370461 در چهارشنبه‌های فرهنگی نفت مطرح شد؛ نفت را به عنوان پدیده نفرین شده قلمداد نکنیم اولین نشست چهارشنبه‌های فرهنگی نفت با بازبینی بخش‌هایی از فیلم «موج، مرجان، خارا» ساخته ابراهیم گلستان و معرفی کتاب «یک میراث استعماری» در حضور ماندانا تیشه‌یار نویسنده، مترجم و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی،تقی آزاد ارمکی جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران و مهدی افشارنیک روزنامه‌نگار و مستندساز برگزار شد. <p>به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، ماندانا تیشه&zwnj;یار نویسنده، مترجم و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای این نشست به اشغال جزیره خارک و تاریخ جزایر سه&zwnj;گانه تحت مالکیت ایران اشاره کرد.<br /> تیشه&zwnj;یار همچنین به کتاب&nbsp;یک میراث استعماری و تلاش استعمار برای ایجاد اختلاف اشاره کرد و در ادامه یادآور شد: بعد انقلاب و از زمانی که امارات متحده عربی شکل گرفت تنش&zwnj;ها خیلی کم شد تا اینکه رئیس جمهور امارات در سال 1374 خواست تا پرونده مالکیت جزایر و اختلافات به دادگاه لاهه ارجاع داده شود که این ادعا مورد پشتیبانی قرار گرفت و در آن زمان هاشمی رفسنجانی با سخنرانی در نماز جمعه نکاتی را مطرح کرد که باعث فروکش کردن بحران شد. در این میان ایران اعلام کرد که اختلافاتش با بریتانیا بوده و ربطی به شیوخ منطقه ندارد.&nbsp;<br /> وی اظهار کرد: در تحرکات اخیر بیانیه شورای همکاری خلیج فارس دانشگاه علامه طباطبایی تصمیم گرفت برنامه&zwnj;هایی مثل سفر استادان و دانشجویان به جزیره ابوموسی، همایش توسعه اجتماعی اقتصادی جزایر سه گانه و گفتگو با مسئولان جزیره را برگزار کند بنابراین ما پیگیر هستیم در توسعه اجتماعی این مناطق نقش موثری ایفا کنیم.<br /> تقی آزاد ارمکی جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در بخش دیگر این نشست یادآور شد: سه حوزه و فضا وجود دارد که کنش سیاسی و نگاه هویتی ما را تعیین می&zwnj;کند که منزلت دولت و حاکمیت و جامعه مدنی است. اگر رابطه این سه را به لحاظ تاریخی نگاه کنیم متوجه می&zwnj;شویم که ما در زمانه&zwnj;ای که درگیر یک کنش قدرتمند اقتصادی می&zwnj;شویم رابطه حاکمیت و دولت و جامعه مدنی و دیگران یک صورت پیدا می&zwnj;کند.<br /> وی خاطرنشان کرد: در دوره صفویه که اوج آن در دوره شاه عباس کبیر بود، ابریشم موضوع مهم بازی اقتصادی منطقه و ایران محسوب می&zwnj;شد ضمن اینکه منسوجات و کمی طلا و جواهر و خشکبار و زعفران هم در تجارت مطرح بود. در آن برهه &nbsp;دولت مرکزی ایران و حکومت به شکل قدرتمند منبع درآمدش ابریشم بود و بعد همه اتفاقات سیاسی منطقه&zwnj;ای با ابریشم صورت&zwnj;بندی می&zwnj;شد. شاه عباس همه ثروت و منفعتش از ابریشم بود و او سعی میکند موضوع سیاسی را هم با آن صورت&zwnj;بندی کند و در اینجا جابجایی نفوذ بیگانگان رقم می&zwnj;خورد. ابریشم برای ایرانیان در آن دوره تولید ثروت می&zwnj;کند و راه عرصه اقتصاد هم عوض &zwnj;می&zwnj;شود. اتفاقا در این دوره جامعه ایرانی غنی است و کالا در شمال تولید می&zwnj;شود و برای کشور ثروت می&zwnj;آورد.