به گزارش جهانی پرس از
صدا و سیما، سرهنگ موسوی پور گفت: با توجه به اینکه شبها سرعتها افزایش پیدا میکند و زمینه تخلفات حادثه ساز بیشتر فراهم میشود، برخی رانندگان با رفتارهای غلط ترافیکی خود امنیت و آرامش دیگر شهروندان و رانندگان را به خطر میاندازند.
وی افزود: در شش ماهه اول امسال نزدیک به ۳۰۰ نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند که ۶۰ درصد از این تصادفات منجر به فوت در بزرگراهها اتفاق میافتد.
سرهنگ موسوی پور گفت: ۵۵ درصد تصادفات منجر به فوت در شب اتفاق افتاده و از این میزان ۳۹ درصد مربوط به عابرین پیاده و ۵۴ درصد مربوط به موتورسواران میباشد.
رییس پلیس راهور پایتخت افزود: این آمار و تصادفات دلخراش و حوادث دردناک ما را برآن داشت که طرح تشدید برخورد با تخلفات در بزرگراهها را آغاز نماییم و با تخلفات حادثه ساز که باعث میشود امنیت و آرامش در معابر شهر تهران به خطر بیافتد برخورد نماییم.
وی گفت: تخلفات شبانه در پایتخت تنها لایی کشی و حرکات مخاطره آمیز و سبقت و سرعتهای غیر مجاز نیست بلکه تردد خودروهای سنگین در لاین سوم، استفاده از نورهای شدید و زنونی و سرعتهای زیاد و بحث خطرات دیگر مانند توقف در حاشیه بزرگراه نیز میباشد.
سرهنگ موسوی پور افزود: بحث توقف در حاشیه بزرگراهها بسیار مهم است چرا که در شب سرعتها زیاد میشود و همین موضوع امکان بروز حوادث را بسیار زیاد میکند.
وی گفت: همچنین تردد عابرین پیاده در شبها در برخی بزرگراهها و سرعت غیر مجاز و تاریکی هوا هر دو باعث بروز خطرات جبران ناپذیری برای موتورسواران و عابرین پیاده میشود که تصادفات را افزایش میدهد.
سرهنگ موسوی پور افزود: در اکثر حوادثی که روی میدهد علت اصلی حادثه متاسفانه در محل نیست. چرا که رانندگانی هستند که حرکات مخاطره آمیز و حرکات نمایشی انجام میدهند و باعث تغییر مسیر خودروهایی میشوند که در مسیر و لاین اصلی خود در حال حرکت هستند و باعث ایجاد حوادث جبران ناپذیری برای آنان میشوند و پس از آن از محل خارج شده و حادثهای دردناک را رقم زده و خانوادهای را داغدار میکنند.
وی گفت: پلیس راهور در طرح تشدید برخورد با این تخلفات در جهت ایجاد امنیت و آرامش تلاش خواهد کرد تا معابر ایمنی برای شهروندان فراهم شود.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: برابر مقررات خودروهایی که به طور همزمان مرتکب دو تخلف شوند بمدت ۷۲ ساعت در پارکینگ متوقف میشوند.
وی با بیان اینکه در بحث تخلفات کامیونها، حفاظ بار، تردد در لاین سوم و آشکار سازی پلاک سوم مطرح است افزود: پلیس مبداء حرکت و تردد کامیونها را در شهر تهران شناسایی کرده است و از مبداء ترددهای آنان کنترل میشود و اجازه نخواهیم داد که با لاستیک صاف، بار غیر مجاز و با نداشتن حفاظ و سایر تخلفات در معابر شهر تهران ترد نمایند.
سرهنگ موسوی پور گفت: نداشتن پلاک و تخلفات مربوط به پلاک خط قرمز پلیس راهور تهران بزرگ است چرا که پلاک هویت وسیله نقلیه است و راننده ممکن است هر تخلفی از جمله سرعت و سبقت غیر مجاز و ورود به محدودههای ممنوع را با نداشتن پلاک انجام دهد.
وی افزود: پلیس علاوه بر آنکه تخلفات را در سطح معابر کنترل و برخورد میکند، قرارگاه سرعت نیز تشکیل داده است و از طریق مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ متخلفینی که بیش از ۵۰ کیلومتر بیش از حد مجاز سرعت دارند به قرارگاه فراخوان و احضار میشوند و بنا بر دستور قضایی که اخذ شده خودروهای آنان اعمال قانون شده و درخصوص عدم تخلف مجدد از آنها تعهدی گرفته میشود.
سرهنگ موسوی پور گفت با بیان اینکه با بررسی انجام شده بیشتر متخلفانی که سرعت و سبقت غیر مجاز دارند، قشر جوان هستند، به خانوادهها توصیه کرد: مراقب ترددهای فرزندان خود باشند و خودروی خود را بدون گواهینامه مجاز در اختیار آنان مخصوصا در شبها قرار ندهند.