۱۴۰۲/۵/۱۵ - ۱۶ : ۵۹

نقش سکوها در ارتقای سواد فضای مجازی خانواده‌ها

نقش سکوها در ارتقای سواد فضای مجازی خانواده‌ها

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، نخستین جلسه شورای سواد فضای مجازی ساترا با هدف اجرایی‌سازی دستورالعمل «الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی» مصوب کمیسیون عالی ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری کودک و نوجوان، سازمان بسیج رسانه کشور، انجمن سواد رسانه‌ای ایران و مجمع «رصتا» آن برگزار شد.

دکتر محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در این جلسه گفت: بر اساس دستورالعمل «الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی» مصوب کمیسیون عالی ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی، تمام سکوهای دارای مجوز از ساترا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای وظایفی در حوزه ارتقای سواد فضای مجازی کاربران خود هستند که بخشی از مسئولیت پیگیری این سند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی نیز به ساترا واگذار شده است.

وی افزود: در هر یک از جلسات شورای سواد فضای مجازی ساترا در سال جاری، یکی از ۲۰ سکوی برتر کشور در حوزه صوت‌و تصویر فراگیر دعوت خواهند شد تا ابتدا اعضای شورا و سپس سایر دستگاه‌های مسئول در جریان اقدامات رسانه‌های فراگیر برای ارتقای سواد فضای مجازی کاربران قرار بگیرند.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا خاطر نشان کرد: آگاه‌سازی کاربران نسبت به حقوق، مسئولیت‌ها و پیامدهای استفاده از خدمات و محتوای فضای مجازی، اطلاع‌رسانی شیوه استفاده صحیح از خدمات و محتوای ارائه شده و رده‌بندی سنی آنها، اطلاع‌رسانی به اولیا درخصوص نحوه نظارت بر کودکان و نوجوانان و مراقبت از ایشان در هنگام استفاده از خدمات و محتوای فضای مجازی جزو مواردی است که بر اساس مصوبه کمیسیون عالی ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی و ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی باید توسط رسانه‌های فراگیر دارای مجوز از ساترا مد نظر قرار گیرد.
در ادامه این جلسه فاطمه فراهانی مدیر توسعه کسب‌وکار سکوی «دیجیتون» به‌عنوان مدیر یکی از ۲۰ رسانه فراگیر برتر کشور ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سکو برای ارتقای سواد فضای مجازی کاربران گفت: «دیجیتون» دارای امکان فعال‌سازی نظارت والدین بر مصرف رسانه‌ای کودکان و نوجوانان است که با انتخاب این گزینه خانواده‌ها می‌توانند محصولات مناسب برای فرزندان خود را در سه رده‌بندی سنی ۳ تا ۶ سال، ۷ تا ۱۲ سال و بالاتر از ۱۲ سال مشاهده کنند.

وی اضافه کرد: همکاران ما در «دیجیتون» آمادگی دارند تا برای کاربران این سکو مجموعه انیمیشن‌هایی با موضوع آموزش مهارت‌های سواد رسانه‌ای تولید کنند تا شاهد ارتقای سواد فضای مجازی کودکان و نوجوانان عضو «دیجیتون» باشیم.

دکتر سیدمرتضی موسویان مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران نیز در این جلسه با اشاره به آمادگی انجمن سواد رسانه‌ای ایران برای آماده‌سازی طرحی برای ارتقای سواد رسانه‌ای کاربران رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر گفت: سکوهای صوت‌و تصویر فراگیر می‌توانند با نمایش مجموعه تولیدات سواد رسانه‌ای مرکز توسعه فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساترا، حوزه هنری، تبیان و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای امکان ارتقای سواد رسانه‌ای والدین و آموزش راهکارهای نظارت بر مصرف محصولات رسانه‌ای کودکان را فراهم کرده و انجمن سواد رسانه‌ای ایران نیز برای والدینی که ویدئوهای سواد رسانه‌ای نمایش داده شده در سکوها را مشاهده کنند، گواهی بر خط برخورداری از مهارت سواد رسانه‌ای را صادر خواهد کرد.

در ادامه این جلسه مهناز مظاهری مستندساز و مدیر سکوی «تابان تی‌وی» به‌عنوان نماینده مجمع «رصتا» در شورای سواد فضای مجازی ساترا معرفی شد و اعضای شورا به بحث و تبادل نظر در خصوص راهکارهای ارتقای سواد فضای مجازی با مشارکت سکوهای دارای مجوز از ساترا پرداختند.