370121 احیای مجدد بخش بعلاوه فجر یک تصمیم جسورانه بود مرتضی بنابی، کارگردان نمایش «خُلواره» احیای مجدد بخش بعلاوه فجر را یک تصمیم جسورانه از سوی شورای سیاستگذاری و دبیر این رویداد هنری دانست. <p><strong>به گزارش جهانی پرس</strong>- نمایش &laquo;خُلواره&raquo; به نویسندگی ساموئل بکت و کارگردانی مرتضی بنابی در بخش بعلاوه فجر چهل&zwnj;وسومین جشنواره بین&zwnj;المللی تئاتر فجر در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه رفت.</p> <p>بنابی با اشاره داستان این نمایش گفت: &laquo;خُلواره&raquo; یک تجربه عمیق انسانی&zwnj; است. مسئله اساسی در این نمایش، واکاوی فرآیند بسط، شکوفایی و توسعه فردیِ اشخاص بازی در مواجه با سوژگی امر &laquo;حافظه&raquo; است.</p> <p>او ادامه داد: در این جا، &laquo;حافظه&raquo; خود بدل به یک ساختار نظام&zwnj;مندی می&zwnj;شود که طیف گسترده&zwnj;ای از کشمکش&zwnj;های روایی در آن روی می&zwnj;دهد، تا به واسطه آن، لاجرم موجبات استحاله زیست اشخاص بازی فراهم شود.</p> <p>این هنرمند بیان کرد: به طور کلی می&zwnj;توان گفت، شخصیتِ جهان داستانی بکت، در مواجه با امر خطیر &laquo;بیهودگی&raquo;، چه در مقابله با آن و یا در تاب آوردن چنین وضعیتی، ناگزیر از بی معنایی مطلق، دستاویزی جز جهانِ &laquo;قصه&raquo; نخواهد داشت. حربه&zwnj;ای که می&zwnj;توان در پی یأس فلسفی که شخصیت بدان دچار شده است، به کار رود. روی آوردن شخصیت به داستان&zwnj;گویی؛ داستانی که راوی خود از سرانجام آن آگاه نیست و رویدادهای آن در خلال نمایشِ اصلی، ساخته، پرداخته و بازگو می&zwnj;شود.</p> <p>بنابی افزود: در &laquo;خُلواره&raquo; اما معادله طوری دیگر است. شاید بدین جهت است که می&zwnj;توان گفت با متفاوت ترین اثر بکت مواجه هستیم، یا به زعم نگارنده، &laquo;غیر بکتی&zwnj;ترین&raquo; اثر بکت. این بار دیگر تنها رویکردی فلسفی، محل بحث نیست. در یک مواجه بی سابقه، خوانش آنالیتیکِ نمایشنامه بکت، سویه&zwnj;ای میان رشته&zwnj;ای به خود می&zwnj;گیرد و شاهد در هم آمیزی رویکرد معمول فلسفی آثار بکت، با امری روان&zwnj;کاوانه هستیم.</p> <p>او ادامه داد: داستان&zwnj;گویی شخصیت اصلی نمایش، از این رو صورتی متفاوت به خود می&zwnj;گیرد، که این فرآیند داستان&zwnj;گویی از سوی شخصیت، به طور متناوب، در تقابل با فروپاشی روانی وی قرار می&zwnj;گیرد. این بار دیگر حربه قصه&zwnj;گویی نه از پی یک &laquo;یأس فلسفی&raquo; بلکه متاثر از یک رهیافت در مسیر نجات و رهایی سوژه از بند نیهیلیستی ویرانگر می&zwnj;باشد، تا به واسطه آن، یک بار و برای همیشه، از چرخه معدوم تکرار بگریزد.</p> <p>او با اشاره به اضافه شدن بخش بعلاوه فجر پس از 5 سال وقفه به جشنواره بین&zwnj;المللی تئاتر فجر عنوان کرد: این بخش تقریبا بعد از پنج سال، به همت انجمن صنفی تماشاخانه&zwnj;های خصوصی، مجددا وارد جدول&zwnj; زمانبندی اجراهای جشنواره تئاتر فجر شد. اتفاقی که بدون تردید یکی از جسورانه&zwnj;ترین تصمیمات شوای سیاست&zwnj;گذاری وقت بود. اما رقابتی شدن آن، ارجحیت مضاعفی دارد. قطع به یقین در آینده&zwnj;ای نزدیک شاهد تاثیرات این رویکرد تازه در این دوره از جشنواره، در قالب افزایش تقاضا جهت اجرا در تماشاخانه&zwnj;های خصوصی، خواهیم بود. و چه بسا این امر موجب شود تا سالن&zwnj;های خصوصی، در مرحله پذیرش آثار جهت اجرا در طول یک سال را، از منظر کیفی و هنری در اولویت سیاست&zwnj;گذاری&zwnj;های خود قرار دهند و سبب اصلاح رویکردهای صرف مالی شود. بدون شک این مسئله، بار دیگر، بخش خصوصی را به یکی از ارکان مهم اعتلای فرهنگی کشور بدل می&zwnj;سازد و سبب رونق مدیوم اصیل هنر نمایش می&zwnj;شود.</p> <p>این هنرمند گفت: دوام و حیات ساختار فرهنگی و هنری کشور، جز با شکل&zwnj;گیری رویکردی حمایتگرانه و دغدغه&zwnj;مند از سوی متولیان فرهنگی کشور، در مواجه با ظرفیت&zwnj;های بالقوه هنری ممکن نیست. تردیدی نیست که یکی از این مواجهات، ساماندهی بستری رقابتی در مدیوم مورد بحث در یک اشل ملی می&zwnj;باشد. جشنواره تئاتر ایران، مادامی می&zwnj;تواند در راستای این امر خطیر و متعالی در حرکت باشد و با تمام ارزش&zwnj;های آن هم&zwnj;سو، که بتواند بستری عادلانه را فراهم سازد و با واپس&zwnj;رانی امور نوستالژیک و مستعمل، شرایط را برای ایجاد موقعیتی تعاملی میان هنرمندان جوان دیگر استان&zwnj;ها تسهیل نماید، تا به واسطه آن جان تازه&zwnj;ای به تئاتر این روزهایمان بخشد.</p> <p>بنابی در پایان گفت: در آخر امیدوارم تا جشن&zwnj;هایی از این دست در بستر فرهنگی و هنری کشور، تنها متوجه یک مسیر متعالی گردد، و آن رشد و شکوفایی ظرفیت&zwnj;های بالقوه و معرفی رویکردهای تازه و نوآورانه شود، که به تمامی در راستای تکریم ارزش&zwnj;های گرانبهای انسانی و مفاهیم عمیق و بنیادین باشد.</p>