370166 بخش روایت نشده تاریخ در «هناسه» نشست نقد و بررسی کتاب «هناسه» یکشنبه ۱۴ بهمن ماه در سالن اوستای حوزه هنری برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی،&zwnj; نشست پانزدهم از سلسله نشست&zwnj;های &laquo;پاورقی&raquo; که محفلی برای گفت&zwnj;وگوی اهالی کتاب با محوریت تولیدات مراکز استانی حوزه هنری است، به بررسی و نقد رمان &laquo;هَناسَه&raquo; از استان سمنان اختصاص یافت.</p> <p>در این نشست با حضور راضیه بهرامی&zwnj;راد نویسنده و محمد قاسمی&zwnj;پور کارشناس و منتقد، کتاب &laquo;هناسه&raquo; مورد نقد و بررسی قرار گرفت. این رمان براساس یک داستان واقعی و با نگاهی به زندگی یک خانواده عراقی و ظلم رژیم بعث عراق به کُردنشینان و اهالی حلبچه نوشته شده است.</p> <p>داستان کتاب در حلبچه، کوهستان&zwnj;های کردستان، شکارگاه پرور سمنان و شهر سمنان اتفاق می&zwnj;افتد. بهرامی&zwnj;راد در این رمان زندگی خانواده&zwnj;ای از اهالی حلبچه را در سال ۱۳۵۳ به تصویر می&zwnj;کشد که بر اثر حمله رژیم بعث به ایران مهاجرت می&zwnj;کنند و پدر به عنوان محیط&zwnj;بان در ایران مشغول به کار می&zwnj;شود. &laquo;هناسه&raquo; ماجرای زندگی این خانواده با محوریت مادر خانواده با نام &laquo;هناسه&raquo; است. به گفته راضیه بهرامی&zwnj;راد &laquo;هناسه&raquo; اولین کتاب از سه&zwnj;گانه این مجموعه است و قرار است کتاب&zwnj;های بعدی از نگاه &laquo;بارام&raquo; همسر هناسه و &laquo;بفرین&raquo; جاری هناسه نوشته شود.</p> <p>چالش بزرگ<br /> در ابتدای نشست، راضیه بهرامی&zwnj;راد درباره ایده شکل&zwnj;گیری اثر گفت: کتاب شخصیت&zwnj;های واقعی دارد، من با این خانواده آشنایی داشتم اما جزئیات زندگی&zwnj;شان را دقیق نمی&zwnj;دانستم و قضیه آوارگی&zwnj;شان و انتخابشان به عنوان شکاربان نکات جالبی بود که توجه من را جلب کرد.&nbsp; حس کردم مسیر زندگی آن&zwnj;ها باید نوشته شود.&nbsp; برای نوشتن کتاب به کردستان عراق رفتم و حلبچه را از نزدیک دیدم؛ مقایسه پرور سمنان با&nbsp; حلبچه برایم جالب بود. به طور کل تا ارتباط شکل نگیرد نمی&zwnj;شود نوشت و گاهی نوشتن کتاب کار بسیار سختی بود و اشک زمان همذات&zwnj;پنداری خودم با هناسه چالش بزرگی بود.</p> <p>زیست متفاوت مرد و زن<br /> بهرامی&zwnj;راد که قلم زدن را با نوشتن فیلمنامه&nbsp; شروع کرده است از روند نویسندگی اش اینطور بیان کرد: بعد از فیلمنامه&zwnj;نویسی تعدادی داستان کوتاه نوشتم و در ادامه در حوزه هنری سمنان زیر نظر آقای زارع سراغ نوشتن رمان رفتم. خوبی کارگاه&zwnj;های رمان در این است که ایشان هر آنچه را که بلد است به&nbsp; بقیه یاد می دهد و&nbsp; ظرفیت شاگرد پروری زیادی دارد. &laquo;هناسه&raquo;، دو جلد دیگر دارد که مستقل از این رمان و متفاوت از هناسه هستند. به طور کل زیست یک مرد متفاوت از زیست یک زن است.<br /> کتابی روشنگر<br /> محمد قاسمی&zwnj;پور که به عنوان کارشناس در این نشست حضور داشت با اشاره به اینکه ادبیات و هنر زیاد به سراغ مباحث مرتبط با اقوام کُرد رفته&zwnj;اند، افزود: گستردگی اقوام کُرد زیاد و در عراق، ایران و ترکیه گسترده&zwnj;اند از آن&zwnj;جا که در این گستره، اغلب التهابات و ناآرامی بوده است و از طرفی جغرافیا و طبیعتش باعث شده در سینمای ایران و ترکیه و بعضا عراق خیلی به سراغش بروند. امتیاز &laquo;هناسه&raquo; در مقابل دیگر کارهای نوشته شده این است که بازه زمانی را عقب&zwnj;تر برده است و از اوایل دهه ۵۰ و چند سال مانده به پایان دولت پهلوی&nbsp; شروع می&zwnj;شود.