۱۴۰۳/۲/۱۲ - ۱۳ : ۱۲

رادیو؛ انعکاس‌دهنده صدای مردم// رشد چشمگیر مخاطبان رادیو// همگام با مردم روی موج صدا

رادیو؛ انعکاس‌دهنده صدای مردم// رشد چشمگیر مخاطبان رادیو// همگام با مردم روی موج صدا

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی معاونت صدا، جمعی از نمایندگان مجلس عصر روز گذشته (11 اردیبهشت ماه) در استودیوهای پخش معاونت صدا (9 دی) حاضر شدند. قائم مقام معاونت صدا و مدیران شبکه های رادیویی پاسخگوی سئوالات نمایندگان شدند.
مهدی آذرمکان، قائم مقام معاونت صدا و مدیر شبکه رادیویی ایران با بیان اینکه این معاونت 18 شبکه رادیویی را مدیریت می کند، گفت: از این تعداد آوا، ترتیل، تلاوت و ورزش بانوان کانال رادیویی هستند و 14 شبکه به صورت مستقل فعالیت دارند. شبکه های رادیویی به سه دسته عمومی، تخصصی و اختصاصی تقسیم می شوند. 
وی با تاکید بر این موضوع که معاونت صدا برای افزایش مخاطبان رادیو از همه ظرفیت ها بهره می برد، ادامه داد: رادیو همگام با پیشرفت روزافزون رسانه‌های جمعی با فراهم ساختن بسترهای لازم برای نقش‌آفرینی مخاطبان، تعامل و ارتباطی پررنگ و‌ دوسویه‌ با شنوندگان خود در فضای مجازی ایجاد کرده است. همچنین شنوندگانی که برنامه ها را گوش ندادند می توانند از طریق نرم افزار تلفن همراه ایرانصدا برنامه‌ها را ذخیره و بشنوند. شبکه‌های رادیویی متناسب با ذائقه مخاطبان برنامه‌سازی می‌کنند تا پاسخگوی نیازهای شنوندگان باشند.
قائم مقام معاونت صدا عنوان کرد: یکی از وظایف ایرانصدا، تولید کتاب صوتی است که اخیرا 150 کتاب صوتی تولید و رونمایی شده است. افرادی که فرصت مطالعه کتاب ندارند، می توانند از کتاب های صوتی بهره‌مند شوند.
آذرمکان در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان که چطور مطالبات مردم پیگیری و در برنامه های رادیویی اعمال می شود، توضیح داد: مرکز تحقیقات صدا و سیما منبع مهمی برای ارزیابی برنامه هاست. ضمن اینکه سامانه تلفنی 162، بازخورد مخاطبان را ثبت می کند. نظرات مردمی به مدیران شبکه ها و مدیران گروه ارسال می شود و مورد استفاده برنامه سازان قرار می گیرد. 
وی که مدیریت شبکه رادیویی ایران هم به عهده دارد با اشاره به این شبکه به عنوان قدیمی‌ترین رسانه ملی بیان کرد: رادیو ایران یکی از پرشنونده ترین شبکه هاست. این شبکه برنامه های متنوعی در حوزه هایی همچون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... تولید و پخش می کند که اقبال مردم را به دنبال دارد.
آذرمکان در بخشی از صحبت هایش درباره برنامه "با ایرانیاران" توضیحاتی ارائه کرد که این برنامه تعامل بسیاری با مخاطبان دارد.
مطالبه گری دغدغه های مردم
وحید اسدی، مدیر شبکه رادیویی جوان با اشاره به این که شبکه رادیو جوان از سال 1376 تاسیس شده است، گفت: 27 سالگی رادیو جوان را اسفندماه جشن گرفتیم و در طول این سالها شنوندگان همیشه همراه شبکه بودند. رادیو جوان جزو پرشنونده ترین شبکه های رادیویی است. خط کمربندی شبکه، برنامه صبحگاهی است که شنوندگان بسیاری این برنامه را دنبال می کنند. هر برنامه صبحگاهی بیشتر از 18 هزار پیامک دارد که دوستان برنامه ساز فرصت نمی کنند همه پیام ها را در برنامه بخوانند.
وی ادامه داد: مسئولان در برنامه «بلامانع» پاسخگوی مشکلات مردم هستند. برنامه پزشکی شبکه با عنوان«ساختمان پزشکان » پخش می شود که مردم در این برنامه مشکلات پزشکی را طرح کرده و به نوعی ویزیت رایگان خواهند شد. برنامه ورزشی این شبکه با نام «آفساید» روی آنتن می رود که جزو برنامه های پرشنونده است. برنامه تاریخی شبکه جوان به نام «عبور از تاریخ» به مدت 11 سال با اجرای خسرو معتضد روی آنتن است. برنامه فرهنگی با عنوان «کافه رادیو» از شبکه رادیویی جوان پخش می شود و برنامه «پرچمدار» با کارآفرینان و نخبگان از سراسر کشور گفتگو می شود. «جوانی مجاز» هم برنامه عصرگاهی رادیو جوان است که شنوندگان بسیاری دارد.

