۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ۲۱ : ۵۲

تماشای کارهای موفق دنیا برای ترویج دین با نمایش لازم است

تماشای کارهای موفق دنیا برای ترویج دین با نمایش لازم است

به گزارش جهانی پرس، هانیه هادی نژاد مربی نمایش خلاق در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره ملی تئاتر شبستان گفت: اجرای این جشنواره را خیلی دیر شروع کردیم، کشورهای دیگر فعالیت فرهنگی و آموزشی در حوزه مسجد خیلی زودتر شروع کردند حتی در ادیان دیگر و در کلیساها این فعالیت‌ها از سال‌های گذشته شکل گرفته و آشتی بین هنر و مسجد اتفاق خوبی است چراکه برخی به دلیل آشنایی که با دنیای هنر ندارند تئاتر را برای ترویج دین مناسب نمی‌دانند.


وی عنوان کرد: تا پیش از این جشنواره مسجد از اجرای نمایش حمایت نمی‌کرد حتی وقتی در موضوع مذهبی کار داشتیم اما الان به خاطر آسوده می‌توانیم برای اجرای تئاتر مسجد اقدام کنیم و این جشنواره یک اتفاق مهم محسوب می‌شود، من شاهد فعالیت‌های تئاتری مساجد اهل تسنن بودم و دوست داشتم این اتفاق برای شیعیان نیز رخ دهد.

مربی نمایش خلاق همچنین بیان کرد: از آنجایی که تخصص من در حوزه کودک و نوجوان است به نظرم این جشنواره هدف گذاری خوبی برای این گروه سنی در انجام داده تا مفاهیم دینی و مهارت‌های اجتماعی را به کودکان از زبان نمایش منتقل کند. مطمئنم بازخورد این فعالیت‌ها در ۱۰ سال آینده نمود خواهد داشت چرا که در مدیریت فرهنگی این اصل مهم مورد توجه است که یک فعالیت فرهنگی به ۱۰ سال زمان برای اثرگذاری نیاز دارد.


هادی‌نژاد با اشاره به تهاجم فرهنگی که در کشور ما سایه انداخته عنوان کرد: فعالیت فرهنگی و هنری مساجد بستر خوبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی به حساب می‌آید.


وی که از کودکی وارد عرصه نمایش شده و حدود ۳۰ سال است که به طور حرفه‌ای تئاتر کودک کار می‌کند عنوان کرد: تخصص من تئاتر عروسکی است از زمانی که با تئاتر کاغذی آشنا شدم متوجه شدم که از آنجایی که بچه‌ها سر و کارشان با نقاشی است می‌توانند در این زمینه به خوبی فعالیت کنند.

وی در مورد نمایش «بقچه زری» که به جشنواره تئاتر شبستان راه یافته است، گفت: این دومین تئاتر کاغذی من است، اولین تئاتر کاغذی من نمایش «داماهی» با موضوع یکی از افسانه‌های استان هرمزگان بود و در خود استان اجرا شد و نمایش «بقچه زری» قبل از آنکه به جشنواره شبستان بیاید در مساجد استان هرمزگان به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال کودکان قرار گرفت.
نویسنده و کارگردان نمایش «بقچه زری» ادامه داد: تئاتر کاغذی برای مخاطب به ویژه کودک و نوجوان بسیار جذاب است چرا که پس از تماشای این نمایش‌ها می‌توانند خودشان هم ایده‌هایشان را به صورت یک نمایش خلاقانه به اجرا درآورند. نمایش «بقچه زری» یک اجرای مشارکتی است که در حین اجرا با مخاطب ارتباط می‌گیریم و از او سوال می‌پرسیم و موضوع داستان راجع به یک مادربزرگ و نوه اوست که در یک روستا در جنوب کشور زندگی می‌کنند. تلاش همسایه برای از بین بردن درخت نخل هدیه امام رضا و تصاحب زمینه مادربزرگ موضوع چالش برانگیز این داستان است.

هادی‌نژاد افزود: دختر داستان از خاک قدمگاه‌های امام رضا برای شفای درخت مدد می‌جوید، در این نمایش برای بچه‌ها هفت قدم در نظر گرفتیم و زری که کاراکتر اصلی نمایش است در این هفت قدم ۸ موضوع را یاد می‌گیرد تا بتواند خود را به موفقیت برساند. و نمایشنامه را طوری نوشتم تا مخاطب کودک خودش بتواند هشت قدم را بگوید و اولین قدم که یاد خدا بود در نمایش توسط بچه‌ها گفته شد، بچه‌ها متوجه شدند که زری چون خدا را دوست داشت و خدا را یاد کرد توانست اولین ستاره را پیدا کند.

وی اظهار کرد: بچه‌ها در این نمایش یاد می‌گیرند که روی پای خودشان بایستند، اجرای نمایش با استقبال همه مخاطبان از کودک تا پیر و جوان واقع شد به ویژه مادربزرگ‌هایی که به تماشای نمایش نشسته بودند ابتدا به نمایش دافعه داشتند و فکر نمی‌کردند که این نمایش برای آنها جذاب باشد اما در طول اجرا به دلیل تعاملی بودن نمایش کم کم خودشان نیز درگیر اجرا شدند و بچه‌ها از آنجایی که می‌خواستند جواب سوال‌های من را بدهند کاملاً حواسشان جمع بود حتی نوجوانان نیز خیلی خوب از این اجرا استقبال کردند.
هادی‌نژاد در بخشی از سخنانش راجع به نمایش عروسکی و نمایش کاغذی که محدود به مخاطبان کودک نیست، بیان کرد: جناب خان چطور خود را در بین مخاطبان بزرگسال جا انداخت، در واقع جناب خان یک عروسک برای بزرگسال بوده و جامعه ما با این عروسک متوجه شد که عروسک‌ها فقط برای کودکان نیستند و در مورد تئاتر کاغذی نیز به همین صورت است.