۱۴۰۳/۲/۱۲ - ۱۵ : ۳۶

مدعیان آزادی بیان استاد و پروفسور دانشگاه را به زمین می‌اندازند

مدعیان آزادی بیان استاد و پروفسور دانشگاه را به زمین می‌اندازند

به گزارش جهانی پرس از روابط عمومی سازمان بسیج اساتید کشور، اولین نشست قرارگاه علم و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور با حضور معاونین علمی و پژوهشی، معاونین فناوری و نوآوری در مراکز بسیج اساتید استانی، دفاتر هماهنگی و تهران بزرگ با موضوع تشریح برنامه‌ها و ماموریت‌های سال  ۱۴۰۳ با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد.
در این نشست محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ضمن تبریک روز معلم و روز استاد و هفته معلم از تلاش‌ها و زحمات مخلصانه اساتید بسیجی تشکر و قدردانی کرد.
وی گفت: خدمت در بسیج خدمت در مدرسه عشق و لشکر مخلص خداست. ان‌شاءالله این خدمات اساتید در لوح محفوظ پروردگار ثبت شده و ما همگی جزو یاران امام زمان در دوره آخرالزمان باشیم.
 
مردانی در ادامه از تلاش‌های معاونین علمی و پژوهشی و فناوری و نوآوری سازمان تشکر کرده و افزود: از مهم‌ترین بخش‌های سازمان بسیج اساتید حوزه علم و فناوری است. بسیج اساتید در بستر نهاد علم شکل گرفته است و در آئین‌نامه اجرایی این سازمان نوشته شده «بسیج اساتید در دانشگاه تشکیل می‌شود برای کمک به نهاد علم، کسب مرجعیت علمی و کمک به نظام حکمرانی در مواقع حساس».
وی اسلامی شدن دانشگاه‌ها را از اهداف و برنامه‌های بسیج اساتید عنوان کرده و گفت: بسیج اساتید همواره با دانشگاه است و برخی تعبیر می‌کنند بسیج اساتید بر دانشگاه است و یا در دانشگاه اما ما همواره گفتیم بسیج اساتید با دانشگاه و همراه دانشگاه است. حضور اساتید اثرگذار در بسیج اساتید هم جایگاه علمی و اندیشه‌ای و تاثیر علمی شاخصی دارد و باید بهترین استادها در بالاترین مقام‌ها در بسیج اساتید در مباحث علمی پرچم‌دار باشند. آنان که میدان دار و تلاش‌گرند و مرزهای علمی را می‌پیمایند از بسیج اساتید باشند.
این استاد دانشگاه به پیشرفت‌های دانش فضایی، هسته‌ای، نانوتکنولوژی، پزشکی اشاره کرده و از لزوم جذب اساتید تلاشگر با روحیه جهادی که با تفکر الهی گام برمی‌دارند سخن گفته و افزود: به عنوان مهم‌ترین اولویت‌ها باید سراغ جذب و محوریت قرار دادن این اساتید رفت. اساس حرکت علمی در راهبرد بسیج اساتید را نباید فراموش کرد‌. اگر بخواهیم منویات امامین انقلاب را در دانشگاه به نتیجه برسانیم باید با نگاه علمی، نگاهی که رهبری در پیامشان می‌فرمایند همه در حوزه علم راهبردی و نرم و بحث‌های کاربردی علاوه بر استفاده از تازه‌های علمی دنیا اهل اجتهاد باشیم ، حرکت کنیم.
 
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین تاکید کرد: باید دوگانه‌ها را توجیه کرد و موضوعات اصلی را در دستور کار قرار دهیم که تحقق منویات مقام معظم رهبری در این بستر انجام شود. ماموریت‌محوری و مسئله‌محوری آموزش عالی دغدغه نظام و مقام معظم رهبری است. استاد بسیجی در صیانت از دستاوردها مشکل مردم را حل کنند. مشکل اساسی مردم امروز معیشت، اقتصاد، رفاه و مسکن است. چه کسی باید این‌ها را حل کند؟ موضوع عدالت، مسئله شناسی و مسئله‌یابی و یافتن راهکار برای کمک به مسئولان در حل مسائل کشور و مطالبه‌گری از جمله نکاتی است که باید در دستور کار جدی بسیج اساتید باشد. این مهم وقتی نتیجه می‌دهد که عالمانه بررسی شده و به راهکارهای پیاده سازی توجه شود.