پوشش زنده جلسات علنی مجلس
سید مرتضی کاظمی دینان، مدیر رادیو فرهنگ درباره پوشش زنده جلسات علنی مجلس گفت: ما تنها شبکه ای هستیم که تمام جلسات مجلس را به صورت زنده برای شنوندگان پخش می کنیم. طبق برنامه‌ریزی، قصد داریم فعالیت رادیو فرهنگ را در این حوزه گسترش دهیم و به غیر از پوشش زنده جلسات در این حوزه برنامه‌سازی داشته باشیم. 
وی در ادامه توضیحاتی پیرامون اهم رویکردهای رادیو فرهنگ ارائه و افزود: ما در حوزه عملکرد نهادهای فرهنگی، دغدغه های فرهنگی اجتماعی مردم را مطالبه‌ می‌کنیم. تشریح جهاد تبیین و انعکاس پیشرفت های نظام در عرصه فرهنگ از دیگر فعالیت های رادیو فرهنگ است‌. برنامه هایی با مضامین ایثار، شهادت، مقاومت و ... از دیگر مواردی است که به جد در این شبکه دنبال می شود. همچنین در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی ده ها برنامه تولید و روانه آنتن می شود.
رادیو سلامت؛ مرجع برای مخاطبان
دکتر نهضت باهنر مدیر رادیو سلامت با اشاره به اینکه شبکه سلامت، اولین شبکه تخصصی رادیو است که مخاطبان خودش را دارد، تاکید کرد: برنامه های رادیو سلامت برای مخاطبان عام و خاص تهیه می شود و همه برنامه ها پشتوانه تحقیقات گسترده ای دارند، زیرا رادیو سلامت برای مخاطبان مرجع است. ضمن اینکه مردم علاقه بسیاری به مباحث سلامت دارند و پیگیر هستند. رادیو سلامت امین مردم است و در قالب برنامه های مختلف در حوزه سلامت به مردم مشاوره می دهیم.
 مدیر رادیو سلامت ادامه داد: خوشبختانه سلامت جزو رادیوهای پر مخاطب است. با وجود اینکه نسبت به دیگر شبکه ها، فرستنده های کمتری داشته اما مخاطبان زیادی داریم. مردم همیشه همراه رادیو هستند و صدای سلامت را می شنوند.
علی اصغر احمدی، مدیر شبکه رادیویی ورزش با بیان این که ما سه دسته برنامه در رادیو ورزش داریم، گفت: برنامه های رادیو ورزش به سه دسته تقسیم می شوند؛ اطلاع رسانی، تحلیلی و تفریحی و سرگرمی. ضمن اینکه تنها رسانه ای هستیم که به ورزش بانوان به صورت تخصصی می پردازیم. جامعه هدف ما، حوزه ورزش بانوان و آقایان هستند. ضمن اینکه اتفاق خوب در رادیو ورزش، افتتاح کانال ورزش بانوان بود.
منصور قصری زاده، مدیر رادیو قرآن بیان کرد: ما در برنامه های رادیو قرآن از موسیقی استفاده نمی کنیم و تواشحی در فواصل برنامه ها روی آنتن می رود. برنامه های تولید شده پاسخگوی نیاز مخاطبان است و از کارشناسان برجسته قرآنی بهره می بریم.