</p> <p>وی در ادامه افزود: بسیاری از مطالب این بخش برای خواننده ایرانی تازگی دارد. عملا آنچه در زمان پهلوی می&zwnj;گذشت و شامل سانسور خبری می&zwnj;شد، مثل سیل مهاجران کُرد که آرام و بی&zwnj;صدا آمدند و اقامت داده شدند از این نظر کتاب روشنگر است و به قسمت روایت نشده تاریخ می&zwnj;پردازد.</p> <p>تعلق خاطر نویسنده به هناسه<br /> در ادامه، این کارشناس ادبی به زبان و ویژگی&zwnj;های ادبی رمان هناسه پرداخت و عنوان کرد: کتاب از زبان اول شخص نوشته شده است، نثر صمیمی دارد و خواننده در خواندن آن مشکلی پیدا نمی&zwnj;کند و می&zwnj;تواند سریع کتاب را بخواند. نویسنده در مقام رمان&zwnj;نویس مجاز است درباره برخی واقعیت&zwnj;ها دخل و تصرف داشته باشد، اما یک نقد کوچک به کتاب دارم. نویسنده در طول رمان نشان می&zwnj;دهد که به هناسه به عنوان شخصیت اصلی قصه، تعلق خاطر دارد درحالی&zwnj; که نباید در داستان&zwnj;نویسی چنین اتفاقی رخ دهد. در رمان شخصیتی با عنوان &laquo;خالو رشید&raquo; وجود دارد که کلمات قصار می&zwnj;گوید که می&zwnj;توانست این کلمات قصار از زبان نویسنده نوشته شود.</p> <p>وی در ادامه اظهار کرد: ما از &laquo;خالو رشید&raquo; این داستان خوشمان می&zwnj;آید و به ذهن ما جان می&zwnj;دهد،&zwnj; درعین حال &laquo;خالو رشید&raquo; شخصیت&zwnj;پردازی واقعی نداشته و صرفاً یک تیپ است، اما ۱۳-۱۴ شخصیت دیگر رمان همه مدیریت شده هستند. ما هناسه را می&zwnj;شناسیم این جنس زن کرد مقیم ایران را می شناسیم.</p> <p>قاسمی&zwnj;پور عنوان کرد: چیزی که برای من جذابیت دارد این است که رمان ۳۴ سال قبل تمام می&zwnj;شود، در این چند سال و برای بچه&zwnj;هایی که تعدادشان زیاد است، چه اتفاق&zwnj;هایی می افتد؟ من ترجیح می&zwnj;دهم اگر قرار باشد جلدهای بعدی رمان نوشته شود نسل عوض شده باشد و وقایع در قرن جدید رخ دهد.</p> <p>این کارشناس ادبی در ادامه به نقاط ضعف رمان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال &laquo;باغ مینو&raquo; به خوبی توصیف نشده است و به عنوان خواننده انتظار داشتم توصیف بیشتری درباره آن بخوانم. از آنجایی که رمان و داستان بهترین معلم&zwnj;ها هستند و بیشترین ویژگی&zwnj;ها را برای زیستن می&zwnj;شود از ادبیات داستانی یاد گرفت، اما در کتاب به طور مثال ما آمدن یک &laquo;نوروز&raquo; را نمی&zwnj;بینیم، بیشتر سرما هست و زمستان. در حالیکه کُردها آیین&zwnj;های خاصی برای قبل و بعد از نوروز دارند ما در رُمان هیچ آداب و رسومی را نمی&zwnj;بینیم.</p> <p>به گفته قاسمی&zwnj;پور، نویسنده کتاب را در سمنان نوشته است. این استان یکی از مهدهای داستان&zwnj;نویسی است و قلم به&zwnj;دستان خوبی دارد. در شهرهای استان سمنان در طول سال کارگاه&zwnj;های ادبی خوبی برگزار می&zwnj;شود و دورهمی&zwnj;هایشان بسیار پربار است و نتیجه آن تقویت نیروهای متعهد و جوان است. هربار که این کارگاه ها را می&zwnj;بینم لذت می&zwnj;برم چراکه سرشار از حرکت به سوی نوشتن است.</p>