370214 وزیر علوم: ایران پس از انقلاب اسلامی در عدالت آموزشی و آموزش عالی موفق بوده است وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با مقایسه کوتاهی بین دستاورد‌های علمی، آموزشی و فناوری و تامین عدالت ایران کنونی با ایران سال ۵۷ مشخص می‌شود که ایران در عدالت آموزشی و آموزش عالی و تامین عدالت موفق بوده است. این دستاورد بزرگی است که از آن یاد می‌کنیم. <div>به گزارش&nbsp;<a href="https://www.iribnews.ir/fa/sport">جهانی پرس از&nbsp;صدا و سیما</a>، حسین سیمایی صراف در مراسم افتتاح مرکز تحول دیجیتال صنعت در دانشگاه تهران گفت: یکی از خوشی&zwnj;های دهه فجر رفتن به محیط&zwnj;های علمی و برگزاری این افتتاح&zwnj;ها است که موجب تقویت روحیه و نشاط می&zwnj;شود.</div> <div>&nbsp;</div> <div>وی خطاب به حاضران گفت: با مقایسه کوتاهی بین دستاورد&zwnj;های علمی، آموزشی و فناوری و تامین عدالت ایران کنونی با ایران سال ۵۷ حتما تصدیق می&zwnj;کنید که ایران در عدالت آموزشی و آموزش عالی و تامین عدالت موفق بوده است. این دستاورد بزرگی است که از آن یاد می&zwnj;کنیم.</div> <div>&nbsp;</div> <div>سیمایی صراف اظهار کرد: در سال ۵۷ ایران ۷۵ هزار دانشجو داشت و امروز این تعداد به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است و اگر در آن سال ۷۵۰۰ عضو هیات علمی داشتیم امروز این عدد به ۸۵ هزار نفر رسیده است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>وزیر علوم خاطر نشان کرد: سهم ما در تولید علم ۴ دهم درصد بود و امروز سهم ما به ۲ درصد رسیده است.&nbsp;</div> <div>&nbsp;</div> <div>وی نسبت اعضای هیات علمی زن دانشگاه&zwnj;های کشور تا سال ۵۷ را ۱۵ درصد و امروز ۳۴ درصد عنوان کرد و یادآور شد: همین توفیق و دستاورد در حوزه&zwnj;های فناور محقق شده است ولی اینها کافی نیست، چون در مقایسه با کشور&zwnj;های منطقه، ما در یک موقعیت مناسبی به سر می&zwnj;بریم.</div> <div>&nbsp;</div> <div>وزیر علوم با اشاره به جایگاه علمی ایران در سال ۵۷ گفت: جایگاه علمی ایران در سال ۵۷ حدود ۵۳ بوده و اکنون این جایگاه به عدد ۱۷ ارتقا یافته ولی انتظار و آرزو&zwnj;های ما بیش از این است و امیدواریم با رفع موانع، ایران به جایگاه واقعی خود برسد و رشد و توسعه ایران روز افزون باشد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>وی پارک&zwnj;ها را نهاد&zwnj;های واسط توصیف کرد و یادآور شد: این بسیار دلپذیر است که دانشجویی که در محیط دانشگاه گام برمی دارد، در کنار خودش ثمره علم و دانش خود را ببیند و بسیار خوب است که عاقبت دانشجو بودن، حضور در صنعت و رشد و شکوفایی صنعت است و دانشجو علم خود را علم موثری بداند.</div> <div>&nbsp;</div> <div>سیمایی صراف با بیان اینکه دانشجویان وقتی در محیط کلاس دانشگاهی قرار می&zwnj;گیرد در ابتدا از خود سؤال می&zwnj;کنند که تحصیل من چه اثری دارد، ادامه داد: وجود پارک&zwnj;های فناوری به دانشجویان امید و انگیزه می&zwnj;دهد که تحصیل&zwnj;شان را با روحیه بهتری ادامه دهند؛ از این رو اینکه پارک&zwnj;ها در دانشگاه&zwnj;ها ایجاد می&zwnj;شود بسیار ایده جذاب و ثمر بخشی است.</div> <div>&nbsp;</div> <div>وزیر علوم ایجاد پارک&zwnj;های فناوری در دانشگاه&zwnj;ها را موجب رشد علم دانست و اظهار کرد: این اقدام موجب می&zwnj;شود که رشد صنعت از طریق دانشگاه&zwnj;ها محقق شود.</div> <div>&nbsp;</div> <div>سیمایی صراف خاطر نشان کرد: خوشبختانه قانون جهش تولید دانش بنیان بستر حقوقی و قانونی خوبی برای صنعت ایجاد کرده چرا که موجب شده تا صنعت با کمترین هزینه تحقیق و توسعه به دانشگاه بسپارد و امیدوارم که صنایع از مواد قانونی ۱۱ و ۱۳ آشنا شوند و از مزایای آن بهره ببرند.</div> <div>&nbsp;</div> <div>وزیر علوم افزود: در این زمینه خیلی نیاز نیست تا مدیران کار خاصی انجام دهند و همین که رفع موانع صورت دهند، کار&zwnj;ها می&zwnj;گیرد.</div> <div>&nbsp;</div> <div>وی تاکیدکرد: در حال حاضر این ظرفیت بزرگ در اختیار قراردارد ولی در جا&zwnj;هایی شنیده&zwnj;ام که شاید بخش&zwnj;های دیگر به اندازه کافی با این ظرفیت آشنا نیستند و نیاز است در این زمینه روشنگری صورت گیرد تا تبدیل به فرهنگ شود.</div> <div>&nbsp;</div> <div>سیمایی صراف در پایان با بیان اینکه توسعه ایران نیازمند توسعه علمی است و فناوری نتیجه علم است و دانشگاه متولی توسعه علمی به شمار می&zwnj;آید و توسعه علمی منجر به توسعه فناوری خواهد شد، خاطرنشان کرد: تاسیس پارک&zwnj;ها در کنار دانشگاه&zwnj;ها یعنی علم و فناوری و فناوری نتیجه علم است و امیدواریم روز به روز شاهد رونق هر جهت بیشتر پیوند علم و فناوری و دانشگاه و صنعت و جامعه باشیم.</div>