وی در ادامه به شعار سال اشاره کرده و گفت: شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» است. چه کسی این نسخه را باید بدهد؟ چه کسی بهتر از استاد می‌تواند در این موضوع مطالعه کرده، نسخه نوشته و مشارکت نماید؟ باید در زیست بوم راهکارها بررسی شده و به مسئولان ارائه شود تا این فرمان ولی امر مسلمین محقق شود.
مردانی سپس از لزوم تشکیل کارگروه شعار سال و پیدا کردن راهکارهای تحقق آن در هر زیست بوم، در سطح استانی و ملی خبر داد و در کنار برنامه‌های تخصصی سالانه بر بررسی این مهم تاکید کرده و از اساتید خواست میدان دار کار علمی باشند. در بسیج علمی یا معاونت علمی استان اساتید میدان دار و محور باشند .
وی به ظرفیت‌های خوب دانشگاه در موضوع مرجعیت علمی اشاره کرده و افزود: باید از ظرفیت اساتید بر اساس رشته و گرایش تخصصی‌شان استفاده کرد و برای اساتید ماموریت تعریف کرد. تعیین وظیفه و ماموریت برای استاد برای او مسئولیت سازمانی و شرعی ایجاد می‌کند. اساتید یک وظیفه عمومی دارند در عمل به واجبات دینی و رفع نیازهای انقلاب اسلامی برای دفاع از آرمان‌های انقلاب به عنوان یک مسلمان که در صحنه جهاد تبیین گره‌های ذهنی را حل کنند. در تبیین و امید آفرینی در حوزه عمومی و هم و در موضوعات تخصصی اساتید می‌توانند نقش آفرین باشند و با تخصص خود در علوم مختلف و فناوری‌های جدید و نو در حل مشکلات و برای تحقق تمدن‌سازی نوین اسلامی و اهداف بیانیه گام دوم اثرگذار باشند.
مردانی عنوان کرد: هر استاد بر اساس رشته خود وظیفه‌ای را انجام دهد. کتاب یا پایان نامه‌ها را هدایت کند ، 36 هزار عضو هیات علمی حتی اگر ۱۰ هزار نفرشان پایان نامه‌ای را در راستای آرمان‌های انقلاب اسلامی جهت‌دهی کرده و فعالیت‌های دانشجویان را به سمت و سوی اهداف انقلاب هدایت کنند حرکت عظیمی شکل خواهد گرفت. هر استادی با ۵۰ شاگرد که دارد می‌تواند تشکیل حلقه علمی دهد و با این ظرفیت‌ کارهای خوبی انجام خواهد شد.
 
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور همچنین بر تقویت جنبه تربیتی و شاگرد پروری در بسیج اساتید و توجه اساتید به موضوعات دانشجویان و حل گره‌های ذهنی آنان، پاسخ به ابهامات و رفع شبهات در شرایط کنونی که دشمن مدام شبهه فراکنی می‌کند تاکید کرده و گفت: استادان تخصصی اگر یک جمله بگویند از زاویه تخصص خود دانشجویان بیشتر از هر کسی می‌پذیرند.استاد تخصصی اگر در موضوعی ورود کند با توجه به رتبه عالی علمی که دارد، سخنش را دانشجو پذیراست چون جایگاه فرهیختگی علمی دارد. در حوزه جهاد تبیین با نگاه به تخصص و دیپلماسی علمی و ارتباط با دانشگاه‌های جهان همزمان با خیزش دانشجویی در دنیا و آمریکا و اروپا فرصت مغتنمی است که این ارتباط را تقویت کنیم.
وی افزود: در موضوع خیزش دانشجویان جهان به صورت فراگیر ما در دانشگاه و در سطح ملی دو وظیفه داریم یکی حمایت از این خیزش و حرکت آزادی‌خواهانه و دیگری استفاده از آن برای روشنگری در میان جوانان خودمان. کسانی که با لعاب و روکش حقوق بشر و آزادی بیان، به قرآن سوزی و اهانت به مقدسات دینی می‌پرداختند امروز برای جلوگیری از هر گونه روشنگری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، استاد و پروفسور دانشگاه را روی زمین پرت می‌کنند! .
