و یا طراحی سکانسی که نشان بدهد او در نواختن این ساز از همه بهتر است و وجه تمایز خاصی دارد (به جای آنکه خود کاراکتر مدام به صورت کلامی بر متمایز بودنش اصرار بورزد)، موجب شده که مخاطب از ابتدا به اهمیت این علاقه و هدف ویژه کاراکتر پی نبرد و به سختی با او همراه شود.<br /> &nbsp;جلالی افزود:&nbsp; همچنین فیلمساز در پرداخت موانع پیش روی شخصیت برکه در مسیر فیلم، حساب زیادی روی اطلاعات داده شده از طریق صدای ذهن او و همچنین پیش&zwnj;آگاهیِ مخاطب از محدودیت&zwnj;های زنان در جهان واقعی بیرون از فیلم باز کرده است و بسیاری از لحطات دراماتیک را به تصویر نمی&zwnj;کشد. در حالی که آنچه از روایت چنین محدودیت&zwnj;هایی اهمیت دارد و به فیلم هویت می&zwnj;دهد، دریچه نگاه شخصی فیلمساز به تمام بحران&zwnj;هایی&zwnj;ست که ما از قبل می&zwnj;شناسیم.</p> <p>&laquo;برکه خاموش&raquo; راوی خشونت نمادینِ معطوف به زنان است <br /> محسن سلیمانی فاخر، کارشناس و&nbsp; منتقد سینما نیز گفت: در جای جای فیلم می توان &laquo;خشونت نمادین&raquo; را دید. این عبارت، مفهومی است که توسط &laquo;پیر بوردیو&raquo; مطرح شد و به شکلی از خشونت غیرفیزیکی، برآمده از هنجارهای جامعه اشاره دارد که گاها آرام و پنهان است. در فیلم &laquo;برکه خاموش&raquo;&nbsp; این خشونت معطوف و مسئله زنان است. یعنی هم برکه و هم مهشید(همسر شامخ) در فیلم مورد خشونت های متعددی چه در خانواده و چه در اجتماع هستند و فیلمساز خواسته یا ناخواسته به این مهم در جامعه اشاره داشته است.<br /> وی ادامه داد: فیلمساز می&zwnj;توانست با پرداخت به روابط علل و معلولی،&nbsp; بیشتر به واقع گرایی فیلم تمرکز می کرد، فیلم دیر شروع می شود و در جاهایی احساس می شود سکانس هایی فراموش یا حذف شده اند.<br /> وی گفت: اینکه فیلمساز دغدغه مند است و اثرش هم این دغدغه اجتماعی را به دوش می کشد مخاطب را با فیلمی محترم روبرو می&zwnj;کند، اما تماشاگر تا به اکت ها باور نداشته باشد، واکنش ها برای خوشایند نیست. <br /> حمایت والدین، مهترین عامل عبور از مشکلات اجتماعی برای دختران است<br /> فرانه کریمیان فر، بازیگر نقش برکه نیز گفت: خود به عنوان کسی که نوازنده هست، برخی از مشکلات ورود زنان به این&nbsp; عرصه را مانند کاراکتر برکه تجربه و درک کرده است، اما یکی از مهمترین پارامترها برای عبور از این مشکلات همراهی والدین&nbsp; است تا بر نامرادی&zwnj;ها و سنگ اندازی&zwnj;ها پیروز شد، برکه در این فیلم، تنها و از حمایت خانواده محروم بود.<br /> نشست با پرسش و پاسخ به پایان رسید.</p> <p><br /> &nbsp;</p>