<br /> آزاد ارمکی بیان کرد: وقتی حکومت مرکزی در ایران و جامعه مدنی قوی هستند خیلی مداخله&zwnj;گری انجام نمی&zwnj;شود و در این دوره یعنی دوره صفویه ایران مهم می&zwnj;شود و تولید کالا، ثروت و هویت و تنظیم جامعه با دولت شکل می&zwnj;گیرد ولی در دوره قاجار وقتی حکومت مرکزی و جامعه مدنی ضعیف می&zwnj;شود، اقتصاد از دستور کار خارج می&zwnj;شود و حتی در دوره ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه ما از غرب حسرت با خود به ایران آوردیم. در این دوره عنصر سوم یعنی دیگران نقش اساسی در کشور پیدا می&zwnj;کنند و هم آلمانی&zwnj;ها و هم پرتغالی&zwnj;ها و هم انگلیسی&zwnj;ها دست به اشغال می&zwnj;زنند که ما بخش اعظمی از سرزمینمان را در حال از دست دادن بودیم. در دوره کشف نفت به عنوان عنصر مهم ثروت&zwnj;ساز و هویت&zwnj;ساز می&zwnj;بینیم که دولت ما صدایش بلندتر می&zwnj;شود بعد با پول و ثروت جامعه هم جان می&zwnj;گیرد و یک پسروی دیگران موضوعیت پیدا می&zwnj;کند.<br /> نفت کالای ملی<br /> وی افزود: هر دولتی که سرزمین حکومت و جامعه مدنی قدرتمند داشته باشد این پدیده&zwnj;ها حل می&zwnj;شود و کسی جرات نمی&zwnj;کند ادعای چیزی را کند که اشغال کرده است و مدعی بخش دیگری از ایران باشد.<br /> آزاد ارمکی تاکید کرد: نفت به عنوان عنصر سرنوشت&zwnj;ساز در زمان ضعف و اختلال در نظام بین&zwnj;الملل و جامعه مدنی اثرگذار نیست و تولیدکننده ثروت نیست و تصاحب شده و این برای من آزاردهنده است ولی من منتظر قوت&zwnj;گیری اجتماعی و سیاسی هستم چون صداها یک شبه خاموش خواهد شد و نیروهای مزاحم از حاشیه سرزمین رفع می&zwnj;شود.<br /> وی افزود: ما از نفت خیلی بد استفاده کرده&zwnj;ایم و نفت به عنوان یک پدیده زشت جلوه داده شده چون زشت سیرتان آن را تصاحب کردند و دولت متجاوز نفت را از بین می&zwnj;برد.<br /> در اینجا میخواهم به این نکته اشاره کنم که منشا و منبع فهم ما از جایگاه و اهمیت نفت است و ما بخاطر ایدئولوژی خطرناک نفت را نابود کردیم و اجازه دادیم به صاحبان نفت &nbsp;اجازه دادیم تا آن را مجانی آن را ببرند پس پیشنهاد اول من این است که نفت را اینقدر پدیده نفرین شده قلمداد نکنیم و مردان ملی باید از نفت به عنوان کالای ناب و پدیده ملی حمایت و دفاع کنند. نکته دوم این است که ایران را بر اساس استان&zwnj;ها تعریف نکردیم&nbsp; بلکه بر اساس دو فضای حوزه&zwnj;های فرهنگی و دیگری شمال و جنوب و شرق و غرب تعریف کردیم.