 
مردانی در ادامه به جشنواره علمی شهید چمران پرداخته و هدف این جشنواره را تقویت رویکرد تخصصی و علمی اساتید عنوان کرد و افزود: در حوزه علمی این بحث در کنار جهاد تبیین دنبال شود. انتظار از جشنواره علمی چمران آن است که از جشنواره‌های فارابی و خوارزمی هم بالاتر رود. این جشنواره ۲سال دیگر باید بین‌المللی گردد، چون تراز شهید چمران تراز بین المللی بودن است.
تشکیل حلقه‌های علمی از دیگر مطالبات مردانی از اساتید بود.
وی گفت: حلقه علمی با گروه‌های مسئله محور متفاوت است، حلقه‌های علمی گروه‌های استاد دانشجو در موضوعات علمی مشخص هستند تا رابطه استاد شاگردی شکل بگیرد.
کمک به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی با حضور متخصصین از دیگر موضوعات صحبت مردانی در این نشست بود.
وی ضمن اینکه مسئولین کارگروه‌های قرارگاه کمک به ارتقای حکمرانی را معرفی کرد که برخی از روسای دانشگاه‌های مطرح هستند، افزود این حرکت نمی‌تواند موفق باشد مگر با شکل‌گیری و تقویت حلقه‌های میانی در کمیته‌های استانی. باید اندیشکده‌ها و گروه‌های مسئله محور کنار هم قرار گیرند و شبکه علمی تقویت شود، شبکه سازی در دستور کار بسیج اساتید است. مسئله کمک به نظام حکمرانی یعنی اینکه مشکل کشور را بدانیم و با گروه مسئله محور به سراغ آن رفته و بسته سیاستی تهیه کنیم، همه این کارها با ظرفیت‌های کانون‌های بسیج اساتید در دانشگاه‌های سراسر کشور که به صورت شبکه‌ای عمل کرده و با دانشگاه و رئیس آن ارتباط گرفته و منابع را از طریق معاونین پژوهشی کمیته‌ها دریافت کرده در اختیار اساتید قرار دهند، میسر خواهد شد.
مردانی همچنین گفت باید منابع نیروهای مسلح و سپاه برای انجام حرکت علمی را هدایت کرده با نگاه به جایگاه استادی در حوزه نظری و تئوری و تخصصی میدان دار باشیم، این مسئولیت را عهده دار بوده و به آن توجه کنیم.
گفتنی است وحید آرایی معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور و دبیر قرارگاه علم و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور در ابتدای این نشست از برنامه‌های معاونت علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید سخن گفت .
وی در ادامه از برنامه هدفمند بسیج اساتید در هدایت پایان نامه‌های دانشجویان به سمت مسئله محوری و نظام مسائل کشور سخن گفته و افزود: در هر رشته متناسب با مسائل زیست بوم تطبیقی صورت گرفته و در حوزه‌های محلی و شهری. این اتصال به مسائل جامعه موضوعی است که در اسناد بالادستی وجود دارد و راهبرد اصلی بسیج اساتید است.
آرایی گفت: دانشجویان می‌توانند متناسب با دغدغه‌ها و ماموریت‌های بسیج اساتید پایان نامه‌ها و رساله‌های مقطع دکتری و کارشناسی ارشدی که تصویب می شوند و در راستای ماموریت‌های کلان و اسناد بالادستی و سیاست‌های کشور باشد را از طریق معاونت علمی و پژوهشی بسیج اساتید استان ارسال کرده تا در شورای علمی این سازمان مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به حمایت مالی 5 تا 8 میلیون تومانی از پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکترا عنوان کرد: در سال گذشته ۲۵ مورد حمایت از پایان‌نامه‌ها درحوزه علوم پایه و مهندسی، علوم انسانی و هنر و سایر حوزه‌ها را داشته‌ایم. امسال هم باید جدی‌تر وارد شویم وانتظار از استان‌ها این است که در این حوزه فعال باشد.
تهیه بسته‌های سیاستی در اندیشکده‌ها در استان‌های سراسر کشور که با ماموریت مشخص شکل گرفته‌اند موضوعی دیگری بود که آرایی مطرح کرد.
وی گفت: تولیدات در قالب بسته‌های سیاستی صرف پژوهشی بودن و خروجی علمی تنها نمی‌تواند به دستگاه سیاستی کمک کند. خروجی باید رویکرد سیاستی داشته باشد تا سیاست گذار بتواند از آن استفاده کند. در سال گذشته تعداد قابل توجهی از این بسته‌های سیاستی کاربردی و مهم تهیه و در اختیار سران قوا و نهادهای سیاست گذار کشور قرار داده شده است و این از موفقیت‌های بسیج اساتید است.
معاون علمی و پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور همچنین با اشاره به برگزاری جلساتی با معاونت علمی پژوهشی بسیج مستضعفین از تخصیص بودجه و حمایت مالی از اندیشکده‌ها در موضوعاتی که در مجموعه های بالادستی برای اجرا به عنوان ماموریت به بسیج اساتید داده شود سخن گفت و از برگزاری کرسی‌های ترویجی و مناظره و نقد و نظریه پردازی با ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل کمیته دستگاهی به عنوان فرصت خوبی برای عرضه نگاه علمی خبرداد و گفت: 150 مورد پنجاه مورد کرسی مناظره، نقد و نظریه پردازی در سال گذشته با حضور اساتید دغدغه‌مند برگزار شده است.
آرایی حمایت از انتشار کتاب‌ را از دیگر رسالت‌های بسیج اساتید دانسته و گفت هدف حمایت از محتوای علمی است و کتاب‌ها با محتوای مختلف حمایت می‌شود.
وی علاوه بر این از همکاری معاونت علمی و پژوهشی با سازمان سمت و ظرفیت سازمان سمت با هدف غنی سازی تولیدات با استفاده از ظرفیت‌های اساتید بسیجی و ایجاد فضایی فراتر برای انتشار کتب سخن گفت.
آرایی همچنین گفت: از کتاب‌هایی که در غیر از این دو منتشر شوند نیزاگر مورد دغدغه کشور باشند حمایت خواهد شد.
وی در موضوع فصلنامه‌های علمی به کسب رتبه «ب» وزارت علوم اشاره کرده و گفت این فصلنامه‌ها جزو فصلنامه‌های تراز اول کشور است که در موضوعات میان رشته ای بوده و منظم منتشر شده است و اساتید زیادی از آن استقبال کرده‌اند.
معاون علمی پژوهشی سازمان ضمن تشکر از تلاش اساتید شرکت کننده در جشنواره شهید چمران، همچنین گفت: امسال جشنواره چمران برگزار نخواهد شد و به صورت دوسالانه سال آینده برگزار خواهد گردید. با عنایت وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری این جشنواره جای خودش را در نظام علمی و آموزشی پیدا کرده است و این برای بسیج اساتید افتخاری بزرگی است. وزیر محترم علوم همچنین دستور دادند برای این جشنواره به اساتید پایه تشویقی اختصاص داده شود و همچنین موافقت کردند به اولین جشواره علمی چمران هم این امتیاز داده شود. در سال آینده همان طور که دکتر مردانی فرمودند این جشنواره رویکرد فناورانه و نوآورانه خواهد داشت و سمت و سوی آن را به سوی مسائل جدید، مسائلی که در کشور نیاز بوده و جزو فناوری نوظهور است خواهیم برد و سومین جشنواره چمران با این رویکرد و مشارکت جدی حوزه فناوری و نوآوری برگزار خواهد شد.
وی از جمله اقدامات بسیار خوب در دوره ریاست دکتر مردانی در سازمان بسیج اساتید را توجه و تقویت جنبه علمی فناوری بسیج اساتید دانسته و گفت: امروز چهره علمی بسیج اساتید پررنگ تر و نمایان شده است و این به برکت حضور دکتر مردانی و نگاه علمی ایشان و جدیت اساتید نسبت به این امراست.