<br /> ما نسبت به جنوب همیشه دغدغه&zwnj;مند بودیم و اضطراب داشتیم. منازعات ما در جنوب اتفاق افتاده و سوال این است که چطور همسایه جنوبی مهمتر از همسایه&zwnj;های شرقی&zwnj;مان هستند. در حالیکه اگر توجه به کشور شرقی می&zwnj;کردیم بهتر بود ولی ما آن را مرکز تجاوز اعلام کردیم. عنصر مهم هویتی ما از نوع تعریف اینگونه&zwnj; است که ایران جنوب، به اندازه ایران شمالمان مهم است بنابراین باید بیش از آنچه گفته&zwnj;ایم به اینکه چقدر این عنصر در توضیح ایران امروز و فردا مهم است، توجه کنیم.<br /> با بیان اینکه هویت ایرانی هویتی است که با جنوبش معنا پیدا می&zwnj;کند ولی این به معنای همه ایران در جنوب بودن نیست، اظهار کرد: مسئله ما استان نیست و وقتی از جنوب و شرق و غرب می&zwnj;گوییم جنوب فراتر از بخش جغرافیایی خط کشیده و مولفه&zwnj;های بیرونی است. نکته سوم این است که باید بخش به حاشیه رفته جایی برای حضور شود. مناطق ما باید قابل زیست باشد تا تفریح را ممکن و تولید ثروت کند.<br /> مهدی افشارنیک روزنامه&zwnj;نگار و مستندساز سخن خود را با چند سوال مبنی بر اینکه وقتی صحبت از امنیت یا تمامیت ارزی در جزایر می&zwnj;شود از چه می&zwnj;خواهید دفاع کنید؟ از خاک یا زیست مردم؟ آغاز کرد و یادآور شد: در جزایر اصلا زندگی وجود ندارد و اگر دنبال ایران هستید که انتهای عمان و هند هم ایران است و تا سوریه ایران است.<br /> وی از محدودیت&zwnj;ها در سفر به جزایری چون خارک گفت و سپس بی&zwnj;سکنه بودن این جزایر پرداخت.<br /> ضرورت زندگی در جنوب<br /> افشارنیک اظهار کرد: در ۱۱۰ سال گذشته نفت مهمترین صنعت ایران است که مدرنیته، دانش و ثروت آورد. همچنین تنها صنعتی که قابلیت رقابت جهانی دارد نفت است. احمد محمود در آثارش به عنوان مهمترین رمان&zwnj;نویس ما در جنوب، چیزهای از سرقت نفت می&zwnj;بیند و این پس زمینه که نفت در حال غارت است بوجود آمد. اصل اقتصاد ایران نفت است و پا به پای مشروطه ایران را مدرنیته کرد اما سوال این است که اندازه مشروطه به نفت بها داده شد؟<br /> وی همچنین با انتقاد به مدیریت نفت عنوان کرد: مسئله ما در دفاع از تمامیت ارزی این است که باید در جنوب زندگی برپا کنید که این امر هم منهای نفت ممکن نیست. نفت به گونه&zwnj;ای مدیریت شده که هیچ کس را به عنوان سرمایه&zwnj;گذار قبول نمی&zwnj;کنید و هیچ بخشی از بازار با نفت در اقتصاد شریک نیست پس همه چیز بر دوش دولت می&zwnj;افتد و از سویی دیگر حاکمیت نفت اجازه نمی&zwnj;دهد با صنعت بجوشد. این در حالی است که بخش خصوصی است که می&zwnj;تواند در جزایر ما امنیت ایجاد کند.<br /> این نویسنده و روزنامه&zwnj;نگار با بیان اینکه نفت از فرهنگ دور شده است گفت: در گذشته مهمترین آثار ایران با حمایت انتشارات نفت شکل گرفت و شرکت نفت حامی فرهنگ جامعه بود و با فرهنگ جامعه تلفیق داشت اما وقتی چنین فرهنگی نباشد جایش نفرت خواهد آمد و تا نفرت برکنار نشود توسعه شکل نمی&zwnj;گیرد.<br /> در بخش پایانی این نشست نقشه کشف شده در سال ۱۳۵۴ که نقشه راهنمای خطوط دریایی منطقه اقیانوس هند و اطراف آن است، رونمایی شد و سپس تفاهم&zwnj;نامه&zwnj; همکاری فرهنگی بین انتشارات وزارت نفت و نشر چاپخش به امضا رسید.</p>