اکبرزاده معاون فناوری و نوآوری سازمان بسیج اساتید نیز در نشست قرارگاه علم و فناوری ضمن تشریح برنامه‌های این معاونت و تشکر از مجموعه معاونت علمی و پژوهشی و معاونین استان‌ها عنوان کرد: این هم‌افزایی حرکت بسیار خوبی است و برنامه‌هایی که با هم‌افزایی و هم‌فکری پیش بروند قطعا برای کشور موثرتر است و قرارگاه علم و فناوری سازمان بسیج اساتید کشور خیر و برکت برای هر دو معاونت خواهد داشت.
وی از هماهنگی برای تشکیل زیر ساخت‌های معاونت فناوری و نوآوری در سال گذشته و تصویب و پیگیری احکام معاونت‌ها و ارائه ایده‌ها سخن گفته و همچنین از برنامه‌های آتی معاونت فناوری و نوآوری سخن گفت که برخی از آنها در خود معاونت و برخی با همکاری معاونت علمی بسیج پیش خواهد رفت.
معاون فناوری و نوآوری سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه از پیشنهاد این معاونت برای راه‌اندازی دو نشریه در حوزه فنی مهندسی و علوم پایه سخن گفته و افزود: برای اینکه سازمان بتواند مجموعه کاملی دراین موضوع برای همه اساتید بسیجی و چه غیر بسیجی که در این فصلنامه‌ها شرکت می‌کنند فراهم کند، به دنبال راه اندازی دو نشریه در حوزه فنی مهندسی و علوم پایه هستیم و وزیر محترم هم در این خصوص نگاه مثبتی داشته‌اند و ایشان هم خودشان فرموده‌اند به دنبال راه اندازی فصلنامه‌ کاربردی با استاد فناور هستند و آئین‌نامه‌های جدیدی برای آن در نظر دارند.
اکبرزاده همچنین به موضوع حمایت از پایان نامه‌های فناورانه و دارای نوآوری اشاره کرده و افزود: سرانه خوب و اعتبار خوبی برای پایان نامه‌ها در راستای مسائل نظام اختصاص یافته و شورا با دقت در این موضوع نظارت دارد و در راستای مسائل نظام است که موضوعات آن هم به خوبی احصا شده و قابل دسترسی است و اساتید می‌توانند ایده بگیرند و موضوعات خود را درآن راستا پیش برند.
معاون فناوری و نوآوری پیشنهاد داد قرارگاه علم و فناوری در این حوزه با وزارت دفاع قراردادهایی برای حمایت بیشتر از پایان‌نامه‌ها منعقد نماید و قرارگاه پروژه‌هایی در این زمینه با وزارت دفاع داشته باشد.
تلاش در تاسیس پژوهشگاه فناوری‌های نوظهور برای بسیج اساتید که اولین گام آن برداشته شده و با دستور وزیر علوم در دو قالب یکی برای معاونت فناوری و نوآوری کل کشور و یکی برای کانون‌ها پیگیری شده است و قالب سوم آن راه‌اندازی سکوی جامع دانش صبا از طریق هوش مصنوعی برای ارتباط صنعت و دانشگاه ، بحث تجاری سازی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها، نوشتن طرح جدیدی برای حمایت از استارتاپ‌ها، برگزاری رویدادهای ملی استارتاپی، تصویب تولید برنامه علمی رسانه‌ای که در خصوص آن با اساتید دانشگاه‌ها مصاحبه شده و با همکاری رئیس صداوسیما قرار است هر ماه از اردیبهشت یک برنامه داشته باشد، برنامه ریزی برای برگزاری همایشی بین‌المللی با محوریت فناوری‌های نوین تمدن ساز، پررنگ کردن بحث فناوری در همایش علمی شهید چمران و نیز برنامه ریزی برای همایش‌های ایده محور، تصویب سه طرح شهید شهریاری که مساله محوراست ، طرح شهید چمران که ایده محور است و طرح شهید فخری زاده که مخصوص موضوعات بدیع و نوظهور است و نیز طرح باقرالعلوم که بررسی شده و حمایت خواهد شد از جمله اقداماتی است که اکبرزاده در این نشست به آن پرداخت.